Global oppvarming - fiksjon eller fakta?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Moiraine Sedai
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Kjetil wrote: Hadde vi bare hatt tilgang på store mengder miljøvennlig energi, fra for eksempel atomkraft, kunne vi ha lagd så mye hydrogen vi ville, det hadde vært fint det.
"Miljøvenlig atomkraft" Phhfft! Har du noensinne hørt om problemene med atomvåpen og atomavfall? med en halvveringstid på litt under tusen år, vil jeg ikke akkurat kalle det miljøvenlig. Strålingen er ikke akkurat bra for hverken menneske eller miljø.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Atomvåpen er allerede et problem, det blir verken større eller mindre om vi bygger atomkraftverk i Norge. Strålingen er ikke farlig rundt verkene. Det eneste problemet er avfallet, men det har vi teknologi til å lagre sikkert, men billig er det nok neppe.davram bashere wrote:Kjetil wrote: Hadde vi bare hatt tilgang på store mengder miljøvennlig energi, fra for eksempel atomkraft, kunne vi ha lagd så mye hydrogen vi ville, det hadde vært fint det.
"Miljøvenlig atomkraft" Phhfft! Har du noensinne hørt om problemene med atomvåpen og atomavfall? med en halvveringstid på litt under tusen år, vil jeg ikke akkurat kalle det miljøvenlig. Strålingen er ikke akkurat bra for hverken menneske eller miljø.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg var på et samfunnsmåte med Hans Blix på Studentersamfunnet her i Trondheim for et par år siden, og jeg må i denne sammenheng si meg enig med ham:
Jeg er mer bekymra for hva C02 og lignende forurensing kan føre til i løpet va de neste 20 årene, enn jeg er for hva atomavfall kan forårsake de neste 20.000 årene...
Jeg er mer bekymra for hva C02 og lignende forurensing kan føre til i løpet va de neste 20 årene, enn jeg er for hva atomavfall kan forårsake de neste 20.000 årene...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Jeg tillhører vel den delen av miljøbevegelsen som er "teologisk negativ til kjernekraft." Men hvis de bruker thorium, kan jeg kanskje se på muligheten.
Last edited by davram bashere on Wed May 23, 2007 14:54, edited 1 time in total.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
davram bashere
- Sitter

miljøaktivister burde vel ikke være mot utbygging av kjernekraft i motsetning til å fortsette med fossile brennstoffer? Når det gjelder andre energiformer som solenergi, bølgekraft osv tror jeg ikke det er lønnsomt nok til at noen kommer til å satse på det på en stund (hvertfall ikke nok), så hvis vi vil ha noe liv på Jorda etter noen år burde vi vel egentlig begynne å gjøre noe nå? Hehe, ja, dette var et helt bortkastet innlegg, ingen tydelig mening, men jeg er sånn passe for atomkraftverk.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Religiøse mennesker har da løsningerKjetil wrote:Eller bare være imot for dere ikke kan noe bedre. Som miljøaktivister generelt, negative til alt av natur, uten egne løsninger, og om de mot formodning skulle ha det er de utopiske.
Ser paralleller mellom religiøse og miljøaktivister gitt.
Jeg er for alt som er trygt, miljøvennlig og kostnadseffektivt, og mener Norge som en rik nasjon burde investere tungt i prosjekter med mål om å bedre energikildene. Enkelt og greit, men ganske generelt ser jeg.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
-
davram bashere
- Sitter

Hva med å redusere strømforbruket litt? Leste et sted at i Norge brukes det 25000KWh per person årlig, mens det i resten av verden brukes 2200KWh.
Som miljøaktivist vil jeg bare si at jeg ikke er negativ til alt av natur, jeg måtte jobbe lenge og hardt for å bli det.
Jeg mener at norge burde satse mer på de alternative energikildene som finnes. Her i Bodø har vi jo verdens største malstrøm, og jeg vet hvilke krefter som bor i den. Det må jo være mulig å benytte seg av dem.
Hørte foresten en liten morsomhet i dag: "Naturens fremtid ser ganske lys ut. Med den økte satsingen på atomkraft blir verden snart selvlysende!"
Som miljøaktivist vil jeg bare si at jeg ikke er negativ til alt av natur, jeg måtte jobbe lenge og hardt for å bli det.
Jeg mener at norge burde satse mer på de alternative energikildene som finnes. Her i Bodø har vi jo verdens største malstrøm, og jeg vet hvilke krefter som bor i den. Det må jo være mulig å benytte seg av dem.
Hørte foresten en liten morsomhet i dag: "Naturens fremtid ser ganske lys ut. Med den økte satsingen på atomkraft blir verden snart selvlysende!"
Det blir helt feil å sammenligne strømforbruket vårt til noe som er et gjennomsnitt til resten av verden. (Regner med at der er dette, forresten må du linke til kilder til slike påstander i tråder som dette).
Nevner en ting, klima.
Dette er en veldig fin tråd, så da hadde det vært fint om du tok den seriøst.
Prøv igjen.
Nevner en ting, klima.
Dette er en veldig fin tråd, så da hadde det vært fint om du tok den seriøst.
Prøv igjen.
Tror selv at Global oppvarming er et faktum.
Men det har jo sjedd før at verden har blitt varmet opp som i dag. Så det har sjedd før. (Husker ikke hvor jeg leste det tror det var 60millioner år siden... Hadde prosjekt på skolen men er ikke sikker.)
Tror også at det vi gjør har noe å si. Og i såfall må vi gjøre noe mot det. Ikke alle kan bruke litt mindre hårspray/sjelle(hvordan skrives det?) og andre produkter som skader miljøet, ta buss istede for å kjøre.
Er det noen her som gjør noe sånt?
Må si at jeg er litt dårlig til det, men før vi ber alle andre om å sjerpe seg bør vi gjøre det selv.
(Kan hende noen har sagt noe lignende i denne tråden tidligere.)
Men når jeg hadde det prosjektet leste jeg noe fra en mann som mente at vi alle kom til å være døde om 50år. Noe som antagelig er feil. Men vis han ikke tar feil....
Men det har jo sjedd før at verden har blitt varmet opp som i dag. Så det har sjedd før. (Husker ikke hvor jeg leste det tror det var 60millioner år siden... Hadde prosjekt på skolen men er ikke sikker.)
Tror også at det vi gjør har noe å si. Og i såfall må vi gjøre noe mot det. Ikke alle kan bruke litt mindre hårspray/sjelle(hvordan skrives det?) og andre produkter som skader miljøet, ta buss istede for å kjøre.
Er det noen her som gjør noe sånt?
Må si at jeg er litt dårlig til det, men før vi ber alle andre om å sjerpe seg bør vi gjøre det selv.
(Kan hende noen har sagt noe lignende i denne tråden tidligere.)
Men når jeg hadde det prosjektet leste jeg noe fra en mann som mente at vi alle kom til å være døde om 50år. Noe som antagelig er feil. Men vis han ikke tar feil....
Som vann til tørst strupe