Konfirmasjon

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Imponert av Ceres, jeg også. Ikke mange femtenåringer som ta konfirmasjonen så alvorlig. I bygda jeg bodde som femtenåring tror jeg de fleste så på konfirmasjonen som en mulighet til å få nok penger til å kjøpe seg mobiltelefon, eventuelt moped. Av de vel førti konfirmantene i bygda den våren (2000 var det vel) skulle det overraske meg storlig hvis mer enn fem stykker var mest opptatt av det religiøse aspektet. Og dette var i det nordøstlige bedehusbeltet i Sør-Norge -- ikke helt Bibelbeltet på Sørlandet, men ikke så veldig langt unna.

Selv er jeg hverken døpt, konfirmert (jeg kaller ikke den latterlige borgerlige seremonien jeg var med på for en "konfirmasjon") eller troende, og hadde jeg vært helt ærlig med meg selv hadde jeg neppe tatt borgerlig "konfirmasjon" heller, i og med at jeg egentlig er mer av en misantrop enn en humanist. Men hvem er egentlig helt ærlig med seg selv, spesielt i den alderen? Dessuten bor familien min spredt utover hele landet, så det var en fin unnskyldning for å ha en liten samling.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Konfirmerte meg i kirka fordi jeg er kristen. That's it. Hele familien min er kristen også, men det er ikke kun derfor.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Jeg er døpt, men siden jeg ikke er troende gadd jeg ikke konfirmere meg. Vurderte borgelig en stund, men det virket som tull for å dra ut penger av familien.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

Wolfbrother wrote:Vurderte borgelig en stund, men det virket som tull for å dra ut penger av familien.
Hadde aldri trodd at noen ville si det! Du må jo være utrolig omtenksom. Jeg er enig i at det bare er tull med alle gavene og pengene. Har bare aldri hørt noen andre mene det samme.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg konfimerte meg ikke - hverken borgerlig eller kristent. Grunnene til det var at jeg ikke tror på kristendommen og finner det umoralsk å konfirmere meg bare for pengene. Borgerlig konfirmasjon er ikke mye bedre i så måte, selv om den seremonien har NOE for seg. Jeg står ved valget mitt den dag i dag, selv om jeg lett innrømmer at jeg ble dypt influert av min familie. Jeg angrer ikke.

Er du kristen, dvs at du tror på Jesus + hele pakka, så synes jeg konfirmasjon i utgangspunktet en fin ting. Dessverre utfører de aller fleste denne seremonien fordi de trenger penger og tenker ikke nøyere over hva den innebærer. Dermed føler jeg at seremonien slik den framstår i dag ikke er mer enn et symbol på samfunnets grådighet og hvordan vi mennesker ikke greier å skille mellom det som burde være hellig - og kapitalisme. Skamfult.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply