Hvilken Ajah ville du tilhørt?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Ikkje raud, svart, grøn eller gul. Føler meg ikkje smart nok for blå eller kvit, så ville vel endt opp med grå eller brun. Antakeleg brun.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg skrev en kort presentasjon av hva jeg mener om hver enkelt, som til en viss grad forklarer hva de står for også. Spør konkret, så kan jeg utdype for deg.
Rød? Næh, de er så ignorante, enda mer enn andre Aes Sedaier, og vil ikke skifte synspunkt for stort.
Grå? Grei ajah det, lover er jo morsomt. Og litt megling må da alltids til.
Hvit? Kald logikk. Neitakk, hva slags nytte har jeg av å vri på hodet for å finne svar på ting som egentlig ikke betyr noe.
Gul? Legedom er jo fint. Men likevel, det virker jo som en litt kjedelig ajah.
Grønn? Krigsajah og alt det der. Høres egentlig litt risikabelt ut. For å sitere Matt Cauthon: Bare en dum general stiller seg fremst i slagt. Man kan jo bli drept der. Det siste er en ren Matt Cauthon-tanke.
Brun? Lete etter kunnskap om ting man for lengst har glemt og sannsynligvis ikke trenger. Eller kanskje om ting man faktisk trenger. Uansett står man brukbart fritt til å velge hva man vil fordype seg i.
Blå? Dette er jo den ajahen med desidert størst valgfrihet. Her tar man stort sett det man vil. Gøy det.
Svart? Niks. Man sverger å hjelpe Lyset for så å sverge til Skyggen. Aner vi en viss inkonsekvens her?
Rød? Næh, de er så ignorante, enda mer enn andre Aes Sedaier, og vil ikke skifte synspunkt for stort.
Grå? Grei ajah det, lover er jo morsomt. Og litt megling må da alltids til.
Hvit? Kald logikk. Neitakk, hva slags nytte har jeg av å vri på hodet for å finne svar på ting som egentlig ikke betyr noe.
Gul? Legedom er jo fint. Men likevel, det virker jo som en litt kjedelig ajah.
Grønn? Krigsajah og alt det der. Høres egentlig litt risikabelt ut. For å sitere Matt Cauthon: Bare en dum general stiller seg fremst i slagt. Man kan jo bli drept der. Det siste er en ren Matt Cauthon-tanke.
Brun? Lete etter kunnskap om ting man for lengst har glemt og sannsynligvis ikke trenger. Eller kanskje om ting man faktisk trenger. Uansett står man brukbart fritt til å velge hva man vil fordype seg i.
Blå? Dette er jo den ajahen med desidert størst valgfrihet. Her tar man stort sett det man vil. Gøy det.
Svart? Niks. Man sverger å hjelpe Lyset for så å sverge til Skyggen. Aner vi en viss inkonsekvens her?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
I fall gjeteren si liste er litt i overkant flåsete til å få oversikten ut av:ninin wrote:Men hvis noen kan hjelpe meg (med mindre det er veldig spoilende) så hadde det vært fett.ninin wrote:Jeg vet ikke hva alle ajahene står for ennå da. Jeg vet bare av Rød, grønn, brun, og svart. Resten vet jeg ikke hva betyr
Raud: Spesialisert på å jakte ned menn som bruker Krafta, som eit resultat av dette har dei ein veldig matriarkalsk og mannsfiendtleg filosofi som fargar dei fleste medlemmene - noko som set dei i opposisjon til dei grøne. Einaste ajah som ikkje tek Vaktarar. Såvidt eg har forstått er dei òg generelt konservative, og saman med dei blå den Ajah'en som kanskje er mest utanrikspolitisk aktive - noko som ofte set dei i opposisjon til dei blå.
Grøn: Kampajahen, er spesialisert på å kjempe mot trolloker, draghkarer, etc. Einaste Ajah som tek meir enn ein Vaktar per Aes Sedai.
Blå: Veldig politisk aktive og manipulative - fungerar på mange måtar, kan det ofte sjå ut som, som Det Kvite Tårnet sitt utanrikskorps. Dei er relativt fleksible og ikkje så veldig tilknytta ein snever ideologi utover Det Kvite Tårnet sine generelle standpunkt. Antakeleg det nærmaste Tårnet kjem eit liberalt parti i politisk forstand. (Med mogeleg unntak av dei generelt mindre politikkengasjerte grøne?)
Kvit: Filosofi og logikk, dei står for å nytte fornufta og vettet og sjå på og vurdere alt uberørt av emosjonar.
Brun: Elskar kunnskap og oppsamling av denne, og er dermed som gruppe ofte ein veldig verdensfjern ajah.
Gul: Veldig opptatt av helbreding. Har aldri heilt skjønt kva som knytta dei saman utover dette, om noko.
Grå: Meklarar og diplomatar, og ekspertar på lov. Slik eg har skjønt det fungerar dei gjerne som nøytrale partar som meklar i konflikter - medan dei blå og raude gjerne i tilsvarande situasjonar i større grad ville vore eigne partiske parti som forsøker kjempe det Kvite Tårnet si sak i konflikta i staden for å løyse den.
Svart: Aes Sedaier som har forsverga eden til det Kvite Tårnet og i staden tener mørkret.
(Såvidt eg hugsar)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Tror det måttet blitt hvit eller kanskje brun.
Er ganske logisk av meg til tider
Men er også veldig nysgjerrig og liker å finne svar på ting.
Tok den testen forresten, da fikk jeg:
Brun
Hvit
Gul
Grå
Blå
Grønn
Rød
Svart
Er ganske logisk av meg til tider
Men er også veldig nysgjerrig og liker å finne svar på ting.
Tok den testen forresten, da fikk jeg:
Brun
Hvit
Gul
Grå
Blå
Grønn
Rød
Svart
Last edited by Mesaana on Fri Sep 28, 2007 21:17, edited 1 time in total.
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Ja hva gjør egentlig en Aes Sedai hvis hun har problemer med å velge Ajah? Nå har jo ikke jeg kommet så langt i bøkene at jeg faktisk har sett de ritualene de sikkert må igjennom for å velge Ajah.davram bashere wrote:Jeg er en salig blanding av blå, rød, brun, hvit og grå.
Jeg er en regnbue
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv 
Det same som alle andre gjer når dei ikkje veit kva jobb dei skal ta; eitt av to: Sjanser og håper at det går seg til, eller blir deprimert og arbeidsledig.ninin wrote: Ja hva gjør egentlig en Aes Sedai hvis hun har problemer med å velge Ajah?
Dessutan så er det såpass fritt at ein kan egentleg gjere kva ein vil som Aes Sedai uavhengig av Ajah - Cadsuane er grøn men har ein karriere som jeger av mannlege kraftbrukarar (dvs ein grøn med ein meir raud praksis), og Verin er brun men opererer langt meir som ein blå utover serien. Og få later til å rynke på nasa over dette. Ajahene har meir med samhøyrigheit, ideologi, tankesett og lojalitet å gjere enn med faktiske arbeidsområder, slik eg forstår det.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jepp. Og i tillegg mener jeg vagt å huske noe om at ajahene fatter interesse for De Innvidde ganske tidlig -- forståelig nok, siden det er så få av dem -- og prøver å pense dem inn på et spor i studiene som til slutt vil lede dem (altså den Innvidde) til en bestemt ajah. Hvor stor betydning en slik eventuell ordning har, vet jeg ikke, men...
Godt å se deg i on-topic-delene så ofte, forresten, Loki.
Godt å se deg i on-topic-delene så ofte, forresten, Loki.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Jeg tror at Loki enten har for lite å gjøre, eller er på tur til å plukke opp igjen Tidshjulet.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med ordningene dine, Terje, men om du mener lokkinga: Det er antageligvis kun egoisme som gjør at de vil ha inn nye folk i sin ajah. Om de får flere folk til å gjøre sin ajahs jobb så står de friere til å spesialisere seg selv, eventuelt har de tilhengere om de skulle trenge det senere. Altså de som plukker opp de Innvidde og tar vare på dem.
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med ordningene dine, Terje, men om du mener lokkinga: Det er antageligvis kun egoisme som gjør at de vil ha inn nye folk i sin ajah. Om de får flere folk til å gjøre sin ajahs jobb så står de friere til å spesialisere seg selv, eventuelt har de tilhengere om de skulle trenge det senere. Altså de som plukker opp de Innvidde og tar vare på dem.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Heilt feil. Eg har for mykje å gjere, så eg ser etter unnskuldningar for å gjere noko anna; som å poste her.Sauegjeteren wrote:Jeg tror at Loki enten har for lite å gjøre, eller er på tur til å plukke opp igjen Tidshjulet.