Denne tråden er i utgangspunktet myntet for dette, men er selvfølgelig åpen for å utvikle seg mer i retning å faktisk bli det den gir seg ut for, også.
Jeg kan jo begynne, siden jeg har prestert å bli litt mer bereist i løpet av det siste halvannet året, og dermed kanskje kan klare å si noe som Ceres finner interessant nok til å slutte seg til oss i noen øyeblikk. Jeg er imidlertid ganske trøtt, og en aldri så liten smule brisen, så det blir oppramsing først.
Roma
Byenes by, uten tvil. Århundrer av italienske adelsfamilier har brukt byen som sandkasse for å imponere hverandre i konkurransen om å bli pave, og følgelig er Roma fylt av severdige greier og dingser, fra Forum Romanum (eller ditto Bovarum
- Ostia Antica: Bare noen minutters togtur sør for Roma, fra stasjonen Pyramide som er ganske morsom i seg selv, ligger enfantastisk godt bevart antikk by. Er man her litt utenfor sesongen, f.eks. sent i oktober eller februar/mars, kan man faktisk oppleve å gå i timesvis uten å treffe folk, med meterhøye ruiner på alle kanter.
- Museet for romersk sivilisasjon, i EUR: Rask, vil de fleste klassisister og turguider si. Og de vil kanskje ha rett, siden dette museet utelukkende har kopier og modeller. Likevel, i tillegg til at det ligger i den ganske så sære bydelen EUR, har det den mest sammenhengende fremstillinga av antikk romersk historie frem til ca 500 i verden. Og for noen kopier de har! Avstøpninger av Trajans Søyle, en enorm modell av Roma på Konstantin den Stores tid, modeller av berømte slag og festningsverker, og replikasjoner av fantastiske statuer. Vel verdt en dag.
- Museo Nazionale de Roma, Palazzo Massimo alle Terme: Museet i selve Diokletians bad kan man lett hoppe bukk over, med mindre man er brennende interessert i romersk epigrafi. Palazzo Massimo, derimot, er en helt annen kopp med te. Fra myntsamlingen i kjelleren, via statuene i de neste par etasjene, til veggfreskene lengst oppe, er dette top notch. Og hva er det med bilen som tilsynelatende umulig sto parkert inne i bakgården?
Ellers er selvfølgelig en tur ut langs Via Appia Antica og ned i katakombene et must.
Athen
Sammenlignet med Roma er Athen en kjedelig by. Ingen paver, adelige eller noen som helst andre, egentlig, har brydd seg med prangende bygging siden bysantinerne dro sin kos etter 1204 en gang. Dermed er mesteparten av byen stygge, hvite terasseblokker fra 70-tallet. Likevel finnes noen godbiter. Det bysantinske kunstmuseet er en personlig favoritt, med Det nasjonale arkeologimuseet på en god andreplass. Det store begravelsesområdet ute ved Keramaikos er også morsomt, men det spørs om det er verdt å betale for (som elev ved et av byens arkeologiske institutter fikk jeg tuska til meg frikort ved alle greske museer frem til februar 2012). Toppen Lykavettos er dramatisk og flott, og gir god utsikt over hele byen. Ellers kan utflukter til Poseidontempelet på Kapp Sounion være en god idé, og i samme slengen kan en gjøre unna Artemishelligdommen ute på det attiske bondelandet.
Men helst på vinterstid; Athen er seriøst uutholdelig og ufremkommelig om sommeren, på grunn av varmen og alle de andre turistene. Og Hellas gjør seg egentlig best når det regner og er grønt.
Videre er selvfølgelig Akropolis et must, men du trenger ikke egentlig dra opp på høyden for å nyte Parthenon (og Erechteion synes de fleste lekfolk bare er stygt uansett), siden du antakeligvis ikke vil forstå bæret av det uansett, og reise igjen som du kom, i troen på at det er et tempel. Nei, stikk heller opp på Philopappus-høyden like ved med en god kikkert. Så sparer du 10-12 euro du kan bruke på Guiness på The James Joyce Pub, det eneste utestedet verdt navnet i hele Athen. (Ved siden av Brettos, men der får du faen ikke plass uansett, med mindre du er ekstremt tidlig ute.)
Den ligger forøvrig på Plaka/Monastiraki, områder de fleste turistbøkene anbefaler reisende å holde seg unna, siden det er turistområdene. Jeg sier imidlertid det motsatte, at dette er jævla koselige strøk å holde seg i. I alle fall i februar.
Monastiraki har ellers et fantastisk loppemarked annenhver lørdag eller noe sånt. Litt som det på Trastevere i Roma. Artig å få med seg, siden grekerne selger alt de kommer over av arvegods for tida.
Og der hadde jeg brukt for lang tid. Kommer tilbake med mer om andre artige steder i fastlandshellas og Sør-Italia, samt York og Edinburgh, ved senere anledning.