Lekser og Leksehjelp

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Tror ikke du får studiepoeng for hverken påbygning eller fagbrev. Studiekompetanse og fagbrev er alt du får.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ashaman wrote:Hmm, kanskje du kan hjelpe meg litt Lotta.

Skal finne ut kor mange studie poeng eg har (kan få).

Eg har gjenge GK (VG1) Byggfag, VK1 (VG2) Tømrar, er no lærling og skal ta fagbrevet.
Det viktigaste spørsmålet mitt er vel: kor mange poeng får ein for å ta fagbrevet?
VG1-2 poenga bestemmer vel gjennomsnitten av karakterane, så det kan eg vel finna ut av sjølv.

Og, dersom eg tek almennfagleg påbygging etter fagbrevet, får eg bra med studie poeng for det?

Hmm...blei mykje på ei gong det, håpar eg kan bli litt klokare nå. :P
Slik jeg kan forstå det, så tilhører du det gamle opplegget. Det vil si at får like mye poeng som Kjetil nevnte at han kunne få hvis han tok realfag og fordypningsfag. Jeg er ikke hundre prosent sikker, men det er slik jeg tolker regelverket.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Men tar du påbygning, får du ikke fordypningsfag eller realfagspoeng. Eller, lurer på om du kan har en rundt 3 timer til valgfag, så du får kanskje 0,5poeng, om du velger et realfag i den bolken.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Men er det mogleg å få rundt 50-60 poeng til saman med det eg har? Er vel der omkring som er opptakskravet trur eg. :S
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Mye snakk om poengberegning her, i leksehjelp-tråden... Jeg skrev siste innlegget mitt for et døgn eller to siden, og plutselig har det eksplodert med debatt her inne. Men for å komme tilbake til mitt opprinnelige poeng, og det Kjetil grep fatt i: Legestudiet, og mer spesifikt the human genome project.

Jeg vet ikke helt hva du ønsker å vite, spesifikt, men jeg kan jo si såpass at det er en kartlegging av det humane genom. Det vil si en kartlegging av alle syre-base parene som utgjør genene våre. Som dere vet har vi 46 kromosomer. Hver av disse er formet som tvinnede stiger, der hvert av stigenes "trinn" er et såkalt "base-par." Altså to baser som er koblet sammen.

Vi har fire slike "grunn"-baser som vi bruker som byggeklosser. Vi kaller dem med bokstaver for å gjøre det enklere: A, C, G og T. A henger sammen med T, og C med G. Når et gen skal "leses" skilles stigen fra hverandre, og man får lange rekker med baser, f.eks: CCACGTAAGTCCTTTTTCAGGGACCT...

Et gen er en slik rekke som koder for et spesifikt protein. Det er det ikke alle rekkene som gjør, og man har enkelte sekvenser som forteller cellemaskineriet vårt når genet starter, f.eks kan CCATCCG være et slik startsignal. Dette kan ligger nært eller fjærnt fra selve genet, og grunnen til dette er 3D. Alt er krøllet sammen, og det som ser ut som om det ligger langt unna, kan i virkeligheten ligger direkte ovenfor, eller kranset rundt... Men dette går nok muligens ut over allmennkunnskapens grenser. :)

Faktum er i hvert fall at et gen er et slikt område av baser som koder for et protein. Tre slike baser gir en aminosyre. Som dere vet fra skolen så består proteiner av multiple aminosyrer.

The Human Genome project prøver å kartlegge alle disse base-sekvensene - både de som vi vet er gener, og også det vi ikke vet hva er. Det som er i mellom genene. Vi vet riktig nok hva mye av dette er, og mye av det er anakeligvis "søppel" - ikke brukt. Men: En kartleggelse av sekvensene kan vi bruke for å finne ut hvor enkelte sykdommer varierer fra friskt menneske. På den måten kan man gå dirkete inn og finne ut hvilke proteiner, eller strukturer som ikke fungerer som det skal. Håper er selvsagt å kunne gå inn og fikse det en dag.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ashaman wrote:Men er det mogleg å få rundt 50-60 poeng til saman med det eg har? Er vel der omkring som er opptakskravet trur eg. :S
Jepp, får du over 5 i snitt så.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Kjetil wrote:
Ashaman wrote:Men er det mogleg å få rundt 50-60 poeng til saman med det eg har? Er vel der omkring som er opptakskravet trur eg. :S
Jepp, får du over 5 i snitt så.

Får? Om eg har hatt meiner du?
Hehe, hadde 5 eit år og 4,7 elsns etter det. Men det er berre VG som teller då?

Og om eg manglar litt så må eg ta Folkehøgskule for å få dei siste poenga, og dermed legge til endå eit år på dei allereie 6 åra som ligg framfor meg. :?
Hmm... det blir ei sørens lang utdanning.

Men så får eg litt poeng for at eg er litt eldre enn dei andre som søkjer, så får vel ca. 2 poeng der.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Får? Om eg har hatt meiner du?
Hehe, hadde 5 eit år og 4,7 elsns etter det. Men det er berre VG som teller då?

Er litt usikker på hvilke fag som teller på karakteren din igrunn, men tror det blir mest fag fra siste året på påbygning.
Og om eg manglar litt så må eg ta Folkehøgskule for å få dei siste poenga, og dermed legge til endå eit år på dei allereie 6 åra som ligg framfor meg.
Hmm... det blir ei sørens lang utdanning.
Tja, du kunne jo tatt ett år i militæret for eksempel.
Hva er det egentlig du skal søke på?
Men så får eg litt poeng for at eg er litt eldre enn dei andre som søkjer, så får vel ca. 2 poeng der
Du får 2 poeng, for hvert år etter og med det du fyller 20, eller noe sånt.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Takk for all info Kjetil. Har hjulpe meg mykje.
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Bare hyggelig du, er utrolig hva du kan finne på www.samordnaopptak.no. :)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Kjetil wrote:
stefan_hoy wrote:Psh, studerte psykologi. Dessuten er det viktig for å ta kål på sånne folk som deg :P

Etter militæret skal jeg vel søke Internasjonale Studier i Oslo, der burde det være godt med mattenerder jeg kan plage når det skorter på penger eller annet. :lol:
Tror ikke sånne som meg, om det finnes noen slik bås, er de hyppigste gjestene hos psykologer.

Ei heller er jeg noen typisk mattestudent, men om du synes det er morsomt å plage mattenerder, så værsegod, tror ikke du kommer så langt med det.
Jo, takk.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Beklager dette, men jeg har ikke funnet noen passende tråd på så kort tid og har bare funnet ut noe som jeg bare må få fortalt:

Millioner av mennesker blir solgt hvert år slik at "eierne" deres kan selge organene deres til rike trengende.

Dette er umenneskelig og helt sykt!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

Det pågår en "organdebatt" her.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

For øvrig er det vel også gammelt nytt det om den illegale organhandelen. Tror det er ti år siden første gang jeg hørte historier om folk som våkna opp på parkbenker i store byer med store operasjonssår.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply