Tegneserier

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Re: Tegneserier

Post by Loki »

Ah, dei er konkurs altså. Synd. Var som du seier mykje bra i CrossGen.
Akira wrote:
Loki wrote:
Akira wrote:Jeg er og stor fan av Elfquest, hvis noen har hørt om det? Handler om alver i en verden som likner på vår, og deres tilværelse og problemer med mennesker osv.
Jepp, kjøpte gjenutgivingane i små svart-kvitt pocketer for nokre år tilbake fast, men så gjekk dei inn på grunn av for små sal. Det finst ein tilsvarande utgiving på engelsk, og planen er å fullføre samlinga gjennom den... men så var det pengane, då.
Jeg har engelske utgaver av samlebøker, men mangler nummer 5, 6 og 9 i den originale historien som går fra Fire and Flight til Kings of the Broken Wheel eller Rogue's Curse om du vil. Men disse bøkene begynner jo å bli så sjeldne og dyre noen av dem at det ikke er morro. Ellers har jeg prøvd å få tak i Wolfrider-bøkene, men har ikke lyktes enda.
Her ser det ut som det er 1 bok; http://www.elfquest.com/pubs/RCStories.html men det er vel flere i pocketutgaven om jeg ikke tar helt feil.
Wolfrider vart utgitt på norsk som fyrste tre binda av den svart-kvitt-serien med pocketer, i alle fall. Og eg meinar då bestemt å ha sett dei på engelsk i Outland sine hyller ein eller annan gong i fjor... Er dei verkeleg så vanskelege å finne?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Loki wrote:Ah, dei er konkurs altså. Synd. Var som du seier mykje bra i CrossGen.
Akira wrote:
Loki wrote: Jepp, kjøpte gjenutgivingane i små svart-kvitt pocketer for nokre år tilbake fast, men så gjekk dei inn på grunn av for små sal. Det finst ein tilsvarande utgiving på engelsk, og planen er å fullføre samlinga gjennom den... men så var det pengane, då.
Jeg har engelske utgaver av samlebøker, men mangler nummer 5, 6 og 9 i den originale historien som går fra Fire and Flight til Kings of the Broken Wheel eller Rogue's Curse om du vil. Men disse bøkene begynner jo å bli så sjeldne og dyre noen av dem at det ikke er morro. Ellers har jeg prøvd å få tak i Wolfrider-bøkene, men har ikke lyktes enda.
Her ser det ut som det er 1 bok; http://www.elfquest.com/pubs/RCStories.html men det er vel flere i pocketutgaven om jeg ikke tar helt feil.
Wolfrider vart utgitt på norsk som fyrste tre binda av den svart-kvitt-serien med pocketer, i alle fall. Og eg meinar då bestemt å ha sett dei på engelsk i Outland sine hyller ein eller annan gong i fjor... Er dei verkeleg så vanskelege å finne?
Ja mener det, i januar sjekka jeg ut en hel del butikker på leit etter disse. Men kan jo hatt veldig uflaks.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Om du er villig til å få dei på norsk meinar eg at dei var tilgjengelege for postordre sjølv etter at serien vart lagt ned. Men sjølv etter mykje googling er eg ikkje kar om å finne ut kva nettsider dei hadde sett opp for det... meinar det var same sidene som dei har ting som Asterix-samleverka og Hall of Fame på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Loki wrote:Vræl, så mykje å svare på.
Så, hvilke tegneserier leser du for tida?
Hm.

Pågåande, DC Comics:
Batman
Detective Comics (meaning Batwoman, these days)
Batgirl
Red Robin
Batman and Robin
The Secret Six

Pågåande, Dark Horse Comics:
Buffy the Vampire Slayer Season 8
Star Wars: Invasion

Pågåande, IDW:
Angel: The Crown Prince Syndrome

Pågåande, Egmont:
Disneys Hall of Fame (skjønt desse kjem til mi norske adresse, så dei LES eg strengt tatt ikkje for tida)

Avslutta eller pågåande-eg-ligg-milevis-etter-på, som eg forsøker oppdatere meg på når eg har råd til TPBer:
Star Wars: Legacy
Planetary
The Ultimates
(På papiret òg Ultimate X-men og Ultimate Spider-man, men eg har ikkje hatt råd til å prioritere dei på årevis)

I tillegg har eg ein kamerat som låner meg "Fables"-TPBer kvar gong han kjøper nye...
Hva synes du om Detective Comics for tida? Forfatteren og artisten er to av mine favoritter (Greg Rucka og JH Williams III). Ellers er du jo ikke akkurat "milevis" etter på "Planetary"; bare en liten tpb igjen! Hardcoveren er allerede utgitt, så tpb'en blir vel å finne i løpet av høsthalvåret en gang. I'll tell ya :)

The Ultimates har vært horribelt siden Millar og Hitch slutta. Millar er tilbake nå med sin lille re-boot etter at Loeb ødela Ultimates fullstendig, men så langt har ikke han greid å gjøre boka noe bedre. Veldig ondsinnete og surmagete historier.

Har du noengang hatt et forhold til mediet?
Loki wrote:Ruller litt forsiktig oppover lista med augo. Eh. I'd say so.
Let no oppurtunity for snark be wasted! :)
Hvem ville vunnet i en kamp mellom Captain America og Batman?
The Bat. Dude. Vanlegvis ville eg lagt til "dersom han fekk eit minutt eller to til på førebu seg fyrst", men det er Cap me snakkar om her. All mogeleg respekt til karen, men det einaste han kan som Batman ikkje kan er å benkpresse tyngre ting og kle seg tåpeleg. EIN eksploderande batarang med sovegass.
Folk som gjør narr av Captain America har ikke lest Brubakers fantastiske serie, og han er langt fra en vits. Mannen er jo det nærmeste Marvel har "Superman", bare at Cap. A er en mye mer interessant karakter fordi han ikke er uovervinnelig i teorien, men han taper også veldig sjeldent i kamper man-o-hulko.

Når dette er sagt, så hadde jeg vel også satt pengene på Batman i Bruce Wayne-format. Dick Grayson hadde fått problemer.

Lothair Mantelar wrote: Jeg har håpet at Disneys innkjøp av Marvel skulle føre til at Don Rosa og Carl Barks bladene ble utgitt i noen flotte samleutgaver, men det sånn å forstå at disse eksistere allerede?
Barks sine gjer, i praktserien "Carl Barks Library", men usikker på om Rosa gjer. Vel, han gjer på norsk, så klart, i Hall of Fame, men eg meinar på originalspråket. Der er samleutgåvene av "Life and Times of $crooge McDuck" og dennes ekstrahistorier, men trur ikkje det er nokon engelsk oppsamling av heile hans Disneykarriære som sådan.
Hmm, ok. Onkel Skrue var uansett alltid mer interessant enn Donald Duck. Fantonald, derimot, var barndomsfavoritten :)
Lothair Mantelar wrote: Av de seriene du nevner, Asphy, så har jeg bare lest "The Long Halloween", og den var bra nok, den. Selve historien var vel intet mesterverk sammenlinga med mye annet, men Tim Sale sine illustrasjoner var intet mindre enn nydelige. Mannen er vel en moderne legende innen mediumet. Jeph Loeb har vel dessverre fått et dårlig rykte på seg de siste åra; Ultimates 3 var en nær-katastrofe av ei bok, og Ultimatum likeså.
Sukk. Loeb, Loeb. Men same kva du seier, og same kva erfaring tilseier (og den tilseier at du har rett, din slemming); U3 og Ultimatum SKAL eg kjøpe.
Then you'll continue to perpetuate his spell as a big-seller, 'causing DC to finally buy him back to DC...

... okay, that doesn't sound too bad. Please buy everything Loeb writes!
Personlig er min favorittserie om Batman ei bok kalt "Gotham Central", og det er vel strengt tatt mer en politiserie enn en Batman-serie, men det får så være. Frank Millers "Year One" var heller ikke så værst, men jeg liker den mest på grunn av Mazzuchellis illustrasjoner. Selve plottet er jo ganske tynt.
"Year One" er, som det meste eg har lese av Frank Miller, ganske oppskrytt i mine auge. "Sin City" er fantastisk, og eg er svak for "300", men når han forsøker skrive historiar i andre univers blir det enten relativt tamt ("Year One") eller berre meir Sin City med andre folk sine karakterer ("Dark Knight Strikes Back", den nylige abominationen med Batman og Robin, kva heitte den, All Stars?) Han burde halde seg til Sin City og heller lage nye volum der.
Year One er en fin introduksjon til Batman-universet, og er vel dessuten ganske så innflytelsesrik den dag i dag. The Dark Knight-filmen var jo i stor grad inspirert av Year One i følge Nolan, so there's that... Og selv om jeg kan være enig i at Miller har mista gefühlen med industrien i det siste, så er han fortsatt en av mine favoritt-forfattere gjennom tidene. Hans Daredevil er noe av det ypperste jeg har lest; helt på høyden med alt Alan Moore gjorde på den tiden, og kanskje enda mer innflytelsesrik enn selv Watchmen var. Bendis har jo sagt at Daredevil nr. 181 alle tegneserieskapere har prøvd å gjenskape, og ingen har vel helt klart det i min mening.
Asphyxiate wrote: Glømte også å nevne InkaLill, den norske fantasytegneserieskaperen. Ridderne av Dor-serien ble i fjor og forifjor utgitt i to meget stilfulle bøker. Miranda har jeg ikke fått lest alt hittils utkommet ennå, men det jeg har lest er faktisk ganske bra.
Vil faktisk sei Miranda er BETRE enn Dor, eg, ettersom den er hakket mindre retta mot småborn. Framleis relativt tam til moderne fantasy å vere, men svært godt teikna og fortalt, og absolutt verdt dei absurde prisane som må til for å kunne utgi noko så smalt i Noreg.
Argh, jeg har dårlig samvittighet for å ikke ha lest noe av InkaLill. Så, Miranda er veien å gå?
Asphyxiate wrote:En ting skal italienerne ha for Donaldverdenen: Fantonald (org: Paperinik). Selv om han var "slem" i begynnelsen, har han tatt seg opp. En favoritt hos meg er Fantonaldbladene som ble gitt ut sånn ca 97-04 eller noe sånt no (noen reutgivelser og sånn var det). Ganske seriøst til Donald å være, og gode historier og kontinuitet. Anbefales for den som vil lese Batman i Andebyversjon (som nok er den største inspirasjonskilden)
Den serien er nydeleg, og eg kan ikkje prise den høgt nok. Dei reboota den diverre i ein langt mindre god, langt meir amerikanisert variant, og så gjekk den inn. Men medan den varte var Fantonald - altså serien forkorta som PKNA, Paperinik New Adventures (og til og med PK2, fortsetjingsserien som delte kontinuitet med PKNA fram til rebooten, sjølv om mange vil vere ueinige med meg i at den var nesten like god) - ein sublim serie. Enkelte blader - "Jordskjelv", "Trauma", "Høstblader" - var så gode at eg nesten femten år etter å ha lese dei for fyrste gong framleis får plutselege anfall av lyst til å lese dei (og heile serien, for den saks skuld) omatt fleire gonger i året.

Såh. Eg trur det var det heile.
Finnes det noen gode Fantonald-samlinger? Jeg har bare noen pocket-utgaver, og de er sporløst-forsvunnet.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote: Hva synes du om Detective Comics for tida? Forfatteren og artisten er to av mine favoritter (Greg Rucka og JH Williams III).
Slett ikkje verst! Teikningane har ein tendens til å vere litt for artsy for meg (eg liker Jim Lee-style tydelige teikningar med klare kontrastar etc), men dei er absolutt gode, og frå forfattarsida er det bunnsolid.
Ellers er du jo ikke akkurat "milevis" etter på "Planetary"; bare en liten tpb igjen! Hardcoveren er allerede utgitt, så tpb'en blir vel å finne i løpet av høsthalvåret en gang. I'll tell ya :)
Leste meg opp denne veka, faktisk, endte med #27 (som er siste, sant?) i går. Så når TPBen kjem blir det finfin gjenlesing.
The Ultimates har vært horribelt siden Millar og Hitch slutta. Millar er tilbake nå med sin lille re-boot etter at Loeb ødela Ultimates fullstendig, men så langt har ikke han greid å gjøre boka noe bedre. Veldig ondsinnete og surmagete historier.
Reboot - vent, du meinar berre premissmessig, sant? Han har ikkje faktisk fjerna eksisterande kontinuitet eller noko? (Kva er det Loeb har gjort som har øydelagt sånn, forresten?!)

Har du noengang hatt et forhold til mediet?
Loki wrote:Ruller litt forsiktig oppover lista med augo. Eh. I'd say so.
Let no oppurtunity for snark be wasted! :)
This is our creed.
Hvem ville vunnet i en kamp mellom Captain America og Batman?
The Bat. Dude. Vanlegvis ville eg lagt til "dersom han fekk eit minutt eller to til på førebu seg fyrst", men det er Cap me snakkar om her. All mogeleg respekt til karen, men det einaste han kan som Batman ikkje kan er å benkpresse tyngre ting og kle seg tåpeleg. EIN eksploderande batarang med sovegass.
Folk som gjør narr av Captain America har ikke lest Brubakers fantastiske serie, og han er langt fra en vits.
Klar over at du sa "folk", men så det er klart: eg gjer ikkje narr av Captain America. Namnet hans og kostymet hans, sure, men karakteren er overraskande solid i alle seriar eg har lese der han dukkar opp. (Hovudsakleg Ultimate-versjonen samt hans opptredenar i Civil War. Så mitt inntrykk av han er Millar-biased)
Mannen er jo det nærmeste Marvel har "Superman", bare at Cap. A er en mye mer interessant karakter fordi han ikke er uovervinnelig i teorien, men han taper også veldig sjeldent i kamper man-o-hulko.
Joda. Og Brubaker sitt run er på "ein vakker dag"-lista mi, den.
Når dette er sagt, så hadde jeg vel også satt pengene på Batman i Bruce Wayne-format. Dick Grayson hadde fått problemer.
Agreed.
Lothair Mantelar wrote: Jeg har håpet at Disneys innkjøp av Marvel skulle føre til at Don Rosa og Carl Barks bladene ble utgitt i noen flotte samleutgaver, men det sånn å forstå at disse eksistere allerede?
Barks sine gjer, i praktserien "Carl Barks Library", men usikker på om Rosa gjer. Vel, han gjer på norsk, så klart, i Hall of Fame, men eg meinar på originalspråket. Der er samleutgåvene av "Life and Times of $crooge McDuck" og dennes ekstrahistorier, men trur ikkje det er nokon engelsk oppsamling av heile hans Disneykarriære som sådan.
Hmm, ok. Onkel Skrue var uansett alltid mer interessant enn Donald Duck. Fantonald, derimot, var barndomsfavoritten :)
Vel, brorparten av Rosa sine historiar er om Skrue. Barks er litt meir fifty-fifty. Fantonald er italiensk, så han har ikkje nokon av dei tatt i.
Lothair Mantelar wrote: Av de seriene du nevner, Asphy, så har jeg bare lest "The Long Halloween", og den var bra nok, den. Selve historien var vel intet mesterverk sammenlinga med mye annet, men Tim Sale sine illustrasjoner var intet mindre enn nydelige. Mannen er vel en moderne legende innen mediumet. Jeph Loeb har vel dessverre fått et dårlig rykte på seg de siste åra; Ultimates 3 var en nær-katastrofe av ei bok, og Ultimatum likeså.
Sukk. Loeb, Loeb. Men same kva du seier, og same kva erfaring tilseier (og den tilseier at du har rett, din slemming); U3 og Ultimatum SKAL eg kjøpe.
Then you'll continue to perpetuate his spell as a big-seller, 'causing DC to finally buy him back to DC...

Marvelfrik! ;)

Personlig er min favorittserie om Batman ei bok kalt "Gotham Central", og det er vel strengt tatt mer en politiserie enn en Batman-serie, men det får så være. Frank Millers "Year One" var heller ikke så værst, men jeg liker den mest på grunn av Mazzuchellis illustrasjoner. Selve plottet er jo ganske tynt.
"Year One" er, som det meste eg har lese av Frank Miller, ganske oppskrytt i mine auge. "Sin City" er fantastisk, og eg er svak for "300", men når han forsøker skrive historiar i andre univers blir det enten relativt tamt ("Year One") eller berre meir Sin City med andre folk sine karakterer ("Dark Knight Strikes Back", den nylige abominationen med Batman og Robin, kva heitte den, All Stars?) Han burde halde seg til Sin City og heller lage nye volum der.
Year One er en fin introduksjon til Batman-universet, og er vel dessuten ganske så innflytelsesrik den dag i dag.
Einig i det fyrste, og det andre er jo ubestrideleg. Men som sjølvstendig historie... for meg har den mest meritt som ein prolog til "The Long Halloween". :P
The Dark Knight-filmen var jo i stor grad inspirert av Year One i følge Nolan, so there's that... Og selv om jeg kan være enig i at Miller har mista gefühlen med industrien i det siste, så er han fortsatt en av mine favoritt-forfattere gjennom tidene. Hans Daredevil er noe av det ypperste jeg har lest; helt på høyden med alt Alan Moore gjorde på den tiden, og kanskje enda mer innflytelsesrik enn selv Watchmen var. Bendis har jo sagt at Daredevil nr. 181 alle tegneserieskapere har prøvd å gjenskape, og ingen har vel helt klart det i min mening.
Aaah, gløymer alltid Daredevil-run'et hans. Må verkeleg få prioritert det ein dag. Kan du vere snill og sei kva TPBen(e?) in question heiter?
Asphyxiate wrote: Glømte også å nevne InkaLill, den norske fantasytegneserieskaperen. Ridderne av Dor-serien ble i fjor og forifjor utgitt i to meget stilfulle bøker. Miranda har jeg ikke fått lest alt hittils utkommet ennå, men det jeg har lest er faktisk ganske bra.
Vil faktisk sei Miranda er BETRE enn Dor, eg, ettersom den er hakket mindre retta mot småborn. Framleis relativt tam til moderne fantasy å vere, men svært godt teikna og fortalt, og absolutt verdt dei absurde prisane som må til for å kunne utgi noko så smalt i Noreg.
Argh, jeg har dårlig samvittighet for å ikke ha lest noe av InkaLill. Så, Miranda er veien å gå?
"Ridderene av Dor" er veldig bra, men primært retta mot same aldersgruppe som ein Donaldpocket. "Miranda" er satt i same universet nokre årtusen seinare, og er ganske vaksnare i form, innhald og stil. Om du berre vil prøve ein, prøv Miranda. Og ver obs på at seriehovudpersonen fyrst blir hovudperson i bind 2... Bind 1 er litt meir barnevennleg.

Forresten, Dor er trass alt fullført, og eksisterar i to tjukke samlebind. Miranda er framleis pågåande, og har vel, kva, åtte tynne bind ute alt. Så... Dor gir deg ei ferdig historie. Så kanskje du føretrekk den likevel.
Finnes det noen gode Fantonald-samlinger? Jeg har bare noen pocket-utgaver, og de er sporløst-forsvunnet.
Alt det eg snakka om over var den vaksnare sci-fi-retta Fantonald-serien som gjekk i eit eige blad på slutten av nittitalet og byrjinga av dette tiåret. Den finst så vidt eg veit ikkje i samlingar, i alle fall ikkje på norsk eller engelsk. Men bruktbladbutikkar kan sikkert skaffe deg blader, om ikkje alle. Store deler av serien vart dessutan gjenopptrykt for nokre år sidan, rett nok i litt forkorta (sukk) utgåver for å spare sidetal og gjere forsøket på gjenutgiving finansielt forsvarleg. Så det burde gjere det lettare å finne bladene. Om du skulle ville leite, let me know, så skal eg få skaffa deg ei komplett tittelliste å sjekke etter.

Kva Fantonaldhistoriane du finn i Donaldpocketane angår så er det meir den vanlege barnevennlege Fantonaldversjonen som slåss mot Rikerud og Skrue og den slags. (Bladene eg snakka om brukar slike historiar som ein slags origin som av og til blir hinta til - t.d. gjennom at Fantonald allereie er Fantonald i fyrste bladet av serien, og at det er ein minihistorie for å forklare kvifor Petter Smart ikkje lengre forsyner han med våpen, etc) Trur ikkje det finst samlingar der heller, men på eit eller anna tidspunkt kan Egmont ha gitt ut ein eller annan spesialpocket med berre Fantonaldhistoriar utan at eg har fått det med meg. Sounds like something they would do.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Loki wrote:
Ellers er du jo ikke akkurat "milevis" etter på "Planetary"; bare en liten tpb igjen! Hardcoveren er allerede utgitt, så tpb'en blir vel å finne i løpet av høsthalvåret en gang. I'll tell ya :)
Leste meg opp denne veka, faktisk, endte med #27 (som er siste, sant?) i går. Så når TPBen kjem blir det finfin gjenlesing.
Ja, #27 var siste. Hyggelig at du likte serien; forhåpentligvis har du fått et litt bedre inntrykk av Ellis etter å ha lest den.
Reboot - vent, du meinar berre premissmessig, sant? Han har ikkje faktisk fjerna eksisterande kontinuitet eller noko? (Kva er det Loeb har gjort som har øydelagt sånn, forresten?!)
Ja, det var ikke noe total re-boot, nei. Men Millar bestemte seg for å ignorere Ultimates 3 når i Ultimates Avengers (så vidt jeg kan se, men jeg greide jo ikke å lese hele U3, og har måttet gi meg en Millar-pause også). Jeg greide som sagt ikke å lese alt Loeb gjorde i U3, men det lille jeg så var nok for å avskrekke meg. At det ble bare ble verre har jeg fra andre kilder.

Folk som gjør narr av Captain America har ikke lest Brubakers fantastiske serie, og han er langt fra en vits.
Klar over at du sa "folk", men så det er klart: eg gjer ikkje narr av Captain America. Namnet hans og kostymet hans, sure, men karakteren er overraskande solid i alle seriar eg har lese der han dukkar opp. (Hovudsakleg Ultimate-versjonen samt hans opptredenar i Civil War. Så mitt inntrykk av han er Millar-biased)
Heh. Jeg foretrekker Brubaker-Cap langt foran Millar-Cap, men det skal sies at Ultimate Cap har et bedre WWII-kostyme.

Marvelfrik! ;)
Ja, jeg er vel blitt ganske Marvel-biased, men jeg føler det er mer DC sin feil enn min egen. Med den kontinuiteten de har lagt for dagen de siste årene så har det ikke akkurat vært lett å følge med for en avslappa fan, mens Marvel har et mye mer gjennomført univers. Det hjelper også at Marvel har alle mine favoritter utenom Grant Morrison og Rucka, og Rucka er jo ikke akkurat spesielt aktiv der lenger.

Vertigo er fortsatt storfavoritten; "Scalped", "DMZ", "Sweet Tooth", "Daytripper", "Demo" og "House of Mystery" er alle serier jeg følger i tpb-format, og historisk sett er de også overlegne DC og Marvel.
Year One er en fin introduksjon til Batman-universet, og er vel dessuten ganske så innflytelsesrik den dag i dag.
Einig i det fyrste, og det andre er jo ubestrideleg. Men som sjølvstendig historie... for meg har den mest meritt som ein prolog til "The Long Halloween". :P
The Dark Knight-filmen var jo i stor grad inspirert av Year One i følge Nolan, so there's that... Og selv om jeg kan være enig i at Miller har mista gefühlen med industrien i det siste, så er han fortsatt en av mine favoritt-forfattere gjennom tidene. Hans Daredevil er noe av det ypperste jeg har lest; helt på høyden med alt Alan Moore gjorde på den tiden, og kanskje enda mer innflytelsesrik enn selv Watchmen var. Bendis har jo sagt at Daredevil nr. 181 alle tegneserieskapere har prøvd å gjenskape, og ingen har vel helt klart det i min mening.
Aaah, gløymer alltid Daredevil-run'et hans. Må verkeleg få prioritert det ein dag. Kan du vere snill og sei kva TPBen(e?) in question heiter?
Såvidt jeg kan se så heter tpb'ene "Daredevil vol. 1" og "Daredevil vol. 2" av Frank Miller og Klaus Jansson. "Daredevil: Born Agan" og "Daredevil: Man Without Fear" er også store klassikere skrevet av Miller, men tegnet av henholdsvis Mazzuchelli og John Romita jr.
Forresten, Dor er trass alt fullført, og eksisterar i to tjukke samlebind. Miranda er framleis pågåande, og har vel, kva, åtte tynne bind ute alt. Så... Dor gir deg ei ferdig historie. Så kanskje du føretrekk den likevel.
Heh. Om det er noe jeg kan, så er det å vente på at ting skal bli utgitt :)
Alt det eg snakka om over var den vaksnare sci-fi-retta Fantonald-serien som gjekk i eit eige blad på slutten av nittitalet og byrjinga av dette tiåret. Den finst så vidt eg veit ikkje i samlingar, i alle fall ikkje på norsk eller engelsk. Men bruktbladbutikkar kan sikkert skaffe deg blader, om ikkje alle. Store deler av serien vart dessutan gjenopptrykt for nokre år sidan, rett nok i litt forkorta (sukk) utgåver for å spare sidetal og gjere forsøket på gjenutgiving finansielt forsvarleg. Så det burde gjere det lettare å finne bladene. Om du skulle ville leite, let me know, så skal eg få skaffa deg ei komplett tittelliste å sjekke etter.

Kva Fantonaldhistoriane du finn i Donaldpocketane angår så er det meir den vanlege barnevennlege Fantonaldversjonen som slåss mot Rikerud og Skrue og den slags. (Bladene eg snakka om brukar slike historiar som ein slags origin som av og til blir hinta til - t.d. gjennom at Fantonald allereie er Fantonald i fyrste bladet av serien, og at det er ein minihistorie for å forklare kvifor Petter Smart ikkje lengre forsyner han med våpen, etc) Trur ikkje det finst samlingar der heller, men på eit eller anna tidspunkt kan Egmont ha gitt ut ein eller annan spesialpocket med berre Fantonaldhistoriar utan at eg har fått det med meg. Sounds like something they would do.
[/quote]

Du kan godt sende meg ei liste. Jeg vet om en butikk i Oslo som kunne tenkes å ha noe slikt.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Har ikkje tid til å svare ekstensivt eller gi deg den lista med det fyrste, men kva Miranda og utgiving angår - det er ikkje sikkert det berre er å vente. Etter kva eg veit er det sjansar for at neste volum ikkje blir publisert i det heile tatt bortsett frå via internett e.l. Serien ville allereie vore nedlagt ein gong om det ikkje var for å ha skifta forlag i siste liten.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Lucky Eddie(v/Sofienberg i Oslo sånn ca) har en masse Fantonaldblader. Var innom der en gang og hadde planer om å kjøpe en del, men pga. dårlig tid, lite penger og det faktum at utgivelsene stedvis stod i hultertilbulter, nok til å gjøre en meget forvirret, droppet jeg det. Har prøvd i ettertid å finne oversikter over utgivelsene på nettet, uten hell, det er noen storylines som hadde vært fint å få i kronologisk rekkefølge, men har alikevel planer om å kjøpe inn en del snart. Etter påske.

Ang. InkaLill: Ridderne av Dor finnes som sagt i to meget stilfulle bøker som heter Trollmannskeiseren 1 og 2. De er kanskje litt dyre, slik norske serieutgivelser desverre altfor ofte er for skarve studenter. Av Miranda har jeg bare lest de to første utgivelsene, har det kommet rundt åtte? Huff, da må jeg prøve å få tak i dem. Førsteutgivelsen i Miranda er ihvertfall i samme spor som Ridderne av Dor, men den utvikler seg i nr 2, og tydeligvis videre etter dette også?
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Jupp, den blir vaksnare etter kvart som den går og hovudpersonen blir vaksnare med den.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Det er bra. Både Ridderne av Dor og den første Miranda'en var etter min mening litt for barnslig og lettliggjort, føler at det kunne ha blitt gjort veldig mye mer ut av det.

Men dette er vel uansett bedre enn Padda
Manbearpig
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Det er vel neppe stor interesse for dette samtaleemnet her, men jeg tenkte jeg kunne kaste det ut og se om noen bet på.

Spørsmålet jeg vil stille dere (og meg selv) er, hvor billig må et enkelt blad fra Marvel eller DC bli før dere vil tenke dere å abonnere på det via nettet?

Hvorfor spør jeg dette akkurat nå? Jo, fordi i dag ble Apples iPad sluppet på markedet, en duppeditt som den amerikanske tegneserieindustrien ser på som en aldri så liten Jesus, Muhammed og Buddha, fint pakket inn i noe som ligner på en oppblåst iPhone. Sammen med app'ene som følger med iPad'en, er en egen Marvel-app som lar deg lese et visst antall numre helt gratis, før du deretter må betale 1.99 dollar for hver enkelt enhet, eller rundt regnet 12 kr per blad.

Som en forhenværende bladabonnement via Outland og Comic.no (nå nedlagt) har jeg måttet punge ut med 30 kr ++ per blad (noen ganger så mye som 40 kr ++). Sammenlignet med utgiftene til en tradepaperback som samler alt materialet jeg har fått gjennom bladene,, så ble dette ikke spesielt gunstig. Kjøper du tpb'ene gjennom nettet kan du ofte finne dem så billige som 80 kr -130 kr, og de samler som oftest 5 blader, om enn ikke mer. Samlingene har heller ikke reklamer, og er trykt på bedre papir, kan settes pent i bokhylla sammen med Don Quixote osv... For Ola Nordmann var det uten tvil smartere å samle tpb'er framfor å lese de enkelt bladene.

Nå som såkalte "digitale tegneserier" ser ut til å bli en realitet for alle med internettilgang i løpet av året, så har jeg begynt å lure om status quo'en har forskjøvet seg. 12 kr per blad er ikke verre enn at det går an rent finansielt, og det er vel grunn til å tro at mange kommer til å legge seg på 1 dollar etter hvert også. Før har jeg seilt de sju hav for å lese spesielle numre, og det kommer jeg nok fortsatt til å gjøre til en viss grad, men siden dette er en industri som sliter tungt, og der en del av mine favorittforfattere og illustratører har problemer med finansene, så jeg føler et visst ansvar for å spytte det jeg kan i potten.

Hovedgrunnen til at iPaden er slik en revolusjon for industrien er ikke at det plutselig finnes en egen Marvel-app. Nei, grunnen er at skjermer er såpass godt tilpasset det trykte mediumet som er tegneserier, at de kan lese på en iPad uten problemer. Dagen widescreen-skjermer er dårlig egnet for tegneseriesiden; panelene må entes leses hver for seg, eller så må man scrolle opp og ned og til siden osv. Jeg sier ikke at det ikke går ann å lese "vanlige" tegneserier på en vanlig dataskjerm; iPaden er bare mye bedre egnet til det bruket.

Jeg kommer nok neppe til å investere i en iPad med det første. Når hypen har lagt seg tror jeg manglene kommer til skinne gjennom ganske så kraftig, akkurat slik den første generasjonen med iPhone ikke var så mye å skryte av rent teknisk (designet kan man ikke angripe). Dessuten har jeg nylig måttet kjøpe meg en ny laptop. og den er er mye kraftigere enn iPaden er og kommer til å bli før den neste generasjonen kommer ut om et par år.

Men jeg kunne godt tenkt meg å begynne og betale noen kroner for en enkel måte å lese ukas nye tegneserier, og da helst serier som står i fare for å bli kansellert, eller serier som rett og slett trenger abonnenter for å gå rundt. Et eksempel som slår meg er Kieron Gillens og Jamie McKelvies tegneserie "Phonogram"; en serie som hadde rundt 5000 faste lesere i det såkalte "Direct Market" (enkeltblad-markedet i USA), noe som betød at serien manglet rundt 1000 abonnenter på å gå rundt. Til sammenligning kan det nevnes at de fleste Vertigo-serier ligger på rundt 10 000 abonnementer, og de mestselgende seriene er over eller under 100 000 enheter per uke. Phonogram ble publisert av Image, og ble lagt ned fordi Gillen og McKelvie ble fattige av å lage den, selv om den uten tvil var bedre enn nesten alt det andre på markedet. Det er slike serier - de som ikke kommer ut via Marvel eller DC - som nå kan overleve på grunn av digitale tegneserier.

Og det bringer meg tilbake til spørsmålet: Hvor billig må tegneserier bli før du begynner å lese de fast hver måned?

For å svare litt mer kortfattet på mitt eget spørsmål, så må jeg innrømme at det å lese på en laptop er såpass langt unna den opplevelsen jeg får gjennom en trykt tegneserie, men om bladene ble rimilige nok så kunne jeg godt tenkte meg å støtte opp om serier som trenger og fortjener det.

EDIT: Her en youtube-link som viser hvordan du kan lese tegneserier på iPad'en: http://www.youtube.com/watch?v=dKynwgUO ... r_embedded
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Dersom eg berre får dei digitalt må dei vere gratis. Leseopplevinga er så mykje dårlegare at utelukkande ein kvar mangel på utgift frå mi side gjer det verdt bryet. Så om dei vil ha pengar frå meg må dei tilby meg blada fysisk. Kunne kanskje vurdert det om det var snakk om noko a la 1 øre bladet. Men 1 cent er for mykje.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General

Er svaret det samme selv om du hadde hatt tilgang til et lesebrett a lá en iPad? Jeg vet du neppe kommer til å anskaffe deg en slik med det første, men science-fiction nerden i meg insisterer på at slik teknologi er fremtida for datamaskiner. Personlig synes jeg leseropplevelsen demonstrert i den youtube-filmen var god nok til at jeg kunne betale for opplevelsen.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ja.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

Endelig kan jeg slenge inn noen ord her jeg også :D

Holder på med tegneserieromanen Blankets av Craig Thompson. Fy fadern så nydelig den er. Nå har jeg ikke lest den mer enn halvferdig ennå, men hele historien er så sår, så ærlig at man får helt vondt inni seg. Tårene og smilene har sitti løst mens jeg har lest den.

Sålangt kan den virkelig anbefales på det sterkeste! :)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply