Den Mørke Materien

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er på side 180 eller noe (i bok nr. 2), for tida, og nå har d skjedd mye!! Ble litt skuffa da Lyra ble avslørt, og mista sannhetsmåleren!!!!! Plutselig er alt helt bånn!!! Har en mistanke om at Grumman er faren til Will, og at han som tok sannhetsmåleren er fra Lyra sin verden, siden han hadde den slangen i ermet!!!! (har en teori om at d er en diamon)

PS: ikke avslør noe som jeg ikke vet, bare bekreft om mine teorier er virkelige!!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Wow, må lese serien på nytt snart. Hadde helt glemt om den sannhetsmåleren.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er på side 290 nå!! D værste var at teoriene mine stemte!!! alt var helt korrekt, sikkert bare forfatteren som er god til å skrive frampek!!!!

Har du glemt sannhetsmpleren, d er jo den Lyra springer rundt med hele tiden!!! den hun stiller inn tre symboler og får vite sannheten av!!!! den som er laget i gull.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det er jo den som er "The Golden Kompass", jo. 8)

Ellers hørte jeg engang noen rykter om at det muligens skulle spilles inn en fantasytrilogy "i skjiktet mellom HP og RH" på Rørosvidda. Jeg lagde en tråd om det på wotmania, kan se om jeg finner den...

det var nemlig noen som trodde at det kunne være His Dark Materials, shø... :o

http://www.wotmania.com/fantasymessageb ... eID=119515

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article1402841.ece
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er på side 100 i bok nr. 3 nå!! Har blitt ganske lite lesing i d siste!

Navnene på bøkene på norsk:
1. Nordlys
2. Den Skarpe Eggen
3. En Kikkert av Rav

Men jeg har hørt at d er gitt ut mange forskjellige versjoner av bøkene, med ulikt cover og slik!!
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Dette er kanskje den seria med flest norske navn. :lol:

Da jeg leste den, het bok en "Det gyldne kompasset" eller noe sånt.
- Verg., Aen., 3.315.
Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang »

Utgaven fra 97 heter Nordlys, men den fra 02 heter Det Gyldne Kompasset.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er d helt samme innhold i de bøkene eller er den nyeste mer info rik??
Veit iallfall at coveret er ulikt!!
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Regner med at det er samma greia - selv om det kanskje er forskjellige oversettere?
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ok, bare lurte på om de var en utvidet verson eller noe!!
- Davram Bashere
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

nå er jeg på side 330 i bok fire, og lyra og will er i De Dødes Land, d er jo kjempe spennende, og jeg gleder meg villt til jeg kommer til slutten!!
- Davram Bashere
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

terje wrote:Regner med at det er samma greia - selv om det kanskje er forskjellige oversettere?
Nei, det er Torstein Bugge Høverstad som har oversatt alle bøkene. Den første ble først gitt ut under tittelen Nordlys, men dette ble senere endret til Det gylne kompasset. To tilsvarende titler finnes faktisk på engelsk også; muligens ble den ene brukt i USA. Seriens fellestittel er Den mørke materien.

Morten
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Ja, godt å få litt oppklaringer!! Så foresten at i Nordlys ble bøkene kalt både Hans Mørke Materie og Den Mørke Materien!! Men D heter vell His Dark Material på engelsk så!!
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Morten wrote:
terje wrote:Regner med at det er samma greia - selv om det kanskje er forskjellige oversettere?
Nei, det er Torstein Bugge Høverstad som har oversatt alle bøkene. Den første ble først gitt ut under tittelen Nordlys, men dette ble senere endret til Det gylne kompasset. To tilsvarende titler finnes faktisk på engelsk også; muligens ble den ene brukt i USA. Seriens fellestittel er Den mørke materien.

Morten
Når du nevner det, så ringer det faktisk ei bjelle - mener jeg har sett begge.

Uansett, tak for oppklaringa! :D
Kudos til Morten for uovertreffen hjelpsomhet - ingen over, ingen ved siden! :wink:
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Jeg har nå blitt ferdig med tredje og siste bok i serien!!

Men jeg syns slutten var litt dårlig, d var ikke tvil om at dette var en sånn: ''tenk fortsettelsen selv'' slutt. Syns starten av slutten var bra, helt til etter at
Spoiler
Autoriteten ble drept, og Metatron og Asriel og dama for ned i åpningen i De Dødes Land, (lurer på om d kom ut i en annen verden et helt annet stad?)
, da ble resten av slutten(vel 100sider) veldig daff og dårlig.

Men alt i alt var bøkene vert å lese og ikke bortkastet dødtid!!

Dersom noen har noen teorier og komme med angående denne serien må de bare poste dem i denne tråden!!!
- Davram Bashere
Post Reply