Er Moiraine død?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Petter Ashaman
Trollok
Trollok

Post by Petter Ashaman »

Er det mulig at Min mener moren til Rand, da?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Petter Ashaman wrote:Er det mulig at Min mener moren til Rand, da?
Hugsar ikkje heilt kordan synet er, men trur nok Min ville kjend att Moiraine når ho ser ho.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Tallanvor
Trollok
Trollok

Post by Tallanvor »

jeg har et spørsmål. hvis Moiraine overlevde etter å ha falt gjennom ter`angrealen i Cairhien, hvorfor kjente Lan at han ikke kunne kjenne vokterbåndet mer? hun gikk jo gjennom samme type ter`angreal i Rift/Tear
og da skjedde ingenting!
Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Det kan vere fordi denne ter'angrealen brann opp. Blir nesten det same som skjer når Dei Invidde gjeng seg vill i ein av ter'angrealane når dei skal ta prøva. Dei dør i Randland.

Er igrunn ikkje sikker eg heller, men RJ kjem nok med ei forklaring ei gong. 8)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Hate-Galina
Trollok
Trollok

Post by Hate-Galina »

Jeg tror at Matt og Thom redder Moiraine, men hva med Lanfear da? Hun er jo gjenopplivet som ''Cyndane''( som forøvrig betyr ''siste sjanse'' hyggelig for henne hva?)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Lanfear døde antakeligvis, for så å bli "gjenskapt" av den Mørkeste og putta Cyndane-kroppen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man

Post by Nynaeve »

hm...
Hvis Lanfear døde, døde vel Moiraine også? Så Matt og dem skal altså redde henne fra de døde?
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Dovienya
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Dovienya »

Skjønner ikke helt hvor Matt og Thom kommer inn i bildet.

Det blir vel helst Moiraine selv som må stå for en eventuell 'redning', eller Skaperen eller noen andre snillinger vi ikke har hørt om ennå...
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Nynaeve wrote:Hvis Lanfear døde, døde vel Moiraine også?
Det at den eine døydde må vel ikkje nødvendigvis bety at den andre døydde. Me veit ikkje kva som skjedde etter at at dei datt gjennom ter'angrealen.
Dovienya wrote:Skjønner ikke helt hvor Matt og Thom kommer inn i bildet.
Det byrja vel med denne draumen som Egwene hadde, i Himmelens Flammer kapittel 15: [...] while Thom Merrilin put his hand into a fire to draw out the small blue stone that now dangled on Moiraine's forehead.

So kom Drømmenes Kniv, som du tydelegvis ikkje har lest endå, der det er nokon fleire hint.
Drømmenes Kniv
Du hugser kanskje at Moiraine skreiv eit brev til Thom, som ho gav til Rand rett før dei gjekk ned på brygga i Cairhien, og møtte Lanfear. Innhaldet i dette brevet fekk me vite i KoD; det stod at Moiraine ikkje var død og at Thom, Mat og ein mann til skulle redde ho. Dette fekk ho vite då ho gjekk gjennom ringene i Rhuidean.
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Er det ikke sansynligg at eel-/aelfinnene ville drepe en av den mørkestes disipler hvis de fikk sjansen? Jeg håper og tror at hun er i live.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Jeg er 99% sikker på at hun er i livet. Det bare må hun være. Alt peker mot det. Jeg har egentlig trodd det siden hun døde. At hun måtte komme tilbake på en eller annen måte mener jeg.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Syns nesten alltid det er rart når døde folk kommer tilbake. du er liksom over den fasen hvor du "savner" dem, og har godtat at de er borte.

men syns da at hitil har det virka nesten naturlig at Moraine lever. første gang det virker greit på en måte.

Men alt peker mot at hun kommer tilbake, da, tror jeg blir skuffa vis hun ikke gjør det...
Som vann til tørst strupe
Lieungh
Sitter
Sitter

Post by Lieungh »

Nynaeve wrote:hm...
Hvis Lanfear døde, døde vel Moiraine også? Så Matt og dem skal altså redde henne fra de døde?
Vel, Moi kunne ha drept Lanfear etter at de falt gjennom ter'angrealen. Kunne kanskje vært omvendt også, men Moi var visst bedre til å sloss :P
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

kem e noal? eg kan ikkje huske korti han va med i bokå.. :shock:
Tallanvor
Trollok
Trollok

Post by Tallanvor »

Noal ble ikke med i serien før i niende (eller tiende husker ikke helt) du har kansje ikke lest alle bøkene ennå.
Carai an Caldazar! Carai an Ellisande! Al Ellisande!
Post Reply