Vi anbefaler deg å lese (...)

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Det morsomme med tilfellet (her kunne jeg brukt "casen", men synes det er tacky med fremmedord basert på engelsk) "dikotomi" er at det finnes en perfekt ekvivalent på norsk, som er langt enklere å skrive, samt kortere. Det samme gjelder vel forsåvidt nesten "ekvivalent", når vi først er inne på temaet.

Men faen, noe skal en tross alt ha igjen for over tre år ved universitetet. Eller hva?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Men faen, noe skal en tross alt ha igjen for over tre år ved universitetet. Eller hva?
Holder det ikke med stor toleranse for dravollvitser og alkohol?

Hørte forresten en ny en for noen uker siden (som sikkert ikke er ny for deg :) )
Om studentene i Trondheim, studentene på Hist spør hva, studentene på gløs spør hvordan, studentene på dragvoll spør hvor er posen!?!
Ninin
Hengiven
Hengiven

Post by Ninin »

Terje wrote:Enig med Loki. Dersom du skiller mellom generell skjønnlitteratur og fantasy, og kaller den ene nyttig, den andre ikke, så opererer du med en fullstendig villfaren dikotomi...
Jeg siktet mer til faglitteratur som filosofi. Men også litt skille mellom generell skjønnlitteratur og fantasy. Det blir vanskeligere å finne skikkelige fantasybøker, som jeg føler jeg får noe ut av. (Var det jeg mente)

For de som er like blanke som meg:
dikotomi -en, -er
1 todeling; gaffelgrening under plantes vekst
2 oppdeling av et fenomen i to grupper ettersom en viss egenskap finnes el. ikke finnes hos de enkelte bestanddeler
3 (forhold som rommer) begrepsmotsetning, f.eks. kropp/sjel, analytisk/syntetisk
Etym.:2. ledd avl. av gr. tomos , del
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv :D
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Terje wrote:Det morsomme med tilfellet (her kunne jeg brukt "casen", men synes det er tacky med fremmedord basert på engelsk) "dikotomi" er at det finnes en perfekt ekvivalent på norsk, som er langt enklere å skrive, samt kortere. Det samme gjelder vel forsåvidt nesten "ekvivalent", når vi først er inne på temaet.

Selv når du forklarer noe du allerede har sagt, skjønner jeg ikke hva du mener
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kjetil wrote:
Holder det ikke med stor toleranse for dravollvitser og alkohol?

Hørte forresten en ny en for noen uker siden (som sikkert ikke er ny for deg :) )
Om studentene i Trondheim, studentene på Hist spør hva, studentene på gløs spør hvordan, studentene på dragvoll spør hvor er posen!?!
Hehehe, nå er ikke jeg akkurat en typisk dragvollstudent, så jeg synes bare sånne er morsomme, jeg . :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Hva skal jeg lese nå?

Post by Mierin Eronaile »

Halluu :D
Jeg sliter veldig med å finne fantasy-bøker jeg har lyst til å lese, finner aldri noen.
Derfor kan dere, hvis dere vil (for min skyld.. hihiii, og for andres) ramse opp gode bøker/serier dere har lest eller vil anbefale.
Jeg har egentlig bare lest de mest kjente tror jeg.
som Wheel of Time, Lord of the Rings, Mørke materien(??er det den heter.. det gylne kompass og den gjengen der??)...
husker ikke om jeg har lest noen fler jeg.. JOOO Narnia.. hvordan kunne jeg glemme den?
.. og Harry Potter da forresten...
oog en dårlig norsk en som het Amasoner.. blæ!

Men i hvert fall.. trenger litt forslag til bøker å lese, for leser bare de samme om igjen...
Noe som i og for seg er veldig koselig... men ikke like spennende.

Håper det ikke er et sånt her spørsmål fra før så jeg får kjeft.. :?
lolzi
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Du finn jau litt tips rundt om her, og trur det er ein liknande tråd ein stad, men fann den ikkje no.
Men eit klart tips som dei fleste vil dra fram er jau ''A Song of Ice and Fire'' av George R.R. Martin. Er vel så langt fire bøkar ute, men ingen av dei er oversette til norsk, så her må ein ty til engelsk. Trur eg hadde lese akkuratt den her serien på engelsk uansett. Pocket-bøkene til denne serien fås kjøpt for en hundrings hos bokilden.no og tåler litt juling. (Kosta i alle fal det når eg kjøpte dei for nokre år sidan.)
Mange les også ''The Riftwar Saga'' av Raymond E. Feist, denne har eg ikkje lese sjølv, så kan ikkje seie så mykje om den.
Elles har du jau Stephen King eller Terry Goodkind bøker også.

Er mykje å velge i, men regner med mange vil anbefalle aSoIaF.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Chriz »

Jeg vil anbefale De Fire og Han Som Gjør Galt Verre av Hans Frederik Follestad. Ja, norsk forfatter. Kampen mellom det gode og det onde blandet med herlig humor. Veldig bra og artig bok :)
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

*DB tar frem kjeftefingeren*

Det finnes allerede en hel del tråder med dette temaet og det er derfor ikke nødvendig å åpne en ny. Kan en av moderatorene ta å flette denne og en av de andre?

http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=603&start=0
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=346&start=0 http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=772&start=0 http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=917&start=0
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste

Post by Siri Sedai »

Ja det finnes mange slike tråder, men synes ikke det er noen big deal om det kommer en til!

Savner en opplisting av de beste bøkene, en ti på topp lignende ting. Ja vet det har vært noe slikt før, men klarer ikke på min halvtime på biblioteket, å finne den igjen. Så noen av der som har data hjemme kan jo finne den og lage en link. Men så er det jo kommet en del nye bøker etter det.

Men hva vil du lese?

Norsk eller Engelsk?
Barne/Ungdomsbøker eller voksen?
Serie eller enkeltstående?

Er så enig i "Song of Ice & Fire". Men går ikke med på at det er ungdomsbøker, selv om mange tenåringer leser dem. Det er temmelig.. realistiske skildringer. Og litt mer komplisert engelsk enn Harry Potter, men ikke så ille.

Noe mer lettleste er vel "Lies of Locke Lamora" Denne er vel snart å få på norsk.

Gode lettleste barne og ungdomsbøker er Artemis Fowl og Skammarserien.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Da var det spleiset tråder.

Og når det gjelder å anbefale lesning så anbefaler jeg alt av Neil Gaiman. Jeg har bare lest to bøker av han selv, men jeg har noen til liggende og gleder meg til å ta fatt på dem. Sternestøv får du attpåtil på norsk nå. Ellers får jeg være enig med de eksemplene som er nevnt her, og om du vil ha mer utfyllende anbefalinger får du sjekke den prioriterte tråden øverst i forumet her eller bloggen til Lotta.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Leewh
Trollok
Trollok

Post by Leewh »

Skammarserien er veldig god. ^^
Nellie Lovett: Since marine doesn't appeal to you, how about Rear Admiral?
Sweeney Todd: No, no. It's too salty. I prefer... General.
Nellie Lovett: With or without 'is privates? "With," is extra!
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter

Post by Mierin Eronaile »

oj.. sorry.. lette vel egentlig ikke så godt da jeg lagde tråden.

Men bøkene trenger ikke å være så lette og barnebokaktige altså.. da blir jeg som oftest bare iritert.
Takk for tips.. skal se litt rundt her nå og finne noe :)
lolzi
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Nei, aSoIaF er vel ikkje den mest vennelege boka nei. Er periodar ein kan bli litt ugod eller skikkeleg opprørt når ein les, og det gjelder sjølv etter myndighetsalder. :roll:

Og enig med Leewh, ''Skammar''-serien er særs god, men den gjer heilomvending i forhold til aSoIaF, dette er mynta på ungdom, sjølv om det kan vere ting her og som er litt hardt fordøyeleg, tru det eller ei. Men absolutt å anbefalle frå 12-14!

Anmeldingar:

A Game of Thrones (fyrste bok i aSoIaF serien)
http://www.tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=797

Her finn du litt snakk om Skammar-serien:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=126

(Jepp, veit eg har forandra skrivemåte eindel sia eg las Skammar-serien) 8)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Mizu
Hengiven
Hengiven

Post by Mizu »

Er det noen som har lest Fallon-serien av Robert Jordan? I så fall, er den bra? Noe man burde kjøpe? :D Takk på forhånd!
Post Reply