Studentmat
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Studentmat
Japp folkens, da har siste stipend for dette semesteret kommet, og skal jeg dømme andre på meg selv, så er det vel fler av dere som fråtser i grønnsaker og kjøtt de to første ukene, og lever på pasta og vann de to siste. For meg er det hvertfall generelt det som skjer hver gang jeg får penger av den snille lånekassa.
Denne gangen har jeg derimot bestemt meg for å være litt føre var, og legge opp til billige middager fra start av, isteden for å føle at jeg må unne meg noe godt etter to uker på smakløs mat.
Derfor er jeg på jakt etter tips til hvordan man kan lage middager som smaker godt, og som ikke koster skjorta.
Tilleggsspørsmål er som følger:
- hvor stort matbudsjett har dere hver måned?
- hvor finner dere billige matvarer?
- andre flotte sparetips utenom å kutte ned på penger til mat?
Denne gangen har jeg derimot bestemt meg for å være litt føre var, og legge opp til billige middager fra start av, isteden for å føle at jeg må unne meg noe godt etter to uker på smakløs mat.
Derfor er jeg på jakt etter tips til hvordan man kan lage middager som smaker godt, og som ikke koster skjorta.
Tilleggsspørsmål er som følger:
- hvor stort matbudsjett har dere hver måned?
- hvor finner dere billige matvarer?
- andre flotte sparetips utenom å kutte ned på penger til mat?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Bruk pengene KUN på kjøtt, fisk, fugl, ris, grønnsaker, frukt, nøtter og bær. Drikk vann. Hvis du har behov for melkeprodukter anbefales cottage cheese og mager kesam da disse er magre på fett og rike på proteiner. Sånn vil du få mest mulig og mest mettende mat for penga i tillegg til et sunt kosthold. Jeg bruker ikke mer enn et par tusen på mat i måneden, og da får jeg dekka alt det jeg trenger.
Ta tran! I flytende form da dette er billigere enn kaspler. Det smaker dessuten ganske ålreit.
Bruk masse forskjellig spennende krydder i maten, det piffer opp og gjør aldri ett eneste måltid kjedelig. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan komponere av retter og det meste av matvarer passer utmerket sammen så lenge du holder deg innenfor det jeg har listet opp som essensielle matvarer.
Kjøp frukt og grønt på innvandrerbutikker eller hos Kiwi eller Rema. Her burde også kjøttet kjøpes fordi det som regel er billigere. Kjøp masse og frys ned så har du. Når du lager mat lag mye på en gang og porsjoner ut og frys ned så har du alltid mat klart. Ikke ta kjappe løsninger som å gå på MC/BK, kiosker og kantiner for å få en matbit, men ha med ferdiglaget matpakke hver dag om du skal på skole eller jobb. Husk vann.
Brød- og kornprodukter gir lite metthet og næring for penga. Dessuten er pålegg dyrt. Hvis du lærer deg til å lage "middag" til alle måltider vil du gå med en jevnere metthetsfølelse og blodsukkernivå gjennom hele dagen. IKKE hør på offisielle norske "ernæringseksperter" og "forskere". Proteiner bør være hovedprioriteten og komme fra kjøtt og karbohydratene bør komme fra ris, grønnsaker og frukt. Skal du ha i deg fett skal dette hovedsakelig komme fra nøtter, fisk, det som alt er i kjøttet og oljer du bruker i matlaginga.
Styr unna fristelser som godteri, brus, potetgull, kaker, ferdigmat, junkfood/spising ute og ikke minst røyk, snus og alkohol. Dette er utgifter som gir deg null igjen for penga. Du vil få svingninger i humøret og blodsukkernivået, det er dyrt og kroppen vil ikke få den næringen den trenger. Ordentlig mat er langt viktigere enn alt dette tullet her, så kutt ned på det.
I tillegg: begynn å trene. Da vil du få mer overskudd i hverdagen.
Alt dette vil gjøre at man får et sunnere liv med krefter til å prestere bedre både på skole og jobb.
Eneste som er er at det trengs sterk disiplin for å kjøre et sånt kosthold og livsstil, og tro meg, det er ikke noe problem, det gjør deg frisk, sunn, glad og sterk.
Dessuten er sunn mat billig om man bare prioriterer den.
Ta tran! I flytende form da dette er billigere enn kaspler. Det smaker dessuten ganske ålreit.
Bruk masse forskjellig spennende krydder i maten, det piffer opp og gjør aldri ett eneste måltid kjedelig. Det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan komponere av retter og det meste av matvarer passer utmerket sammen så lenge du holder deg innenfor det jeg har listet opp som essensielle matvarer.
Kjøp frukt og grønt på innvandrerbutikker eller hos Kiwi eller Rema. Her burde også kjøttet kjøpes fordi det som regel er billigere. Kjøp masse og frys ned så har du. Når du lager mat lag mye på en gang og porsjoner ut og frys ned så har du alltid mat klart. Ikke ta kjappe løsninger som å gå på MC/BK, kiosker og kantiner for å få en matbit, men ha med ferdiglaget matpakke hver dag om du skal på skole eller jobb. Husk vann.
Brød- og kornprodukter gir lite metthet og næring for penga. Dessuten er pålegg dyrt. Hvis du lærer deg til å lage "middag" til alle måltider vil du gå med en jevnere metthetsfølelse og blodsukkernivå gjennom hele dagen. IKKE hør på offisielle norske "ernæringseksperter" og "forskere". Proteiner bør være hovedprioriteten og komme fra kjøtt og karbohydratene bør komme fra ris, grønnsaker og frukt. Skal du ha i deg fett skal dette hovedsakelig komme fra nøtter, fisk, det som alt er i kjøttet og oljer du bruker i matlaginga.
Styr unna fristelser som godteri, brus, potetgull, kaker, ferdigmat, junkfood/spising ute og ikke minst røyk, snus og alkohol. Dette er utgifter som gir deg null igjen for penga. Du vil få svingninger i humøret og blodsukkernivået, det er dyrt og kroppen vil ikke få den næringen den trenger. Ordentlig mat er langt viktigere enn alt dette tullet her, så kutt ned på det.
I tillegg: begynn å trene. Da vil du få mer overskudd i hverdagen.
Alt dette vil gjøre at man får et sunnere liv med krefter til å prestere bedre både på skole og jobb.
Eneste som er er at det trengs sterk disiplin for å kjøre et sånt kosthold og livsstil, og tro meg, det er ikke noe problem, det gjør deg frisk, sunn, glad og sterk.
Dessuten er sunn mat billig om man bare prioriterer den.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Haha. Føler uvanene mine blei lista opp her ja
(Men jeg har jo nettopp kutta ut snusen, må få plusspoeng for det føler jeg...)
Men stusser på en ting. Et par tusen til mat er rimelig mye når husleia og andre regninger spiser opp stipendet, og man sitter igjen med maks 2000kr til mat, klær og fornøyelser...
Selv har jeg lært meg å elske firstprice. Jeg tørr ikke tenke på hvorfor det er så billig som det er, men forskjellen i pris til de andre merkene er jo latterlig.
F.eks. tomatsuppe. Enkelt og greit. 12 kr for to stykker av firstprice, og 20 kr for en av et anna merke. Ha oppi en boks med grovhakka tomater, evt. ferske tomater, pluss litt hakka hvitløk, så metter jo det masse som middag, og er billig. Men hvor sunt det er har jeg ikke peiling på...
Men stusser på en ting. Et par tusen til mat er rimelig mye når husleia og andre regninger spiser opp stipendet, og man sitter igjen med maks 2000kr til mat, klær og fornøyelser...
Selv har jeg lært meg å elske firstprice. Jeg tørr ikke tenke på hvorfor det er så billig som det er, men forskjellen i pris til de andre merkene er jo latterlig.
F.eks. tomatsuppe. Enkelt og greit. 12 kr for to stykker av firstprice, og 20 kr for en av et anna merke. Ha oppi en boks med grovhakka tomater, evt. ferske tomater, pluss litt hakka hvitløk, så metter jo det masse som middag, og er billig. Men hvor sunt det er har jeg ikke peiling på...
First price-produkter er ikke noe dårligere enn de dyrere alternativene. Det kan være en viss forskjell i smak mellom produktene, men næringsmessig er det omtrent det samma.
Men du skal ikke bruke penger på annet enn mat, når du har betalt husleie og regninger. Hvis du skal ha råd til andre fornøyelser må du ha en deltidsjobb. Mat er tross alt viktigst. Hvertfall for meg som trener og står i. Men når jeg har jobb bruker jeg seff penga på klær og andre ting i tillegg.
Men du skal ikke bruke penger på annet enn mat, når du har betalt husleie og regninger. Hvis du skal ha råd til andre fornøyelser må du ha en deltidsjobb. Mat er tross alt viktigst. Hvertfall for meg som trener og står i. Men når jeg har jobb bruker jeg seff penga på klær og andre ting i tillegg.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Jeg er kanskje ingen student, og kommer ikke til å bli det før om noen år, men jeg vil tipse om billig snacks hvis man vil kose seg litt.
Vårruller er alltid godt, selv om de er svinedyre på restauranter og i butikker o.l. Kjøper du inn ingrediensene (fra en rimelig, asiatisk butikk) og lager det selv, får du sinnsykt mye mer for pengene. Det forutsetter selvfølgelig at man har noe som kan brukes som frityrgryte..
Ferskvarene kommer ofte i større pakker enn oppskriften ber om, men da kan man enten lage større porsjoner eller fryse dem ned til seinere. Mye av væsken som skal oppi, får man kjøpt i små flasker e.l. Man bruker kun et par spiseskjeer av de per gang, men de holder seg lenge, så man slipper å bruke penger på dem neste gang man lager vårruller.
Jeg anbefaler å kjøpe den typen rispapir til vårrullene som kalles pastry, de er fryst ferske og kan brukes uten mer om og men når de er tint opp. Man bør også kjøpe den største typen rispapir, samme prisen som de små, men det tar kortere tid å lage vårrulene.
Kan legge inn link til en oppskrift jeg selv har brukt mange ganger, og liker kjempegodt. Thailandske vårruller
Håper den kan komme til nytte; det er billig, ganske sunn fingermat, og det er godt!
Vårruller er alltid godt, selv om de er svinedyre på restauranter og i butikker o.l. Kjøper du inn ingrediensene (fra en rimelig, asiatisk butikk) og lager det selv, får du sinnsykt mye mer for pengene. Det forutsetter selvfølgelig at man har noe som kan brukes som frityrgryte..
Ferskvarene kommer ofte i større pakker enn oppskriften ber om, men da kan man enten lage større porsjoner eller fryse dem ned til seinere. Mye av væsken som skal oppi, får man kjøpt i små flasker e.l. Man bruker kun et par spiseskjeer av de per gang, men de holder seg lenge, så man slipper å bruke penger på dem neste gang man lager vårruller.
Jeg anbefaler å kjøpe den typen rispapir til vårrullene som kalles pastry, de er fryst ferske og kan brukes uten mer om og men når de er tint opp. Man bør også kjøpe den største typen rispapir, samme prisen som de små, men det tar kortere tid å lage vårrulene.
Kan legge inn link til en oppskrift jeg selv har brukt mange ganger, og liker kjempegodt. Thailandske vårruller
Håper den kan komme til nytte; det er billig, ganske sunn fingermat, og det er godt!
"Nobody tells us how to be men. We just are."
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Eg har hatt lett for å ete på restaurant, eg. Det er dog berre når eg har hatt arbeid der sjølv, men veldig greitt å jobbe litt på sida som servitør. Tener pengar og får skikkeleg mat samstundes. Elles er eg utruleg dårleg på å lage mat.
Unnskuldinga mi er at kollektivet eg bur i er eit grisehus utan like (fyrsteåret eg budde her vart det prompte døpt "Tsjernobyl") og at kjøkkenet er bortimot håplaust å lage noko på. Men det er ein annan diskusjon me ikkje treng å ta her, det med kollektivlivet sine gleder.
Mitt beste tips er faktisk deltidsarbeid på ein matstad ved sidan av studia, så sant du har tid. Det har funka fint for meg, og då har eg hatt noko meir variert kosthald enn når eg berre har vore lat med frosenpizza og pyttipanne.
Unnskuldinga mi er at kollektivet eg bur i er eit grisehus utan like (fyrsteåret eg budde her vart det prompte døpt "Tsjernobyl") og at kjøkkenet er bortimot håplaust å lage noko på. Men det er ein annan diskusjon me ikkje treng å ta her, det med kollektivlivet sine gleder.
Mitt beste tips er faktisk deltidsarbeid på ein matstad ved sidan av studia, så sant du har tid. Det har funka fint for meg, og då har eg hatt noko meir variert kosthald enn når eg berre har vore lat med frosenpizza og pyttipanne.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Det jeg har blitt flinkere til, og føler at har gjort ting billigere og meg hakket sunnere er å planlegge på forhånd, se hva du har og ha en liste å gå etter i butikken. Vis du går der litt på måfå kan fort lysten på noe dyrt og usunt ta overhånd og du ender opp med å bruke mer penger enn nødvendig. Fristelsene er mange, og jeg bukker under for dem en gang i blant, men ikke like mye som før.
Sett av tid til å lage maten. Vær klar over hvor lang tid det tar. Planlegg her også. Har du dårlig tid og finner ut at du ikke har tid til å lage et bedre måltid, så kan du fort ende med å ta noe lettvint. Dette kan fort ende opp med å være dyrt. Dette kan være sunt(feks salat), men det kan også være veldig usunt. Har du satt av at du klokken det-og-det skal gå på kjøkkenet og lage mat, vet hva du skal gjøre etc., så går det greiere. Videre: Ikke alltid ta det som er mest lettvint. Selv om tid er penger, så tjener du mer på å velge råvarer og enkeltbestander og sette det sammen sjæl, enn å kjøpe ferdigprodukter
Varier. Ikke kjør det samme dag ut og dag inn. Da blir du lei, og får lyst på noe annet, som muligens kan være en del dyrere.
Velg de billigere alternativene, både ang. produkt og kjøpested. Pris er ikke alltid det samme som kvalitet
Dette ble visst en kombinasjon av pris og sunnhet, selv om det første var poenget her. Men det å spise sunt gir god avkastning. Hovedpunktet i dette kan vel summeres slik: Planlegg!
Sett av tid til å lage maten. Vær klar over hvor lang tid det tar. Planlegg her også. Har du dårlig tid og finner ut at du ikke har tid til å lage et bedre måltid, så kan du fort ende med å ta noe lettvint. Dette kan fort ende opp med å være dyrt. Dette kan være sunt(feks salat), men det kan også være veldig usunt. Har du satt av at du klokken det-og-det skal gå på kjøkkenet og lage mat, vet hva du skal gjøre etc., så går det greiere. Videre: Ikke alltid ta det som er mest lettvint. Selv om tid er penger, så tjener du mer på å velge råvarer og enkeltbestander og sette det sammen sjæl, enn å kjøpe ferdigprodukter
Varier. Ikke kjør det samme dag ut og dag inn. Da blir du lei, og får lyst på noe annet, som muligens kan være en del dyrere.
Velg de billigere alternativene, både ang. produkt og kjøpested. Pris er ikke alltid det samme som kvalitet
Dette ble visst en kombinasjon av pris og sunnhet, selv om det første var poenget her. Men det å spise sunt gir god avkastning. Hovedpunktet i dette kan vel summeres slik: Planlegg!
Last edited by Asphyxiate on Thu May 13, 2010 11:57, edited 1 time in total.
Manbearpig
Veldig bra Asphyxiate. Sunn mat gir avkastning. Og dette med planlegging er alfa og omega når man skal lage mat. En annen ting som er viktig å tenke på er å gå på butikken når man er mett, og å skrive liste. Ellers kan det hende du kjøper mye annet rart som ikke var med i beregninga.
Takker for tipset.TamalThor wrote:Kan legge inn link til en oppskrift jeg selv har brukt mange ganger, og liker kjempegodt. Thailandske vårruller
Problemet med matretter med ørten forskjellige ting i seg, er at det ofte totalt blir dyrt iforhold til hva du får ut av det. Er mye billigere å lage retter basert på få ingredienser som man kjøper inn i store kvanta. Men igjen, da blir ting ofte ensformig og kjedelig.
Krydder er en god investering, som Akira sier. Da får man følelsen av variasjon selvom man kanskje ikke varierer så mye egentlig.
Jeg er en stor fan av salat, men desverre så må man da veie antall forskjellige grønnsaker opp mot prisen av hver enkelt. Blir ofte til at salatene blir veldig enkle, og kjedelige.
Ellers har jeg begynt å bruke mye revet gulerot i gryter og sauser istedenfor å bruke masse kjøtt. Jeg veit ikke helt hvordan dette går overens med hva man burde få i seg, men det er hvertfall mye billigere.
Herrefred å det blir deilig å få jobba hele sommeren og spart opp litt penger...
Vel. Sånn som jeg ser det, så er det faktisk verdt å spise nudler noen dager for å kunne unne seg fornøyelser som hyttetur med venner, skiferie i Åre i vinterferien osv. Hvis jeg ikke skal kunne bruke penger på noe annet enn mat, så tror jeg studentlivet her oppe hadde blitt ytterst kjedelig og uutholdelig. Den sosiale greia det er å gå ut og ta en pils, eller dra på bowling en kveld med venner, jeg anser det som uunværlig. Litt på samme måten som at noen prioriterer konsertbilletter, innkjøp av musikk, klatreturer eller swingkurs.Akira wrote:Men du skal ikke bruke penger på annet enn mat, når du har betalt husleie og regninger. Hvis du skal ha råd til andre fornøyelser må du ha en deltidsjobb. Mat er tross alt viktigst. Hvertfall for meg som trener og står i. Men når jeg har jobb bruker jeg seff penga på klær og andre ting i tillegg.
Feil. Men du bør ha fiber i maten. Det gir metthet. Hvitt brød og pasta er stort sett det samme som sukker og gir en rask blodsukkerøkning. Det bør man styre unna.Akira wrote: Brød- og kornprodukter gir lite metthet og næring for penga.
Det kommer vel an på hva du kjøper. Men jeg er delvis veldig enig. Jeg elsker å spise makrell i tomat. Det har steget fra å ligge på rundt 9 kr boksen da jeg begynte å studere, til å ligge opp mot 16. Og jeg liker ikke knock-off produktene.Dessuten er pålegg dyrt.
Hm... En middag inneholder ofte 7-800 kcal, ofte mer. Dersom man spiser dette x 4 er man plutselig oppe i minst 2800 kcal, noe som er 800 kcal over anbefalt.Hvis du lærer deg til å lage "middag" til alle måltider vil du gå med en jevnere metthetsfølelse og blodsukkernivå gjennom hele dagen.
Men selvsagt er det mulig. Kommer an på hvordan du definerer middagsmåltidene. Er f.eks. havregrøt til frokost greit? Uten sukker på er jo det en sunn og god frokost. Og så kanskje en varm lunch og så middag. Intet mer burde holde innenfor 2000 kcal.
Du har rett i mye av det du skriver her, men angående proteiner er det litt feil. Holdningen din minner noe om den man finner hos personer som trener veldig mye vektløfting? Kan det stemme?Proteiner bør være hovedprioriteten og komme fra kjøtt og karbohydratene bør komme fra ris, grønnsaker og frukt. Skal du ha i deg fett skal dette hovedsakelig komme fra nøtter, fisk, det som alt er i kjøttet og oljer du bruker i matlaginga.
Vi mennesker har nemlig en grense for hvor mye proteiner vi kan bruke. De vi ikke bruker tisser vi bare ut igjen. Altså er det overflødig å spise for mye. Man tenker seg at folk som trener veldig mye nok kan øke inntaket noe, men det er ikke gode studier som viser effekt av proteintilskudd, for eksempel, for denne gruppen. (Dog er det uhyre populært. Jeg er ingen ekspert på dette, altså. Hoster bare opp gammel kunnskap fra noen år tilbake).
Spesielt i dagens samfunn så burde det være et mål å redusere inntaket av kjøtt. Dette for å sikre bærekraftig utvikling. Kanskje kan det være et mål at vi ikke burde spise rødt kjøtt mer enn 2-3 ganger i uken. Fisk burde man derimot øke inntaket av, til i hvert fall 2 ganger i uken.
Problemet med et slikt (semi-vegetarisk) kosthold vil imidlertid i denne sammenhengen være at det vil bli dyrt. Kjøtt er billig i norge (pølser, kjøttdeig etc).
Jeg er ikke så flink til dette. Har i flere år nå hatt ekstrajobb utenom studiene, og har derfor råd til å spise skikkelig. De dagene jeg spiser bare pasta er det mest fordi jeg ikke gidder å lage noe annet. Og det er jo ikke så aller verst da!Faile wrote: Derfor er jeg på jakt etter tips til hvordan man kan lage middager som smaker godt, og som ikke koster skjorta.
Men noen tips:
1. Alltid ha matpakke og en frukt (eple/banan etc)
2. Alltid ha grovt brød hjemme, samt 2 typer pålegg og knekkebrød, kaffe og te. Hvis du (som jeg) har problemer med å få spist opp brødet før det blir tørt og ekkelt - frys det ned i skivet tilstand, og ta opp så mange skiver du har tenkt å spise enten kvelden før eller samme morgen (og putte i en toaster eller mikro).
3. Unngå snacks og ute-servering på kafe/resteurant/BK/MD.
4. Billige middagstips:
1 mnd = 30 middager.
8 frosne laksefileeter: maks 140 kr.
4 svinekotteletter (frosne er billigst): maks 70 kr.
4 kjrøttdeig-retter = ca 2 pakker kjøttdeig: maks 80 kr.
6 x en kylingfileet til middag, tilbredt på forskjellige måter: maks 120 kr
4 suppemiddager m pølser eller liknende kjøtt i: maks 40 kr
4 middager som er litt dyrere ca 80 kr stk: 320 kr.
Dette blir: 770.
Pluss 6 brød a maks 25 kr: 150 kr
Pålegg: 200 kr
Poteter, grønnsaker og frukt: 400 kr
Pasta, ris, sauser, mel, melk ol: 300 kr
Da er vi på 1820 kr. Og du får de fleste av dette billigere enn hva jeg har antydet. En litt bedre middag i uken bør man unne seg, enten om det er ute blant venner, eller noe man er spesielt glad i. Se også her at jeg ikke har lagt inn en eneste dag der man lever på nudler eller liknende.
Et par siste tips: Fiskegrateng får man ofte for 15 kr, spesielt om det er tilbud. Rasp litt gullerot til, og det er supert. Frosne grønnsaker er ikke dårligere enn ferske (sier ekspertene, dog smaken er jo en annen sak).
Urban tilværelse
Nei, det mener jeg er feil. Det beste fiberet du får i deg er fra frukt og bær. Kornprodukter trenger du faktisk ikke. Dessuten reduserer det inflammasjoner og annet drit i kroppen hvis man klarer å kutte ut kornprodukter.Ceres wrote:Feil. Men du bør ha fiber i maten. Det gir metthet. Hvitt brød og pasta er stort sett det samme som sukker og gir en rask blodsukkerøkning. Det bør man styre unna.Akira wrote: Brød- og kornprodukter gir lite metthet og næring for penga.
"Middag" kan være så mangt, men her er det ikke snakk om å stappe i seg masse mat som mange gjør når de spiser middag. Det jeg vil gjøre klart er at med middag mener jeg varm mat. Og da må man måle og veie hvor mye man skal ha per gang slik at man får i seg riktig mengde kalorier. Går fint an å spise middag fire ganger om dagen uten at det blir mer enn 2000 kcal. Da må man f.eks ha 60-70g ukokt ris, en del salat og grønnsaker, og 200-250g kjøtt per måltid.Ceres wrote:Hm... En middag inneholder ofte 7-800 kcal, ofte mer. Dersom man spiser dette x 4 er man plutselig oppe i minst 2800 kcal, noe som er 800 kcal over anbefalt.Akira wrote:Hvis du lærer deg til å lage "middag" til alle måltider vil du gå med en jevnere metthetsfølelse og blodsukkernivå gjennom hele dagen.
Men selvsagt er det mulig. Kommer an på hvordan du definerer middagsmåltidene. Er f.eks. havregrøt til frokost greit? Uten sukker på er jo det en sunn og god frokost. Og så kanskje en varm lunch og så middag. Intet mer burde holde innenfor 2000 kcal.
Her tar du faktisk litt feil. Den kunnskapen du graver fram er gammel og utdatert kunnskap fra norsk ernæringsfysiologisk forskning. Vi må ut av dette landet for å finne ordentlig forskning på dette området, og den er også av nyere art. Folk flest i dette landet har dessverre fått det indoktrinert at proteiner skal man ikke ha for mye av for det kan være farlig og alt ekstra blir jo bare overflødig og bla bla bla.Ceres wrote:Du har rett i mye av det du skriver her, men angående proteiner er det litt feil. Holdningen din minner noe om den man finner hos personer som trener veldig mye vektløfting? Kan det stemme?Akira wrote:Proteiner bør være hovedprioriteten og komme fra kjøtt og karbohydratene bør komme fra ris, grønnsaker og frukt. Skal du ha i deg fett skal dette hovedsakelig komme fra nøtter, fisk, det som alt er i kjøttet og oljer du bruker i matlaginga.
Vi mennesker har nemlig en grense for hvor mye proteiner vi kan bruke. De vi ikke bruker tisser vi bare ut igjen. Altså er det overflødig å spise for mye. Man tenker seg at folk som trener veldig mye nok kan øke inntaket noe, men det er ikke gode studier som viser effekt av proteintilskudd, for eksempel, for denne gruppen. (Dog er det uhyre populært. Jeg er ingen ekspert på dette, altså. Hoster bare opp gammel kunnskap fra noen år tilbake).
Jeg er klar over at en del av proteinet som går inn i kroppen bla. omdannes til fett og nitrogen og går ut gjennom urinen. Men du har fortsatt ikke vondt av å få i deg et overskudd av proteiner i forhold til fett og karbohydrater.
Jeg skal referere til bla denne artikkelen her fordi den belyser saken litt bedre: http://fitnessbloggen.no/blogg/2010/5/8 ... kningslst/.
I tillegg så har vi denne artikkelen som går nærmere inn på ulike typer proteiners funksjon og opptak. Se bort i fra av at artikkelforfatteren også reklamerer for produktet sitt for selv om han selger det veit han hva han snakker om: http://myrevolution.no/myoprotein-det-e ... ve-valget/
Og så vil jeg anbefale at du leser denne boka her: http://www.bodyrecomposition.com/the-protein-book
Litt til info om samme bok: http://www.ironmagazine.com/article296.html.
Og så over til neste spørsmål:
Ja, jeg driver med vekttrening, ganske mye også faktisk, går i tillegg på diett, og jeg bruker jævlig mye proteinpulver. Og dette pulveret skal jeg si deg at virker veldig bra. Hadde jeg som veldig mange andre spist et såkalt "normalt norsk kosthold" ville jeg aldri i verden ha fått i meg nok næring og jeg ville ikke hatt utbytte av treningen fordi restitusjonen hadde blitt for dårlig.
Når det kommer til folk som ikke driver med styrketrening så vil nok det meste av proteinet fra tilskudd være overflødig, men det vil også mye av proteinet fra maten være og. Det betyr likevel ikke at det er dumt å spise mer proteiner enn fett og karb. Det er viktig å huske på at det er en del aminosyrer fra proteiner som er livsnødvendige for oss, og veldig mange av disse må vi få fra mat. Når det er slik at folk blir oppfordret til å holde et lavt inntak av proteiner vil man risikere å ikke få i seg disse viktige byggesteinene. Aminosyrene er viktige for både muskulatur og skjelett, også for de som ikke trener.
Og det er ihvertfall nødvendig for de av oss som trener hardere, tyngre og bedre enn øvrigheten av befolkninga.
Vel, det var min tordentale om proteinets viktighet. Anbefaler at du leser disse artiklene jeg har linket til. De underbygger det jeg har skrevet om allerede. Hvis du enda ikke er overbevist etter det kan jeg bombardere med så mye artikler og greier at du ikke vil kunne si annet enn at du er enig.
Last edited by Akira on Fri May 14, 2010 17:38, edited 1 time in total.
Tilbake til tema kan jeg vel skyte inn at:
...innvandrerbutikker har vedig mye morsom mat som kan gjøre middagene mer varierte og spennende selv om det ikke nødvendigvis er så fancy
...grønnsaker, krydder og urter (vi gror gressløk og koriander i vinduskarmen på kjøkkenet) piffer opp selv FirstPricenudler til en 'god' middag
...ifølge et pårgram jeg så på tv blir man mer mett av mat i flytende form enn tørr - altså et mer suppe
...egg har mye protein
...knekkebrød er bra
...pannekaker er godt ^^
Ellers kan jeg vel nevne at det er kjekt å være nesten-veggis, for da slipper man å bruke så mye penger på kjøtt. Veit at det ikke er det sunneste, men jeg har ikke dødd enda, og klarer meg på studielån.
...innvandrerbutikker har vedig mye morsom mat som kan gjøre middagene mer varierte og spennende selv om det ikke nødvendigvis er så fancy
...grønnsaker, krydder og urter (vi gror gressløk og koriander i vinduskarmen på kjøkkenet) piffer opp selv FirstPricenudler til en 'god' middag
...ifølge et pårgram jeg så på tv blir man mer mett av mat i flytende form enn tørr - altså et mer suppe
...egg har mye protein
...knekkebrød er bra
...pannekaker er godt ^^
Ellers kan jeg vel nevne at det er kjekt å være nesten-veggis, for da slipper man å bruke så mye penger på kjøtt. Veit at det ikke er det sunneste, men jeg har ikke dødd enda, og klarer meg på studielån.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Hehe. Minimalt inntak av alkohol gjør det vel ikke vanskeligere å klare seg på studielånet at det gjør noe...
Med mindre du har blitt semialkis siden sist da...
Med mindre du har blitt semialkis siden sist da...
Sant nok
Jeg har riktignok begynt å drikke litt når anledningen legger opp til det, men er ikke akkurat hard på flaska. Og ettersom kollektivtransport er greit når det finnes studentmånedskort og man kan gå hjem fra byen slipper jeg store utgifter til sånt også ^^
Ooooh, du kan legge vin og imponere folk med skillza dine hvis du har mulighet - billig alkohol og partytriks i samma slengen
(Bare ikke lag sprit av kefir, for jeg tror ikke det er så lurt) Tror det burde ligge noen greie oppskrifter på hvordan man gjør det på internett 
(Ellers har jeg hørt at det er mulig å tjene ganske mye på å selge brukte truser over internett ^^)
Ooooh, du kan legge vin og imponere folk med skillza dine hvis du har mulighet - billig alkohol og partytriks i samma slengen
(Ellers har jeg hørt at det er mulig å tjene ganske mye på å selge brukte truser over internett ^^)
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Har vurdert å begynne å bruke tofu som erstatning for kjøtt innimellom, selvom kanskje dette ikke er så veldig billig. Men er hvertfall plenty proteiner i det ^^ Spiste det hos en familie jeg besøkte i Slovakia, og laga på riktig måte, så er det faktisk veldig godt. Noen som har noe erfaring med dette?
Aaartig!
Haha, Lieungh! Det var dagens!Lieungh wrote:(Ellers har jeg hørt at det er mulig å tjene ganske mye på å selge brukte truser over internett ^^)