Dette har Robert Jordan bekreftet:

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Slik jeg tolker det, er Damer en person Demandred burde kjent igjen. Og om jeg får omformulere, mener jeg da at Demandred ikke nødvendigvis har vært i/en del av DST i lengre tid, men han burde vært der for lenge siden, i begynnelsen av rekrutteringen. (ettersom Damer er en han burde kjent igjen)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kva er det du tolker slik? Kvifor burde Demandred kjenne att Damer? Kvifor burde han ha vore i det Svarte Tårnet? Eg er kanskje litt treig, men eg forstår ærleg talt ikkje heilt kor du vil.


Og forresten, Rodel:
Taim utnemnte seg fyrste gong til Drage i byrjinga av Den Store Jakten.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Spoiler:
during the cleansing of saidin, Demandred saw Damer Flinn, one of Taim's first Black Tower recruits, and didn't recognize him.
Grunnen til at jeg tolker det dithen, er egentlig enkel.

Jeg ser ikke grunnen til at dette nevnes(spoileren) med mindre Demandred burde kjent igjen Damer. Det gir ingen mening at Demandred ikke kjente han igjen, med mindre han faktisk hadde en grunn til å kjenne ham igjen!

"Han så rett på Damer Flinn, og på tross av at han var en av de første rekruttene i Det Svarte Tårnet, kjente ikke Demandred han igjen."

Nå har jeg skrevet setningen slik jeg tolker den i mitt eget hode.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Torbjørn wrote:
Og forresten, Rodel:
Taim utnemnte seg fyrste gong til Drage i byrjinga av Den Store Jakten.
Hadde resten av de fortapte sluppet fri innen den tid?
er det sikkert? kan ikke huske og ha lest det. holder på med gjenlesning nå..

fordi, aginor og balthamel slapp fri i slutten av bok1. og de var forseglet i utkanten. kan da Demandred ha sluppet fri så tidlig for så å anonsere seg som dragen?:S jeg tror ikke det selv:P


edit: encyclopaedia-wot linkene funker nesten aldri for meg
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Torbjørn wrote:Kva er det du tolker slik? Kvifor burde Demandred kjenne att Damer? Kvifor burde han ha vore i det Svarte Tårnet? Eg er kanskje litt treig, men eg forstår ærleg talt ikkje heilt kor du vil.


Og forresten, Rodel:
Taim utnemnte seg fyrste gong til Drage i byrjinga av Den Store Jakten.
Du er i så fall ikke den eneste som er treig, for jeg skjønner virkelig ikke hvorfor han konkluderer det den veien :P

Jeg tror ikke at en kjapp kommentar om at Demandred ikke gjenkjenner Damer, når vi er i hans POV under rensingen av Saidin, betyr at han juger for seg selv for å lure de slemmesnille som kanskje muligens må bo inne i hodet hans, for at han skal gidde å juge for seg selv xP Mest sannsynlig har hatt møtt flere Asha'maner, kanskje han har møtt Taim med sine svarte Asha'maner, og dette kun er et hint om at Damer skal kunne stoles på, ettersom han ikke er en del av de slemme Asha'manene jeg er sikker på at Taim har samlet rundt seg.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Rodel Ituralde wrote:fordi, aginor og balthamel slapp fri i slutten av bok1. og de var forseglet i utkanten. kan da Demandred ha sluppet fri så tidlig for så å anonsere seg som dragen?:S jeg tror ikke det selv:P
Det er uansett irrelevant, fordi RJ avkrefta Taimandred-teorien fleire gonger. (Du har kanskje ikkje lest fyrsteposten i denne tråden?)
Rodel Ituralde wrote:edit: encyclopaedia-wot linkene funker nesten aldri for meg
Får du feilmelding, eller vil sida berre ikkje laste? Den kan nemleg vere fordømt treig av og til, so om det ikkje fungerer på eit tidspunkt, prøv igjen litt seinare.

Om du får feilmelding kan du prøve å finne artikkelen manuelt, ved å gå inn på sida og klikke deg fram. Om du klikker på «Index» får du ein alfabetisk innhaldsfortegnelse over personar, stader, ting osb. Kapittelreferat (som linken over var til) finn du ved å klikke på den aktuelle boka. (Her var det The Great Hunt, kapittel 4.)


Merrilin:
Einig med Shallis, eg trur du er på villspor med den konklusjonen.
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

leste første posten ja.
men leste også alt om "ta eeem" eller hva de nå sa.:P
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg skjønner ikke hvorfor Ta eeem i ditt hodet blir til Taim og Demandred, og vi har jo i tillegg åpnet muligheten for at dette er en muntlig retting av spørreren... Hvis jeg skulle hintet til Demandred gjennom navnet Taim, ville jeg sagt noe sånn som Daim, eller Tade eller noe?, hvorfor trekke inn den andre og tredje bokstaven i et navn... Hvertfall når det er såpass vanlige bokstaver :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Merrilin wrote:Det jeg mener, er at det lukter hint av Demandreds identitet her. Hva skulle ellers være grunnen til at han svarer slik? "Ta-eeem"


Ikke noe jeg sa shallis;)
jeg har sakt klart og tydelig at jeg ikke tror at de er samme person. jeg trodde ikke det før jeg så at Jordan hadde bekreftet det engang.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Shallis wrote:Jeg skjønner ikke hvorfor Ta eeem i ditt hodet blir til Taim og Demandred,
Det er ingen som har sagt noko slikt i det heile.

Den einaste som har meint at «Ta-eem» er noko anna enn ei spesifisering av korleis namnet skal uttalast er som sagt Merrilin, og han meinte ikkje at det var eit argument for Taimandred, berre at det på eit mystisk vis var eit hint til Demandred sitt alter ego. Noko det ikkje er.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Merrilin: Det er ikke snakk om å "kjenne igjen" i den sammenhengen du tenker på. Sitatet er ment som en avkreftende konklusjon på Taim-Demandred-teorien, fordi:

- Hvis den Taim som leder det svarte tårnet egentlig hadde vært Demandred, ville Damer Flinn vært en kjenning fra Demandreds POV under rensingen av saidin. Men det var han ikke.

Av dette trekker man den slutningen at Demandred aldri hadde sett Damer Flinn, hvilket betyr at han umulig også kan "være Taim".

EDIT
Når det gjelder Taim/Ta-eeem.

"E(e)" uttales jo "i" på engelsk. Mine kunnskaper om det språket er noe vage, men hvis man uttaler Taim på engelsk slik det skrives blir det vel "Tejm" eller noe lignende. Så RJ ble litt furten og presiserte at det skal uttales "Ta-im" (som det leses rett frem på norsk).
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Lothar wrote:Merrilin: Det er ikke snakk om å "kjenne igjen" i den sammenhengen du tenker på. Sitatet er ment som en avkreftende konklusjon på Taim-Demandred-teorien, fordi:

- Hvis den Taim som leder det svarte tårnet egentlig hadde vært Demandred, ville Damer Flinn vært en kjenning fra Demandreds POV under rensingen av saidin. Men det var han ikke.

Av dette trekker man den slutningen at Demandred aldri hadde sett Damer Flinn, hvilket betyr at han umulig også kan "være Taim".

EDIT
Når det gjelder Taim/Ta-eeem.

"E(e)" uttales jo "i" på engelsk. Mine kunnskaper om det språket er noe vage, men hvis man uttaler Taim på engelsk slik det skrives blir det vel "Tejm" eller noe lignende. Så RJ ble litt furten og presiserte at det skal uttales "Ta-im" (som det leses rett frem på norsk).
Mulig vi snakker litt rund hverandre nå, men jeg er klar over at Demandred ikke er Taim. Så det er ikke det jeg mener med at han burde kjent ham igjen.
Men vil gjerne ha ett direkte svar på dette; hvorfor blir det i det hele tatt nevnt at han ikke kjenner igjen Damer Flinn?
For meg høres det ut som han har sett han før, og burde kjent han igjen.

Og dersom "Ta-eeem" er en språklig rettelse på navnet, er det ikke mer å snakke om, hvis dette er bekreftet. Men jeg stusser likevel over dette svaret hvis det ikke er en språklig rettelse.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

For å få sagt det da, jeg forstår hvorfor Merrilin trekker den konklusjonen at Demandred burde kjent igjen Damer Flinn. Men jeg er dog ikke sikker på om det er tilfellet i denne sammenhengen..
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Som jeg skrev, Merillin, så var det en avkreftelse på at Demandred var Taim. Må vel også presisere at det ikke er i bøkene det nevnes at Demandred ikke "kjenner igjen" Flinn.

EDIT
http://wot.wikia.com/wiki/Demandred

Her kan du se at sitatet blir brukt som en avkreftelse på Taim-Demandred-teorien.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Men da er jeg jo med. Jeg har hele tiden trodd at dette var noe som var skrevet i bøkene jeg. Beklager.
Post Reply