Harry Potter
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Jeg vil påstå at HP1 er og vil forbli den beste filmen. Den var jo faktisk ganske bra. I denne filmen er det lagt mer vekt på stemningene og magien. De neste blir bare mørkere og dystrere, og de peiler mer inn på farene som truer.
EDIT: Og jeg er fullt og helt enig i at HP og LoTR-filmene ikke kan sammenlignes.
EDIT: Og jeg er fullt og helt enig i at HP og LoTR-filmene ikke kan sammenlignes.
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
- Father Chains
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Det var ingen sammenligning. Det jeg mente var om dere fortsatte å klage slikt begynte dere vel snart å si at RH filmene ikke var så gode.Wolfie wrote:Snart begynner dere vel å si at Ringenes Herre filmene er dårlige eller ikke veldig gode
Og jeg gjentar: Jeg vedder på at vi blir vitne til den beste HP filmen til nå. Det er som du sier mye som ikke passer på lerretet, men det er så mye annet å ta av at det er ikke et problem. Vi har starten av boken, vi har Luna Lovegood, vi har the DA og det er selfølgelig slutten. Merk mine ord, slikt er nok til å lage en god film av.
Det skal quotes nå Lotta må spise ordene sine. Eller når det viser seg at jeg har fullstendig feil.
Edit; nå er jeg så irritert at jeg går ut å sier som så; jeg ville sett hvilken som helst HP film over å måte lide meg igjennom Pirates 3 på nytt.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Det er ingenting som ville glede meg mer enn dersom jeg tar feil angående HP-5 filmen, men jeg ser ikke helt hvorfor denne skulle bli bedre enn nr. 4 (som var et makkverk uten like IMO). Nr. 4 er den boka som er best egnet for film fordi den inneholder tre klimatiske høydepunkt som blir større og større, mens nr. 5 vil trolig kun få et stort høydepunkt.Wolfbrother wrote:
Det skal quotes nå Lotta må spise ordene sine. Eller når det viser seg at jeg har fullstendig feil.
Som sagt, jeg skal finne fram spisebestikket, men jeg er nokså sikker på at du kommer til å like filmen uansett kvalitet
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Pirates 2 var ikke bra. Den var underholdende, men likevel ikke noe spesielt god.Sisnera wrote:Pirates 2 var jo bra.
Tror få tviler på at filmen blir bra. Men man er redd for at den viker for mye fra boka. Er sånn på HP forumet, i jallefall.
Vike fra filmene? Hva i svarte har det å si? Joda i starten av HP 3 filmen brøt Harry Potter loven ved å bruke magi i Privett Drive når han øvde en eller annen spell, joda The Patronus var ikke et dyr som i boken. Filmene er full av feil. Det er da de fleste filmene basert på bøker. Hvis du setter filmen opp mot boken vil du alltid bli skuffet. De to tingene jeg likte best i RH var ikke med i filmene, men RH-filmene er fortsatt blant mine favoritter. Som jeg sa, folk må klare å skille mellom bok, og film.
Og om HP 5 blir dårlig lover jeg å svelge stoltheten min og innrømme det
for there you have been,
for there you have been,
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

HP1 best, og HP4 dårlig? Hva er det mine stakkers små øyne må lese? 
De to første HP-filmene, dog underholdende, var ødelagt av en amerikansk produsent som absolutt skulle lage alt så spektakulært og overveldende -- selv ting som ikke var noen av delene. I nummer tre og fire fikk vi mer dempete omgivelser, som i større grad fikk tale for seg selv, i stedet for at et pompøst score eller stakkars Radcliffes ansikt skulle fortelle oss at "WOW SE PÅ DETTE DA OMGZ0R!!!111one".
Greit nok, hverken 3 eller 4 er perfekte -- hverken som bøker eller som filmer -- men de er oppbyggingsmessig både 1, 2 og 5 overlegne. 1 er fortung, 2 er helt grei, 5 er baktung. Til sammenlingning har 3 en flott liten plottvri på slutten som er fint bevart i filmen, og 4 har en gradvis oppbygning av spenning som overgår både 1 og 2 og 5. I tillegg har filmene 3 og 4 en mørkere humor, som i alle fall jeg setter stor pris på, og de har i det store og hele kutta ut det aller meste av rumpeldunken, som i de to første filmene utelukkende var kjedelig, nesten som blijakter i mer ordinære actionfilmer. Og som om ikke det var nok, har 3 og 4 også et sterkere fokus på det menneskelige, ved at karakterene trer sterkere fram.
De to første HP-filmene, dog underholdende, var ødelagt av en amerikansk produsent som absolutt skulle lage alt så spektakulært og overveldende -- selv ting som ikke var noen av delene. I nummer tre og fire fikk vi mer dempete omgivelser, som i større grad fikk tale for seg selv, i stedet for at et pompøst score eller stakkars Radcliffes ansikt skulle fortelle oss at "WOW SE PÅ DETTE DA OMGZ0R!!!111one".
Greit nok, hverken 3 eller 4 er perfekte -- hverken som bøker eller som filmer -- men de er oppbyggingsmessig både 1, 2 og 5 overlegne. 1 er fortung, 2 er helt grei, 5 er baktung. Til sammenlingning har 3 en flott liten plottvri på slutten som er fint bevart i filmen, og 4 har en gradvis oppbygning av spenning som overgår både 1 og 2 og 5. I tillegg har filmene 3 og 4 en mørkere humor, som i alle fall jeg setter stor pris på, og de har i det store og hele kutta ut det aller meste av rumpeldunken, som i de to første filmene utelukkende var kjedelig, nesten som blijakter i mer ordinære actionfilmer. Og som om ikke det var nok, har 3 og 4 også et sterkere fokus på det menneskelige, ved at karakterene trer sterkere fram.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hvor fikk jeg ideen fra om at den var bra? Har sett den en gang og syns den var dårligst av de tre filmene. Men ikke den dårligste filmen jeg har sett noen gang da.Pirates 2 var ikke bra. Den var underholdende, men likevel ikke noe spesielt god.
Når det gjelder HP syns jeg det er ca sånn fra best til dårligst. 4,1,3,2. Syns som så mange før at 3ern var rotete. Eneren er meget bra syns jeg, mens 2eren er tja, hva skal jeg si, den virker litt ufullkommen på en måte. 3ern er rotete, alt skjer sammtidig, det skjer så fort at du ikke rekker å få med deg alt. Jeg ser jo noe av det samme i 4ern, men noe gjør den til en bedre film.
Noe jeg savner sterkt i film 3 og 4 er trollmannskuttene. Jeg liker ikke at de går i "gompeklær" noe av sjarmen blir borte. Ellers syns jeg disse filmene var overdrevet mørke, Jeg syns de kunne tatt med litt flere morsome scener. Men det er vel smak og behag.
Som vann til tørst strupe
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Chiad wrote:jeg syns egentlig at alle filmene var kuttet sterkt nedpå og de utelot mye med husnissene, noe som var dumt for det hadde blitt noen løgne scener..i HP1 så harry helt grim ut etter min mening
Når du har en bok på rimelig mange sider må man kutte ned en god del. Selv om scenene med husnissene kunne ha blitt morsom er de ikke akkurat plottbærenede og derfor kan man ikke ta dem med uten at filmen blir for lang.
Og Sinsera: Jeg er glad de kuttet ut kuttene, det får skuespillerne til å virke litt mer normale og man får et lettere forhold til dem.
For øyeblikket sitter jeg å venter på at klokken skal bli seks. Jeg har biletter til første forestilling på Fram kino og gleder meg sykt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
Siri Sedai
- Den Eldste

Javel! Da kan jeg si hva jeg mener om filmen uten å ødelegge for noen.
Kritikerne (ihvertfall Knut Holt) har gitt den terning 5. Synes det var litt for snilt. Tror jeg ville gi 3.
Den er for kort i forhold til handlinga, men nå var jo ikke det noen bombe. Virker som de har saksa vekk for mye. Den rekker ikke å dvele med noe, og gi noen tilknytning til personene. Så savner den selvsgt mye av handlinga og dermed forklaringa på det som skjer. Kanskje fordi den ikke skal bli for lang for små barn å se, og kanskje det er artigere for de som ikke har lest boka. Nei, dette virker som hastverksarbeid, og bøkene fortjener bedre filmatisering enn denne (og de forrige)
Så kan jo håpe det kommer en "extended version" på dvd.
Så hadde jeg håpet på mer om tvillingene og alt styret de laget, og Gnav.
Helt for jævlige skuespillerprestasjoner. Feks Hermines replikker. Kunne likegodt vært høytlesning fra telefonkatalogen. sirius er også helt feil. Eneste som trekker opp er Slur og Lulla Lunekjær. ..sjefsbitchen er også ganske treffende.
Kritikerne (ihvertfall Knut Holt) har gitt den terning 5. Synes det var litt for snilt. Tror jeg ville gi 3.
Den er for kort i forhold til handlinga, men nå var jo ikke det noen bombe. Virker som de har saksa vekk for mye. Den rekker ikke å dvele med noe, og gi noen tilknytning til personene. Så savner den selvsgt mye av handlinga og dermed forklaringa på det som skjer. Kanskje fordi den ikke skal bli for lang for små barn å se, og kanskje det er artigere for de som ikke har lest boka. Nei, dette virker som hastverksarbeid, og bøkene fortjener bedre filmatisering enn denne (og de forrige)
Så kan jo håpe det kommer en "extended version" på dvd.
Så hadde jeg håpet på mer om tvillingene og alt styret de laget, og Gnav.
Helt for jævlige skuespillerprestasjoner. Feks Hermines replikker. Kunne likegodt vært høytlesning fra telefonkatalogen. sirius er også helt feil. Eneste som trekker opp er Slur og Lulla Lunekjær. ..sjefsbitchen er også ganske treffende.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Rowling sier at Humlesnurr er homofil. (Merk: Det er mange spoilere i den artikkelen for bok 7)
Ikke at jeg egentlig bryr meg noe om det. *Shrugs*
Ikke at jeg egentlig bryr meg noe om det. *Shrugs*
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Fikk ikke akkurat sjokk over denne nyheten. Egentlig helt greit for meg, mange har jo vært i tvil om legningen hans og det med god grunn. Litt morsomt at folk klappet da hun fortalte det.
for there you have been,
for there you have been,