Moiraine om Rands evner (Spoilers fra The Dragon Reborn)

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ninin
Hengiven
Hengiven

Moiraine om Rands evner (Spoilers fra The Dragon Reborn)

Post by Ninin »

Spoiler
Moiraine forklarer tidlig i boken at hun ikke skjønner hvordan Rand har kommet seg av gårde, med mindre han har lært seg et triks fra The Age of Legends. Som f.eks å fly. Han fløy jo tydeligvis i slutten av The Great Hunt, og det burde Moiraine være klar over, så hvorfor finner hun det så usannsynlig?
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det som skjedde mot slutten av Den Store Jakten var vel ikke så mye at han fløy, som at Ishamael rev ham inn i tel'aran'rhiod, for så å projisjere kampen mellom dem på skyene over Faelm... :\

Så vidt jeg har oppfatta det, i alle fall...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote:Det som skjedde mot slutten av Den Store Jakten var vel ikke så mye at han fløy, som at Ishamael rev ham inn i tel'aran'rhiod, for så å projisjere kampen mellom dem på skyene over Faelm... :\

Så vidt jeg har oppfatta det, i alle fall...
Ikke at det er din feil, men nå vet jeg iallefall at teorien min var riktig. Skjønte det måtte være en fortapt :P

Hvorfor i huleste ville han prosjisere det etterpå? Og var det det som skjedde når Rand kuttet tråden fra Ba'alzamon i Eye of the World, og sendte stein og ild etter den hæren også da?
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Grunnen til at han ville projisjere det på skyene var antakeligvis at han ville vise verden hvordan han drepte Den Gjenfødte Dragen. For han hadde jo aldri i sine villeste fantasier forestilt seg at han ikke ville vinne.

Jeg ville forresten bedt om unnskyldning for den spoileren, men den er egentlig ingen spoiler. Det er tross alt relativt klart allerede fra Verdens Øye at Baal'zamon ikke er Den Mørkeste. ;)
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote:Grunnen til at han ville projisjere det på skyene var antakeligvis at han ville vise verden hvordan han drepte Den Gjenfødte Dragen. For han hadde jo aldri i sine villeste fantasier forestilt seg at han ikke ville vinne.

Jeg ville forresten bedt om unnskyldning for den spoileren, men den er egentlig ingen spoiler. Det er tross alt relativt klart allerede fra Verdens Øye at Baal'zamon ikke er Den Mørkeste. ;)

Sant nok. :lol: Jeg burde vel ikke spørre, men hva er det egentlig Rand gjør mot Aginor og Ishamael i Verdens Øye? Med mindre det er noe alvorlig spoilende liksom..

Denne Ishamael virker som en litt hovmodig person som av alle ting finner ut at han skal gjøre noe sånt... :P Var sikker på at de faktisk fløy jeg. Forresten, var Ishamael der fysisk, eller var det bare gjennom tel'aran'rhiod at han var der?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Hva han gjør mot Aginor og Ishamael er det vel ingen som vet helt sikkert, selv om det er mange teorier. Tror jeg, i alle fall. Torbjørn kan sikkert være mer til hjelp her, eller Ceres, det er stort sett de som er oppdatert på teorier; selv har jeg i liten grad holdt meg oppdatert på sånt de siste fire-fem åra...

Hva Ishamael i Faelm angår, så var han nok der fysisk i tel'aran'rhiod. Det er ei greie de gjør. Burde ikke ta lang tid før du får lese om det, og hva den rådende konsensun om slike handlinger er.
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote:Hva han gjør mot Aginor og Ishamael er det vel ingen som vet helt sikkert, selv om det er mange teorier. Tror jeg, i alle fall. Torbjørn kan sikkert være mer til hjelp her, eller Ceres, det er stort sett de som er oppdatert på teorier; selv har jeg i liten grad holdt meg oppdatert på sånt de siste fire-fem åra...

Hva Ishamael i Faelm angår, så var han nok der fysisk i tel'aran'rhiod. Det er ei greie de gjør. Burde ikke ta lang tid før du får lese om det, og hva den rådende konsensun om slike handlinger er.
Får håpe disse "kunnskapsholdende" du nevnte, tar en titt innom da. :D
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kva som skjedde med Aginor og Ishamael ja. Kan prøve meg på ei lita forklaring, med forbehold om at det er lenge sidan eg har lest boka, eller noko som handlar om det. Det kan med andre ord vere andre teoriar som er mier anerkjende, som eg ikkje har lest, eller hugser. Skal prøve å unngå spoilerar.

Det som var i Verdensøyet var ei «kjelde» av rein saidin. Altso saidin utan smitta frå den Mørkaste som har vore der sidan Slutten av Legendenes Alder. Aginor og Rand var i stand til å «tappe» frå denne kjelda på eit vis. Det er det lyse tauet (eller kva det var) han snakker om.

Krangelen med Aginor enda, etter kva eg hugser å ha lest, med at Aginor rett og slett drog til seg meir av den Eine Krafta enn han var i stand til å takle, og dermed brant seg sjølv ut -- brant seg sjølv opp faktisk. Meiner Moiraine snakker om dette som ein av farane ved den Eine Krafta under samtalane med Egwene i Verdensøyet (boka), sjølv om konsekvensane kanskje ikkje nødvendigvis var so dramatiske.

Det Rand og Aginor gjorde var, slik eg har forstått det, å krangle om tilgangen til saidinen i Verdensøyet. Aginor prøvde å ta over kontrollen over tilgangen, og Rand kjempa tilbake. Det enda i at Aginor, utan å meine det, drap seg sjølv.

Ishamael er eg meir usikker på. På eit eller anna vis frakta Rand seg sjølv fyrst til Tarwins Kløft (Pass, gap?), og so vidare til Shayol Ghul, trur eg. Om konfrontasjonen skjedde i tel'aran'rhiod eller i den verkelege verda er eg usikker på. Tauet Rand kutta over veit eg ikkje kva var. Er som sagt lenge sidan eg har lest noko om det, men trur kanskje teoriane dreier seg om at det var Ishamael sin «kopling» til den Sanne Kjelda eller den Sanne Krafta (som kjem direkte frå den Mørkaste). Om dette er tilfelle, so var det ikkje noko permanent.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Ahh.... :D
Merrilin
Hengiven
Hengiven

Post by Merrilin »

Eg har forstått det slik at tauene representerer lyset og mørket, en slags legemliggjørelse av dem begge... Er det umulig?
Post Reply