Betydning for TG?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Betydning for TG?

Post by Faile »

veit ikke om detta har vært opp før, men det bare plager hodet mitt litt; kommer landene øst for Aiel Waste til å ha noen stor betydning i forhold til TG? ettersom hva jeg husker, så blir det nevnt noe derifra i nesten hver eneste bok, men det har aldri liksom noen stor betydning...

det må jo være folk der som kan styre tOP, hvis ikke hele området er som Far Madding. og alle som kan det er jo potensielle allierte/fiender for Rand under TG.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Tror de må ha en slags betydning. De er nevnt for ofte til ikke å få noe betydning i det hele tatt. Men på den annen side - det er fryktelig mange tråder i RJs historie. Bare han vet hvilke han vil bruke i veven... (poetisk sagt ikke sant? :lol: )

Og om tOP, kvinnene blir tatovert og holdt i egne kolonier dersom jeg ikke tar helt feil. Det blir nevnt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Veit ikkje om det kjem til å ha nokon betydning, men eg tviler litt på det. Og det er mange som kan lede Krafta i Shara (eller Co'Dansin eller kva det no heiter...), om du vil vite meir, so anbefaler eg The World of Robert Jordan's The Wheel of Time. Det står ein del om Ayaad (ikkje heilt sikker på stavinga) der.

Her er ein tråd om den boka:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=99
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

En av de Fortapte tenkte i ett av sine POVer at det var i "Randland" at hovedslaget ville stå. Min gjetning er at det er fordi Randland er nærmest SG, men det kan jo også ha andre årsaker...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Men er ikke Noal (han som reddet Matt fra Golhamen) vert i Shara??? Syns å huske at han har snakket om d, kan jo hende han har noe å si i denne saken og at han har hørt om Profetier og lignende når han var der!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Noal Charin, som svært mange meiner er Jain Langsteg (Farstrider), seier han har vore i Shara ja, og fortel mange historiar til Mat sine Redarms. (Harnan & co) Boka Langsteg skreiv fortel vel og om Shara, om eg ikkje tek heilt feil...

Men Noal ikkje sagt nokon ting om spesielle profetiar frå Shara so langt. Einaste profetiane han har snakka om, er utdrag frå Karaethon-syklusen (profetiane om Dragen) som han framfører iblant. Jain "Langsteg" Charin skal visstnok ha oversatt Karaethon-syklusen frå det gamle tungemålet...

Og: Gholam...
Last edited by Torbjørn on Sat Sep 17, 2005 17:30, edited 1 time in total.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

okei.. har ikke lest The World of Robert Jordan's The Wheel of Time.ennå jeg.. bestillte den igår.. :D *glede seg veldig* hehe.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply