Hva leser du for tiden?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
- Sauegjeter
Tipper alle er dødsnysgjerrige på hvordan det går med meg og sauekrimmen min? Glennkill, av Leonie Swann.
Vel, jeg er ferdig med den, og har tenkt å lage en anmeldelse av den. Så ikke forvent noe. Men jeg kan anbefale den, om du har lyst på en søt og lett historie sett fra saueperspektiv.
Nå følger jeg strømmen og leser siste Ragde-boka, nemlig "Ligge i grønne enger". Det er siste boka i serien Berlinerpoplene har vært basert på. TV-serien, altså. Jeg er stadig mer usikker på om hun er skikket til å skrive bøker, men jeg får nå lese ferdig før jeg uttaler meg om det.
Vel, jeg er ferdig med den, og har tenkt å lage en anmeldelse av den. Så ikke forvent noe. Men jeg kan anbefale den, om du har lyst på en søt og lett historie sett fra saueperspektiv.
Nå følger jeg strømmen og leser siste Ragde-boka, nemlig "Ligge i grønne enger". Det er siste boka i serien Berlinerpoplene har vært basert på. TV-serien, altså. Jeg er stadig mer usikker på om hun er skikket til å skrive bøker, men jeg får nå lese ferdig før jeg uttaler meg om det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
- Kaptein-General
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Jeg ble ferdig med Joe Hills novellesamling, "20th Century Ghosts" i går kveld og må si at det var en fantastisk leseropplevelse. Joe Hill er virkelig mye, mye bedre til å skrive noveller sammenlignet med hans første roman "Heart-shaped Box", og jeg gleder meg intenst til flere utgivelser fra han sin side i årene som kommer. Sjekk bloggen for anmeldelse 

But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
- Sitter
- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
- Den Gjenfødte Dragen
I går leste jeg ut Slaktehus-5 av Kurt Vonnegut (se bloggen for anmeldelse), og i dag avslutta jeg Night of Knives av Ian C. Esslemont (igjen, se bloggen). Så akkurat nå leser jeg ingenting; planlegger å lese The Wizard Knight og The Belgariad i jula, og vil ikke ødelegge dem ved å lese dem i eksamensperioden. Som begynner på torsdag og varer til 14. desember.
Skulle egentlig ha lest Kerrs siste kvadrologi nå, men siden fjerdeboka ennå ikke har kommet ut i en pocketutgave det går an å ha innomhus...
Så jeg vurderer å plukke opp den neste Discworld-boka jeg har kommet til, eventuelt å ta en kikk på en av Fantasy Masterworks-bøkene jeg har liggende. The King of Elfland's Daughter høres lovende ut, det samme gjør Lud-in-the-Mist (som har en lovende Gaiman-blurb), Mistress of Mistresses, og The Dragon Waiting. Ellers har jeg ennå ikke lest Anansi Boys (!), men for den gjelder mye det samme som for TWK og Belgariad. Plukka opp Neuromancer, men var egentlig ikke i humør til den slags. Vurderte også Ender's Game, men bleh.
Så, hvis noen av dere syntes noe av dette hørtes interessant ut, skrik ut, og jeg skal lese den første boka noen foreslår. Med mindre det er Ender's Game eller Neuromancer; gidder ikke noe jævla science fiction akkurat nå...
Skulle egentlig ha lest Kerrs siste kvadrologi nå, men siden fjerdeboka ennå ikke har kommet ut i en pocketutgave det går an å ha innomhus...
Så jeg vurderer å plukke opp den neste Discworld-boka jeg har kommet til, eventuelt å ta en kikk på en av Fantasy Masterworks-bøkene jeg har liggende. The King of Elfland's Daughter høres lovende ut, det samme gjør Lud-in-the-Mist (som har en lovende Gaiman-blurb), Mistress of Mistresses, og The Dragon Waiting. Ellers har jeg ennå ikke lest Anansi Boys (!), men for den gjelder mye det samme som for TWK og Belgariad. Plukka opp Neuromancer, men var egentlig ikke i humør til den slags. Vurderte også Ender's Game, men bleh.
Så, hvis noen av dere syntes noe av dette hørtes interessant ut, skrik ut, og jeg skal lese den første boka noen foreslår. Med mindre det er Ender's Game eller Neuromancer; gidder ikke noe jævla science fiction akkurat nå...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
- Sitter
- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
-
- Den Gjenfødte Dragen
Nå har jeg lest de første hundre sidene, og jeg må atter en gang få takke. For dette var virklig storslagne saker. Her er det walisiske og bysantinske magikere, bysantinske adelssønner som hevner sine fedre for så å bli leiesoldater, italienske fyrster som blir vampyrer for å unnslippe døden, andre italienske fyrster som sysler med helt andre ting, snikmord, intriger og jeg vet ikke hva.Terje wrote:The Dragon Waiting it is, then. Alternativ historie der Det bysantinske imperium er den største trusselen mot Vest-Europas kongedømmer. Gleder meg.
Takk!
Skal bli artig å se hvordan dette utvikler seg.

(Og se hvor lett jeg gjorde det for dere moderatorer av denne delen å fjerne dobbeltpostinga mi.

- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ooh. Lyder FESTLEG. 

Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
- Den Gjenfødte Dragen
Ikke sant? Så langt har jeg gjenkjent tre personer som også opptrådte i Fyrsten: Hertug Sforza av Milano, Lorenzo di'Medici, og den gale munken Savonarola. Og Hertug Sforza er en vampyr! 
I tillegg er dette en verden uten kristendom eller islam, så bysantinerne tilber Mithras og Cybele, italienerne det romerske panthon, waliserne har sine guder, engelskmennene høres det ut som at tilber greske guder (Apollo har i alle fall blitt nevnt i forbindelse med Edward IV), og så videre. Skøy.

I tillegg er dette en verden uten kristendom eller islam, så bysantinerne tilber Mithras og Cybele, italienerne det romerske panthon, waliserne har sine guder, engelskmennene høres det ut som at tilber greske guder (Apollo har i alle fall blitt nevnt i forbindelse med Edward IV), og så videre. Skøy.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Ikkje at det treng vere ein fast regel i fiksjonssamanheng, men "Apollo" er vel den romerske varianten av gresk "Apollon"?Terje wrote:engelskmennene høres det ut som at tilber greske guder (Apollo har i alle fall blitt nevnt i forbindelse med Edward IV)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
- Sitter
Eitt? Trudde det var 17 eller så, eg...Kjetil wrote:Neeeei, Apollo er et romskip, det vet vel alle!
-
- Sitter
For å si det med Eivind: Just fucking google it
Og ellers kan det nevnes:
Og ellers kan det nevnes:
Wiki wrote: Apollo-programmet bestod av totalt elleve bemannede ferder, Apollo 7 til Apollo 17. Til sammen seks ferder greide å landsette mennesker på månen: Apollo 11, 12, 14, 15, 16 og 17. Til sammen tolv personer har vært på månen, og ingen har vært der mer enn én gang. Senere har ingen mennesker vært på Månen, til tross for at teknologien har utviklet seg radikalt siden den gang. Presidenten i USA, George W. Bush, har imidlertid i 2005 lansert planer om å gjennoppta bemannede måneferder.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
-
- Sauegjeter
Heisann. Jeg ble egentlig ferdig med Ligge i grønne enger for ei stund siden, og plukket deretter opp Bringsværds beste, en perm bestående av Pinoccio-papirene, Minotaurus, Gobi. Barndommens måne, og Det eventyrlige.
Jeg startet på starten, og har også lest ferdig Pinocchio-papirene. Jeg skjønte ingenting av det, men har sålangt skjønt litt mer av Minotaurus.
Det jeg egentlig er innom her for å si ifra om er at jeg etter noe forsinkelser (kjøpte boka i går tidlig, men var opptatt i går kveld og natt, samt noe arbeid) endelig er ferdig med Harry Potter og Dødstalismanene. Jeg kommer vel til å gå mer inn på detaljene i tråden om det, men kan vel konkludere her i tråden med at det muligens er den svakeste boka i serien. Eller så er jeg blitt eldre.
Jeg startet på starten, og har også lest ferdig Pinocchio-papirene. Jeg skjønte ingenting av det, men har sålangt skjønt litt mer av Minotaurus.
Det jeg egentlig er innom her for å si ifra om er at jeg etter noe forsinkelser (kjøpte boka i går tidlig, men var opptatt i går kveld og natt, samt noe arbeid) endelig er ferdig med Harry Potter og Dødstalismanene. Jeg kommer vel til å gå mer inn på detaljene i tråden om det, men kan vel konkludere her i tråden med at det muligens er den svakeste boka i serien. Eller så er jeg blitt eldre.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.