Isam/Luc spoiler tSR

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja i den boka ja. Missforsto jeg. Tenkte på første bok høh. Men ja rart ikke han klart å knerte ham.

Men jeg tenke på det at han må være veldig viktig i Tarmon Gaidon. Slayer/Luck/Isam GID!! Det er ikke for morroskyld at Gitara Moroso har spådommer for å si det slik. Hun ba Tirgraine dra til Aielwast, og på den måten ble Rand født, han som skal redde verden. Og Luc sender hun til pestlandet. Og der blir han en annen person pga isam. Så det må jo være en grunn. Eller får spådommene til Gitara henne til å både gjøre gode ting og vonde ting? Nope. ikkesant.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel - det har jo vært gjettet i at der det står i profetiene at dragens blod skal renne på shayol ghul, at det egentlig er slayer som dør.
ludde
Hengiven
Hengiven

hmmm

Post by ludde »

Men det blir jo feil. Slayer er jo ikke dragen. Hvis ikke slayer skal "drepe" Rand da. På en måte som må gjøres for at Rand skal kunne klare/gjøre det han skal. Må jo være noe slikt. Vel, litt av Luc sitt blod renner jo i Rand, men han er fortsatt ikke dragen.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ei Forutsigelse er verken god eller vond. Vil tru dei fungerer på same måte som syna til Min: Det som vert Forutsagt, skjer uansett. Gitara forutsa truleg ikkje anna enn at verda var i fare om Luc ikkje reiste til Pestlandet/Dhoomfjella/Shayol Ghul. Det er ikkje sikkert ho visste meir, og ho gjorde ikkje anna enn det ho meinte var riktig.

Om ho visste det i det heile. Eg kan ikkje hugse noko bevis for at Gitara sendte han. Eg veit eg sa det sjølv, men det som står er vel at det vert sagt at Gitara sendte han (om eg hugser feil, får de rette meg). Sannsynet er stort for at det er riktig, men det kan jo faktisk vere at Luc berre var so fortvila over systera si forsvinning, at han reiste...

Likevel so vil nok Slayer spele ei viktig rolle i den siste boka. Det kan vere hans blod som er referert til i Karaethon-syklusen (sjølv trur eg ikkje det), eller han vil spele ei anna rolle.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Re: hmmm

Post by Terje »

ludde wrote:Men det blir jo feil. Slayer er jo ikke dragen. Hvis ikke slayer skal "drepe" Rand da. På en måte som må gjøres for at Rand skal kunne klare/gjøre det han skal. Må jo være noe slikt. Vel, litt av Luc sitt blod renner jo i Rand, men han er fortsatt ikke dragen.
Det har jo vært foreslått at "Blood of the Dragon" refererer til Rand og Elaynes barn - og de er jo heller ikke Dragen. Hvorvidt "Blood of the Dragon" skal oversettes bokstavelig, eller om det skal sees i overført betydning, er jeg veldig usikker på, siden det kan være saker og ting som peker i begge retninger... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja mye spiller på om man skal ta det bokstavlig eller røre litt i det. Men hvis det skal være barnet til Elayne og Rand skal tiden fly i neste bok hehe. Ahhh, vi vet for lite uansett til å forstå noen sammenheng, men vet for mye til at de blir forvirringer, og spesielt at vi tror vi vet, hehe.
Vi tror jo som Moiraine, at profetien ikke akkurat må være bokstavlig.

Det er en ting jeg har fundert lenge på. Har vi bevis på at moren til Rand døde rett etter fødsel bortsett fra at Tam tror/trodde hun døde. Kusken som tar Rand og Matt med til Caemlyn i bok 1 sier at halvparten tror hun er død mens den andre tror hun lever. Noe i den stilen i hvertfal. En søk teori, vet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Kusken Rand og Mat satt på med, veit ingenting om Tigraine etter at ho forlot Andor. Ettersom Tam fann ho død, Aielane ikkje høyrde noko om ho, og ingen andre har høyrd noko heller, so er det nok sikkert at ho døydde ja.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ja, det er vel litt sånn "Elvis Lever"-opplegg rundt det ryktet der... :wink:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har aldri hørt noe før om rykter om at tirgraine ikke er død. Kusken vet i så fall ingenting! Vi har fått mangelfull informasjon om omstendighetene rundt Tams "bortføring" av Rand, men jeg tror nok også at Tirgraine var død. Kanskje vil vi få mer info i neste prequel...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eg trur me stoler på Tam når det gjeld Tigraine:
Tam a'Thor i kapittel 6 av tEotW, [i]The Westwood[/i] wrote:Slope of mountain ... only place that didn't stink of death. Had to get away from smell og it ... sight of it ... heard a baby cry. Their women fight alongside the men, sometimes, but why they had let her come, I don't ... gave birth there alone, before she died of her wounds ... covered the child with her cloak, but the wind ... blown the cloak away ... child blue with the cold.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Ja det var akkurat den setningen jeg tenkte på også. det ville vært litt teit hvis hun levde uansett, litt for americansk. Men har liksom tenkt så mye på det. hehe.

En bitte liten spoiler.

Ikke det at jeg tror noen av foreldrene hans lever, men vet vi om faren til Rand døde i krigen. Husker ikke.

Fortsatt spoliler.

Har jeg forstått det riktig? Tigraine og Taraingil <----- (sånn ca.) fikk Galad. Taraingil og Morgase fikk Elayne og Gawny. Og i ødelandet fikk Jondu <----(sånn ca.) og Tigraine Rand.
Skal lage et familietre der sånn, så må være helt sikker.

Mulig jeg har glemt dette men hvor ble det i så fall av Taraingil? Døde han i Aiel krigen?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Dette er vel spoiler for tFoH eller noko slikt...

• Taringail og Tigraine fekk Galadedrid
  • Taringail og Morgase fekk Gawyn og Elayne
  • Tigraine og Janduin fekk Rand (men ikkje i Ødelandet. Rand vart fødd på den siste eller nest siste dagen av Aielkrigen, som varte i tre år)
Då Shaiel (Tigraine) forsvann, vart Janduin so fortvila at han sa frå seg stillinga som ættehøvding (aldri vore gjort verken før eller etter), og reiste til Pestlandet for å dø. Det vert sagt at han møtte ein mann som likna på Shaiel, og då denne ville drepe han, gjorde han ingen motstand.

Den mannen var då sjølvsagt Luc, bror til Tigraine, og på dette tidspunktet hadde han truleg vorte til Banemannen (Slayer).
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

At Luc da var banemannen passer bra. For Luc dro til pestlandet når Tigraine forsvant.

Takk for forklaringen om Janduin. Men Taringail. Ka med han.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

han døde på et tidspunkt som passet morgase veldig bra... :P var det ikke noen som påstod en gang at han hadde planer om å drepe henne??
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Jo, meiner det var nokon som sa at han hadde planar om å fjerne Morgase og gjere seg sjølv til den fyrste kongen i Andor. I følgje BWB vart han myrda i 984 (fem år etter Aielkrigen).
Post Reply