"Concerning Ogier"

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Troll
. . .
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Nei, Ogres og Troll er to forskjellige ting. Du kan lese om dem og forskjellene her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ogre

http://en.wikipedia.org/wiki/Troll
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Da lærte jeg noe nytt i dag også :lol: Det var ikke dårlig!
. . .
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

På norsk vil vel kanskje ogre være gyger tror jeg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mayorearth
Sitter
Sitter

Post by Mayorearth »

De som har spilt warhammer har vel hørt om rasen "ogre"? Ogrene er jo stoore (og feite) "mennesker", akkurat som ogurene.
Det er jo opplagt at jordan ble inspirert av det... Akkurat som med mayence.
Ringenes Herre er jo ikke akkurat original den heller den er jo basert på norrøn "mytoligi".
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Mayorearth wrote: Det er jo opplagt at jordan ble inspirert av det... Akkurat som med mayence.
Nei, det er slettes ikke opplagt. Om du ser på linken Morten kom med, ser du at det er noen andre kilder å ta av.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mayorearth
Sitter
Sitter

Post by Mayorearth »

Sauegjeteren wrote:
Mayorearth wrote: Det er jo opplagt at jordan ble inspirert av det... Akkurat som med mayence.
Nei, det er slettes ikke opplagt. Om du ser på linken Morten kom med, ser du at det er noen andre kilder å ta av.
Jeg mente ikke at han ble inspirert av warhammer :P
Mange kilder, ja!
Ajah!
Hengiven
Hengiven

Post by Ajah! »

Terje wrote:Vel, han er jo opptatt av dette med myter, så det kan hende at han prøver å gjøre Ogierne til opphavet til ogrene, eller noe sånt...
Problemet med det er jo at (iallefall har jeg inntrykk av at) WoT foregår langt fram i tid, mens "ogres" (som Shrek :P) er sagnuhyrer i disse dager.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Mayorearth wrote:De som har spilt warhammer har vel hørt om rasen "ogre"? Ogrene er jo stoore (og feite) "mennesker", akkurat som ogurene.
Det er jo opplagt at jordan ble inspirert av det... Akkurat som med mayence.
Ringenes Herre er jo ikke akkurat original den heller den er jo basert på norrøn "mytoligi".
Det er vel så langt fra opplagt som overhodet mulig. Og det har vært diskutert tidligere i posten.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Ajah! wrote:
Terje wrote:Vel, han er jo opptatt av dette med myter, så det kan hende at han prøver å gjøre Ogierne til opphavet til ogrene, eller noe sånt...
Problemet med det er jo at (iallefall har jeg inntrykk av at) WoT foregår langt fram i tid, mens "ogres" (som Shrek :P) er sagnuhyrer i disse dager.
Langt frem i tid? :shock:
Jeg har fått helt motsatte inntrykk jeg :?
Tenker skikkelig middelalderen når jeg leser WoT
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

I Legendenes Alder kjørde folk rundt i kjøretøy som var drivne av Krafta, desse gjekk både til lands, vanns og i lufta. Dette har me i dag og. Så mykje tyder på at RJ gjer hint om nettopp det at me lever i noko i nærheten av Legendenes Alder. Men det er mykje som seier at dette ikkje er tilfelle også.

I bøkane stend det at i nokre Alderar så var det ingen som kunne leie Krafta. Dette spurte nokon ei gong RJ om og då svara RJ:
"Ja, det stemmer, akkuratt som vår."
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Dette har blitt diskutert i denne tråden. Litt langt uti tror jeg.

http://www.tidshjulet.net/forum/viewtop ... 68&start=0
Ajah!
Hengiven
Hengiven

Post by Ajah! »

Og om man ser på kartet fra Age of Legends (er ikke sikker på om det er offisielt, men tror det er et i BWB) så er den verden mistenkelig lik vår. I en eller annen bok blir det snakket om kjempene Merk og Mosk (Amerika og Moskva, kanskje?) som i en Alder for lenge siden kjempet med ildlanser eller noe slikt (atombomber, muligens?). Er forresten sikker på at dette er diskutert før... Uansett; Ødeleggelsen setter hele verdens befolkning tilbake i tid, og gjør at folk må klare seg på "gamlemåten", noe som har resultert i 1600-1700-talls-feelingen i "dagens" WoT.
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Det er ingen kart frå AoL i BWB, eller andre stader for den saks skuld. Alle karta som er der viser verda etter Øydeleggjinga.
Lilla My
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lilla My »

Mayene: Cities of Hanseatic League, Venice, Genoa (RJ); Also, many of the Mayener names seem to carry a French flavor (e.g. Bertain Gallenne, Evonne), and "Mayene" itself seems to be a take-off on "Mayenne," an extinct French estate.
Jeg hadde ikke engang tenkt på det :oops:
Mayenne er både et "fylke" (département) og en by i Frankrike.

Nå hvis vi ser på Berelain som en typisk mayener (så lignende franske), ser det ut som RJ har noen fordømmer...
"Si vous trouvez un être humain dans la foule, suivez-le..."
http://bizarreland.over-blog.com
Post Reply