Er Moiraine død?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:Jeg har sikkert misforstått noe her, jeg føler det på meg.
Ikkje nødvendigvis, då det ikkje er sikkert at dei to utsagna heng saman når eg tenkjer meg om. Mange (t.d. Wotmania [<- KoD-spoilerar]) meiner dei gjer det, ettersom dei er sagt på omlag same tid (i same kapittel), men det kan virke litt usannsynleg, slik dei er skrive.

Synet ho fortel om kan like gjerne handle om Lanfear, som òg er «dead and gone» etter kva Min veit.
stefan_hoy wrote:Kan hun ikke da, i Mins øyne, fremdeles fullbyrde synet hennes?
Jo, du har rett i det, ettersom synet so vidt me veit ikkje sa «Rand vil vinne med hjelp av Moiraine», men «Rand vil mest sannsynleg tape utan hjelp frå Moiraine».
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

incanus wrote:Synet ho fortel om kan like gjerne handle om Lanfear, som òg er «dead and gone» etter kva Min veit.
Jeg tenkte først på Leya (Ileya? Dama til Lews hvertfall), som Lews muligens kan ha tatt inspirasjon fra., eller ikke vil gjenta det han gjorde mot henne.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ilyena. Verkar usannsynleg i mine auge at ho vil få nokon større rolle å spele.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Så vidt jeg husker det så har Min sagt noe som ligner på dette:

"Synene hennes slo aldri feil. De skjedde alltid, med unntak av det ene om at Moiraine skulle hjelpe Rand. Moiraine var jo død."

Skal se om jeg finner noe direkte sitat hvis jeg kommer over det igjen.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

incanus wrote:Jo, du har rett i det, ettersom synet so vidt me veit ikkje sa «Rand vil vinne med hjelp av Moiraine», men «Rand vil mest sannsynleg tape utan hjelp frå Moiraine».
Om furmuleringen er: "Rand vil vinne med hjelp av Moiraine", så vil jo Min "ta feil" utfra hva hun vet om Moiraines tilstand (om vi ikke regner med hennes hjelp i de første bøkene).

Om formuleringen er: "Rand vil mest sannsynlig tape uten hjelp fra Moiraine" kan hun fremdeles få rett, fordi situasjonen fremdeles er uavklart. Om Rand taper uten hjelp fra Moiraine, vil Min få rett, om han vinner uten Moiraine, vil Mins syn være galt. (Her ser jeg bort fra ordet "sannsynligvis", som vel umuliggjør en bekreftning/avkreftning av Mins syn).

Er det slik å forstå?

Jeg skjønner at jeg er litt hemmet av dårlig hukommelse og at jeg ikke har lest KoD. Bær over med meg :roll:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:Er det slik å forstå?

Jeg skjønner at jeg er litt hemmet av dårlig hukommelse og at jeg ikke har lest KoD. Bær over med meg :roll:
Jepp, men det er eigentleg ikkje noko «om» med i biletet. Den nøyaktige formuleringa av synet veit me ikkje, det einaste er noko Min tenkte i etterkant: What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone? Det er ordrett frå A Crown of Swords.

So det fyrste dømet mitt var eigentleg berre for å poengtere at utsagnet «Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed» ikkje nødvendigvis hadde samanheng med synet om dama som var dead and gone, ettersom synet ikkje seier definitivt at Rand vil få hjelp av Moiraine.
Shallis wrote:Så vidt jeg husker det så har Min sagt noe som ligner på dette:

"Synene hennes slo aldri feil. De skjedde alltid, med unntak av det ene om at Moiraine skulle hjelpe Rand. Moiraine var jo død."
Er det det eg har referert til tidlegare du tenkjer på, eller noko anna? Frå Sverdkronen, kapittel 35:
it was not as if she had really expected Moiraine to turn up alive. Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

incanus wrote:Jepp, men det er eigentleg ikkje noko «om» med i biletet. Den nøyaktige formuleringa av synet veit me ikkje, det einaste er noko Min tenkte i etterkant: What good to tell him he would almost certainly fail without a woman who was dead and gone? Det er ordrett frå A Crown of Swords.

So det fyrste dømet mitt var eigentleg berre for å poengtere at utsagnet «Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed» ikkje nødvendigvis hadde samanheng med synet om dama som var dead and gone, ettersom synet ikkje seier definitivt at Rand vil få hjelp av Moiraine.
Jamen da tror jeg vi er kapich! Og vi utelukker Cadsuane. Har vi egentlig flere relevante alternativer enn Moiraine og Lanfear (og Sauegjeterens forslag, Ilyena -- her er jeg enig med incanus, ville blitt overrasket om det hadde vært henne som kom Rand til hjelp)?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

incanus wrote: Er det det eg har referert til tidlegare du tenkjer på, eller noko anna? Frå Sverdkronen, kapittel 35:
it was not as if she had really expected Moiraine to turn up alive. Moiraine was the only viewing of hers that had ever failed.
Var ikke det det med Thom og Moiraine da? Er vel bare en teori, når jeg tenker meg om, men jeg liker den teorien :)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Veit ikkje kva Shallis tenkte på eg... Egwene hadde ein draum om Thom som drog ein blå edelstein (Moiraine sin) ut av nokre flammer e.l., som har ført til teorien om at Thom er den som skal redde Moiraine frå Finnane.

Redigert: Det var Egwene som hadde ein draum, ikkje Min som hadde eit syn. «... while Thom Merrilin put his hand into a fire to draw out the small blue stone that now dangled on Moiraine's forehead.»
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

incanus wrote: Er det det eg har referert til tidlegare du tenkjer på, eller noko anna? Frå Sverdkronen, kapittel 35:
Var nok dette ja! Jeg leser jo på norsk, men syns det ligner veldig. :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

stefan_hoy wrote:Jamen da tror jeg vi er kapich! Og vi utelukker Cadsuane. Har vi egentlig flere relevante alternativer enn Moiraine og Lanfear?
Ikke det jeg kan komme på. RJ er jo temmelig snill med de største karakterene sine, og Moiraine er vel per dags dato den eneste av de "gode" som har dødd, og til og med hennes død er sannsynligvis lite annet enn en illusjon.

Hva Lanfear-teorien angår -- at hun på et eller annet vis skal være den Mins syn avhenger av -- har jeg ikke særlig tro på den. Det kan selvsagt hende at Cynfear blir lei av å være slaven til Moridin, at hun på et eller annet vis klarer å rømme, og med tida finner ut at hun heller burde statse på Rand. Men jeg har altså ingen tro på dette, all den tid stort sett alle tegn peker mot at det er Moiraine Min tenker på; hadde hun tenkt på Lanfear hadde hun kanskje slengt på en tanke om at "and an evil one, at that!" eller et lignende uttrykk for sjokk og vantro.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Shai'tan
Trollok
Trollok

Post by Shai'tan »

Alle som har lest KoD vet da at Moiraine blir holdt fange hos Aelfinnene og Eelfinnene(har ikke peiling på hva de heter på engelsk) og at bare Matt, Thom og en annen fyr må redde henne...

Det jeg lurer på er hvem er denne fyren?
Last edited by Shai'tan on Tue Mar 13, 2007 15:29, edited 1 time in total.
Sa souvraya niende misain ye
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det veit me ikkje, endå, men mest sannsynleg vert det anten Noal eller Olver. Som du kanskje akkurat har lest, so tilbaud Noal seg å vere med, og ettersom han kan vere ein «hendig» fyr (pluss at mange trur han er Jain Langsteg) er han ein god kandidat. Dei som trur Olver er den som vert med meiner det mellom anna fordi han har spelt Slanger og Rever so mykje.

I Teori- og Spørsmål-delen er det forresten ikkje nødvendig å bruke Spoiler-tagen, men spoilerar i trådtitlar skal unngåast, jfr. retningslinjene.
Shai'tan
Trollok
Trollok

Post by Shai'tan »

Ok

Men i brevet sto det jo en mann... jeg vet ikke helt om hun mener at det må være med en mann eller om Oliver kan menes, siden han er en gutt...
Hun sa også en mann hun ikke har sett, men det kan være mange...
Sa souvraya niende misain ye
mareiney
Hengiven
Hengiven

Post by mareiney »

Shai'tan wrote: Hun sa også en mann hun ikke har sett, men det kan være mange...
Om det kan være mange ja..Det er sikkert og visst. Hihi.
Jeg holder en knapp på at Noal skal redde Moiraine jeg :wink:
*jah..
Post Reply