Den perfekte julegaven
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Må slenge meg på Saus ønske -- du verden, så knallkjekt det hadde vært.
Jeg har lest en del steder at rundt halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse. Holder man dette for sant (noe så visst jeg gjør), er Princess' utsagn usant. Hadde verden vært så deterministisk som du sier Princess', ville vi ha skjønt det for lenge siden og ikke inngått partnerskap uansett. Men det gjør vi jo.
Jeg har lest en del steder at rundt halvparten av alle ekteskap ender i skilsmisse. Holder man dette for sant (noe så visst jeg gjør), er Princess' utsagn usant. Hadde verden vært så deterministisk som du sier Princess', ville vi ha skjønt det for lenge siden og ikke inngått partnerskap uansett. Men det gjør vi jo.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Rundt 50% holder ut hele livet sammen, gjerne høyere, i og med den statistikken sier at 50% av alle inngåtte ekteskap ender i skilsmisse. Da noen skiller seg flere ganger, får disse en "dobbel stemme" på statistikken, mens de som holder hele livet ut, får bare en.
Om det er bra eller ikke, å holde seg til en partner hele livet, er ikke lett å si. Er det en fordel å vokse opp med to foreldre? Koseligere og triveligere, javisst, men kan mulig skilsmissebarn blir sterkere og mer selvstendige?
Og ser en bort fra ytre faktorer, kanskje en får et rikere liv om en har mer enn en partner. Hvis den ene rette ikke finnes. For kjærlighet er stort sett tilfeldigheter.
Om det er bra eller ikke, å holde seg til en partner hele livet, er ikke lett å si. Er det en fordel å vokse opp med to foreldre? Koseligere og triveligere, javisst, men kan mulig skilsmissebarn blir sterkere og mer selvstendige?
Og ser en bort fra ytre faktorer, kanskje en får et rikere liv om en har mer enn en partner. Hvis den ene rette ikke finnes. For kjærlighet er stort sett tilfeldigheter.
hvor fikk du det fra at det var felaktige opplysninger? De var ikke det fra mitt ståsted i hvertfall. Det jeg sa var både ment som en mening og en opplysning som jeg mener stemmer.Kjetil wrote: Det å ha egne meninger har ingenting med dumhet å gjøre. Dine to påstander var forøvrig ikke meninger i den forstand, presanterer du dine totalt ubegrunnede feilaktige opplysninger som fakta.
Dumhet kommer av hvor smart det du sier er, ikke om du sier det eller ikke.
Kanskje det er slike ekteskap som holder livet ut, men de er ikke lykkelige. Da er det grunner som får de to til å ikke gå fra hverandre som gjør at de holder sammen.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Fra ditt ståsted? Hva pokker har ditt ståsted med dette å gjøre? Hvis du mener at 2+2 = 5, eller at månen er lagd av ost, betyr det ikke at den er det.hvor fikk du det fra at det var felaktige opplysninger? De var ikke det fra mitt ståsted i hvertfall. Det jeg sa var både ment som en mening og en opplysning som jeg mener stemmer.
Kanskje? Det ER det, halvparten. Og hva vet du om hvem som er lykkelige og hvem som ikke er det? Med din enorme livserfaring, vet vel du best.Kanskje det er slike ekteskap som holder livet ut, men de er ikke lykkelige. Da er det grunner som får de to til å ikke gå fra hverandre som gjør at de holder sammen.
Overalt.Moghedien wrote:Hvor i all verden får du det fra?Princess wrote:Kanskje det er slike ekteskap som holder livet ut, men de er ikke lykkelige. Da er det grunner som får de to til å ikke gå fra hverandre som gjør at de holder sammen.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
Hehe, vel...Princess wrote:Overalt.Moghedien wrote:Hvor i all verden får du det fra?Princess wrote:Kanskje det er slike ekteskap som holder livet ut, men de er ikke lykkelige. Da er det grunner som får de to til å ikke gå fra hverandre som gjør at de holder sammen.
Dette er om den perfekte julegave, ikke vel? Flere enn meg som ønsker at RJ kunne skrive litt kjappere?
Urban tilværelse
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hvor får dere idioter tallene deres fra? I følge SSB er den norske skilsmisseraten for tida på 12,6 promille, ikke 100 eller 50 prosent. Så selv om denne raten kanskje blir litt høyere hvis vi legger til separasjonene, vil jeg gjerne få si følgende: Get real, folkens.Kjetil wrote:Kanskje? Det ER det, halvparten. Og hva vet du om hvem som er lykkelige og hvem som ikke er det? Med din enorme livserfaring, vet vel du best.Kanskje det er slike ekteskap som holder livet ut, men de er ikke lykkelige. Da er det grunner som får de to til å ikke gå fra hverandre som gjør at de holder sammen.
For å være på topic kan jeg jo legge til at både gavene jeg ga bort og gavene jeg fikk ble strålende mottatt -- selv om jeg bare fikk en ting fra ønskelista mi.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jeg tok tallene mine fra noen andre her i posten, men de fra SSB synes jeg da virker veldig lave, men har ikke tid til å studere det nøyere.
Edit:
Leser litt nøyere, og finner dette:

Dine tall er så lave, fordi det er kun i det siste trenden har begynt å snu seg, og statistikken følger sakte etter.
Edit:
22 400 inngåtte ekteskap, 11 000 skilsmisser. Kommer ikke så mye nærmere 50%, les litt nøyere før du kaller andre idioterBåde tal for inngåelse og oppløysning av ekteskap heldt seg nær uendra i 2005. 22 400 ekteskapsinngåingar, vel 11 000 skilsmisser og 12 800 separasjonar vart registrerte i fjor. Dei vel 11 000 ekteskapa som vart løyste opp ved skilsmisse i 2005, svarar til 12,6 skilte per 1 000 gifte og separerte, som er det same som i 2004. Til samanlikning var denne rata 11,5 i første part av 1990-talet og 7,8 i første part av 1980-talet. Talet på separasjonar, 12 750, var vel 400 lågare i høve til 2004.
I 2005 vart 62 registrerte partnarskap løyste opp ved skilsmisse, og 60 partnarpar vart separerte.
Dine tall er så lave, fordi det er kun i det siste trenden har begynt å snu seg, og statistikken følger sakte etter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Urk, ser det er lenge siden sist jeg hadde matte... 
Samt at planen min om å slå av hjernen i jula tilsynelatende går bedre enn jeg turte håpe på.
EDIT: Og jeg skal liksom ha "Samfunnsvitenskaplig forskningsmetode" til våren. Ja ja, heldige ungene deres, som ender opp med meg som samfunnskunnskapslærer.
Samt at planen min om å slå av hjernen i jula tilsynelatende går bedre enn jeg turte håpe på.
EDIT: Og jeg skal liksom ha "Samfunnsvitenskaplig forskningsmetode" til våren. Ja ja, heldige ungene deres, som ender opp med meg som samfunnskunnskapslærer.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
22 400 inngåtte ekteskap i løpet av ett år. I tillegg til alle dem som allerede eksisterer. Av alle de som eksisterer over de siste - hva vet vel jeg, si seksti årene - så var det 11 000 som ble oppløst. Antakeligvis så er det en overhyppighet av "unge" ekteskap som blir oppløst, men dette sier ikke statistikken, slik jeg leser den, noenting om. Den sier heller ikke at de ellevetusen skillsmissene foregår ut av de 22 400 inngåtte ekteskapene. Men det kan selvsagt hende jeg leser noe feil. Et halvt år siden jeg har tenkt....Kjetil wrote:Jeg tok tallene mine fra noen andre her i posten, men de fra SSB synes jeg da virker veldig lave, men har ikke tid til å studere det nøyere.
Edit:
22 400 inngåtte ekteskap, 11 000 skilsmisser. Kommer ikke så mye nærmere 50%, les litt nøyere før du kaller andre idioterBåde tal for inngåelse og oppløysning av ekteskap heldt seg nær uendra i 2005. 22 400 ekteskapsinngåingar, vel 11 000 skilsmisser og 12 800 separasjonar vart registrerte i fjor. Dei vel 11 000 ekteskapa som vart løyste opp ved skilsmisse i 2005, svarar til 12,6 skilte per 1 000 gifte og separerte, som er det same som i 2004. Til samanlikning var denne rata 11,5 i første part av 1990-talet og 7,8 i første part av 1980-talet. Talet på separasjonar, 12 750, var vel 400 lågare i høve til 2004.
I 2005 vart 62 registrerte partnarskap løyste opp ved skilsmisse, og 60 partnarpar vart separerte.
Urban tilværelse