Så nettopp Boondock Saints, og må innrømme jeg falt skikkelig for den.
Filmer
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Enig, liker den filmen VELDIG godt... Kom egentlig bare over den på en showtime-utsalg og hadde sett en eller anmeldelse av den, så satsa 59 kr på at den var bra, og ja.. Det var den!stefan_hoy wrote: Så The Proposition her en dag. Australsk western med manus og musikk av Nick Cave. Kan ikke sette fingeren på mye ved denne, så..
8.5/10
Manbearpig
Jepp, såg den på kino under BIFF i forfjor, meinar eg det var (det KAN ha vore i fjor, dog), og hugsar at eg likte den særs godt. Men inni helheimen så deprimerende!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

-
Siri Sedai
- Den Eldste

-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Nå har jeg også sett noe av Josh Wedon; alle tiders sci-fi nørdehelt. Anledningen var en brent kopi av Serenity, en film lagt til framtiden, med romskip, imperium/opposisjon og gode greier. Høres ut som Star Wars? Det syns du kanskje, men der SWs moralske dilemmaer nesten er flaut grunne , har Serenity mer å melde på dette området -- (selv om de etiske dilemmaene utmerket kunne fungert uavhengig av sci-fi staffasjen).
Vel, det er forsåvidt mange ting som sitter godt i Serenity. Spesialeffektene sitter, "verdenen" Wedon har skapt er troverdig, og moraltemaene er for så vidt greie, uten at en som tilskuer selv blir utfordret på dette punktet. Og historien i Serenity er severdig, løftet fram av en til tider vittig dialog, selv om den enkelte ganger blir avlevert på en pinlig og ikke-overbevisende måte. Seriøst, castingen? Hæ? Når filmens hovedperson, romkapteinen, spilles av han karen i Pizzagjengen, håper jeg det utelukkende hadde økonomiske grunner og at det ikke lå en seriøs vurdering av skuespillerens egenskaper til grunn, men det er vel kanskje litt av sjarmen man må ta til takke med når filmer ikke har budsjett på 5 milliarder dollar, og likevel vil tjene inn litt billettpenger på gjenkjennelige ansikter.
Dette ble en veldig generell og omgjengelig omtale, altfor lang også. Det eneste du trenger å vite er at jeg anser den som en underholdene film, dog ikke en storfilm, og gir den karakteren 7.0 av 10
Vel, det er forsåvidt mange ting som sitter godt i Serenity. Spesialeffektene sitter, "verdenen" Wedon har skapt er troverdig, og moraltemaene er for så vidt greie, uten at en som tilskuer selv blir utfordret på dette punktet. Og historien i Serenity er severdig, løftet fram av en til tider vittig dialog, selv om den enkelte ganger blir avlevert på en pinlig og ikke-overbevisende måte. Seriøst, castingen? Hæ? Når filmens hovedperson, romkapteinen, spilles av han karen i Pizzagjengen, håper jeg det utelukkende hadde økonomiske grunner og at det ikke lå en seriøs vurdering av skuespillerens egenskaper til grunn, men det er vel kanskje litt av sjarmen man må ta til takke med når filmer ikke har budsjett på 5 milliarder dollar, og likevel vil tjene inn litt billettpenger på gjenkjennelige ansikter.
Dette ble en veldig generell og omgjengelig omtale, altfor lang også. Det eneste du trenger å vite er at jeg anser den som en underholdene film, dog ikke en storfilm, og gir den karakteren 7.0 av 10
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Helt og helt. Lyder så ordinært. Meir i retning av ein gresk hero. (Og ikkje Agamemnon eller Tesevs eller andre nepedotter som gjekk hen og døde og forsvann, her snakkar me Akilles, Herakles og Asklepios-liga, med eigen kult og heile pakka.)stefan_hoy wrote:Nå har jeg også sett noe av Josh Wedon; alle tiders sci-fi nørdehelt.
For "sci-fi-nørdene", altså. For sånne litt meir fantasyretta geeker som meg blir det meir gudestatus me snakkar om.
Og namnet hans er Joss Whedon, ikkje "Josh Wedon".
Hyggeleg at du likte filmen trass i å ikkje ha sett tv-serien den fungerer som slutten på, ville trudd den kanskje var vanskeleg tilgjengeleg for slike publikummere. Castingen du klager over kjem derifrå; alle skodespelarane frå serien er i større eller mindre grad med i filmen. Og det er ein av dei mest avsindig knallsterke casting'ene eg har vore borte i, heilt uavhengig av budsjett. Nathan Fillion ("fyren frå Pizzagjengen") er fantastisk god i den rolla. Så der må eg nok sei meg ueinig med deg. For å vere ærleg, dersom du følte replikkene var dårleg levert klarar eg ikkje la vere tenkje at du simpelthen ikkje har forstått dei ordentleg...
Kva karaktergivinga angår ville eg gitt den ein 8,5, men eg har jo sett "Firefly", tvserien som den bygger vidare på. Faktisk er eg gledeleg forbausa at nokon som åpenbart ikkje har sett "Firefly" gir den over 6.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Det er nok mulig, siden jeg ikke har sett TV-serien den er basert på (noe som forøvrig var nytt for meg; at filmen "avsluttet" en TV-serie). Alle slike referanser i dialogen (og naturligvis filmen forøvrig) har sikkert gått meg hus forbi, selv om jeg har vanskelig for å tro at det er hele årsaken.Loki wrote:For å vere ærleg, dersom du følte replikkene var dårleg levert klarar eg ikkje la vere tenkje at du simpelthen ikkje har forstått dei ordentleg...
Og at du mener Fillion og resten av gjengen serverer så avsindig bra, det fatter jeg ikke, men som nevnt ville jeg sikkert sett litt annerledes på det om jeg hadde sett serien (selv om jeg også her tviler på at det hadde gjort meg like begeistret som deg). Sett filmen som en selvstendig historie (den fungerer godt til det også), syns jeg Chiwetel Ejiofor leverte den beste tolkningen som The Operative; grenseløst kynisk ovenfor sin sak, men med en krystallklar selvinnsikt. Dette var noe av det jeg likte best i hele filmen: "I'm a monster" osv.
Tas til etteretning.Loki wrote:Og namnet hans er Joss Whedon, ikkje "Josh Wedon". Wink
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Her må jeg si meg enig med Loki: Serenity er en av de sterkest casta filmene jeg vet om, med skuespillere som kanskje ikke er mer enn halvkjente blant de store massene, men som til gjengjeld er bunnsolide. Med unntak av Summer Glau, som bare hadde en Angel-episode under beltet før hun spilte i Firefly, er alle hovedpersonenen erfarne TV- og filmskuespillere. De som sto bak kamera, og derfra hjalp skuespillerne med replikkene sine, er ikke akkurat amatører, de heller. Samtidig er dette er prosjekt hele gjengen brant skikkelig for, så sjansen er liten for at de skulle være umotiverte når de leverte replikkene sine. I det hele tatt, hvordan du kan få det inntrykket at dialogen blir avlevert på en pinlig og ikke-overbevisende måte, virker uforståelig.
Og at du angriper Fillion, en av filmens fem-seks sterkeste skuespillere virker egentlig mer som uttrykk mot fordommer mot ham enn som noe annet. Selv om det naturligvis kan være din bruk av uttrykket "han karen fra Pizzagjengen" som gir meg dette inntrykket...
Det eneste jeg synes er kritikkverdig ved Serenity er at Whedon ble tvunget til å stappe inn plottet for minst en sesong av TV-serien, og at kameraføringa ikke alltid fungerer helt.
Men at du gir den 7.0/10, uten å ha så mye som hørt om Firefly, er som Loki sier overraskende. På en god måten, naturligvis.
Og at du angriper Fillion, en av filmens fem-seks sterkeste skuespillere virker egentlig mer som uttrykk mot fordommer mot ham enn som noe annet. Selv om det naturligvis kan være din bruk av uttrykket "han karen fra Pizzagjengen" som gir meg dette inntrykket...
Det eneste jeg synes er kritikkverdig ved Serenity er at Whedon ble tvunget til å stappe inn plottet for minst en sesong av TV-serien, og at kameraføringa ikke alltid fungerer helt.
Men at du gir den 7.0/10, uten å ha så mye som hørt om Firefly, er som Loki sier overraskende. På en god måten, naturligvis.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte

Det at skuespillerne virket umotiverte har jeg aldri anklaget dem for. Og det at Fillion er en av filmens 5-6 sterkeste skuespillere kan jeg være enig i, selv om det for meg altså ikke sier så mye. Det skal innrømmes at jeg så på ham som "han karen fra Pizzagjengen" og at jeg på den måten vel setter ham i bås, men ansvaret for at han ikke spilte seg ut av båsen får stå på Fillions kappe.
Dette ser ut til å være litt som med serier som Buffy og kanskje spesielt Angel; der jeg synes mye av skuespillet er horribelt, mens fansen stiller seg helt annerledes. Jeg forstår ikke at dere ikke fatter min kritikk, for å si det slik. Forstå meg rett, skuespillet i Serenity var ikke horribelt, men sammenlignet med nylig sette The Proposition f.eks, når ikke skuespillet i Serenity sistenevnte til knehasene.
Dette ser ut til å være litt som med serier som Buffy og kanskje spesielt Angel; der jeg synes mye av skuespillet er horribelt, mens fansen stiller seg helt annerledes. Jeg forstår ikke at dere ikke fatter min kritikk, for å si det slik. Forstå meg rett, skuespillet i Serenity var ikke horribelt, men sammenlignet med nylig sette The Proposition f.eks, når ikke skuespillet i Serenity sistenevnte til knehasene.
Kan du gi nokre døme på replikkar eller scenar du føler var spesielt dårleg levert? I Serenity kjem eg ikkje på nokre. Kva Buffy og Angel angår, jo, ein del, men omtrent ingen frå faste castmedlem (og dei få som er er utelukkande i dei to fyrste sesongane medan mange av dei var særs ferske i yrket), alt sånt eg kan komme på er utelukkande frå haltende gjesterollar. Så om du kan komme med nokre døme er det hjelpsomt, kanskje du skjønner kva eg har misforstått eller eg skjønner kva du har misforstått eller noko slikt.
-
stefan_hoy
- Den Fortapte