Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Facebook er temaet. Spørsmålet mitt er: Er noen på? Hva synes dere om trenden? Hvor mye tid bruker dere på det?
Selv er jeg selvsagt på. Ingen student med respekt for seg selv her i Oslo kan vel egentlig la være. Alt foregår på Facebook for tiden. Man blir invitert på fester og arrangement, man gratulerer folk med bursdagen, man diskuterer forbedringer i studiene, foreningene, sportsklubbene... Har man ikke sjekket Facebook en dag så er man i bakleksa...
(dette er også en liten forklaring på hvorfor jeg har vært litt lite aktiv her...)
Selv er jeg selvsagt på. Ingen student med respekt for seg selv her i Oslo kan vel egentlig la være. Alt foregår på Facebook for tiden. Man blir invitert på fester og arrangement, man gratulerer folk med bursdagen, man diskuterer forbedringer i studiene, foreningene, sportsklubbene... Har man ikke sjekket Facebook en dag så er man i bakleksa...
(dette er også en liten forklaring på hvorfor jeg har vært litt lite aktiv her...)
Urban tilværelse
Har du lese vilkåra du godtok når du registrera deg?
Ta en kikk her: http://www.p4.no/story.aspx?id=232434
Facebook har rett, i forhold til retningslinjene du godtok ved registreringa, til å bruke all informasjon du legg ut, serlig bilder, i all overskueleg framtid. Her inneber at dei kan bruke bildet av deg i reklamer og elles mesten kva dei vil.
Det er grunnen til at EG ikkje er medlem der.
Og btw, det hjelper ikkje å slette profilen, alt ligg lagra i databasen deira.
Her er ein guide på korleis du kan fjerne mest mogleg info om du ikkje vil vere på Facebook lenger:
http://www.teknofil.no/wip4/fanget_face ... l?id=13810
Ta en kikk her: http://www.p4.no/story.aspx?id=232434
Facebook har rett, i forhold til retningslinjene du godtok ved registreringa, til å bruke all informasjon du legg ut, serlig bilder, i all overskueleg framtid. Her inneber at dei kan bruke bildet av deg i reklamer og elles mesten kva dei vil.
Det er grunnen til at EG ikkje er medlem der.
Og btw, det hjelper ikkje å slette profilen, alt ligg lagra i databasen deira.
Her er ein guide på korleis du kan fjerne mest mogleg info om du ikkje vil vere på Facebook lenger:
http://www.teknofil.no/wip4/fanget_face ... l?id=13810
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
Nå har jeg i utgangspunktet ikke noe skjemmende på facebook. Bildene er av hytteturer, reiser, sammen med venner og bekjente. Profilen min er såpass skjermet at kun venner jeg har godtatt kan lese hva jeg har listet av interesser, og jeg har ingenting å skjule.
Men jeg forstår jo selvsagt argumentet ditt.
Men jeg forstår jo selvsagt argumentet ditt.
Urban tilværelse
Er ikkje andre personar på Facebook som er problemet, som oftast. Problemet, slik eg ser det, er at dei som eig Facebook kan bruke all informasjon du nokon sinne har lagdt ut på profilen din, til akkurat det dei vil, og ingen lovar kan stoppe dei. Veit om fleire fotografar som rett og slett ikkje tørr leggje ut eit einaste bilde der fordi dei er redd for at selskapet som eig Facenbook brukar det utan at dei får noko att for det.
Men er jau sjølvsagt liten sjans for at dei i framtida veljer noko du har lagdt ut då. Er jau så sjukt mange profilar der.
Men er jau sjølvsagt liten sjans for at dei i framtida veljer noko du har lagdt ut då. Er jau så sjukt mange profilar der.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Ungdommen som vokser opp idag kommer til å bli sosialt tilbakestående...forøvrig er det alltid like sjokkerende når nyhetene en kveld kan fortelle om ei jente som en gang hadde en rusbrus for mye, og lot seg fotografere av en "fotograf" eller av en tidligere kjæresten som skulle ha de til "privat" bruk, og nå er blitt hengt ut på nettet.
-----------///M-----------
Selvfølgelig har jeg Facebook, ALLE har det, så da må ikke jeg være noe dårligere.
Uansett, på tross av det, jeg er rimelig forsiktig med hva jeg legger ut, ekke noen intime detaljer eller annet drit nei.
Her har jeg en liten link som garantert vil bidra til å øke skepsisen for fjesboka, enjoy:
http://albumoftheday.com/facebook/
Her har jeg en liten link som garantert vil bidra til å øke skepsisen for fjesboka, enjoy:
http://albumoftheday.com/facebook/
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Stine
- Den Fortapte

- Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!
jeg er der. det er ikke stedet jeg bretter ut skjelen min, akkurat, så det at de kan bruke det jeg legger der er ikke så skremmende for min del. det er vel heller tvilsomt at de noen gang kommer til å velge å bruke akkurat meg, med mindre jeg skulle bli berømt for ettellerannet.
og om de kan tjene penger på å selge statistikk, er vel ikke det noe verre enn statistisk sentralbyrå.
og om de kan tjene penger på å selge statistikk, er vel ikke det noe verre enn statistisk sentralbyrå.
tja, jo, kanskje det.
sitter for den blå ajah.
sitter for den blå ajah.
har ikke skjønt hvordan man bruker det...
Men litt skumelt da vis noen finner et bilde av deg og sporer deg opp av en eller annen grunn. Pappaen min fortalte om at når han var ung var det noen av jentene på hans alder som ble forelsket av BILDER de hadde sett av dem og spora dem opp over alt og plaga livet av dem nesten bokstavelig talt, og tokk ikke et nei for et nei.
foreløpig syns jeg facebook osv er nesten litt skummelt.
Men litt skumelt da vis noen finner et bilde av deg og sporer deg opp av en eller annen grunn. Pappaen min fortalte om at når han var ung var det noen av jentene på hans alder som ble forelsket av BILDER de hadde sett av dem og spora dem opp over alt og plaga livet av dem nesten bokstavelig talt, og tokk ikke et nei for et nei.
foreløpig syns jeg facebook osv er nesten litt skummelt.
Som vann til tørst strupe
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Facebook er i utgangspunktet et sosialt verktøy. Man knytter kontakter med alle sine gamle venner man ønsker å knytte kontakt med. Begge parter må selvsagt godta at den andre personen ønsker å legge den til i kontaktlista. Deretter dannes også grupper. Selv er jeg med i forskjellige foreninger på medisin og på universitetet i oslo, samt en gruppe av folk fra min tidligere videregående skole (fra klassen min), og fra bygda jeg vokste opp i. Videre kan man melde seg inn i grupper som har en politisk eller religiøs undertone, eller i grupper som rett og slett har null funksjon annet enn et kult navn. Dette siste er for facebook-entusiaster som bruker en del tid på slikt... Gruppene kan være åpne eller lukket. For å komme inn i en lukket gruppe må man bli godtatt av admin for gruppa, eller bli invitert.
Videre kan man se hvilke grupper vennene ens er med i. Og man kan som tidligere nevnt laste opp bilder. Dersom det er mennesker på bildene kan man skrive navnet på menneskene (tagge de) slik at alle bilder som er tagget "Trine Vika" vil ligge slik at de er synlige på Trine Vikas profil. På den måten vil man kunne se bildene andre folk tar på forskjellige arrangement. For meg som ikke egentlig tar så mye bilder selv er det litt kjekt.
Man kan også invitere til forskjellige arrangement. Alle slags fester, foredrag, konserter og møter kan lages en side for, og den ansvarlige for siden sender så ut invitasjoner til dem som kan ha interesse av å komme. De som mottar en invitasjon må så si om de kommer, om de kanskje kommer eller om de ikke kommer. På arrangement-sida vil det da være mulig å se nøyaktig hvor mange og hvem som kommer og ikke.
Videre er det mulig (og for min del sterkt ønskelig) at folk legger ut bursdagen sin. Vennene til denne personen blir så varslet om bursdagen to døgn i forkant av dagen. Jeg selv er frykelig dårlig til å huske folks bursdager, så...
Hver bruker har en profil der det står litt om en selv (som man selv skriver) og hvor man kan se hvilke venner personen har, bilder av personen, album personen har lagt ut selv, ei tavle der folk kan skrive kommentarer til personen, en blogg-funksjon, forksjellige andre ting som jeg ikke selv benytter meg særlig mye av. Facebook-profilen inneholder også en pm-boks for meldiger av den mer personlige typen.
Det er muligheter for å gjøre informasjonen du legger ut på facebook usynlig for alle utenom de du har konfirmert som venner, eller alt kan være åpent. Kjetil spurte meg tidligere om Facebook var noe sted for meg som var så opptatt av å være anonym. På min Facebook-profil sees kun et profilbilde av meg og navnet mitt. For å se mer må jeg godkjenne personen. Ikke det at jeg har lagt inn noe skjemmende. Det er bare teit.
Diskusjonsforum flyter det selvsagt over med, det er bare å engasjere seg.
Det er nok mye mer, men dette er hva jeg stort sett benytter meg av. Jeg er ikke den mest hardbarka brukeren, akkurat... Jeg har det rett og slett fordi det på universitetet hvor jeg studerer er så og si obligatorisk...
Jeg forstår godt sikkerhets-argumentene dere kommer med.
Videre kan man se hvilke grupper vennene ens er med i. Og man kan som tidligere nevnt laste opp bilder. Dersom det er mennesker på bildene kan man skrive navnet på menneskene (tagge de) slik at alle bilder som er tagget "Trine Vika" vil ligge slik at de er synlige på Trine Vikas profil. På den måten vil man kunne se bildene andre folk tar på forskjellige arrangement. For meg som ikke egentlig tar så mye bilder selv er det litt kjekt.
Man kan også invitere til forskjellige arrangement. Alle slags fester, foredrag, konserter og møter kan lages en side for, og den ansvarlige for siden sender så ut invitasjoner til dem som kan ha interesse av å komme. De som mottar en invitasjon må så si om de kommer, om de kanskje kommer eller om de ikke kommer. På arrangement-sida vil det da være mulig å se nøyaktig hvor mange og hvem som kommer og ikke.
Videre er det mulig (og for min del sterkt ønskelig) at folk legger ut bursdagen sin. Vennene til denne personen blir så varslet om bursdagen to døgn i forkant av dagen. Jeg selv er frykelig dårlig til å huske folks bursdager, så...
Det er muligheter for å gjøre informasjonen du legger ut på facebook usynlig for alle utenom de du har konfirmert som venner, eller alt kan være åpent. Kjetil spurte meg tidligere om Facebook var noe sted for meg som var så opptatt av å være anonym. På min Facebook-profil sees kun et profilbilde av meg og navnet mitt. For å se mer må jeg godkjenne personen. Ikke det at jeg har lagt inn noe skjemmende. Det er bare teit.
Diskusjonsforum flyter det selvsagt over med, det er bare å engasjere seg.
Det er nok mye mer, men dette er hva jeg stort sett benytter meg av. Jeg er ikke den mest hardbarka brukeren, akkurat... Jeg har det rett og slett fordi det på universitetet hvor jeg studerer er så og si obligatorisk...
Urban tilværelse
-
Asphyxiate
- Den Fortapte