Partienes grunnprinsipper?
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
-
davram bashere
- Sitter

- Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!
For å sei det veldig enkelt så er det slik at jo lengre til venstre på den fargekoda lista til Kjetil, jo meir støtter partiene høge skattar og mykje styring av staten, medan jo lengre til høgre støtter partiene låge skattar og lite styring av staten og dermed mykje fridom til individet og firmaene. Dei til venstre har veldig stor tillit til statens evne til å løyse problem, dei til høgre meinar fri handel og åpen marknad løyser problemene betre enn staten, og dermed at staten ikkje skal blande seg inn. Dei på midten trur på ei blanding.
Det er den økonomiske politikken, som er den vanlegaste måten å dele partiene inn på. I tillegg har du nokre småting som er viktig for enkelte spesielle parti:
Senterpartiet er veldig fokusert på desentralisering og at folk skal flytte ut av byane og få jobber i distriktene. Dessutan er dei veldig tett knytta til Norsk Bondelag og har dermed ein del saker der dei kjemper for det bøndene spesielt vil. Dei er òg veldig sterkt prega av å vere det partiet som er klarast mot EU i Noreg, og har dessutan ein del meir fokus på miljøvern enn dei fleste partiene. Kystpartiet er forresten litt som Senterpartiet, berre med fokus på fiske i staden for gardsbruk.
Framstegspartiet er, sjølv om det står heilt til høgre på skalaen, veldig merkeleg, då det tenderer til å vere for det det trur folk vil det skal vere for. Det betyr at dei ofte seier dei vil ha låge skattar samtidig som dei gjerne vil gjere ei rekke ting billegare, enklare og betre gjennom statsinngripen. Dei er dessutan veldig kjente for å vere veldig strenge på innvandringspolitikken.
SV og Rødt (RV) er, i tillegg til å vere dei mest sosialitiske partiene økonomisk, veldig åpne for innvandring og har eit relativt sterkt fokus på miljøvern.
KrF har ingen spesielt sterk overbevisning om økonomisk politikk, dei står til høgre mest fordi dei har veldig konservative verdiar i stor grad basert på partiets grunnleggande kristne overbevisning.
Nokon rett meg om eg sa eit eller anna feil her, forresten. Har aldri påstått å vere veldig kunnskapsrik om norsk politikk.
Det er den økonomiske politikken, som er den vanlegaste måten å dele partiene inn på. I tillegg har du nokre småting som er viktig for enkelte spesielle parti:
Senterpartiet er veldig fokusert på desentralisering og at folk skal flytte ut av byane og få jobber i distriktene. Dessutan er dei veldig tett knytta til Norsk Bondelag og har dermed ein del saker der dei kjemper for det bøndene spesielt vil. Dei er òg veldig sterkt prega av å vere det partiet som er klarast mot EU i Noreg, og har dessutan ein del meir fokus på miljøvern enn dei fleste partiene. Kystpartiet er forresten litt som Senterpartiet, berre med fokus på fiske i staden for gardsbruk.
Framstegspartiet er, sjølv om det står heilt til høgre på skalaen, veldig merkeleg, då det tenderer til å vere for det det trur folk vil det skal vere for. Det betyr at dei ofte seier dei vil ha låge skattar samtidig som dei gjerne vil gjere ei rekke ting billegare, enklare og betre gjennom statsinngripen. Dei er dessutan veldig kjente for å vere veldig strenge på innvandringspolitikken.
SV og Rødt (RV) er, i tillegg til å vere dei mest sosialitiske partiene økonomisk, veldig åpne for innvandring og har eit relativt sterkt fokus på miljøvern.
KrF har ingen spesielt sterk overbevisning om økonomisk politikk, dei står til høgre mest fordi dei har veldig konservative verdiar i stor grad basert på partiets grunnleggande kristne overbevisning.
Nokon rett meg om eg sa eit eller anna feil her, forresten. Har aldri påstått å vere veldig kunnskapsrik om norsk politikk.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Yay, eg dreit meg ikkje heilt loddrett ut, altså? Alltid like hyggeleg. 
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Er kanskje ikke helt riktig posta, men: Ble ganske overaska når RV kom på 3 plass på den gamle videregående skolen min, Askim. Ikke så uventa vant FrP og deres (alltid) like ungdomsretta (kanskje ikke så rart når det gjelder skolevalg, vel?) sak her i området: Lavere aldersgrense på alkohol!
Men at RV skulle komme så høyt opp? Kanskje ungdommen i indre Østfold er på vei til å bli übersosialister? Palestinaskjerf har på en måte blitt stuck som fashion her i området. Når jeg stemte på skolevalget ved forrige valg (stortingsvalg 2005), stemte jeg SV mest pga en liten sosialist som skrek inne i meg, men da havna SV, og RV sådan, helt nede sammen med KP og "andre".
Husker sågar en morsom situasjon ved skoledebatten dengang, alle partirepresentantene skulle si hva de mente om EU og Høyrerepresentanten sa: Høyre mener (er usikker, de er vel for EU?), men jeg personlig er mot (om ikke motsatt hvis det er slik at Høyre er mot, da). Poenget er at det virket litt søkt at en representant som blir sendt til en debatt er uenig med partiet sitt, burde de ikke ha sendt en solm var helt klar på at Høyre sine meninger er hans og.
Nå begynner jeg også å bli litt lei alle "frier"breva til førstegangsvelgere som partiene sender ut, med et masseprodusert brev som oppfordrer velgeren til å velge og å selvfølgelig stemme dem. Å få to-tre sånne brev hver dag, samme parti kommer med samma brev flere ganger, begynenr å bli slitsomt. Bare masse bortkasta trær, jo!
FrP er vel det partiet som lover i hytt og gevær, men pga ingen, eller få, evt samarbeidspartnenere pleier de ihvertfall ikke å klare seg bra angående stortingsvalg med tanke på regjeringsplass. Har egentlig vanskelig for å tro at de faktisk kan stå for alt de sier, virker bare, som mange andre har sagt, at de hører på "folkets røst" og setter opp saker angående det, og at de alltid er uenig med det alle andre mener. Nei, for meg er FrP ikke et alternativ (Oi, ser ut som om dette er det lengste innlegget mitt her, sikkert pga all "svadaen"..)
Men at RV skulle komme så høyt opp? Kanskje ungdommen i indre Østfold er på vei til å bli übersosialister? Palestinaskjerf har på en måte blitt stuck som fashion her i området. Når jeg stemte på skolevalget ved forrige valg (stortingsvalg 2005), stemte jeg SV mest pga en liten sosialist som skrek inne i meg, men da havna SV, og RV sådan, helt nede sammen med KP og "andre".
Husker sågar en morsom situasjon ved skoledebatten dengang, alle partirepresentantene skulle si hva de mente om EU og Høyrerepresentanten sa: Høyre mener (er usikker, de er vel for EU?), men jeg personlig er mot (om ikke motsatt hvis det er slik at Høyre er mot, da). Poenget er at det virket litt søkt at en representant som blir sendt til en debatt er uenig med partiet sitt, burde de ikke ha sendt en solm var helt klar på at Høyre sine meninger er hans og.
Nå begynner jeg også å bli litt lei alle "frier"breva til førstegangsvelgere som partiene sender ut, med et masseprodusert brev som oppfordrer velgeren til å velge og å selvfølgelig stemme dem. Å få to-tre sånne brev hver dag, samme parti kommer med samma brev flere ganger, begynenr å bli slitsomt. Bare masse bortkasta trær, jo!
FrP er vel det partiet som lover i hytt og gevær, men pga ingen, eller få, evt samarbeidspartnenere pleier de ihvertfall ikke å klare seg bra angående stortingsvalg med tanke på regjeringsplass. Har egentlig vanskelig for å tro at de faktisk kan stå for alt de sier, virker bare, som mange andre har sagt, at de hører på "folkets røst" og setter opp saker angående det, og at de alltid er uenig med det alle andre mener. Nei, for meg er FrP ikke et alternativ (Oi, ser ut som om dette er det lengste innlegget mitt her, sikkert pga all "svadaen"..)
Manbearpig
Lågare? For noko tøv. Norsk drikkekultur er skremmende, om noko skal gjerast med den aldersgrensa burde den settest opp. Ikkje at det ville hjelpt det spor, men.Asphyxiate wrote:Er kanskje ikke helt riktig posta, men: Ble ganske overaska når RV kom på 3 plass på den gamle videregående skolen min, Askim. Ikke så uventa vant FrP og deres (alltid) like ungdomsretta (kanskje ikke så rart når det gjelder skolevalg, vel?) sak her i området: Lavere aldersgrense på alkohol!
Verkeleg? Trudde ytterkantspartier som FrP, SV og RV tradisjonelt scora høgt ved skuleval.Men at RV skulle komme så høyt opp? Kanskje ungdommen i indre Østfold er på vei til å bli übersosialister? Palestinaskjerf har på en måte blitt stuck som fashion her i området. Når jeg stemte på skolevalget ved forrige valg (stortingsvalg 2005), stemte jeg SV mest pga en liten sosialist som skrek inne i meg, men da havna SV, og RV sådan, helt nede sammen med KP og "andre".
Lite profesjonelt av han å SEI det kanskje, men du finn nok ytterst få politikere som er einige med partiet sitt i absolutt all politikken det fører. Partipolitikk tilbyr deg ein pakkesamling med ideologi og saker, og du må finne den du er mest einig med (eller minst ueinig med i alle fall). EU-spørsmålet er eit av dei absolutt mest partisplittande i norsk politikk, så det er slett ikkje unormalt at medlem av t.d. Høgre har uttalte meiningar som strider mot partiets. Skjønt om det var smart å sei det høgt på ein skuledebatt blir ei heilt anna sak...Husker sågar en morsom situasjon ved skoledebatten dengang, alle partirepresentantene skulle si hva de mente om EU og Høyrerepresentanten sa: Høyre mener (er usikker, de er vel for EU?), men jeg personlig er mot (om ikke motsatt hvis det er slik at Høyre er mot, da). Poenget er at det virket litt søkt at en representant som blir sendt til en debatt er uenig med partiet sitt, burde de ikke ha sendt en solm var helt klar på at Høyre sine meninger er hans og.
Every time a new person says those magical words, an angel gets her wings. Or avoids losing them, anyway.FrP er vel det partiet som lover i hytt og gevær, men pga ingen, eller få, evt samarbeidspartnenere pleier de ihvertfall ikke å klare seg bra angående stortingsvalg med tanke på regjeringsplass. Har egentlig vanskelig for å tro at de faktisk kan stå for alt de sier, virker bare, som mange andre har sagt, at de hører på "folkets røst" og setter opp saker angående det, og at de alltid er uenig med det alle andre mener. Nei, for meg er FrP ikke et alternativ (Oi, ser ut som om dette er det lengste innlegget mitt her, sikkert pga all "svadaen"..)
-
Asphyxiate
- Den Fortapte

Er helt enig angående alkoholgrensa. Bare se på meg. Hadde jeg hatt lov til å kjøpe øl fra jeg var 16 (som vel er det FrP vil ha) hadde jeg vært seks fot under bakken og tilbydt allslags åtseletere ett festmåltid!
Nå har jeg bare deltatt ved et skolevalg, og da var det ytterpunktet til FrP som vant. Det motsatte ytterpunktet, venstre (sosialistisk), har hoppet opp og ned, tror jeg. SV kom et stykke lengre nede denne gangen, ihvertfall på Askim VGS. Det som jeg synes er rart er at RV kom så høyt, vet ikke hvorfor, men trodde vel at RV var litt for radikalt og ble bare stemt av de folka som ville "skille" seg ut og være tøffe som stemte "kommunistisk" (idiotisk, men dog en mulighet på Askim VGS). Men det ser jo ut til å være feil.
Det er helt klart mange forskjellige meninger innad i partiene, folk er jo tross alt forskjellige. Men jeg syntes at de gav et feil uttrykk på en skoledebatt, en debatt for å fenge fremtidens velgere, når de så åpenlyst sier det. Kunne kanskje ha sagt at Høye var for/imot (hva mener de egentlig?) og holdt seg selv utenfor?
Lotta: Jeg sletta en dobbelpost av deg, Kvelningsdød. Tsk Tsk
Nå har jeg bare deltatt ved et skolevalg, og da var det ytterpunktet til FrP som vant. Det motsatte ytterpunktet, venstre (sosialistisk), har hoppet opp og ned, tror jeg. SV kom et stykke lengre nede denne gangen, ihvertfall på Askim VGS. Det som jeg synes er rart er at RV kom så høyt, vet ikke hvorfor, men trodde vel at RV var litt for radikalt og ble bare stemt av de folka som ville "skille" seg ut og være tøffe som stemte "kommunistisk" (idiotisk, men dog en mulighet på Askim VGS). Men det ser jo ut til å være feil.
Det er helt klart mange forskjellige meninger innad i partiene, folk er jo tross alt forskjellige. Men jeg syntes at de gav et feil uttrykk på en skoledebatt, en debatt for å fenge fremtidens velgere, når de så åpenlyst sier det. Kunne kanskje ha sagt at Høye var for/imot (hva mener de egentlig?) og holdt seg selv utenfor?
Lotta: Jeg sletta en dobbelpost av deg, Kvelningsdød. Tsk Tsk
Manbearpig
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Vi hadde skoledebatt på min videregående skole i forgårs. Representanter fra SV, AP, KRF, SP, Venstre og Høyre møtte opp for å diskutere tre forhåndsutplukkede temaer: "Skole og utdanning", "Klima, miljø, scooter-kjøring og rovdyr" og sist; "Innvandring". Rødt (som RV nå så fint kaller seg) og FRP gadd ikke å stille opp.
Selve debatten var egentlig ganske så fornøyelig å følge. Representanten fra SP var leder i SPU og hver gang han sa noe fikk han rungende applaus (SP vant forøvrig valget på skolen, akkurat slik de pleier å gjøre). SV dama starta godt, men en mangel på erfaring fikk henne ut på dypt vann ved flere anledninger, noe jeg og mine medelever satte stor pris på da jeg personlig er nokså høyrevridd i min politiske oppfatning.
Uheldigvis var representanten fra Høyre 60 år gammel og startet med å fortelle oss at han var formelig blitt tvunget til å komme dit, før han deretter fortsatte med hans egen hjertesak - pensjon og eldreomsorg. Heldigvis ser jeg at vår skole var en av få der Høyre stilte svakt - årets skolevalg ga dem en klar framgang.
Er det noen andre her som var med på skoledebatt denne uken?
Selve debatten var egentlig ganske så fornøyelig å følge. Representanten fra SP var leder i SPU og hver gang han sa noe fikk han rungende applaus (SP vant forøvrig valget på skolen, akkurat slik de pleier å gjøre). SV dama starta godt, men en mangel på erfaring fikk henne ut på dypt vann ved flere anledninger, noe jeg og mine medelever satte stor pris på da jeg personlig er nokså høyrevridd i min politiske oppfatning.
Uheldigvis var representanten fra Høyre 60 år gammel og startet med å fortelle oss at han var formelig blitt tvunget til å komme dit, før han deretter fortsatte med hans egen hjertesak - pensjon og eldreomsorg. Heldigvis ser jeg at vår skole var en av få der Høyre stilte svakt - årets skolevalg ga dem en klar framgang.
Er det noen andre her som var med på skoledebatt denne uken?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

Vi har også hatt skoledebatt her, der representanten fra AP og SV vel var de flinkeste til å fremme sine saker.
Jeg ble solgt av talen til SV sin kandidat.
Om du er rik og vil fortsette som det, bør du ikke stemme SV.
Om du er fabrikkeier bør du ikke stemme SV.
Om du er (og så videre)
Slik holdt han det gående i omtrent et minutt, og stadig mer engasjert.
Som sagt, jeg ble solgt.
Det jeg ikke likte var all drittkastinga, og jeg kom etterhvert fram til hvorfor FrP har blitt så gode på å ikke kaste dritt. De må kaste i alle retninger om de skal klare å forsvare seg, og da blir det for utvannet til at det nytter.
Pensjonistpartiet var også flinke til å ikke kaste dritt, og til å formulere seg så de var forståelige. De skulle "prøve" å få til bedre ting slik og slik. De fleste andre "skulle" noe.
Jeg ble solgt av talen til SV sin kandidat.
Om du er rik og vil fortsette som det, bør du ikke stemme SV.
Om du er fabrikkeier bør du ikke stemme SV.
Om du er (og så videre)
Slik holdt han det gående i omtrent et minutt, og stadig mer engasjert.
Som sagt, jeg ble solgt.
Det jeg ikke likte var all drittkastinga, og jeg kom etterhvert fram til hvorfor FrP har blitt så gode på å ikke kaste dritt. De må kaste i alle retninger om de skal klare å forsvare seg, og da blir det for utvannet til at det nytter.
Pensjonistpartiet var også flinke til å ikke kaste dritt, og til å formulere seg så de var forståelige. De skulle "prøve" å få til bedre ting slik og slik. De fleste andre "skulle" noe.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Oi, dei har verkeleg gjort jobben sin om dei har fått deg til å tru at dei ikkje "kaster dritt" i det heile tatt.Sauegjeteren wrote: Det jeg ikke likte var all drittkastinga, og jeg kom etterhvert fram til hvorfor FrP har blitt så gode på å ikke kaste dritt. De må kaste i alle retninger om de skal klare å forsvare seg, og da blir det for utvannet til at det nytter.
Hehehehehe. Ytterkantpartier er så morosame.