Bare ett lite spørsmål. Er snart ferdig med bok nr 4. Ville dere anbefalt meg å lest New Spring nå eller etter jeg jeg er ferdig ed å lese alle utgitte bøker i 'selve' serien?
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
Du bør vente med "New Spring" til etter bok 6 etter mi meining, så kan du lese den når det passer. Dette fordi den gir litt mykje innsikt i ein del ting eg trur dei tidlege bøkene tjener på at forblir mystiske. Men eg antek mange har andre og betre underbygde anbefalingar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Taraisilwèn wrote:Bare ett lite spørsmål. Er snart ferdig med bok nr 4. Ville dere anbefalt meg å lest New Spring nå eller etter jeg jeg er ferdig ed å lese alle utgitte bøker i 'selve' serien?
Robert Jordan har sagt at bøkene bør leses i den rekkefølgen de ble utgitt. Med andre ord etter bok 10 (Crossroads of twilight).
Loki wrote:Du bør vente med "New Spring" til etter bok 6 etter mi meining, så kan du lese den når det passer. Dette fordi den gir litt mykje innsikt i ein del ting eg trur dei tidlege bøkene tjener på at forblir mystiske. Men eg antek mange har andre og betre underbygde anbefalingar.
Ja poenget er jo at man skal "lære" med hovedpersonene om kraften ol. Mye av mystikken rundt dette vil jo forsvinne visst man leser New Spring for tidlig.
Okey, da tro jeg jeg kommer til å lese den etter jeg har lest alle de andre bøkene først. Det var det som først var planen men da var jeg ikke sikker på om det også var det beste.
"Almost dead yesterday, maybe dead tomorrow, but alive, gloriously alive, today."
~Mat Cauthon
En ting jeg har lurt litt på er; hvorfor kan Moiraine si at hun heter fru Alys, etter at hun har avlagt De Tre Edene?? Hun kan jo ikke lyve og hvorfor kan hun da si at hun heter Alys til Lan??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ho seier vel ikkje "My name is". Eg har ikkje boka her for handa, men antakeleg er det meir i retning av "you can call me Alys", "I go by the name of Alys here", "Alys, please", etc. Ingen av dei er løgner.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Er det noen her som har lest New Spring på norsk, det har jeg, men der syns jeg det var UTROLIG mange skrivefeil!! Er det bare meg eller er det litt hastverkarbeid på oversettings-siden?? (må bare pressisere at det ikke er Morten som har ovarsatt denne boken) Men det har ikke vert veldig mange skrivefeil i de andre bøkene, men i denne var det flusst!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere