Grendel, av John Gardner

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Grendel, av John Gardner

Post by Terje »

Grendel,
av John Gardner.

Gollancz Fantasy Masterworks, paperback.
1971.
123 sider.

Beowulf regnes ofte for å være det britiske nasjonaleposet. Det er et episk dikt, sannsynligvis fra midten av det første årtusen en gang, og handler om hvordan den gotiske helten Beowulf kommer fra Sverige til Danmark eller Nord-Tyskland for å jakte ned og drepe mosnteret Grendel, som i tolv år har terrorisert hallen til den en gang så mektige kong Hrothgar.

Grendel er fortellinga om monsteret. Hvordan det vokste opp i ei hule under en innsjø sammen med den gale mora si; hvordan det fant veien ut og begynte å spionere på den unge kong Hrothgar, og observere hvordan kongen samla riket sitt; hvordan det traff en drage, like gal som mora, men talefør, langt visere, og i stand til å skue både fortid, nåtid og framtid med perfekt klarhet; og hvordan det bestemte seg for å føre krig mot Hrothgar og folket hans, og slik fant sin plass i skaperverket.

Det er ei veldig kort fortelling, målt i antall sider, men den er kompakt. Den er fortalt fra synspunktet til Grendel, og veksler mellom et vanlig nåtidsnarrativ, tilbakeblikk, og tidvis ganske vill stream of consciousness. Slik får vi med oss både hva Grendel gjør, hva han, Hrothgar og Hrothgars frender har gjort, samt hva Grendel tenker. Og denne siste dimensjonen er antakeligvis den mest fascinerende.

For Grendel er gal. Naturligvis er han det. Han har vokst opp sammen med sin åndssvake mor, ser halvveis opp til en sinnsyk gammel drage som forteller ham ting hjernen hans ikke tåler, og han feiltolker det dragen sier og benytter seg av det i sin krig mot Hrothgar. En krig som for Grendel er en eksistensiell handling, og som i hans forkvakla tankeverden blir det som definerer ham, meningen med livet hans, og den eneste årsaken til at han ikke forsvinner fra verden som dugg for sola.

Rundt denne merkelige skikkelsen finnes andre karakterer, som naturligvis bare blir skildra slik Grendel ser dem, men som likevel framstilles overraskende klart og godt. Hvilket kan ha noe å gjøre med at minst halvparten av Grendels lallende tirader er spekulasjoner i hva slags vesener de er; Grendel er fullstendig besatt av det han prøver å tilintetgjøre.

Grendel minner ganske mye om Store Guru Bringsværds Minotauros, som også handler om et sangmonster som er dømt til å bli drept av en helt, og som tilbringer sine dager med å tenke tilbake på livet sitt, og på dem som ikke er tilgjengelig for dem, de som frykter og hater dem. Grendel er riktignok hakket skarpere og en del ondere enn Bringsværds Minotaur, og det finnes nok av andre forskjeller mellom dem, men begge er sagnmonstre som i disse verkene får litt velfortjent oppmerksomhet. Bøkene om dem er dessuten begge gode.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Britisk eller ei, det virker nesten som om det er noe norrønt over navnene. Men de fleste sagn er jo speilinger av hverandre uansett.

Er dette den grendel jeg tenker på med Heroes IV?

Du har forresten glemt å sette karakter på denne.

Og jeg får vel konkludere med at nok en gang har du fristet meg til å love å lese ei bok jeg sannsynligvis aldri ser.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Britisk eller ei, det virker nesten som om det er noe norrønt over navnene. Men de fleste sagn er jo speilinger av hverandre uansett.
Naturlig, ettersom de fleste engelskmenn stammer fra anglere og saksere .. altså germanske stammer -- som migrerte til De britiske øyer mellom ca 300 og 600 e.v.t.
Det er nok denne Grendel hun fra HoMM 4 (og 3 også, hvis jeg ikke husker fullstendig feil, og det bør jeg jo ikke gjøre, ettersom vi snakker om Heroes her) har fått navnet sitt fra, i alle fall.
Du har forresten glemt å sette karakter på denne.
Dette tror jeg du prøvde å minne meg på sist jeg posta ei anmeldelse, også, og nå som da får jeg bare minne deg på at jeg har noen problemer med å sette slike karakterer generelt, og på bøker spesielt.
Og jeg får vel konkludere med at nok en gang har du fristet meg til å love å lese ei bok jeg sannsynligvis aldri ser.
Hei, jeg får et kompliment, så hva bryr det vel meg om du går glipp av dette eller ikke? :D
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:
Sauegjeteren wrote: Og jeg får vel konkludere med at nok en gang har du fristet meg til å love å lese ei bok jeg sannsynligvis aldri ser.
Hei, jeg får et kompliment, så hva bryr det vel meg om du går glipp av dette eller ikke? :D
XD!
Last edited by Loki on Wed Oct 10, 2007 17:33, edited 1 time in total.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Jeg mener besatt å huske at du karaktersetter på bloggen din, men jeg ser kanskje ikke forskjell på bøker og filmer...
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Jeg mener besatt å huske at du karaktersetter på bloggen din, men jeg ser kanskje ikke forskjell på bøker og filmer...
Han set utelukkande karakterar på filmar - ikkje på tv-seriar, ikkje på teikneseriar, og ikkje på bøker. (Akkurat sånn som meg, faktisk. O.o) Mogeleg han set karakter på enkeltepisodar av tv-seriar dersom han anmelder det ein sjeldan gong, dog, det hugsar eg ikkje. Men stort sett, kun filmar.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kun filmer, ja, merkelig nok. For selv på dem synes jeg ikke jeg klarer å sette riktige karakterer. De er ofte noenlunde riktige i forhold til hvordan jeg opplevde filmen, greit nok, men ikke i forhold til noen "objektive" kriterier, og heller ikke i forhold til hva jeg gir andre filmer...
- Verg., Aen., 3.315.
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Terje wrote:
Sauegjeteren wrote:Britisk eller ei, det virker nesten som om det er noe norrønt over navnene. Men de fleste sagn er jo speilinger av hverandre uansett.
Naturlig, ettersom de fleste engelskmenn stammer fra anglere og saksere .. altså germanske stammer -- som migrerte til De britiske øyer mellom ca 300 og 600 e.v.t.
Det er nok denne Grendel hun fra HoMM 4 (og 3 også, hvis jeg ikke husker fullstendig feil, og det bør jeg jo ikke gjøre, ettersom vi snakker om Heroes her) har fått navnet sitt fra, i alle fall.
... og det er nok her en viss nylig avdød forfatter som er relevant for dette forumet har hentet inspirasjon til navnet Graendal også.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jepp. Stort sett alle De Fortapte har vel navn inspirert av et eller annet mytologisk monster, en demon, eller lignende, men Graendal er så vidt jeg kan huske (og så vidt jeg har oversikt) den eneste som har navn inspirert av utvida nordisk mytologi. De fleste er vel judeo-kristne, som for eksempel Sammael, Bel'al, Asmodean, Ba'alzamon og Ishamael.
- Verg., Aen., 3.315.
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote:Jepp. Stort sett alle De Fortapte har vel navn inspirert av et eller annet mytologisk monster, en demon, eller lignende, men Graendal er så vidt jeg kan huske (og så vidt jeg har oversikt) den eneste som har navn inspirert av utvida nordisk mytologi. De fleste er vel judeo-kristne, som for eksempel Sammael, Bel'al, Asmodean, Ba'alzamon og Ishamael.
Ja det er jeg litt nysjerrig på. Siden alle de er basert på kristendom osv. Hva med f.eks Aginor, Balthamel, og Semirhage da?
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Balthamel: Muligens referanse til Balthazar, regent i Babylon da jødene var i eksil der. (OMG, han står på Wikipedias liste over "Fictional transgendered people" XD)

Demandred: Navnet ligner litt på det en av Kong Arthurs riddere bærer. Dessuten en blanding av "dread" og "demon"; visstnok navnet på en ekkel skapning fra keltisk mytologi.

Rahvin: Enten fra "raven", altså ravn, ofte (også i WoT) ansett som varsler om død og krig, eller fra hindudemonen Ravana/Ravan.

Lanfear: Fransk "l'enfer," som betyr "helvete".

Mesaana: Muligens fra Messalina, den notoriske tredje kona til Tiberius Claudius Drusus Nero Germanicus, Keiser av Roma.

Moghedien: Navnet henners betyr rett og slett "edderkopp" på Det Gamle Tungemålet, noe jeg tror er viktigere enn noen allusjoner til virkelige personer eller mytologiske vesener.

Semirhage: Assyrisk dronning berykta for sin perversjon; hun legaliserte til og med incest i riket sitt, og nevnes av Dante som en av dem som befinner seg i Helvetes andre sirkel.

Aginor: Agenor, en kriger i Illiaden som ble drept da han angrep Hektor. Han visste at Hektor var sterkere enn ham, men angrep likevel, ettersom han mente han hadde gudene på sin side.
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Demandred: Navnet ligner litt på det en av Kong Arthurs riddere bærer.
Kven av dei? Føler då det liknar meir på Mordred enn på nokon av ridderene eg kan komme på.
Aginor: Agenor, en kriger i Illiaden som ble drept da han angrep Hektor. Han visste at Hektor var sterkere enn ham, men angrep likevel, ettersom han mente han hadde gudene på sin side.
Og her trudde eg at det var eit frekt slag mot Avinor... ;)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det er nok Mordred ja, som rett som du sier ikke er en av Arthurs sønner. I alle fall ikke noen andre jeg kan komme på, utfra mine half-arsed kunnskaper om de arturianske legendene. Tror vi tilskriver den påstanden der en tvilsom kilde...
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Terje wrote:Det er nok Mordred ja, som rett som du sier ikke er en av Arthurs sønner.
Jo, er akkurat det han er. Son; ikkje ridder.

Og teknisk sett var han vel ein ridder òg, i ein periode, er berre at ettersom han er kjent som deira fremste antagonist verkar det litt merkeleg å presentere han om "ein av Arthurs riddere".
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Gah, hjernekrøll. Jeg mente selvfølgelig at han ikke var en av Arthurs riddere, i alle fall ikke av den gode typen... eller, "gode", noen av de såkalte "gode" ridderne hans forførte jo blant annet kona hans og litt forskjellig sånt. Men likevel. Sønn, selvfølgelig, ja, ikke ridder. Først og fremst.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply