Småprat garantert useriøst!
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
Mierin Eronaile
- Sitter

-
Mierin Eronaile
- Sitter

-
Mierin Eronaile
- Sitter

-
Mierin Eronaile
- Sitter

Mææh! Jeg har lyst på en bok om drakthistorie, men for tiden har jeg nada penger! Kanskje jeg skal skjekke om noen videregåendefolk selger en drakthistoriebok billig i byen når skolen deres har startet!
Hvis jeg rekker det før jeg flytter.
Fant en sånn VK1 drakthistoriebok jeg har lyst på. Med klær fra oldtiden til moderne og gatemote. Dessuten er det med frisyrer, sminke, smykker og fottøy. Har skikkelig lyst på den!
Fant en sånn VK1 drakthistoriebok jeg har lyst på. Med klær fra oldtiden til moderne og gatemote. Dessuten er det med frisyrer, sminke, smykker og fottøy. Har skikkelig lyst på den!
lolzi
Mierin. jeg har levert en sær oppgave i drakt historie for et år tilbake, skulle gjerne ha gitt deg den hvis jeg hadde hatt den digitalt. men kan ambefale deg å bare vandre en enkelt tur på biblioteket, eller en kunst og håndtverks forettning.
Chriz viste du at i år 2000 f.kr så var det status tegn at kvinnene gikk med brystene bare? dette var da i Egypt.
kjolen som vi kjenner den i dag ble først tatt i bruk for alvor i år 500-1200 e.kr og først i bysant.
Det er egentlig et ganske artig tema
Ambefaler bøkene:
Mote - en historie om våre klær
- av Finn r jørestad
Klesdrakten - en kavalkade gjennom 4000år av jhon Peacock, oversatt av Merete Lie Hoel
- meget fint ilustrert
ellers er det boken
A la de Mode
Gerda moter Erichsen
- mange artige detaljer om enkelte plagg, bla undertøyet.
Ellers, for innspirasjon anbefales rollespill forbundet som har et register om hvordan man lager klær fra forskjellige tidsepoker.
Vet ikke hvor gode kildene er, men fikk en sterk sekser på oppgaven som er på 32 sider. er i jallefall en start.
Chriz viste du at i år 2000 f.kr så var det status tegn at kvinnene gikk med brystene bare? dette var da i Egypt.
kjolen som vi kjenner den i dag ble først tatt i bruk for alvor i år 500-1200 e.kr og først i bysant.
Det er egentlig et ganske artig tema
Ambefaler bøkene:
Mote - en historie om våre klær
- av Finn r jørestad
Klesdrakten - en kavalkade gjennom 4000år av jhon Peacock, oversatt av Merete Lie Hoel
- meget fint ilustrert
ellers er det boken
A la de Mode
Gerda moter Erichsen
- mange artige detaljer om enkelte plagg, bla undertøyet.
Ellers, for innspirasjon anbefales rollespill forbundet som har et register om hvordan man lager klær fra forskjellige tidsepoker.
Vet ikke hvor gode kildene er, men fikk en sterk sekser på oppgaven som er på 32 sider. er i jallefall en start.
Som vann til tørst strupe
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
Hvorfor ble det slutt på det?! Forbannet være alle inntørkede kristenfundamentalister!Sisnera wrote: Chriz viste du at i år 2000 f.kr så var det status tegn at kvinnene gikk med brystene bare? dette var da i Egypt.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Jeg antar at grunnen til at det ble slutt på det var pga undertrykkelsen av kvinner osv. men den delen kan jeg ikke noe videre om. men plaggene har nok vært mer eller mindre uhånterlige når de var syd sånn som de var. Det var i år 750f.kr at kvinnene begynte å tildekke brystene, men stoffet var fortsatt gjennomsiktig. En annen grunn er at Egypt Roma og Kreta var overrasket godt utviklet og at de kunne meget mye om sying av klær. men når disse rikene falt, så ble tradisjonene rundt draktsying delvis glemt. og man gikk over til toga som er et mye enklere plagg og lage, og som er vannskeligere å få til på den måten.
Men selvfølgelig er dette hovedsakelig spekulasjoner fra min side.
Skal nå sies at det var ikke mange år siden, under kvinnerevulusjonen, at kvinnene mente at de skulle ha samme rettigheter som menn, og at de dermed skulle gå helt bare på overekroppen når menn gjorde det. Så det er ikke lenge siden det var vanlig
Men selvfølgelig er dette hovedsakelig spekulasjoner fra min side.
Skal nå sies at det var ikke mange år siden, under kvinnerevulusjonen, at kvinnene mente at de skulle ha samme rettigheter som menn, og at de dermed skulle gå helt bare på overekroppen når menn gjorde det. Så det er ikke lenge siden det var vanlig
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

I romeriket skulle kvinnene gå med gjennomsiktig toga over brystene.
- så det var nok aller mest i Egypt. Men også populert i romeriket over en kort periode.
Obs san
måtte dobbelt sjekke. kun danserne som gikk sånn. men da med kun det ene brystet bart. Ellers er det Kreta og Egypt som har dene stilen i årene 2000 - 1200 f.kr.
( og selvfølgelig mente jeg romeriket
)
- så det var nok aller mest i Egypt. Men også populert i romeriket over en kort periode.
Obs san
( og selvfølgelig mente jeg romeriket
-
Asphyxiate
- Den Fortapte