Skilt ut fra "Reiser bort, kommer igjen"-tråden
Tilbake fra interrail nå, har vært i Barcelona, Cannes, Nice, Monaco, Torino, Zürich (Baden), München, Praha, Berlin og Bremen. Likte Barcelona, München og Praha best, så får se om det blir mulighet for å dra tilbake en gang.
Reisetips Praha
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Reisetips Praha
Last edited by Eivind on Wed Jul 25, 2007 19:02, edited 1 time in total.
Ikke ta imot tilbud fra taxi-sjåfører til å kjøre deg steder for xxx kronura, de pleier å prøve å lure turister. Var en ganske stor mann som gikk rett opp i ansiktet til Stefan og sa "Taxi? Six hundred" på togstasjonen, heldigvis visste vi at det var sånn og gikk ikke på.
Når det gjelder bosted, så kan det være greit å skaffe på forhånd, men pass på å få gode bilder fra stedet, ellers kan du ende opp med et bad som har badekar og dusjhode, men ikke noe dusjforheng eller oppheng, det var ganske stress, og det hjalp ikke at vi syntes renholdet var litt tvilsomt der. Vi bodde i en leilighet hvor vi betalte ca. 15 euro hver per natt, så kan ikke klage over prisen ihvertfall.
Ellers var vi på et utested nede ved elva, husker ikke hva det het. Var ganske bra der, men bartenderne lurte til seg driks hele tida. F.eks. kjøpte jeg en øl til 30 kronura eller noe, betalte med en 100-lapp, bardama gjorde tegn til at hun ville beholde en mynt selv, og jeg sa selvfølgelig ja, samtidig som jeg med en gang skjønnte at jeg hadde gitt henne en 50-mynt i tips. Det syns jeg ble litt mye og frekkt, så når jeg skulle kjøpe en drink neste gang, så sa jeg klart å tydelig at jeg skulle ha akkurat tilbake. Dette førte til at dama visstnok ble veldig sur, jeg stakk ganske fort, men de jeg var sammen med ble igjen og de fikk faktisk ikke kjøpt noen fler drinker fra den baren. Så man bør vel tipse litt...
Ellers fikk vi vel ikke med oss så veldig mye turistattraksjoner der, gikk en del rundt og var i noen butikker. New Yorker klesbutikken er ihvertfall smart å ta en titt innom. Den er i sentrum, har lave priser og stort utvalg.
Når det gjelder bosted, så kan det være greit å skaffe på forhånd, men pass på å få gode bilder fra stedet, ellers kan du ende opp med et bad som har badekar og dusjhode, men ikke noe dusjforheng eller oppheng, det var ganske stress, og det hjalp ikke at vi syntes renholdet var litt tvilsomt der. Vi bodde i en leilighet hvor vi betalte ca. 15 euro hver per natt, så kan ikke klage over prisen ihvertfall.
Ellers var vi på et utested nede ved elva, husker ikke hva det het. Var ganske bra der, men bartenderne lurte til seg driks hele tida. F.eks. kjøpte jeg en øl til 30 kronura eller noe, betalte med en 100-lapp, bardama gjorde tegn til at hun ville beholde en mynt selv, og jeg sa selvfølgelig ja, samtidig som jeg med en gang skjønnte at jeg hadde gitt henne en 50-mynt i tips. Det syns jeg ble litt mye og frekkt, så når jeg skulle kjøpe en drink neste gang, så sa jeg klart å tydelig at jeg skulle ha akkurat tilbake. Dette førte til at dama visstnok ble veldig sur, jeg stakk ganske fort, men de jeg var sammen med ble igjen og de fikk faktisk ikke kjøpt noen fler drinker fra den baren. Så man bør vel tipse litt...
Ellers fikk vi vel ikke med oss så veldig mye turistattraksjoner der, gikk en del rundt og var i noen butikker. New Yorker klesbutikken er ihvertfall smart å ta en titt innom. Den er i sentrum, har lave priser og stort utvalg.
-
- Den Eldste
Reiser med skolen, så hotell og slikt er alt tatt hånd om. Jeg har egentlig bare fredags kveld og lørdagen til å virre rundt i byen på egenhånd, all annen tid vil gå til å skrive raapporter og lære ting iforhold til et eller annet glupt tema kjemilæreren min kommer opp med.
Lurer egentlig mest på priser og slikt i forhold til her hjemme, og om det er noe som jeg absolutt må få med meg når jeg er der.
Lurer egentlig mest på priser og slikt i forhold til her hjemme, og om det er noe som jeg absolutt må få med meg når jeg er der.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
-
- Den Eldste
Er jo bare å gå rundt i byen, ting å se overalt........
Er mye billigere en norge, men merkeklær osv er ikke så mye å spare på.... krystall er noe man kan ta med hjem er ganske fint og ikke så dyrt......
Ellers er d bare å gå rundt å se....
God tur
(dette var Melas venn som jeg fikk til å kommentere, selv er det 25 år siden jeg var i Tsjekkoslovakia og kan nok ikke sammenlignes, men også da var det krystall og granatsmykker som var tingen, så fikk jeg med meg noen flotte utskårne trebokser til smykkeskrin og sånt, men vet ikke om de fremdeles er å få tak i.)
Er mye billigere en norge, men merkeklær osv er ikke så mye å spare på.... krystall er noe man kan ta med hjem er ganske fint og ikke så dyrt......
Ellers er d bare å gå rundt å se....
God tur
(dette var Melas venn som jeg fikk til å kommentere, selv er det 25 år siden jeg var i Tsjekkoslovakia og kan nok ikke sammenlignes, men også da var det krystall og granatsmykker som var tingen, så fikk jeg med meg noen flotte utskårne trebokser til smykkeskrin og sånt, men vet ikke om de fremdeles er å få tak i.)
-
- Hengiven
For å fylle opp sekken med bøker til eventuelle togreiser, kan eg anbefala den kombinerte bokhandelen og kafeen Globe i Nove Mesto. Kjekk plassFaile wrote:Skal til Praha i høst, noe spesielt der du vil anbefale?

Likte Praha veldig godt - er no i Budapest (som eg óg likar godt..

Sit på hotellterassen og kikkar utover Donau... Livet er slett ikkje så gale som alle vil ha det til...

I am Sartre of Borg. Existence is futile.
-
- Den Fortapte
Leiligheten vi bodde i lå faktisk rett over Globecreutzfeldt wrote:For å fylle opp sekken med bøker til eventuelle togreiser, kan eg anbefala den kombinerte bokhandelen og kafeen Globe i Nove Mesto. Kjekk plass

Hvis du finner veien til Globe, så kan du fortsette rett ned gata til du kommer til en restaurant i et kryss med uteservering på fortauet. Der fikk vi veldig god service første gang vi spiste der ihvertfall, men dagen etter var det litt dårligere... Vi vet fortsatt ikke hvorfor, bortsett fra at vi lada opp der når vi skulle dra ut... Maten var bra og billig ihvertfall, men anbefaler ikke spaghettien der, den var litt smakløs.