TV-serier, sesong II
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Ein stemme for Curb your Enthusiasm er herved notert.
Takketakk!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Jeg tror Supernatural er mer for deg enn du tror selv. Den feiltolkes ofte som en CW-serie med skjønne gutter. Eye candy.
Men den er mer enn som så.
1. Det er en helte/skurke-serie med to brødre i hovedrollene.
2. Det er monstre og demoner og engler med mer.
3. Det er et drama der spesielt forholdet mellom brødrene prøves hardt.
4. Det har innslag av komedie. Type Buffy-stand-alone's.
5. Det har story-arc's som bygges opp gjennom hele sesongen.
6. Den blir bare bedre og bedre utover i sesongene.
Og som et ekstra punkt kan jeg nevne enegelen som dukker opp i sesong 4 og blir tom sesong 5. Det er den mest geniale rollen som var skrevet inn blant de seriene jeg fulgte med på i fjor og forfjor.
1. Det er en helte/skurke-serie med to brødre i hovedrollene.
2. Det er monstre og demoner og engler med mer.
3. Det er et drama der spesielt forholdet mellom brødrene prøves hardt.
4. Det har innslag av komedie. Type Buffy-stand-alone's.
5. Det har story-arc's som bygges opp gjennom hele sesongen.
6. Den blir bare bedre og bedre utover i sesongene.
Og som et ekstra punkt kan jeg nevne enegelen som dukker opp i sesong 4 og blir tom sesong 5. Det er den mest geniale rollen som var skrevet inn blant de seriene jeg fulgte med på i fjor og forfjor.
Urban tilværelse
Eg blir ofte anbefalt Supernatural, men dei som gjer det innrømmer omtrent alltid - som du sjølv gjer implisitt der - at serien starter opp heller så som så og kun når eit visst kvalitetsnivå etter ein sesong eller to. Legg til at eg har eit inntrykk av at serien er tjukt prega av standalone-episoder (som eg hatar intenst) og er i alle fall delvis ein procedural (som eg misliker), og du skjønner kvifor eg tenderer til å avskrive den.
Dersom eg tek feil i (ein av eller begge) dei to sistnemnde oppfatningane mine skal eg absolutt revurdere å putte den på hovudlista. Som sagt, eg blir ofte anbefalt den, og du gjer jo ein god jobb i å forsøke selge den her.
Dersom eg tek feil i (ein av eller begge) dei to sistnemnde oppfatningane mine skal eg absolutt revurdere å putte den på hovudlista. Som sagt, eg blir ofte anbefalt den, og du gjer jo ein god jobb i å forsøke selge den her.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Serien er preget av stand-alones, og spesielt i de første sesonene. Det har tatt tid for dem å finne riktig balanse. Jeg vil imidlertid sette Supernatural over Angel.
(Som du jo vet jeg ikke egentlig liker).
Også Buffy har noen dårlige sesonger. Første for eksempel...
Jeg tror du vil like den fordi jeg tror du liker denne typen tv-serier. De tar seg ikke alt for seriøst.
Også Buffy har noen dårlige sesonger. Første for eksempel...
Jeg tror du vil like den fordi jeg tror du liker denne typen tv-serier. De tar seg ikke alt for seriøst.
Urban tilværelse
Urgh, eg liker no helst seriar som tek seg sjølv bunnseriøst, eg då...
Kva Angel angår så driv eg og ser den (og Buffy) omatt for tida, og den sluttar omtrent fullstendig med standaloneepisodar tidleg i sesong 2. Må sei at standaloneepisodane til sides er det ein fantastisk god serie. Men alle standalonehistoriane som ein likevel må sjå pga karakterutvikling og små arc-relevante C-plott trekker absolutt ned på heilheitsopplevinga.
Kva Angel angår så driv eg og ser den (og Buffy) omatt for tida, og den sluttar omtrent fullstendig med standaloneepisodar tidleg i sesong 2. Må sei at standaloneepisodane til sides er det ein fantastisk god serie. Men alle standalonehistoriane som ein likevel må sjå pga karakterutvikling og små arc-relevante C-plott trekker absolutt ned på heilheitsopplevinga.
http://www.youtube.com/watch?v=dZ9HvhteCDc
Tenkte denne linken kunne være kjekk. Dette er "starten" på det beste plottet på tv i fjor. Castiel er genialt skrevet.
Tenkte denne linken kunne være kjekk. Dette er "starten" på det beste plottet på tv i fjor. Castiel er genialt skrevet.
Urban tilværelse
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Sons of Anarchy hadde nylig sesongpremiere. For alle dere som ikke følger med på den serien av en eller annen grunn: Kjenn deres besøkelsestid! Den er kanskje ikke like fjong som Mad Men eller artsy som Breaking Bad, men dømt ut fra ren og skjær emosjonell slagkraft? Accept no substitute.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
EMOSJONELL SLAGKRAFT! Det er noko for meg. Eg har ikkje hatt ein skikkeleg gutpuncher sidan Veronica Mars-finalane og førre rewatch av West Wing.
Vel, ok, så såg eg "The Gift", "Lullaby" og "The Body" heller nyleg i Buffy/Angel-omsjåinga mi, men sånne særlege enkeltepisodar tel vel ikkje.
EDIT: Ok, Friday, I am wrappin' up the vote.
Vel, ok, så såg eg "The Gift", "Lullaby" og "The Body" heller nyleg i Buffy/Angel-omsjåinga mi, men sånne særlege enkeltepisodar tel vel ikkje.
EDIT: Ok, Friday, I am wrappin' up the vote.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Terriers anyone? Jeg vet det er fans av Veronica Mars her, og denne serien er absolutt på høyde med VM (store ord, men de står jeg for). Det ble med den ene sesongen, men de avsluttet det fint så skal ikke klage.
Ellers, er det andre som ser på Community?
Ellers, er det andre som ser på Community?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
for there you have been,
Terriers: På høgde med VM s1-2 var den ikkje - den var ikkje fullt så vittig, og heller ikkje fullt så emosjonell - men den var laaangt betre enn s3. Og absolutt ein fenomenalt god serie på sin eigen litt tilbakelente måte. Trist at den berre fekk ein sesong.
Community er den beste komiserien som går for tida. I alle fall ut av dei som eg ser.
Community er den beste komiserien som går for tida. I alle fall ut av dei som eg ser.
Har somla meg midt ut i sesong 2 nå. Me like!Lothair Mantelar wrote:Sons of Anarchy hadde nylig sesongpremiere. For alle dere som ikke følger med på den serien av en eller annen grunn: Kjenn deres besøkelsestid! Den er kanskje ikke like fjong som Mad Men eller artsy som Breaking Bad, men dømt ut fra ren og skjær emosjonell slagkraft? Accept no substitute.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Jeg liker Terriers litt for godt, nesten like godt som Veronica Mars sesong 1, og litt bedre enn sesong to. Syns forøvrig heller ikke den er fullt så vittig som VM, men like emosjonell er den. Det er kraftige saker vi blir satt igjennom med forholdene til Hank - Steph og Britt - Katie. Morsomt at Hank, og Steph er søsken i virkligheten også.
Forøvrig, Out of Gas, Firefly's flashback episode, og en av seriens beste ble skrevet av Tim Minear - som også skrev Sins of the past som er en av Terriers beste episoder. Og Terriers flashback episode. Jeg merker virkelig at Minear er har vært en del av teamet til Terriers. Minear var forøvrig en vesentlig del av en annen 'one season wonder' nemlig Wonderfalls. Det var en herlig serie, og den trengte ikke flere sesonger. Helt greit at den ble kansellert når den ble.
Driver å ser Freaks and Geeks for første gang. Fy søren for en herlig serie.
Forøvrig, Out of Gas, Firefly's flashback episode, og en av seriens beste ble skrevet av Tim Minear - som også skrev Sins of the past som er en av Terriers beste episoder. Og Terriers flashback episode. Jeg merker virkelig at Minear er har vært en del av teamet til Terriers. Minear var forøvrig en vesentlig del av en annen 'one season wonder' nemlig Wonderfalls. Det var en herlig serie, og den trengte ikke flere sesonger. Helt greit at den ble kansellert når den ble.
Driver å ser Freaks and Geeks for første gang. Fy søren for en herlig serie.
for there you have been,
for there you have been,
Har du sett Minear (og Howard Gordon) sin "The Inside"? Nok ein av hans One Season Wonders, veldig bra saker. Dessutan er det jo "Drive", men den har eg ikkje fått sett enno.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

The Inside tror jeg aldri jeg har lest om/hørt om før. Noe som er merkelig med tanke på castet som er brilliant, så takk for anbefalingen. Drive vet jeg om, men det er jo klin umulig å få tak i serien.
Forøvrig så jeg ferdig Party Down nå, og jeg hadde absolutt ingen forventninger til serien, og ble dermed veldig fornøyd. Castet og gjesterollene var stort sett fra Veronica Mars eller Freaks and Geeks, noe som i seg selv er awesome, men når du legger til kabel-tv har du en vinner.
Har du forresten sett Luther? Har ikke somlet meg til å se den enda, men har hørt bra ting om den.
Forøvrig så jeg ferdig Party Down nå, og jeg hadde absolutt ingen forventninger til serien, og ble dermed veldig fornøyd. Castet og gjesterollene var stort sett fra Veronica Mars eller Freaks and Geeks, noe som i seg selv er awesome, men når du legger til kabel-tv har du en vinner.
Har du forresten sett Luther? Har ikke somlet meg til å se den enda, men har hørt bra ting om den.
for there you have been,
for there you have been,
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Eeeh, hvordan kan det ha seg at jeg og Wolfbrother ser på de samme seriene til nesten den eksakt samme tiden? Og vi liker dem på nokså samme måte, også... Jeg er f. eks helt enig med Wolfie om Terriers, Community (min favorittserie etter Mad Men akkurat nå) Freaks & Geeks og Party Down (har ikke sett s2 ennå...).
Jeg så den første episoden av Luther, og oppdaget fort at det var en britisk versjon av "24", uten det irriterende konseptet "24 episoder, 24 timer", selvsagt. Dvs at det er et mysterium, med en ganske fatalistisk detektiv i midten osv. Ingenting nytt under solen, altså. Jeg kan ikke kommentere langt utover dette, men det lille jeg så ga altså ikke mersmak, selv om jeg også har hørt gode ting om serien som helhet. Stringer Bell (Idris Elba) spiller jo hovedrollen, så da kan det ikke være dårlig.
Wolfie, har du sett "The Shield"?
Ellers regner jeg med at du gleder deg til Shawn Ryan og Tim Minear (Terriers exec. prod. båe to) sin nye serie, "The Chicago Code"? Piloten får masse skryt rundt på nettet, så nå får vi bare håpe og tro at Minear ikke blir kansellert igjen.
Jeg så den første episoden av Luther, og oppdaget fort at det var en britisk versjon av "24", uten det irriterende konseptet "24 episoder, 24 timer", selvsagt. Dvs at det er et mysterium, med en ganske fatalistisk detektiv i midten osv. Ingenting nytt under solen, altså. Jeg kan ikke kommentere langt utover dette, men det lille jeg så ga altså ikke mersmak, selv om jeg også har hørt gode ting om serien som helhet. Stringer Bell (Idris Elba) spiller jo hovedrollen, så da kan det ikke være dårlig.
Wolfie, har du sett "The Shield"?
Ellers regner jeg med at du gleder deg til Shawn Ryan og Tim Minear (Terriers exec. prod. båe to) sin nye serie, "The Chicago Code"? Piloten får masse skryt rundt på nettet, så nå får vi bare håpe og tro at Minear ikke blir kansellert igjen.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov