Spoiler KoD, ang. avkom.
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Spoiler KoD, ang. avkom.
lurer litt på følgende: Elayne og Rands barn burde bli rimelig sterk i kraften? I og med at det er til en viss grad er arvelig...
Har dette skjedd før i ihistorien? At to som kan lede kraften har fått barn?
Har dette skjedd før i ihistorien? At to som kan lede kraften har fått barn?
Pain is just weakness leaving the body
Heilt sikkert i Legendenes Alder, men om det har skjedd etter det veit me ingenting om, som eg kan hugse no. Viss det har skjedd, vil det truleg ha vore før evna har manifestert seg i mannen, då eg tviler sterkt på at nokon kvinner i tida etter Øydeleggjinga vil ha (den slags) nærkontakt med menn som kan lede Krafta.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Verin har jo en teori som svarer på hvorfor det bli færre og færre Aes Sedaier og hvorfor de blir svakere og svakere i kraften. Hun mener det er fordi kraften er en arvelig egenskap, og siden Aes Sedaiene har skydd mannlige channelere de siste 3000 årene, og delvis drevet klappjakt på dem, har kraften blitt svekket i menneskene. De mannlige channelerne har på denne måten ikke fått spredd genene sine.
Vel, om denne teorien står seg godt nå som sterke kvinner dukker opp "overalt", kan diskuteres. Mange av channelerne er jo ikke engang fra Aes Sedaienes innflytelsesområde, så hva vet Verin om dette?
Dette gjelder ikke minst supersterke Alivia fra Seanchan og Taalan fra sjøfolket, men selv om vi ikke vet like sikkert hvor mange mannlige channelere som har fått spredd genene sine i disse samfunnene, er det nærliggende å tro at dette svært begrenset. Hvorfor disse supersterke kvinnene i kraften, når Verins teori ellers ser ut til å stå seg godt?
Verins teori kan ikke forklare omfanget av disse sterke kvinnene. Her spiller nok Hjulet inn. Fordi Dragen er gjenfødt i Rand, spinner Hjulet ut sterke kvinner som Rand trenger, eller som Hjulet trenger for å rulle videre.
Men ifølge Verin skal altså Rand og Elaynes barn ha en god sjanse til å bli sterk i kraften. Min teori er at kraften ikke kan være et dominant gen, som for eksempel brune øyner er det. I praksis vil det si at om enten mor eller far har brune øyne, vil barnet uansett få brune øyne. Slik er det ikke med kraften.
Denne posten hadde blitt mindre fabulerende om jeg hadde hatt svar på det andre spørsmålet ditt. Jeg vil tro det har skjedd, at to ledere har fått barn, men om avkommet kunne lede kraften, det vet jeg ikke.
Vel, om denne teorien står seg godt nå som sterke kvinner dukker opp "overalt", kan diskuteres. Mange av channelerne er jo ikke engang fra Aes Sedaienes innflytelsesområde, så hva vet Verin om dette?
Dette gjelder ikke minst supersterke Alivia fra Seanchan og Taalan fra sjøfolket, men selv om vi ikke vet like sikkert hvor mange mannlige channelere som har fått spredd genene sine i disse samfunnene, er det nærliggende å tro at dette svært begrenset. Hvorfor disse supersterke kvinnene i kraften, når Verins teori ellers ser ut til å stå seg godt?
Verins teori kan ikke forklare omfanget av disse sterke kvinnene. Her spiller nok Hjulet inn. Fordi Dragen er gjenfødt i Rand, spinner Hjulet ut sterke kvinner som Rand trenger, eller som Hjulet trenger for å rulle videre.
Men ifølge Verin skal altså Rand og Elaynes barn ha en god sjanse til å bli sterk i kraften. Min teori er at kraften ikke kan være et dominant gen, som for eksempel brune øyner er det. I praksis vil det si at om enten mor eller far har brune øyne, vil barnet uansett få brune øyne. Slik er det ikke med kraften.
Denne posten hadde blitt mindre fabulerende om jeg hadde hatt svar på det andre spørsmålet ditt. Jeg vil tro det har skjedd, at to ledere har fått barn, men om avkommet kunne lede kraften, det vet jeg ikke.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Eit lite sitat frå blogen til RJ, som iallfall er delvis relevant:
For Papazen, while I have spoken of souls being born with the ability to channel in response to questions, I think of it as being genetic also. In the Age of Legends, between 2 and 3% of people had some ability, following a bell curve distribution in strength. For over 3000 years, though, Aes Sedai have been removing men who actually learned to channel from the gene pool. They have been very efficient at this. As a result, the "present day" sees about 1% of the population who can learn to channel, with a much, much smaller percentage of that being born with the spark.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hvorfor får du det til å høres ut som om kvinnene ikke sprer genene sine når de får barn? Er dette et særpreget mannlig trekk?stefan_hoy wrote:Verin har jo en teori som svarer på hvorfor det bli færre og færre Aes Sedaier og hvorfor de blir svakere og svakere i kraften. Hun mener det er fordi kraften er en arvelig egenskap, og siden Aes Sedaiene har skydd mannlige channelere de siste 3000 årene, og delvis drevet klappjakt på dem, har kraften blitt svekket i menneskene. De mannlige channelerne har på denne måten ikke fått spredd genene sine.
Men spøk til side. Tårnets innflytelsessfære er, som du sier, begrensa, og i og med at de ikke har lett aktivt etter Kraftkanaliserere de siste 2500 åra eller noe sånt, skal nok noe overleve gjennom alle de Kraftledende kvinnene som ikke blir Aes Sedaier, og dermed også har større sannsynlighet for å få barn. Dermed svekkes Verins teori ganske kraftig, i alle fall effekten av den, selv om den nok har vært en faktor.
For man bør jo gå ut fra at selv om noen som har evnen til å lære å lede Kraften aldri lærer seg det, så ligger fortsatt evnene i genene, ikke sant? Og dermed blir de ført videre uansett. Eller, de har en like stor sannsynlighet for å bli videreført; Kraftledelse er neppe en dominant genetisk egenskap. (Oi, oi, oi! Merker at det er fem år siden jeg hadde genetikk på videregående.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Men 2500 år med historie er mye, når en tar ut så mange av de sterkeste kvinne som kan lede kraften ut av kretsløpet, vil dette ha en effekt. Hadde en eller annen galning systematisk drept menn med faste øreflipper i noen hundreår, ville de blitt redusertMen spøk til side. Tårnets innflytelsessfære er, som du sier, begrensa, og i og med at de ikke har lett aktivt etter Kraftkanaliserere de siste 2500 åra eller noe sånt, skal nok noe overleve gjennom alle de Kraftledende kvinnene som ikke blir Aes Sedaier, og dermed også har større sannsynlighet for å få barn. Dermed svekkes Verins teori ganske kraftig, i alle fall effekten av den, selv om den nok har vært en faktor.
Jepp, den ligger nok i genene. Kraftledelse er nok en dominant gen. Hvis ikke ville de vært enda sjeldnere, og utdøende.For man bør jo gå ut fra at selv om noen som har evnen til å lære å lede Kraften aldri lærer seg det, så ligger fortsatt evnene i genene, ikke sant? Og dermed blir de ført videre uansett. Eller, de har en like stor sannsynlighet for å bli videreført; Kraftledelse er neppe en dominant genetisk egenskap. (Oi, oi, oi! Merker at det er fem år siden jeg hadde genetikk på videregående. )
Om genet var dominant ville vel evna vore mykje meir utbreidd? Hadde det vore dominant ville alle borna til ei/ein som kunne leie Krafta hatt eigenskapen, men om det er ressessivt må begge foreldra ha genet. Lenge sidan eg har hatt genetikk òg, men dette er det Wotmania som seier:
http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=38
Forøvrig so får ein ikkje evna kun gjennom gener, det kan og vere knytt til sjela. Sjå sitatet frå blogen over, og dette:
http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=38
Forøvrig so får ein ikkje evna kun gjennom gener, det kan og vere knytt til sjela. Sjå sitatet frå blogen over, og dette:
Andre avsnitt her (link) wrote:There were a few questions about his series, one that I asked was: if channeling was genetic, did the forsaken need bodies that were genetically compatible for them to be able to use the power. His answer was that channeling is not just a recessive or dominant gene, rather both genetic and in the soul.
det er samme genet for grønne og brune øyne. og noen som tilsynelatende har mørkeblå øyne kan også ha dette genet, selvom det ikke synes så godt.
er selv grønnøyd, mens begge foreldra mine har blå øyne.
er selv grønnøyd, mens begge foreldra mine har blå øyne.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kraften har vel lite med gener å gjøre. Og om det hadde det, ville det vel være et recessivt(?) gen. Jeg skulle gjerne henvist til hvor få som kan lede kraften i WOT som har foreldre som også kan det, men siden genene kan hoppe over en generasjon (eller flere?) så blir det jo det feil.
For min del tror jeg ikke Rands og Elaynes barn vil kunne lede kraften i det hele tatt.
For min del tror jeg ikke Rands og Elaynes barn vil kunne lede kraften i det hele tatt.
Er grønne øyne et dominant gen, så undersøk besteforledrene dine.Faile wrote:er selv grønnøyd, mens begge foreldra mine har blå øyne.