av Neil Gaiman
Antall sider: 451
Tilgjengelig på: Engelsk
Finnes i: alle mulige format (Lydbok, paperback o.l.)
Anansi Boys er den tredje boka jeg leser av Neil Gaiman. Han blir regnet som en av vår sjangers mest talentfulle forfattere, og etter å ha hatt gleden av å fosse gjennom denne boka, har jeg intet annet valg enn å si meg enig.
AB bygger på den gudeverdenen Gaiman opprettet da han skrev American Gods, uten at disse bøkene bør sammelignes videre. Anansi Boys er en spenningskomedie der Gaiman leker seg med ord og uttrykk, stereotyper og gudetro. Og han gjør det med brillianse.
Fat Charlie er sønnen av lurendreier guden "Anansi". Fat Charlie vet ikke at Anansi er en gud, og da moren hans skilles fra Anansi og flytter til England - følger Fat Charlie med.
Vi får høre en historie som forteller om hvordan Fat Charlie oppdager sannheten om sin far og seg selv, om en meget talentfull Spider som forvikler Charlies forhold til sin forlovede, om den mest klisjefylte karakteren i historien, om ti tusen duer, om en grønn fedora hatt og Saint Andrews. Og selvsagt mye, mye mer
Jeg begynte å lese Anansi Boys på søndag og ble ferdig onsdag kveld. Med andre ord: jeg ble totalt hekta på denne boka. Denne boka er ikke overmåtelig spennende (men nok til at du ikke får lyst til å legge den fra deg), men hysterisk morsom. Sitat som de under fikk meg til å le høyt og sitte alt, alt, alt for lenge oppe om nettene. Denne boka er som koffein - du får ikke lyst til å sove.
Hvis jeg begynner å drikke kaffe så er "Mørk som natten, søt som synd" mitt kommende standardsvar"How do you take your coffee?"
"Dark as night, sweet as sin."
Jeg liker SpiderRosie's mother swayed and blinked and stared at him.
"You may be Fat Charlie," she said, uncertainly, "but I don't like you."
"Well," said Spider, "you should. I am remarkebly likeable. Few people have ever been as likeable as I am. There is, frankly, no end to my likeabilty. People gather together in public assemblies to discuss how much they like me. I have several awards, and a medal from a small country in South America which pays tribute both to how much I am liked and my general all-round wonderfullness. I don't have it on me, of course. I keep my medals in my sock drawer."
Rosie's mother snffed.
Askepotts stemor ligger mange divisjoner under Rosie's, hans forlovede, mor."I don't want to hear nothing from your best man that I wouldn't hear in a church. You understand me?"
Fat Charlie wondered what Rosie's mother would usually hear in a church. Probably just cries of "Back! Foul beast of Hell!", followed by gasps of "Is it alive?" and a nervous enquiry as to whether anybody had remembered to bring the stakes and hammers.
Når alt kommer til alt, så innrømmer jeg at American Gods var en bedre bok enn Anansi Boys, men det er bare såvidt. Jeg gir den en sterk 7,5/10 og anbefaler den på det varmeste til alle som liker Gaiman, Pratchett og gode bøker. AB er verdt hvert eneste øre.The Dragon laughed scornfully. "I," it said, "am afraid of nothing."
"Nothing?" asked Fat Charlie.
"Nothing," it said.
Charlie said, "Are you extremely frightened of nothing?
"Absolutely terrified of it," admitted the Dragon.
"You know," said Charlie, "I have nothing in my pockets. Would you like to see it?"
"No," said the Dragon, uncomfortably, "I most definetly would not".
There was a flapping of wings like sails, and Charlie was alone on the beach.