Knife of Dreams

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Knife of Dreams?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
4%
7
1
4%
8
4
17%
9
9
39%
10
8
35%

Total votes: 23

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Knife of Dreams

Post by Stefan »

11. oktober skal altså Knife of Dreams være i butikkene, så da er det vel på tide at vi får en offisiel KoD-tråd?

Sikkert ikke alle som får den på utgivelsesdagen, så da anbefaler jeg å la denne tråden stå urørt fram til man har lest den.

Tanker og teorier om KoD hører altså ikke hjemme her.

Hva synes du om den nye boka?
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

skal lese og se.. :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Er jeg først ferdig?? :D

Og samtidig ... :cry:

Hvordan skal vi klare å vente i to-tre år til for avslutningen? Det er ingen tvil i meg lenger om at avslutningen blir kolosal og minnerik. Jeg innrømmer at jeg tvilte på kvaliteten etter bok 9 og 10, men denne boka var jo ... Vel... Fantastisk? :)

Ettersom denne tråden er forbeholdt folk som har lest KoD begir jeg meg inn på spoiler-område. Så altså... Ikke les videre dersom du ikke vil få spoilere!

Absolutt alle POVene var interessante i denne boka! Alle hadde mål og mening, og så artig å få høre om Mat og Tuon så mye. Jeg trodde jeg likte forholdet mellom Nynaeve og Lan, men nå... hm... kanskje på tide og revurdere... Elsket også sekvensene om Egwene i tårnet. Åh som jeg ønsket at den siste POVen var hennes! Og historien om Rand var bra. Det at han endelig ble avslørt som "gal." Og fanget Sem. Og Perrin og Faile-situasjonen løste seg jo opp så fint! Nydelig skrevet var det. Ikke for mye dveling ved detaljer. Ut med Aram. Faile ruler! Bare synd at Rolan gikk tapt for oss... Men jeg forstår jo hvorfor han måtte dø. Hadde vel blitt vanskelig å ha to mannfolk på Faile. :) Men uansett - jeg likte rolan, synes ikke det var rett at hans død gikk så fort og ubemerket.

Synes vel kanskje litt mye av boka gikk til Elayne, men det er det eneste jeg har å utsette på den! Og til tross for at mye av boka gikk til henne, så var det jo stort sett veldig veldig bra og interessant (bare ikke fullt så interessant som alt annet! :) ). Men det er fint at det plottet er ferdigtrukket nå. (Håper ikke at det å ta Cairhien blir like langdrygt!)

Hehe... Elsket sekvensen der Mat og Tuon endelig ble gift. Og der de kysset. Og der Egwene er i tårnet. Og der Lews T Talamon tar kilden fra Rand...

Har nok blitt mi nye yndlings WoT-bok!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Leste den ferdig nå i morrest, og jeg må si at jeg har gått rundt som et tomt skall siden da. Ikke engang å se Rosenborg rundspille Brann på Lerkendal har hjulpet så mye som det burde.

ALLE DE MASSIVE SPOILERNE BEGYNNER HER!

Det virker om at RJ benytta CoT som en slags innledning til denne boka, for mens svært lite ble løst der (jeg syntes som dere kanskje forstår at hele CoT var som ei eneste lang innledning, strukturmessig sett), var det nesten ikke annet enn løsninger på plottråder her.

Faile ble redda, Mat og Tuon gifta seg, det ble avgjort at Thom, Mat og Noal skulle redde Moiraine (jeg lurte en stund på hvorfor de ikke bare Travella til Tower of Gehnjei :P), Elayne ble endelig dronning, Careane ble avslørt, ditto med Mellar og Shiaine, BA-sideplottet som har luska i kulissene siden TGH eller TDR ble endelig om ikke løst så i hvertfall kraftig redusert, Halima og Delana ble kjeppjaga, og så sykt mye mer.

Andre artige ting:
- Taim ble avslørt som DF - men kan han være Demandred? RJ har vel avkrefta det, men han visste jo om "let the lord of chaos rule"... Høytstående DF?
- Vandene hevna Adelas
- Det ble sparka skikkelig Trollok-rompe, for første gang siden The Fires of Heaven (!)
- Egwene fikk planta flere spirer
- Rand mista endelig handa si (:P)

Men den beste scena i hele boka, og det sier litt, for det var uvanlig mange bra scener (selv om de i forhold til scenene i de andre bøkene hadde en tendens til å bli særdeles korte; spesielt gjelder dette actionscenene...), men uansett, den ubestridt beste scena i hele boka fant sted i The Queen's Lance, et vertshus i Saldaea, hvor Weilin Aldragoran og hans Malkierske venner fikk tårene mine til å renne. Gud, hvor jeg elsker disse tåpelig heroiske og sentimentale scenene! :D

Min karakter: En ureflektert 9'er. En sterk en!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven

weeeeeeeee

Post by ludde »

Ja fy faen!! OM det var noen plott som ble gjort opp her!! Faile redda, Elayne dronning, Matt gifta seg HAHA, Rand mista hånda si, Semirhage ble tatt og Suroth dratt i filler. Og Rands sending til rebellene var tøft. Endelig hadde Den Gjenfødte Dragen noe å si til dem. Og de fikk beskjeden om at Saidin var rensa. Det som også overraska meg var at Tam kom for å hjelpe. Men vi får vente til Rand treffer "faren" sin til neste bok. Og at Elayne treffer mora si og Moraine redda.
UFFF nå må jeg vente i to år for å lese resten. fysj... ventetiden er en pine. Men en sterk nier er den verdt ja!!

Men vi visste jo at Taim var DF fra bok ni. Bare synd de røde ikke skjønte det hehe. Der kommer det til å bli skapt kaos.

Har jeg gått glipp av noe eller har Cadsuane lært rand og Ashamanene noe enda???? Mener de ikke har det sjø. Mon tro om det er noe hun lærer av Semirhage. Lurer på hvem som er sterkest i hue av Semirhage og Cadsuan. Tror faktisk Semirhage kan svette av Cadsuan. Det hadde vært morsomt det. HIHI
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Du har et poeng; jeg har selv lenge irritert meg over at Rand ikke har sendt noen beskjed til hverken rebellene eller lojalistene, og heller ikke tatt kontakt på annen måte.Men på den annen side er det ike så rart, kidnappinga tatt i betraktning...

Og Semirhage - håper de Stiller henne. Og så gir henne til the Wise Ones... :D
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Liker ideen, men muligens måtte de hindre henne fra å prate også, det er vel der mye av ondskapen kommer fram i fangenskap har jeg forstått. Men liker tanken på at Semi skal grave hull naken i sola i evigheter! :)

Yndlingsøyeblikk ludde?
ludde
Hengiven
Hengiven

høh

Post by ludde »

Ja jøje meg. ehhh... det var da et vanskelig spørsmål. det var så mange. Tror ikke alle er helt med meg der men når Mat endelig leste brevet fra Moiraine... Da var jeg i skyene, selv om jeg ikke var overrasket for jeg visste jo at det skulle skje. Og vi gjettet jo alle på at det er det tårnet som Matt så og Perrin har vært i nærheten av. I Ulvedrømme.

Men en ting lurer jeg på. Tarmon Gaidon er rett tundt hjørnet. Så Matt skal hjelpe Thom å få redda Moiraine, så få tak i Valeres horn... Og sloss i Tarmon Gaidon. Den neste boka må jo bli helvettes lang...

Hver gang jeg leser en ny bok av Wot så blir jeg gal. Hodet surrer i alle mulige tanker. Jeg fantaserer om alle plottene som jeg vil ha løst opp, om hvordan de blir løst opp, hva som skjer pga de blir løst opp... ARGHH får lyst til å sette meg ned og skrive selv bare for morro.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Vet det er sent, men i går ble altså den første av adminene ferdig med Knife of Dreams. Siden "Tapere har unnskyldninger, vinnere har løsninger", så skal jeg ikke begi meg ut på den stien...

Uansett, likte denne boka veldig godt, endelig ble det litt action igjen. Helt enig med Terje, Malkier scenen var mektig!

Ventetiden fram mot neste bok blir uhyre lang, men det blir også den siste boka... Må bli over 1000 sider, skal RJ få snøret sammen det som trengs før TG.

Gir boka en sterk 9'er, og hvis ikke den siste boka blir en 10+++, så er noe alvorlig galt...
ludde
Hengiven
Hengiven

fysj

Post by ludde »

1000 sider ? Den må bli to tusen!! :) Tenk alt som skal inn i boka da. Jeg kan umulig tro at RJ vil la Matt sloss i Den Siste Strid med Thom og Nolan, og skrive til slutt i boka "Og Matt, Thom, Nolan reddet til slutt Moiraine." Så det som må skje er at Matt og co drar med en gang i neste bok for å redde Moiraine, så ri med Perrin og Rand og få tak i Valeres horn i en bok. I de tidligere bøkene ville Matts reise til Genhi (ett eller annet :)) tatt en hel bok. Så har en vond følelse av at neste bok blir en overfladisk skriving om hva som skjer. For grunnen til at jeg ikke gir KoD en 10 eller 9+ er fordi at mye var rusha. Rands møte med "Tuon" gikk på et halvt kapittel!! Et så stort høydepunkt! Så håper ikke RJ gjør noe dumt med neste bok. Snufs.
adeleS
Trollok
Trollok

Bra bok

Post by adeleS »

Hei.
Er ny på forumet og dette er mitt første innlegg. :)

Jeg synes boka var bra, den ga mange svar og selvfølgelig mange spørsmål. Har lest i mange andre forum at folk syntes boka var for dårlig, heldigvis har ingen sagt det her :D

Jeg likte særlig, til forskjell fra CoT, at mange plot ble løst. Det var jo også en del av forventningene siden RJ har sagt det bare er en bok igjen. Spesielt kapitlene om Mat og Tuon var noe jeg likte. Er forresten helt enig i at Malkierscenen var utrolig bra. Men mest av alt likte jeg Egwene og det som skjedde med henne. Jeg vet at mange kanskje blir skuffet over plottet om The white tower ikke blir løst, men det er nok mye å glede seg over til neste bok. Eneste som virkelig var skuffende var at scenen med Rand og Semirhage ikke ble noe virkelig stort. Uansett, trenger ikke skrive en kjempelang oppsummering over boka, de som leser har nok lest den.

Skal tilslutt bare si litt om tanker til den siste boka. Støtter meg til det andre sier om at den må bli lang. Trolig den lengste. Og mye av plottet er nok allerede lagt siden visse ting må skje før Tarmon Gaidon. Blant annet må nok Moiraine bli reddet, konflikten i The White Tower bør bli løst samt mye annet. Dette blir fort mange sider. Men jeg tror at RJ blir å løse litt av lengdeproblemet ved at mye av det vi tror kommer til å ta lang tid, faktisk vil bli løst ganske så fort. Vi merket jo at Rand hadde liten tid i boken, mange rare ting skjedde som tyder på at Tarmon Gaidon nærmer seg. Tror ikke det vil skje på Rands premisser, men på DO premisser.

Antageligvis vil Rand måtte si til folk som må komme sammen (Seanchaen osv) at enten blir vi enige eller så blir vi alle ødelagt. Dette vil nok skape allianser som holder til TG er ferdig, hva som skjer etterpå derimot er noe helt annet.

Det ble litt mye dette her, men gleder meg enormt til neste bok!!!
Adele Seida
Chained to WoT
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Velkommen hit adeleS! :)

Jeg er helt enig med deg i bedømmingen av Egwene og Mat scenene som de mest interessante, og synes også Nynaevescenen var super. OG, Semi og Rand var litt lite vektlagt. Den fikk jo mindre betydning / plass enn hvordan trollokene angrep.

Har høye forventninger til bok 12 jeg og. Tror det er fullt mulig at når vi møter dem igjen så har det gått litt mer tid, og enkelte ting står klar til å skje, som f.eks at Mat/Thom har kommet seg fram til tårnet med hæren sin. Elayne har reist en skikkelig hær og er klar for TG. Egwene har samlet nok støtte til å overta etc etc...

Men det jeg lurer masse på er drømmene om Sancheaner-kvinnen som skal hjelpe Egwene med tårnet. Hvem kan dette være?

(Kandidater i ingen særlig rekkefølge: Egeanin, Alivia, Tuon, de to kvinnene, suldamene, som mat har i sin forvaring, sirkus-kvinna, selucia... Kjenner vi fler enn dette? Ser ikke helt hvem det kan være...)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Min gjetning går ut på at Seanchanene vil angripe tårneet, og på den måten tvinge Aes Sedaiene til å samles igjen. Dette sammenfaller vel også med enkelte profetier som omhandler et Seanchansk angrep på Tårnet.

Angående lengda på neste/siste bok, mener jeg å ha sett et RJ-sitat hvor han sier at han skal bli ferdig i neste bok, om han så må skrive 1800 sider. Men det kan godt være blanda sammen med noe JK Rowling har sagt (i alle fall det om de 1800 sidene...).
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Synes det var litt rart at ingen av mediene har nevnt KoD. Da jeg var nede på ark for å kjøpe den sånn cirka klokka tolv-ett på dagen, kjøpte jeg nest siste boka de hadde. På Ark på Karl-Johan! Jeg vil si det er ganske spesielt!

Dersom siste bok blir dobbelt så tykk som denne må da noen se det som en nyhet... Ser for meg overskrifter som - "12 x Ringenesherre", "Superleserne"....

Hm...

Gleder meg til hver side jeg. :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har faktisk vært inne på tanken om å sende en mail til kulturredaktøren i f.eks. Dagbladet, og spørre om hvorfor de ikke anmelder slike store utgivelser som KoD og AFfC. Synes også det er merkelig at KoD ikke er inne på noen av bestsellerlistene i Norge - stort sett alle stedene jeg har sett er de inne i sin andre "utlegging" - eller har solgt bort alt de hadde første dagen (Øksendal Libris i Tr.heim, en av byens beste ikke-spesialforretninger for fantasy, har vel solgt ut de 10-15 kopiene de hadde utstilt den 11., og Outland, en av byens to spesialforretninger, har solgt ut alle Orbit-utgavene sine, og har begynt på Tor-utgavene, etter bare 13 dager...
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply