Er Moiraine død?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Er ganske sikker på at det er i bok 4
Spoiler
Moiraine døde jo ikke bare fordi hu falt gjennom ter'angrealen
og båndet røyk! hu la tilogmed igjen et brev,
og et av Min's syn er jo at Rand ikke kan seire uten at Moiraine hjelper han.
Lite teit om hu hadde død da
og båndet røyk! hu la tilogmed igjen et brev,
Lite teit om hu hadde død da
Last edited by mareiney on Tue Jan 02, 2007 21:38, edited 1 time in total.
*jah..
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Det var i Skyggen Stiger, altso bok fire. Tårnet (link fører til side med KoD-spoiler) såg me forresten fyrste gong i Verdens Øye. Og det er ikkje nødvendig med spoilertag i trådane, so lenge trådtitlane er spoilerfrie.
Dessverre, men tåleleg går.Saugjeteren wrote:Tålbar.
hvor ser Min det synet? Kan bare huske at hun har sett et syn om at Cadsuane må hjelpe ham. Er det jeg som blingser?mareiney wrote:Spoiler
Moiraine døde jo ikke bare fordi hu falt gjennom ter'angrealen og båndet røyk! hu la tilogmed igjen et brev,
Lite teit om hu hadde død da![]()
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Det vart nemnt i Vinterens Hjerte trur eg, og det vart ikkje sagt spesifikt at det var Moiraine, sjølv om «alle» trur det. Min seier noko slikt som at Rand sin suksess avheng av «a woman who was dead and gone» (etter hukommelsen, so ikkje nødvendigvis ordrett).
Synet om Cadsuane går på at ho må lære han og alle asha'manane noko for at verda skal overleve. Kva det er ho skal lære han veit me ikkje, men det er naturleg nok mange teoriar.
Redigert: Burde sjekke slikt før eg lager innlegga. Det var i Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
Redigert igjen: Kan vel like gjerne lime inn synet om Cadsuane i same slengen:
«It's Cadsuane. She is going to teach you [Rand] something, you and the Asha'man. All the Asha'man, I mean. It's something you have to learn, but I don't know what it is, except that none of you will like learning it from her. You aren't going to like it at all.»
Synet om Cadsuane går på at ho må lære han og alle asha'manane noko for at verda skal overleve. Kva det er ho skal lære han veit me ikkje, men det er naturleg nok mange teoriar.
Redigert: Burde sjekke slikt før eg lager innlegga. Det var i Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
Redigert igjen: Kan vel like gjerne lime inn synet om Cadsuane i same slengen:
«It's Cadsuane. She is going to teach you [Rand] something, you and the Asha'man. All the Asha'man, I mean. It's something you have to learn, but I don't know what it is, except that none of you will like learning it from her. You aren't going to like it at all.»
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Her passer jo egentlig Cadsuane inn også, siden vi heller ikke kan tolke ordet "dead" ordrett om vi antar at Jordan sikter til Moiraine.incanus wrote:Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

Dette er berre det Min seier om synet i ettertid, det er ikkje akkurat det synet går ut på. Min trur Moiraine er død, men ho veit at Cadsuane ikkje er død, so ho ville ikkje sagt noko slikt om Cadsuane. Dessutan seier Min på omlag same tid at «Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed».stefan_hoy wrote:Her passer jo egentlig Cadsuane inn også, siden vi heller ikke kan tolke ordet "dead" ordrett om vi antar at Jordan sikter til Moiraine.incanus wrote:Sverdkronen, kapittel 35: «What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone?»
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Hehe, begynner å bli kambrium siden jeg leste bøkene sist skjønner jeg.
Men hvordan kan Min si at hun hadde feil "syn" om det med Moiraine når hun tror at hun er død? Kan hun ikke da, i Mins øyne, fremdeles fullbyrde synet hennes?
Jeg har sikkert misforstått noe her, jeg føler det på meg.
Men hvordan kan Min si at hun hadde feil "syn" om det med Moiraine når hun tror at hun er død? Kan hun ikke da, i Mins øyne, fremdeles fullbyrde synet hennes?
Jeg har sikkert misforstått noe her, jeg føler det på meg.
..ellers kan De kalle meg Hoy.