A Song of Ice and Fire
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
Eksaaameeeeeeen.

Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Jeg satt forresten og tenkte på alt og ingenting her en dag, da det plutselig slo meg: Kan det hende at Ned rett og slett er pliktetiker, altså en mann etter deontologen Kants hjerte? 
(http://www.google.no/search?hl=no&q=def ... %B8k&meta=)
(http://www.google.no/search?hl=no&q=def ... %B8k&meta=)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Hm, ja, han prøver i alle fall å vere det. Hans handlinger ovenfor Robert, Joffrey og testamentet mot slutten av GoT er kanskje brot på dette, dog? Skjønt eit avvik eller to betyr jo ikkje at han ikkje er pliktetiker. Han, Robb og Jon er egentleg alle veldig pliktetiske. Forsåvidt Sansa og Catelyn òg, i alle fall ved seriens byrjing.
Men i mine auge er SoIaF sin pliktetiker over alle pliktetikere Stannis Baratheon.
Men i mine auge er SoIaF sin pliktetiker over alle pliktetikere Stannis Baratheon.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
XD Smileybruken din overeinsstemmer ikkje 100% med ordbruken din, for å sei det slik.
Vel, du har jo nyleg lest omatt bøkene, gi meg eitt døme der Stannis handlar ut i frå andre mål enn plikt?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Aha, det var det som overbeviste meg, ja...Loki wrote:Vel, du har jo nyleg lest omatt bøkene, gi meg eitt døme der Stannis handlar ut i frå andre mål enn plikt?
Jeg hadde noen eksempler på tunga, men innså at både når han vil forsøke å brenne Storm-gutten, når han brenner Florent-mannen, og når han i det hele tatt forsøker å vekke "dragene" til live, kan motivet spores tilbake til plikta hans.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
terje wrote:Uff ja, Theon er en stakkarslig jævel.. Håper han ikke har blitt kappe for Bastard of Bolton ennå...
Leste forresten ut AFfC klokka tjue på fire i natt.
Boka var fengslende nok, men jeg er ikke helt sikker på om så veldig mye ble løst i den, eller om ting bare ble mer komplisert. Heller dog mot det sistnevnte, av årsaker jeg ikke kan nevne her, siden det kunne ha ødelagt for dere andre som ikke er ferdig ennå.
Spoiler
Den gjorde enkelte elementer tydelegare - som at me fekk vite at Maesterene står bak magiens forfall - men eg vil ikkje kalle det komplisering. Det einaste i Feast som verkeleg kompliserte ting meir var Faith Militant og Crow's Eye, og kanskje i litt mindre grad det forsøkte Martell-opprøret. For omtrent alt anna var egentleg ting som allereie foregjekk men som me ikkje har fått innsikt i før no. Kva løysingar angår... vel, følte ein del uvisse ting blei oppklart, men du har rett i at ingen konflikter eller problemer forsvann. Det hadde eg då heller ikkje rekna med i ei boks som befinn seg i midten av ein serie og i utgangspunktet tek for seg ein periode som forfattaren opprinneleg var meint til å hoppe over i serien.
Én ting må det imidlertid være mulig å gjengi, nemlig Tywins søster Genna sin kommentar til Jaime: "Tyrion is Tywin's son, my dear; not you. I told my brother as much, once, but he refused to see me for half a year after that." Fritt gjengitt, naturligvis. Tror hun er den mest jordnære dama i hele seria, så langt.[/quote]
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Så du er endelig ferdig? 
HERE BE SPOILERE!!!
(Vær overbærende hvis jeg gjentar meg selv nå...)
Jeg er Forresten ikke helt sikker på om "komplisering" er riktig ord, lenger. Det jeg tror jeg mente, var at Lannisterne, som fram til Tywins død framsto som en slags Juggernaut - et utstoppelig og nesten usårlig rovdyr, uten særlige sprekker og svakheter. Jeg overså kanskje det noe anstrengte forholdet mellom Tyrellene og Lannisterne, men det får så være.
Det jeg tenkte på var mer at der Starkene kom fra en øde og folkefattig landsdel, og hadde få venner i Sør, var Lannisterne rike, de hade militær slagkraft, og vassallene deres var langt mektigere enn Starkenes. For la oss innse det, mange av Starks menn var lite mer en Villfolk med en slags borg. Starkslekta var jo også blitt voldsomt desimert, blant annet under Den gale kongen, i tilleg til at den ikke var spesielt stor fra før. Lannisterne var samtidig inngifta i de fleste slekter i Vest, og de hadde flere mannlige slektninger som kunne ta over etter hvis hovedarvelinja mot alle odds skulle bli utsletta, og som kunne fungere som lojale hærførere. Robb måtte jo, som vi så, stole på Roose Bolton som fører for infanteriet sitt...
Denne boka har imidlertid virkelig slått fast a) hvor fort ting kan snu, og b) hvor feilaktig det bildet jeg har tegna over egentlig var.
Robb vant jo flere store seire over Lannisterne, hvor vi må kunne gå ut fra at mange adelsmenn fra Vesten ble drept - og vi kan gå ut fra at dette svekka Lannisterne. Videre tror jeg Lannisterne var altfor avhengige av Tywin, som igjen fullstendig overså sitt kanskje beste kort - Tyrion. Greit nok, Kevan var også litt av en type (i alle fall går vi ut fra det), men det hjelper lite når Cersei nå har den høyeste formelle posisjonen, og når hun legger seg ut med ham. Også Jaime viste lovende takter da han tok seg av Riverrun, men han har jo visse bånd på seg, som gjør at han ikke kan være like knytta til Lannisterinteressene. Rett nok kan han fortsatt beskytte Lannisterfamiliens interesser gjennom sin posisjon som leder for Tommens livgarde, samt gjennom sine personlige egenskaper, og det kan også argumenteres for at Tommens og Lannisternes interesser i veldig stor grad er sammenfallende, men likevel er de ikke identiske. Og der Jaime må følge kongens interesser, kan Lannisternes ditto lide for det.
På toppen av dette kommer den "sikkerhetspolitiske" siden av situasjonen. De Jernfødte angriper fra sør og vest, og binder store Tyrellstyrker der, samtidig som de utgjør en trussel for stort sett hele Strekket og deler av Lannisternes eget kjerneland. Norden er en eneste kaotisk maurtue, med forskjellige fraksjoner med Nordmenn kjemper med hverandre og med Jernfødte. Stannis sitter helt i nord, og slipper Villfolket inn i Gaven. Elvelandene virker også som prega av anarki, selv om jeg fikk inntrykk av at forholdene var stabilisert etter Dondarrions død. Dorne er på randen av opprør, og konspirerer med Dany. De har også kongens datter som gissel.
Jeg er med andre ord ikke svekka i min tro på at hele Femkongerskrigen, med tilhørende konsekvenser, bare er en forberedelse til Danys komme, samt en svekkelse av riket før den endelige kampen mot De Andre.
Men hva tror du skjer med Davos? Er han blitt henretta, eller har han fått fete Manderly over på Stannis' side? Er det en bløff for å få Manderlys arving tilbake fra Lannisterne?
HERE BE SPOILERE!!!
(Vær overbærende hvis jeg gjentar meg selv nå...)
Jeg er Forresten ikke helt sikker på om "komplisering" er riktig ord, lenger. Det jeg tror jeg mente, var at Lannisterne, som fram til Tywins død framsto som en slags Juggernaut - et utstoppelig og nesten usårlig rovdyr, uten særlige sprekker og svakheter. Jeg overså kanskje det noe anstrengte forholdet mellom Tyrellene og Lannisterne, men det får så være.
Det jeg tenkte på var mer at der Starkene kom fra en øde og folkefattig landsdel, og hadde få venner i Sør, var Lannisterne rike, de hade militær slagkraft, og vassallene deres var langt mektigere enn Starkenes. For la oss innse det, mange av Starks menn var lite mer en Villfolk med en slags borg. Starkslekta var jo også blitt voldsomt desimert, blant annet under Den gale kongen, i tilleg til at den ikke var spesielt stor fra før. Lannisterne var samtidig inngifta i de fleste slekter i Vest, og de hadde flere mannlige slektninger som kunne ta over etter hvis hovedarvelinja mot alle odds skulle bli utsletta, og som kunne fungere som lojale hærførere. Robb måtte jo, som vi så, stole på Roose Bolton som fører for infanteriet sitt...
Denne boka har imidlertid virkelig slått fast a) hvor fort ting kan snu, og b) hvor feilaktig det bildet jeg har tegna over egentlig var.
Robb vant jo flere store seire over Lannisterne, hvor vi må kunne gå ut fra at mange adelsmenn fra Vesten ble drept - og vi kan gå ut fra at dette svekka Lannisterne. Videre tror jeg Lannisterne var altfor avhengige av Tywin, som igjen fullstendig overså sitt kanskje beste kort - Tyrion. Greit nok, Kevan var også litt av en type (i alle fall går vi ut fra det), men det hjelper lite når Cersei nå har den høyeste formelle posisjonen, og når hun legger seg ut med ham. Også Jaime viste lovende takter da han tok seg av Riverrun, men han har jo visse bånd på seg, som gjør at han ikke kan være like knytta til Lannisterinteressene. Rett nok kan han fortsatt beskytte Lannisterfamiliens interesser gjennom sin posisjon som leder for Tommens livgarde, samt gjennom sine personlige egenskaper, og det kan også argumenteres for at Tommens og Lannisternes interesser i veldig stor grad er sammenfallende, men likevel er de ikke identiske. Og der Jaime må følge kongens interesser, kan Lannisternes ditto lide for det.
På toppen av dette kommer den "sikkerhetspolitiske" siden av situasjonen. De Jernfødte angriper fra sør og vest, og binder store Tyrellstyrker der, samtidig som de utgjør en trussel for stort sett hele Strekket og deler av Lannisternes eget kjerneland. Norden er en eneste kaotisk maurtue, med forskjellige fraksjoner med Nordmenn kjemper med hverandre og med Jernfødte. Stannis sitter helt i nord, og slipper Villfolket inn i Gaven. Elvelandene virker også som prega av anarki, selv om jeg fikk inntrykk av at forholdene var stabilisert etter Dondarrions død. Dorne er på randen av opprør, og konspirerer med Dany. De har også kongens datter som gissel.
Jeg er med andre ord ikke svekka i min tro på at hele Femkongerskrigen, med tilhørende konsekvenser, bare er en forberedelse til Danys komme, samt en svekkelse av riket før den endelige kampen mot De Andre.
Men hva tror du skjer med Davos? Er han blitt henretta, eller har han fått fete Manderly over på Stannis' side? Er det en bløff for å få Manderlys arving tilbake fra Lannisterne?
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
som mannen sa:
"HERE BE SPOILERE!!!
"

Dorne ser dog muligens ut til å vere eit unntak her.
"HERE BE SPOILERE!!!
Var ferdig i går formiddag. Trudde du skjønte det når eg svarte på spoilerpostene på fantasyforumet.terje wrote:Så du er endelig ferdig?![]()
Nja. Det ville ikkje vore noko problem om Cersei hadde høyrt på Kevan og tatt ein Tyrell-bannermann som Hand. Og ja, Tywins død svekkar Lannister enormt - men det betyr ikkje at Lannister er over og ute. Cæsars død førte nok til kaos, men den ultimate konsekvensen var at hans grandnevø og adoptivson blei eineherskande keiser, noko Cæsar sjølv aldri oppnådde... om han var aldri så eineståande(Vær overbærende hvis jeg gjentar meg selv nå...)
Jepp. Brendons feil, gjøken, han kunne halde seg for god til å bli nattevakt.Det jeg tenkte på var mer at der Starkene kom fra en øde og folkefattig landsdel, og hadde få venner i Sør, var Lannisterne rike, de hadde militær slagkraft, og vassallene deres var langt mektigere enn Starkenes. For la oss innse det, mange av Starks menn var lite mer en Villfolk med en slags borg. Starkslekta var jo også blitt voldsomt desimert, blant annet under Den gale kongen, i tilleg til at den ikke var spesielt stor fra før. Lannisterne var samtidig inngifta i de fleste slekter i Vest, og de hadde flere mannlige slektninger som kunne ta over etter hvis hovedarvelinja mot alle odds skulle bli utsletta, og som kunne fungere som lojale hærførere. Robb måtte jo, som vi så, stole på Roose Bolton som fører for infanteriet sitt...
Men Jaime har alt etablert at han set riket over kongen då han valgte sine ridderløfter over sine kongsvaktsløfter og drap Arys. Dersom han føler at Tommens interesser er direkte skadelege for folket kan han ignorere dei på same grunnlag som han drap Arys. Eg lurer forresten på om han brente brevet for at ingen skulle få sjå det, eller fordi han bestemte seg for å drite i det.Denne boka har imidlertid virkelig slått fast a) hvor fort ting kan snu, og b) hvor feilaktig det bildet jeg har tegna over egentlig var.
Legg dei seg ut med Lannisters før dei har tatt Oldtown og Highgarden vil eg slik situasjonen er no sei at løpet er køyrt for dei. Tyrell er splitta mellom sitt ynske om å befri Margery i King's Landing og å få Redwyne-flåten tilbake til Arbor. Lannister, derimot, er fokusert med ein stor hær ved Riverrun. Greit nok, dei har ingen enorm flåte som Tyrell har, men... som Jaime poengterte, Casterly Rock er Westeros største borg.På toppen av dette kommer den "sikkerhetspolitiske" siden av situasjonen. De Jernfødte angriper fra sør og vest, og binder store Tyrellstyrker der, samtidig som de utgjør en trussel for stort sett hele Strekket og deler av Lannisternes eget kjerneland.
Vel, ja, men crannogmennene held stand og dei har etter alt sannsyn Rickon. Så lenge dei ikkje blir tatt og me ikkje har grun til å tru at Rickon er borte ser eg på det som Starks-etterlevningane, saman med Blackfish, såklart. Dersom dei kjem i ein posisjon der dei kan briefe med Rickon kan Norden fort samle seg rundt dei. Med unntak av Boltons er nordlordene spesielle på den måten at dei verkeleg ser ut til å oppriktig elske overlordene sine, medan søringene stort sett i beste fall finn seg i at dei ikkje er toppmenn sjølve.Norden er en eneste kaotisk maurtue, med forskjellige fraksjoner med Nordmenn kjemper med hverandre og med Jernfødte. Stannis sitter helt i nord, og slipper Villfolket inn i Gaven.
Stabilisert i den forstand at ingen normal krig foregår der lengre, med unntak av den gjenverande beleiringa av ein eller annan Stark-tru lord eg ikkje hugsar namnet på. Men den har Stonehearts geriljakrig som har ein særleg edge mot Frey...Elvelandene virker også som prega av anarki, selv om jeg fikk inntrykk av at forholdene var stabilisert etter Dondarrions død.
Dorne ligger og flyter i ein posisjon der Doran forsøker halde seg på godfot med King's Landing utan å faktisk forplikte seg til noko konkret i avvente på Danys eventuelle retur.Dorne er på randen av opprør, og konspirerer med Dany. De har også kongens datter som gissel.
Vel, som Baelish sa, det dei Fem Kongene ikkje raserte tar dei Tre Dronningene seg av. (Det er åpenbart Cersei og Dany, men eg føler meg ikkje sikker på om den tredje er Margary... skjønt han meinte antakeleg det.)Jeg er med andre ord ikke svekka i min tro på at hele Femkongerskrigen, med tilhørende konsekvenser, bare er en forberedelse til Danys komme, samt en svekkelse av riket før den endelige kampen mot De Andre.
Lothair (på fantasyforumet) sa at me fekk høyre i Feast at den døde Davos hadde fingrene kutta av på andre ledd, medan me veit at den ekte Davos har dei kutta av på tredje ledd, så Davos er antekeleg i live. Så ja, det er på eit eller anna vis ein bløff frå ein eller annan.Men hva tror du skjer med Davos? Er han blitt henretta, eller har han fått fete Manderly over på Stannis' side? Er det en bløff for å få Manderlys arving tilbake fra Lannisterne?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Det var et retorisk spørsmål...Loki wrote:Var ferdig i går formiddag. Trudde du skjønte det når eg svarte på spoilerpostene på fantasyforumet.
Og jeg har ikke vært på fantasyforumet siden i går formiddag, tror jeg.
Men Cersei tok ingen Tyrell-bannermann til Hånd...Nja. Det ville ikkje vore noko problem om Cersei hadde høyrt på Kevan og tatt ein Tyrell-bannermann som Hand. Og ja, Tywins død svekkar Lannister enormt - men det betyr ikkje at Lannister er over og ute. Cæsars død førte nok til kaos, men den ultimate konsekvensen var at hans grandnevø og adoptivson blei eineherskande keiser, noko Cæsar sjølv aldri oppnådde... om han var aldri så eineståande
Og jeg ser ikke helt hvem den samlende skikkelsen for Lannister-familien skal være nå. Kevan vet jo om Cersei og Jaime, Tommen er kanskje litt for ung, Cersei er gal (for ikke å si indisponert
Brendon? Tenker du på Benjen? (Brandon var vel den eldste broren...)Jepp. Brendons feil, gjøken, han kunne halde seg for god til å bli nattevakt.![]()
Riket over kongen, ja. Enkelt å si når det var snakk om Aerys, men hva så når kongen er hans egen sønn? Han kan riktignok ignorere ordre, men bare til gutten blir myndig. Og Tommens interesser, Lannisternes interesser og rikets interesser ligger jo ikke nødvendigvis samme sted.Men Jaime har alt etablert at han set riket over kongen då han valgte sine ridderløfter over sine kongsvaktsløfter og drap Arys. Dersom han føler at Tommens interesser er direkte skadelege for folket kan han ignorere dei på same grunnlag som han drap Arys. Eg lurer forresten på om han brente brevet for at ingen skulle få sjå det, eller fordi han bestemte seg for å drite i det.
Når det gjelder brevet, holder jeg en knapp på alternativ 2 - han bestemte seg for å drite i det. Det var liksom noe med måten han oppførte seg på, som ikke stemte helt med at han skulle ile av sted for å hjelpe sin skibrudne søster.
Det siste først: Hva hjelper en stor borg når angriperne kun er ute etter å plyndre? Greit nok, den vil gi beskyttelse til skipsverft, og være kjekk å ha når plyndrerne først kommer, men det er lite de kan gjøre derfra.Legg dei seg ut med Lannisters før dei har tatt Oldtown og Highgarden vil eg slik situasjonen er no sei at løpet er køyrt for dei. Tyrell er splitta mellom sitt ynske om å befri Margery i King's Landing og å få Redwyne-flåten tilbake til Arbor. Lannister, derimot, er fokusert med ein stor hær ved Riverrun. Greit nok, dei har ingen enorm flåte som Tyrell har, men... som Jaime poengterte, Casterly Rock er Westeros største borg.
Så til Kråkeøyes strategi.
Legger han seg ut med alle sørrikets største fyrstehus samtidig, kan ting se møre ut for ham, ja. Men så langt er det vel ingenting som tyder på at de gjør det? (I alle fall ikke ennå - hva som vil skje er en helt annen sak.) Lannisternes styrke virker som om den er mer landbasert, noe som kan bli problematisk når fienden bruker hit-and-run-taktikker.
Det største spørsmålet går vel på hva som vil skje når Redwynes flåte ankommer området under angrep. Hvem er de dyktigste sjømennene og sjøkrigerne av Redwynes menn og de Jernfødte? Hvor møtes de, og hvem kjenner disse farvannene best? Hvem har flest/best skip, og hvem vil best klare å benytte seg av sin flåtes styrker? Hvem vil kompensere minst for sine svakheter?
Mange spørsmål, men svar får vi først når ting skjer...
Tror du? Jeg har liksom lenge trodd at han var i Hvitehavn, jeg...Vel, ja, men crannogmennene held stand og dei har etter alt sannsyn Rickon.
Men Nakken er vel et likså sannsynlig sted - ja kanskje til og med mer sannsynlig...
Godt poeng. Men det spørs jo hva som er å samles (husk at det har vært langvarig krigføring der oppe, og det butter mot vinter), hva Bolton gjør, og hvor mange av nordfyrstene som faktisk tror at Jeyne er Arya...Så lenge dei ikkje blir tatt og me ikkje har grun til å tru at Rickon er borte ser eg på det som Starks-etterlevningane, saman med Blackfish, såklart. Dersom dei kjem i ein posisjon der dei kan briefe med Rickon kan Norden fort samle seg rundt dei. Med unntak av Boltons er nordlordene spesielle på den måten at dei verkeleg ser ut til å oppriktig elske overlordene sine, medan søringene stort sett i beste fall finn seg i at dei ikkje er toppmenn sjølve.Dorne ser dog muligens ut til å vere eit unntak her.
Det kunne jo virke som at det var andre banditter på ferde også, jf. "Hundens" herjinger...Stabilisert i den forstand at ingen normal krig foregår der lengre, med unntak av den gjenverande beleiringa av ein eller annan Stark-tru lord eg ikkje hugsar namnet på. Men den har Stonehearts geriljakrig som har ein særleg edge mot Frey...
Altså på randen av opprør, selv om opprøret kan bruke lang tid på å starte.Dorne ligger og flyter i ein posisjon der Doran forsøker halde seg på godfot med King's Landing utan å faktisk forplikte seg til noko konkret i avvente på Danys eventuelle retur.
Vet Lillefinger om Dany?Vel, som Baelish sa, det dei Fem Kongene ikkje raserte tar dei Tre Dronningene seg av. (Det er åpenbart Cersei og Dany, men eg føler meg ikkje sikker på om den tredje er Margary... skjønt han meinte antakeleg det.)
Ah, jeg må komme meg dit i løpet av dagen, med andre ord.Lothair (på fantasyforumet) sa at me fekk høyre i Feast at den døde Davos hadde fingrene kutta av på andre ledd, medan me veit at den ekte Davos har dei kutta av på tredje ledd, så Davos er antekeleg i live. Så ja, det er på eit eller anna vis ein bløff frå ein eller annan.
Tror du bløffen kan være relatert til Rickon? Kan Davos ha funnet en ny herre til Winterfell for Stannis?
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Flisespikkeri! Lat meg vere i fred i mine idylliske men kontrafaktiske illusjonar!terje wrote: Men Cersei tok ingen Tyrell-bannermann til Hånd...
Dessutan er Cersei per def ein Baratheon, og det same er Tommen...Og jeg ser ikke helt hvem den samlende skikkelsen for Lannister-familien skal være nå. Kevan vet jo om Cersei og Jaime, Tommen er kanskje litt for ung, Cersei er gal (for ikke å si indisponert). Jaime er som sagt en mulighet.
Jepp. Av ein eller annan grunn klarar eg aldri hugse namnet hans skikkeleg. :\Brendon? Tenker du på Benjen? (Brandon var vel den eldste broren...)Jepp. Brendons feil, gjøken, han kunne halde seg for god til å bli nattevakt.![]()
Lannisters er smartest, ergo er det best for riket at dei styrer.Riket over kongen, ja. Enkelt å si når det var snakk om Aerys, men hva så når kongen er hans egen sønn? Han kan riktignok ignorere ordre, men bare til gutten blir myndig. Og Tommens interesser, Lannisternes interesser og rikets interesser ligger jo ikke nødvendigvis samme sted.Men Jaime har alt etablert at han set riket over kongen då han valgte sine ridderløfter over sine kongsvaktsløfter og drap Arys. Dersom han føler at Tommens interesser er direkte skadelege for folket kan han ignorere dei på same grunnlag som han drap Arys. Eg lurer forresten på om han brente brevet for at ingen skulle få sjå det, eller fordi han bestemte seg for å drite i det.
Jepp. Eg håpar i alle fall det. Dersom Jaime blir drept av Osney Kettleback er det tidenes antiklimaks.Når det gjelder brevet, holder jeg en knapp på alternativ 2 - han bestemte seg for å drite i det. Det var liksom noe med måten han oppførte seg på, som ikke stemte helt med at han skulle ile av sted for å hjelpe sin skibrudne søster.
Forresten, ettersom eg ikkje har lese omatt Storm og dermed hugsar det som skjedde der elendig, skjedde det noko mellom Tyrion/Bronn og Kettlebacks? For i Clash bestakk Tyrion dei bak Cerseis rygg fortløpande. Og dersom dette ikkje har endra seg kan det tenkast at dei i alle fall har ein visst grad av "lojalitet" ovenfor Bronn.
Plyndring av landsbygda trur eg Lannisters taktisk sett drit i. Vinteren er alt kommen, så det er ingen avlinger å øydelegge, og matlagrene er nok i stor grad i festningene. Det som er viktig for Lannisters er gullgruvene, og eg har mine tvil om at Crow's Eye rekker å utvinne særleg mykje derifrå før raiderene blir knust av landstyrkene.Det siste først: Hva hjelper en stor borg når angriperne kun er ute etter å plyndre? Greit nok, den vil gi beskyttelse til skipsverft, og være kjekk å ha når plyndrerne først kommer, men det er lite de kan gjøre derfra.Legg dei seg ut med Lannisters før dei har tatt Oldtown og Highgarden vil eg slik situasjonen er no sei at løpet er køyrt for dei. Tyrell er splitta mellom sitt ynske om å befri Margery i King's Landing og å få Redwyne-flåten tilbake til Arbor. Lannister, derimot, er fokusert med ein stor hær ved Riverrun. Greit nok, dei har ingen enorm flåte som Tyrell har, men... som Jaime poengterte, Casterly Rock er Westeros største borg.
Sjå over.Så til Kråkeøyes strategi.
Legger han seg ut med alle sørrikets største fyrstehus samtidig, kan ting se møre ut for ham, ja. Men så langt er det vel ingenting som tyder på at de gjør det? (I alle fall ikke ennå - hva som vil skje er en helt annen sak.) Lannisternes styrke virker som om den er mer landbasert, noe som kan bli problematisk når fienden bruker hit-and-run-taktikker.
Redwyne har best skip, men er antakeleg i mindretal, og Greyjoy har antakeleg best sjømenn.Det største spørsmålet går vel på hva som vil skje når Redwynes flåte ankommer området under angrep. Hvem er de dyktigste sjømennene og sjøkrigerne av Redwynes menn og de Jernfødte? Hvor møtes de, og hvem kjenner disse farvannene best? Hvem har flest/best skip, og hvem vil best klare å benytte seg av sin flåtes styrker? Hvem vil kompensere minst for sine svakheter?
Mange spørsmål, men svar får vi først når ting skjer...
Hm, eg hugsar ikkje kor mykje me faktisk veit om dette... wilding-dama sa vel at det var best at Bran ikkje visste kvar dei drog, og vice versa?Tror du? Jeg har liksom lenge trodd at han var i Hvitehavn, jeg...Vel, ja, men crannogmennene held stand og dei har etter alt sannsyn Rickon.
Men Nakken er vel et likså sannsynlig sted - ja kanskje til og med mer sannsynlig...
Det har du nok rett i, får neppe mange soldater stormande. Men det er fortsatt mange commoners som trakker rundt der oppe og saknar Starsk, og folkestøtten skal ikkje undervurderast.Godt poeng. Men det spørs jo hva som er å samles (husk at det har vært langvarig krigføring der oppe, og det butter mot vinter), hva Bolton gjør, og hvor mange av nordfyrstene som faktisk tror at Jeyne er Arya...
Men, klart, Poole kan nok lure dei.
Det var restene av the Bloody Mummers, det, og dei blei vel tatt rotta på av Stoneheart i Briennes nest-siste kapittel?Det kunne jo virke som at det var andre banditter på ferde også, jf. "Hundens" herjinger...Stabilisert i den forstand at ingen normal krig foregår der lengre, med unntak av den gjenverande beleiringa av ein eller annan Stark-tru lord eg ikkje hugsar namnet på. Men den har Stonehearts geriljakrig som har ein særleg edge mot Frey...
Ja. Skjønt, Dorne har som Doran påpeiker ikkje dei heilt gedigne hærene å bidra med. Det er eit goldt land...Altså på randen av opprør, selv om opprøret kan bruke lang tid på å starte.Dorne ligger og flyter i ein posisjon der Doran forsøker halde seg på godfot med King's Landing utan å faktisk forplikte seg til noko konkret i avvente på Danys eventuelle retur.
Knøttrådet. I rest my case.Vet Lillefinger om Dany?Vel, som Baelish sa, det dei Fem Kongene ikkje raserte tar dei Tre Dronningene seg av. (Det er åpenbart Cersei og Dany, men eg føler meg ikkje sikker på om den tredje er Margary... skjønt han meinte antakeleg det.)(Tåpelig spørsmål, han satt jo i Roberts indre råd (bedre enn ditt "intimråd"
)...)
Men Lillefinger'n veit nok om Dany, ja. Om han veit om dragene er eit anna spørsmål, men eg trur det. Han er ikkje typen til å avfeie noko som myter og eventyr før han har sjekka det opp, og ryktene er byrja bli ganske omfattande no.
Det hadde eg ikkje tenkt på. Meget mogeleg.Ah, jeg må komme meg dit i løpet av dagen, med andre ord.Lothair (på fantasyforumet) sa at me fekk høyre i Feast at den døde Davos hadde fingrene kutta av på andre ledd, medan me veit at den ekte Davos har dei kutta av på tredje ledd, så Davos er antekeleg i live. Så ja, det er på eit eller anna vis ein bløff frå ein eller annan.
Tror du bløffen kan være relatert til Rickon? Kan Davos ha funnet en ny herre til Winterfell for Stannis?
Elsker dette to-bøker-parallellt-opplegget, blir så mykje herleg spekulasjon ut av det.
Kva trur du skjer med Mance sin arving nede i Oldtown?
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Hehehe, Kettelblackene er fra Fingrene...Forresten, ettersom eg ikkje har lese omatt Storm og dermed hugsar det som skjedde der elendig, skjedde det noko mellom Tyrion/Bronn og Kettlebacks? For i Clash bestakk Tyrion dei bak Cerseis rygg fortløpande. Og dersom dette ikkje har endra seg kan det tenkast at dei i alle fall har ein visst grad av "lojalitet" ovenfor Bronn.
Altså lojale Baelish-menn!
Det har du rett i. Men siden Hvitehavn var en av de få befesta byene, med muligheter til kontakt med omverdenen, holdt jeg en knapp på den. Men i og for seg vil Nakken være et bedre valg, ja. Enklere å holde ham skjult er det i allefall der.Hm, eg hugsar ikkje kor mykje me faktisk veit om dette... wilding-dama sa vel at det var best at Bran ikkje visste kvar dei drog, og vice versa?
Det er jo også noen av de mer avsidesliggende og skrinne fyrsteområdene som kanskje har noen menn igjen - slik som han fra den familien Barn et al. måtte på veien nordover. Spørsmålet er bare hva slags slagkraft denne gjengen har...Det har du nok rett i, får neppe mange soldater stormande. Men det er fortsatt mange commoners som trakker rundt der oppe og saknar Starsk, og folkestøtten skal ikkje undervurderast.
Godt spørsmål. Jeg har egentig ikke tenkt mye på det - gikk i utgangspunktet ut i fra at han ville bli sendt til Horntoppen (ugh, ekkelt ord, hill - ås blir feil her, det samme med bakke, osv... Men "Horntoppen" høres litt for mye ut som Tiriltoppen.Kva trur du skjer med Mance sin arving nede i Oldtown?
Resten av posten din kan du gå ut fra at jeg er enig i.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Tøft, det hadde eg gløymt. Men dei har i alle fall blitt betalt av Tyrion via Bronn i "Clash".terje wrote:Hehehe, Kettelblackene er fra Fingrene...Forresten, ettersom eg ikkje har lese omatt Storm og dermed hugsar det som skjedde der elendig, skjedde det noko mellom Tyrion/Bronn og Kettlebacks? For i Clash bestakk Tyrion dei bak Cerseis rygg fortløpande. Og dersom dette ikkje har endra seg kan det tenkast at dei i alle fall har ein visst grad av "lojalitet" ovenfor Bronn.
Altså lojale Baelish-menn!(Faren deres er vel Lillefingers vaktmann, eller hovedgjeter, eller noe i den duren.)
Ja, og det er meir sannsynleg (i mitt hovud) at ho valgte det då dei einaste ho hadde å rådføre seg med før ho reiste med Rickon var arvingene nettopp derifrå. Kvitehavn har ho ingen som helst kjennskap til.Det har du rett i. Men siden Hvitehavn var en av de få befesta byene, med muligheter til kontakt med omverdenen, holdt jeg en knapp på den. Men i og for seg vil Nakken være et bedre valg, ja. Enklere å holde ham skjult er det i allefall der.Hm, eg hugsar ikkje kor mykje me faktisk veit om dette... wilding-dama sa vel at det var best at Bran ikkje visste kvar dei drog, og vice versa?
Vel, gutungen må åpenbart spele ein eller annan rolle, ellers ville ikkje eit så stort poeng blitt gjort ut av han. Mistenker at han kanskje, om han fortsatt lever ved bokas slutt, blir gjort til lord paramount av enten Gåva eller områder nord for Veggen.Godt spørsmål. Jeg har egentig ikke tenkt mye på det - gikk i utgangspunktet ut i fra at han ville bli sendt til Horntoppen (ugh, ekkelt ord, hill - ås blir feil her, det samme med bakke, osv... Men "Horntoppen" høres litt for mye ut som Tiriltoppen.Kva trur du skjer med Mance sin arving nede i Oldtown?). Men med Jernfødte på herjinger rundt om i geografien, kan jo det vise seg å være verre enn planlagt. Hva som skjer har jeg imidlertid ingen formening om. Du?
Resten av posten din kan du gå ut fra at jeg er enig i.