Musikk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Har kommet over et par fete band som er ganske så brutale og heftige. Her snakker vi skikkelig deathgrindcore til beinet. Steinhardt og rått.
Cattle Dacapitation:
http://www.myspace.com/cattledecapitation
Necrophagist:
http://www.myspace.com/necrophagistde
Dette bare MÅ høres. Skru opp lyden til maks styrke.
Cattle Dacapitation:
http://www.myspace.com/cattledecapitation
Necrophagist:
http://www.myspace.com/necrophagistde
Dette bare MÅ høres. Skru opp lyden til maks styrke.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Er litt mer stå-bakerst-i-lokalet-og-nikke-takten-typen selv, but hey, whatever stirs your kettle.Akira wrote:DETTE er slik en konsert skal være, hvor alt av råskap, galskap og urinstinkter i mennesket skal komme til overflaten og viske enhver forstand vekk fra sinnet. Jeg er enda i en deilig rus etter denne opplevelsen.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Pilsen(e) inntas først, deretter går jeg bananas, og på slutten så drikker jeg masse vann fordi da har jeg svetta like mye som på en gjennomsnittlig treningsøkt.Faile wrote:Hehe. Jeg liker sånne konserter Akira snakker om, men jeg joiner Terje i at jeg helst står bakerst i lokale. Helst med en kald pils^^
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Der har du nok forklaringa. Jeg er lat, og klarer ikke gjøre to ting på en gang. Liker voldelig kroppskontakt, men jeg klarer ikke å gjøre både det og nyte musikken samtidig. "Sloss" jeg, så er det det fokuset mitt er retta mot. Desuten så er det altfor slitsomt for min smak. Nyte musikk, og nyte øl, slik skal konserter være for min del.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Men denne "slossinga" som egentlig er en dans for metallhuer tar ikke fokuset vekk fra musikken. Fordi musikken får deg til å ville bevege deg, du smelter på en måte sammen med musikken, og opplever den derfor på en annen og mer intens måte enn om du bare står og rister med huet i takt til rytmen.
Kan jo vise til noen assorterte moshpiter:
http://www.youtube.com/watch?v=d1G-5N49 ... re=related
Her har vi et eksempel på et annet Moshpit-fenomen som heter Wall of Death:
http://www.youtube.com/watch?v=HQUvJ-wK ... re=related
Denne videoen viser det nok litt bedre:
http://www.youtube.com/watch?v=2gQZS9X84eE
Uansett, dette er faktisk jævlig gøy!
Kan jo vise til noen assorterte moshpiter:
http://www.youtube.com/watch?v=d1G-5N49 ... re=related
Her har vi et eksempel på et annet Moshpit-fenomen som heter Wall of Death:
http://www.youtube.com/watch?v=HQUvJ-wK ... re=related
Denne videoen viser det nok litt bedre:
http://www.youtube.com/watch?v=2gQZS9X84eE
Uansett, dette er faktisk jævlig gøy!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Har etter hvert vært på en og annen konsert, og moshpit og poging er jo en del av punkscenen, så har vært borti slike ting ofte. Det er forsåvidt greit å være langt framme i ei stor bøle, og man dytter og knuffer, strekker opp henda og skriker det man er kar om for å følge teksten. Men samtidig er det bare en del av konsertopplevelsen. Jeg er ikke så begeistret over moshpiter, mister ofte fokuset, og å være overfult og bare knuffing er heller ikke så kult. Da prøver jeg heller å stå litt på siden, eller lenger bak for å "nyte" konserten - spesielt gjelder dette band jeg virkelig har lyst til å se live. Et eksempel på at moshpit blir teit er en konsert jeg var på på sensommern i fjor, under klubbdagen til Øya: Et av mine alltime favorittband, The Adolescents, hadde tatt sin første tur til Norge (og det etter nesten 30 års eksistens), og jeg var ekstremt gira på å se dem live. Men under konserten er det en gjeng brødgjøker som har sett for mange hardcoredokumentarer og liveopptak fra hardcorekonserter, og skulle ha moshpit. Fire-fem stk på 4kvadratmeter rett foran scena, som bare løp inn i hverandre, var bare teit, noe de fleste var enige om.
Et eksempel på at moshpitopplegg faktisk kunne ha vært greit er The Gaslight Anthem-konserten på Lille-Vega i København i fjor februar - så stillestående publikum a gett!
Et eksempel på at moshpitopplegg faktisk kunne ha vært greit er The Gaslight Anthem-konserten på Lille-Vega i København i fjor februar - så stillestående publikum a gett!
Manbearpig
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Eg var faktisk på konsert med ein del lokale metallband i går kveld. Eg sto langt bak i lokalet saman med fire andre, og berre stira ut i lufta. Trur det var greitt å få litt avstand til heile greia, dog, all den tid eg skulle vere med på utplukkinga av to band til Gårdsrock her på Gjøvik i sumar. No gler eg meg berre til å vere med på uttaka dei andre stadane i distriktet for å sjå mangfaldet. Hamar har omtrent berre metallband.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Det var moshpit på Gaslight Anthem-konserten på Hove i fjor. Jeg har aldri banka opp noen i mitt liv, men jeg merka jeg fikk lyst til å slå litt vett inn de gjøkene der, altså. Du kan si hva du vil om hipsters, men de vet da å oppføre seg. Hadde jeg ikke vært i eneste moshpit til i mitt liv så hadde jeg vært meget fornøyd.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Musikken var det intet å si på. De rota bittelitt på noen sanger, men det var ingen (inkludert meg) som brydde seg om. Det var også kult å se hele bandet bli stående og følge med bak scenen da M. Ward spilte, selv om *spytt* Slipknot spilte samtidig.
M. Ward var for øvrig helt fantastisk. Trolig den største konsertopplevelsen jeg har hatt i mitt korte liv.
M. Ward var for øvrig helt fantastisk. Trolig den største konsertopplevelsen jeg har hatt i mitt korte liv.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Var noe moshpitlignende greier på Dinosaur Jr på Samfundet i høst, også (eller, ikke metal-moshpit, så klart, men noe lignende), og det var også bare teit. En gjeng gjøker som tydeligvis hadde tatt noe dop og tvang alle andre vekk fra scena fordi de herja så fælt. Samtidig kasta de ølglassene sine opp i lufta når de var halvferdige med dem. Kjipt.
Moshpiter er sikkert trivelige nok, i de rette sammenhenger (selv om den der wall of death-greia så litt farlig ut; eller kanskje det bare er brillene mine som snakker
), men ikke overalt.
Moshpiter er sikkert trivelige nok, i de rette sammenhenger (selv om den der wall of death-greia så litt farlig ut; eller kanskje det bare er brillene mine som snakker
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hensikten med moshpiter og wall of death er egentlig ikke å skade hverandre, og dette er det faktisk en veldig god kultur på. Når folk tryner og går i gulvet blir de nesten alltid skjermet og hjulpet opp igjen så fort som mulig, ellers kan man jo bli trampa ihjel. Så det er sjelden skader forekommer egentlig. Men det er jo klart at det forekommer vold og slikt, men da er det alltids enkelte som er ute etter å gjøre ugagn eller har brukt et eller annet stoff. Disse blir gjerne tatt ut av vakter og får resten av massen med hederlige moshere mot seg. Så det er som oftest ganske trygt, men man må regne med litt blåmerker og kanskje skrubbsår. Men når du er oppi det så er det et skikkelig adrenalinkick, og da gjør det ikke noe.Terje wrote:Var noe moshpitlignende greier på Dinosaur Jr på Samfundet i høst, også (eller, ikke metal-moshpit, så klart, men noe lignende), og det var også bare teit. En gjeng gjøker som tydeligvis hadde tatt noe dop og tvang alle andre vekk fra scena fordi de herja så fælt. Samtidig kasta de ølglassene sine opp i lufta når de var halvferdige med dem. Kjipt.
Moshpiter er sikkert trivelige nok, i de rette sammenhenger (selv om den der wall of death-greia så litt farlig ut; eller kanskje det bare er brillene mine som snakker), men ikke overalt.
Det er nok mange som ikke synes noe særlig om fenomenet, men det gjelder vel de som får et ublidt møte med det, ved at de står i utkanten og blir dytta borti av folk som spretter rundt. Men når moshpiter starter så er det umulig å få en slutt på det, så da må man bare bevege seg litt bort fra sirkelen hvis man ikke liker det.
Kan vel også legge til at moshing eller poging i pønkmiljøene som regel forekommer på death metal, metal/deathcore-konserter og en del pønkkonserter. Så hvis en går på slike vil det skje. Men andre musikkformer forekommer det vel heller sjelden har jeg inntrykk av. Og det har nok også noe med dynamikken i musikken å gjøre og. Disse sjangrene er nesten skapt for mosh. Mens black metal og andre subsjangre innen metallen, samt andre typer musikk oppstår det ganske enkelt ikke i.
Kan også legge til at jeg har full forståelse for at det ikke er særlig populært i manges øyne, men når det først oppstår, så stopper det ikke før konserten er over.