A Song of Ice and Fire
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Rodel Ituralde
- Hengiven

Har lyst til og prøve ut denne serien. Syns der er vanskelig og finne bøkene da. Er dette bok 1? http://www.play.com/Books/Books/4-/2874 ... oduct.html
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Den vakre gull/gul-farga boka med navnet A Game of Thrones er ganske rett den fyrste boka. Du kan dog gjere som meg, og kjøpe den andre boka fyrst ved ein feil, slik at du uansett må vente ei stund før du kjem i gang. Då ser du etter A Clash of Kings.
Den tredje boka i serien heiter A Storm of Swords, men blir ofte delt opp i "Steel and Snow" og "Blood and goold", grunna storleiken. Så avslutter me foreløpig med A Feast for Crows, før me venter på at dragedansen kjem.
Er det feil av meg å starte gjenlesinga av bøkene med det same?
Den tredje boka i serien heiter A Storm of Swords, men blir ofte delt opp i "Steel and Snow" og "Blood and goold", grunna storleiken. Så avslutter me foreløpig med A Feast for Crows, før me venter på at dragedansen kjem.
Er det feil av meg å starte gjenlesinga av bøkene med det same?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Eller du kan gjøre som meg og kjøpe alle fire bøkene i hardcover samtidig, og dermed ødelegge to bæreposer før du kommer deg hjem med dem.
Dette er utvilsomt gode nyheter. Det lå vel litt i korta, men det er godt å få det bekreftet. Jeg har lest manuset til piloten og lest alle bøkene til David Benioff (mannen som skrev piloten og er ex. prod. på serien), og kan med hånda på hjertet vitne om at han er nesten like flink som GRRM til å skrive. For dere som ønsker en liten introduksjon til hans genialitet kan jeg foreslå en fantastisk film kalt "25th Hour", basert på hans bok og manus. Regissøren er den nokså berømte Spike Lee (American History X), og rollelisten har navn som Phillip Seymour Hoffman, Edward Norton og Brian Cox.
La oss nå bare håpe at serien blir en knallsuksess. Vi vet alle at Hollywood er god på én ting, og det er å kopiere andre folks suksesser. Blir Thrones en slik suksess, kommer de nok til å kaste seg rundt for å se om det er lignende serier der ute, og da kan vel WoT bli aktuell...
Dette er utvilsomt gode nyheter. Det lå vel litt i korta, men det er godt å få det bekreftet. Jeg har lest manuset til piloten og lest alle bøkene til David Benioff (mannen som skrev piloten og er ex. prod. på serien), og kan med hånda på hjertet vitne om at han er nesten like flink som GRRM til å skrive. For dere som ønsker en liten introduksjon til hans genialitet kan jeg foreslå en fantastisk film kalt "25th Hour", basert på hans bok og manus. Regissøren er den nokså berømte Spike Lee (American History X), og rollelisten har navn som Phillip Seymour Hoffman, Edward Norton og Brian Cox.
La oss nå bare håpe at serien blir en knallsuksess. Vi vet alle at Hollywood er god på én ting, og det er å kopiere andre folks suksesser. Blir Thrones en slik suksess, kommer de nok til å kaste seg rundt for å se om det er lignende serier der ute, og da kan vel WoT bli aktuell...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
ASoIaF vert omsett til norsk. «A Game of Thrones» skal etter planen kome september 2011:
http://www.vendetta.no/Vendetta/George_RR_Martin.html
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 8439_n.jpg
http://www.vendetta.no/Vendetta/George_RR_Martin.html
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak- ... 8439_n.jpg
Veldig interessant at denne skal komme på norsk, synes jeg. Skulle gjerne ha oversatt den selv.
Det kommer ut en del fantasy for barn og ungdom på norsk, men store og mer "seriøse" serier som denne har det vært lite av. Nå kommer etter hvert både Martin og Rothfuss (sistnevnte oversatt av meg), så det skal bli spennende å se om det selger nok her i landet til at det ikke bare blir med den første boka. Scott Lynch-serien gikk det jo ikke så bra med ...
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Haha, solgte den såpass dårlig, ja? Kunne nesten tenke meg det. Alt som ikke er straight-up episk fantasy eller twilight-aktig har et veldig tynt marked i Norge. Folk som er interessert i slike ting, er såpass interessert at de leser bøkene på engelsk. Scott Lynch har jo vært en god bestselger for Outland såvidt jeg har forstått.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Tror nok dessverre ikke at Lynch solgte særlig bra her, nei, i hvert fall ikke nok til at forlaget har tenkt å gi ut bok 2, dessverre. Men så kunne jeg heller ikke se at de gjorde noe særlig for å markedsføre boka, så da kan de kanskje heller ikke regne med noe kjempesalg ... Synd, for oversettelsen er veldig god, og jeg vet at oversetteren svært gjerne skulle ha tatt nr. 2 også.
Christopher Paolini, derimot, selger som hakka møkk ... Akk ja.
Ellers finnes jo denne på norsk: http://www.frontforlag.no/guds-venstre-hand ... men jeg vet ikke hvordan den har solgt.
Christopher Paolini, derimot, selger som hakka møkk ... Akk ja.
Ellers finnes jo denne på norsk: http://www.frontforlag.no/guds-venstre-hand ... men jeg vet ikke hvordan den har solgt.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

Lynch selger jo ikke grusomt med bøker sammenligna med mange i utlandet, heller. Han er vel det de kaller en "mid-lister". Rothfuss og GRRM selger derimot oppi mot toppen av listene, så disse oversettelsene har kanskje en bedre mulighet.
"The Left Hand of God" skal visst være på niva med "Eragon", så "hakka møkk" er vel beskrivende i begge tilfeller; både angående salgstall og kvalitet.
"The Left Hand of God" skal visst være på niva med "Eragon", så "hakka møkk" er vel beskrivende i begge tilfeller; både angående salgstall og kvalitet.
Sier du det, det var jeg ikke klar over. Mente jeg hadde lest at denne var flere hakk over gjennomsnittet, jeg, men mulig jeg husker feil.Lothair Mantelar wrote:"The Left Hand of God" skal visst være på niva med "Eragon", så "hakka møkk" er vel beskrivende i begge tilfeller; både angående salgstall og kvalitet.
Vel, vi får håpe det går bra med både Martin og Rothfuss på norsk. Sistnevnte er i hvert fall ekstremt hjelpsom overfor oversetterne sine, så jeg tror i det minste jeg kan garantere at oversettelsen vil bli så presis som mulig.
-
Siri Sedai
- Den Eldste