Når hun blir stor skal hun hete Harald

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Sisnera wrote:Så ville jeg lagd et brev som viser at det er nettopp det. Men et formelt brev er jo greit i den sammenheng. Vis du prøver å følge opp sangeren i det brevet kan det jo hende du kan virke useriøs.

Men uansett, Lykke til og jeg håper å få vite resultatet.
Jo, takk for det :wink:
Du skal nok få vite resultatet, men jeg kan garantere at jeg blir refuser :)
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Vel, siden alt er en ilusjon, så burde det bli godtatt vis du bare ønsker og tror det sterkt nok.

Men på en annen side er det dumt å være for posetiv, da blir man bare så Veldig skuffet.

Får vi lese mer vis du får avslag?

Jeg krysser fingre og bein :D
Som vann til tørst strupe
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Sisnera wrote:Vel, siden alt er en ilusjon, så burde det bli godtatt vis du bare ønsker og tror det sterkt nok.

Men på en annen side er det dumt å være for posetiv, da blir man bare så Veldig skuffet.

Illusjon?

Vi får se :wink:

Takker, kommer til å trenge det :)
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

La oss bare håpe at du ikke blir som Paolini hvis du kommer igjennom
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

davram bashere wrote:La oss bare håpe at du ikke blir som Paolini hvis du kommer igjennom
Jeg tror mulighetene for det er ca lik null.
Trolig kommer jeg ikke gjennom i det hele tatt, men vis jeg gjør det,
kommer jeg aldri kunne skrive bøker som kan sammenlignes med Paolinis triologi, hvert fall ikke når det kommer til populæritet. :wink:
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Azumiel wrote:
Sisnera wrote:Vel, siden alt er en ilusjon, så burde det bli godtatt vis du bare ønsker og tror det sterkt nok.

Illusjon?

Vi får se :wink:

Takker, kommer til å trenge det :)
At alt rundt oss bare er en idee, noe vi imbiller oss. Vis du skjønner. En av mine mange syke Ideer.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Selv om du blir stor her i dette landet gir jo ikke det allverden med inntekt uansett så det er jo en nedtur i seg selv. Skal du tenkte lesere å spre et budskap med bøkene må du nesten internasjonalt. Å være forfatter her i landet må være helt jævlig om du ikke skriver krim eller noe slikt. Kiosk-litteratur selger ganske bra. Du må bare ta alt av forfatterkurs osv, du vil trenge det.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Azumiel
Asha’man
Asha’man

Post by Azumiel »

Wolfbrother wrote:Selv om du blir stor her i dette landet gir jo ikke det allverden med inntekt uansett så det er jo en nedtur i seg selv. Skal du tenkte lesere å spre et budskap med bøkene må du nesten internasjonalt. Å være forfatter her i landet må være helt jævlig om du ikke skriver krim eller noe slikt. Kiosk-litteratur selger ganske bra. Du må bare ta alt av forfatterkurs osv, du vil trenge det.
Blir neppe stor, og kommer nok aldri til å bli internasjonal :wink:
Hvis jeg får gitt ut bok, får jeg et forfatter-stipend, et visst antall kroener i måneden.

Hvis jeg skal bli profesjonell og får gitt ut bok, regner jeg med på en inntekt på rundt 200 000 i året :)
Det er lite, men får holde, da har jeg i hvert fall drømmejobben :wink:

Selfølgelig skal jeg ta forfatterkurs :D

Etter videregående vurderer jeg å ta utdanning innen Media :)
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Wolfbrother wrote:Selv om du blir stor her i dette landet gir jo ikke det allverden med inntekt uansett så det er jo en nedtur i seg selv. Skal du tenkte lesere å spre et budskap med bøkene må du nesten internasjonalt. Å være forfatter her i landet må være helt jævlig om du ikke skriver krim eller noe slikt. Kiosk-litteratur selger ganske bra. Du må bare ta alt av forfatterkurs osv, du vil trenge det.
jeg jeg være ærlig så syns jeg det var et dårlig råd. Forfatter kurs er teit. Har lest noen bøker av folk som har godt på Forfatter skole, det er så A4 at det skulle ikke vert mulig.

Men selvfølgelig er det fint å få råd. Men stol på egne evner, og eget talent. Det er nok det som skal til. De besteforfatterene har aldri god kurs. Stol på deg selv og ikke bøy under for andres meninger. Men tenk over det andre sier og kom til en selvstendig konklusjon.

Så forfatterkurs er lurt vis du ser på det som en måte å drøfte saken med likesindete, og ikke som å lære av noen bedrevitende.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Hvem er de beste forfatterene da? Uansett så vil sikkert mange kurs legge vekt på å videreutvikle egenskapene enn allerede har. Da tror jeg det blir mest A4. Ikke overvurder egne evner.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Ikke mine evner, hans evner.

Har du lest bøkene til Hagerup familien, de er A4. Og alle skriver og flere har gått på skole for å lære. Jeg syns forfatter kurs er helt greit så lenge man ikke lar sitt særpreg drukkne i det de eldre og mer erfarne kan.

Og når jeg snakker om store forfattere tenker jeg på RJ og JKR og Tolkien osv. vis de har godt på kurs har ikke jeg fått det med meg.

Men jeg tror at skriving ligner litt melodi grand prix. For å si det sånn, det som er uvannelig slår enten ann (secret garden) eller ikke (mil etter mil) Men det som er normalt havner i mellom. Ofte så vinner det "normale" men det er ikke populært lenge. Men det som er spesielt har lenger leve tid.

Men nesten alle som har litt skrive kløe kan lære å skrive noe alla Kioskliteratur. Og få gitt det ut. men dette er ikke bøker som blir lest mange ganger og de blir ryddet vekk og glemt. Det er snakk om hvaslags forfatter du er. Og hva du har lyst til å skrive. Har man tro på at det man skriver er brukbart og intresangt morsomt osv. Så hør på deg selv. Men vis du mislykkes kan det jo hende at det de eldre mer erfarne sier er rett. Men jeg tror ikke man skal stole blint på det.
Lothar
Asha’man
Asha’man

Post by Lothar »

Hvorfor gå Media? Det har jo nesten ingenting med skriving å gjøre...
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sisnera wrote:
Har du lest bøkene til Hagerup familien, de er A4. Og alle skriver og flere har gått på skole for å lære. Jeg syns forfatter kurs er helt greit så lenge man ikke lar sitt særpreg drukkne i det de eldre og mer erfarne kan.

Og når jeg snakker om store forfattere tenker jeg på RJ og JKR og Tolkien osv. vis de har godt på kurs har ikke jeg fått det med meg.

Men jeg tror at skriving ligner litt melodi grand prix. For å si det sånn, det som er uvannelig slår enten ann (secret garden) eller ikke (mil etter mil) Men det som er normalt havner i mellom. Ofte så vinner det "normale" men det er ikke populært lenge. Men det som er spesielt har lenger leve tid.

Men nesten alle som har litt skrive kløe kan lære å skrive noe alla Kioskliteratur. Og få gitt det ut. men dette er ikke bøker som blir lest mange ganger og de blir ryddet vekk og glemt. Det er snakk om hvaslags forfatter du er. Og hva du har lyst til å skrive. Har man tro på at det man skriver er brukbart og intresangt morsomt osv. Så hør på deg selv. Men vis du mislykkes kan det jo hende at det de eldre mer erfarne sier er rett. Men jeg tror ikke man skal stole blint på det.
Rowling har tatt en BA klassikere, noe som vil tilsi at hun har studert ganske nøye hvordan noen skriver gode romaner. Jordan har gått college og trolig tatt skrivekurs der og Tolkien var som kjent en professor i Engelsk, gammel-engelsk, litteratur og m.m. Hvis du tror det å ha et talent for skriving er noe forskjellig fra f. eks å ha et talent for fotball, tar du dessverre håpløst feil. Det å skrive gode bøker og bli en god forfatter krever like mye innsats og trening og du må jobbe dobbelt så hardt som en person med vanlig jobb for å få endene til å møtes (hvis du da ikke blir en bestselger, men sjansene for at du blir det er såpass små at det er som å vinne i Lotto).

At kiosklitteratur nødvendigvis ikke har samme varighet som en klassiker er jo ganske logisk, Sisnera. Det er tross alt derfor de i det hele tatt ble klassikere. Men jeg vet at du tar feil når du sier at kiosklitteratur ikke blir elsket på samme måte. Det mest opphetede debattene jeg har hatt med venner og kjente er der vi snakker om hvorfor de liker slike bøker og ingen bøker blir oftere gjenlest heller.

Og de blir definitivt ikke ryddet vekk.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jepp. Berre tenk på kor mange som har "Sagaen om Isfolket" i innbunden utgåve, alle 48 (?) bindene, stående i hylle rundt om kring. Og legg så til dei antakeleg ti gonger så mange som har heile serien i paperback... Kiosklitteratur kan bli elska like så mykje som anna litteratur, om ikkje meir, vil tru at i dei fleste tilfeller så vil fortsettelses-preget og den gradvise tilknytninga over lang, lang tid knytte ein langt sterkare til ei historie enn ein enkelt roman ein les ei helg på hytta klarer. Sjølv om den romanen kanskje er langt betre skreve enn det meste av serien.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Lothair Mantelar wrote:
Sisnera wrote:

Rowling har tatt en BA klassikere, noe som vil tilsi at hun har studert ganske nøye hvordan noen skriver gode romaner. Jordan har gått college og trolig tatt skrivekurs der og Tolkien var som kjent en professor i Engelsk, gammel-engelsk, litteratur og m.m. Hvis du tror det å ha et talent for skriving er noe forskjellig fra f. eks å ha et talent for fotball, tar du dessverre håpløst feil. Det å skrive gode bøker og bli en god forfatter krever like mye innsats og trening og du må jobbe dobbelt så hardt som en person med vanlig jobb for å få endene til å møtes (hvis du da ikke blir en bestselger, men sjansene for at du blir det er såpass små at det er som å vinne i Lotto).

At kiosklitteratur nødvendigvis ikke har samme varighet som en klassiker er jo ganske logisk, Sisnera. Det er tross alt derfor de i det hele tatt ble klassikere. Men jeg vet at du tar feil når du sier at kiosklitteratur ikke blir elsket på samme måte. Det mest opphetede debattene jeg har hatt med venner og kjente er der vi snakker om hvorfor de liker slike bøker og ingen bøker blir oftere gjenlest heller.

Og de blir definitivt ikke ryddet vekk.
Får bare bøye meg flatt for overmaktene da.
Post Reply