Partienes grunnprinsipper?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Rusker litt opp i en gammel tråd. Jeg har hatt et par eftige diskusjoner på skolen om poletikk og lurer på hva grunnprinsippene til de forskjellige partiene egentlig er.

og gjerne deres meninger.

det jeg har hørt fra før:
AP-
At de er de desidert beste

SV-
At de har urealistiske mål og vakler mye.

H-
At de liker å privatisere og står for at alle skal klare seg selv.

Krf-
At de er sterkt imot invandring og andre kulturer

Frp-
kun negative ting, kommer ikke på noe her og nå

Rv-
Nasister.
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det er interessant at du kommer fram til at RV står for det som de borgerlige partiene til dels står for i dag. Fremmedfrykt er jo tross alt noe FrP har utmerket seg med de siste årene.

FrP har i utgangspunktet mye bra politikk som kommer alle til gode, det er bare det at den er vanskelig å gjennomfør, for som en bekjent sier: FrP får gjerne bruke penger på meg, men jeg vil at jeg skal være først i køa for å få dem, ikke få penger som blir brukt opp igjen for tredje eller fjerde gang.

Men Sisnera, hvorfor mener du at Ap er de desidert beste? Fordi de har styrt før?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Grunnen er fordi jeg har fått det inn med Tskje fra jeg var født at de er best. Og nå har jeg lyst til å finne ut hvorfor.
det jeg har hørt fra før:
skrev jeg, altså er det ikke mine personlige meninger, men mine konklusjoner av hva andre mener av det jeg har hørt. Men ikke nødvendigvis mine meninger.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Har du klart å gjøre deg opp en egen mening om det forskjellige nå da?
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

kanskje.

men det er en grunn til at jeg spør. Det er nesten umulig å finne grunnprinsippene til et parti på nettet, og det er det som viser hva de virkelig står for. Men noen sier noe og andre annet.

Jeg har hørt at grunnprinsippet til Ap er total kontroll over norge, et land hvor staten kontrolerer alt.

men jeg har hørt det stikk motsatte(nesten) også. men min konklusjon er at arbeiderpartiet står for arbeiderne, støtter arbeidernes krav.

Vis man går over på høyre er nesten alle enige om at høyre ønsker å privatisere og utrykket "man er sin egen lykkes smed" passer ganske godt. også for de som støtter dem.

Etter hva jeg har hørt Var RV i regjering sammen med Quidling. Og er det nærmeste vi kommer nasister i norge.

også har vi V som er det nærmeste vi kommer komunisme. De mener at alle skal ha det likt, noe som i realiteten er umulig.
Fremmedfrykt er jo tross alt noe FrP har utmerket seg med de siste årene.
du har nok mye rett i det. Men fortsatt har du ikke grunnprinsippene deres.

Men jeg kan vel spørre hva du står for?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Det du sier om at AP ønsker full kontroll over Norge stemmer nok dårlig. Det er kommunistene som vil ha et organ til å styre alt, altså de rødeste.

De borgerlige, derimot, FrP lengst mot høyre, sier de vil ha folkemakt, ikke politikermakt.

Så har man i utgangspunktet Ap et sted i midten der, om enn noe rødere enn det er blått.

Venstre, på sin side, har jo skiftet over til høyresida med tida. Sosialistisk Venstreparti derimot, er ganske røde.

Min mening? Jeg tror nok jeg er mest sosialistisk.
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Er ganske enig med deg på det meste. Men bare en jeg går i klasse med som sa det om AP.

Stemmer AP jeg, og er imot overvåkningstat, så...
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

RV SV AP SP V KRF H FRP
Sånn omtrent.

Jeg lurer litt på, hvordan du kan begrunne at du vil stemme AP for at du ikke liker en overvåkningsstat, da burde du heller bevege det mot høyre.

Bestemte meg forøvrig å quote Ceres, 4 innlegg eller noe slikt i denne tråden.
Se blant annet på renta. Lav og fin. Flott til å skape industri, noe norge definitivt trenger. Hva kommer til å skje med Ap+Sv+Sp-regjering? Renta kommer til å stige. Så enkelt er det. Det kommer nok ikke til å få enorme betydninger, men for mange mennesker vil det bety begynnelsen på slutten, og vanskelige tider. (Uansett om de ikke vet det selv. Som sagt, folk er for late eller "dumme" til å sette seg inn i politikken.)
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

det var ikke begrunnelsen, det ble bare litt rart skrevet.

Det som var var at en i klassen min som sa at AP var for totalitær stat. overvåkningstat. Men det er jeg i mot. Men jeg er for det andre til AP.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ah, er veldig vanskelig å forstå hva du skriver, når du skriver så fryktelig mye feil. Uansett, ingen partier er for en totalitær stat, om noen sier det, burde de lære seg litt historie for å finne ut hva en totalitær stat er for noe.

Selv er jeg mest interessert i å bestemme selv hva jeg skal bruke pengene mine på, jeg mener jeg, og de fleste andre nordmenn, er i stand til å ta slike valg selv. Jeg mener også at en skal være nøtt til å jobbe for å skape sin egen fremtid, ikke at staten skal sy puter under armene på folk. Da står jeg kun igjen med to alternativer, V og H (ingen med vett over en gjennomsnittlig ape stemmer FRP).
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Dårlig ide å ta dette opp i en tråd laget spesielt for stortingsvalget i 2005.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Grunnprinsipp?

Flåsetid, frå venste til høgre!

RV:
Dersom alle saman berre står saman så kan me bli mange fleir som står saman og, eh, bruke pengene våre i, eh, saman.

SV:
Stoooor klem!

Ap:
Er det ikkje veldig greit om me alle saman betalar fine, høge skattar sånn at fine, ansvarlege staten kan ordne alt som er litt ugreit i kvardagen for oss og så kan me bruke våre eigne peng på det som står att. Som DVDer og mobilteleoner og den slags.

Når eg tenkjer meg om er forresten mobiltelefoner ganske ugreit...

Sp:
KJØP NORSK MJØLK. Og raudt kjøtt er bra. Sånn bortsett frå at det forureinar, altså. Ikkje at det forureinar, det meinte me ikkje. Men forureining er fælt, slutt med det. Og bu i distriktene!

Kp:
Knis. Sorry. Melder pass. :lol: Men dei liker fisk, i alle fall. Kyst og sånt. Og lite anna.

V:
Fridom for individet, hurra, flotte greier! Så lenge individet er intelligent nok til å stemme på oss, altså. Ellers kan dei ta ræper'n.

KrF:
Har du lest Bibelen, du, då?

H:
Stor stat som styrer livet ditt, fæælt, stort aksjeselskap som gjer det same, glitrende greier, folkens!

FrP:
Me meinar AKKURAT DET SAME SOM DEG. Om ALT. Heilt sant, altså. Lover.
Kjetil wrote: jeg mener jeg, og de fleste andre nordmenn, er i stand til å ta slike valg selv
Er synd at Ap aldri tør å gå rett ut og sei at dei IKKJE meinar det. Eg ville stemt på dei på flekken.
Eivind wrote:Dårlig ide å ta dette opp i en tråd laget spesielt for stortingsvalget i 2005.
Kvifor det, egentleg? Er ikkje som om desse tinga endrer seg nemneverdig.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sisnera wrote: Etter hva jeg har hørt Var RV i regjering sammen med Quidling. Og er det nærmeste vi kommer nasister i norge.
også har vi V som er det nærmeste vi kommer komunisme. De mener at alle skal ha det likt, noe som i realiteten er umulig.
INGEN som vil ta tak i desse to? XD

Er jommen bra du spør litt, forresten, når du er blitt pepra med sånne heilt sprø ting. Oppmuntrande at du har vett til å gå ut og sjekke opp kor rett det er.

Kor mange pence per quidling forresten? Sju?
Last edited by Loki on Tue Sep 04, 2007 21:04, edited 1 time in total.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Gidder ikke sitere deg Loki så jeg bare svarer etter parti.

RV:
Ikke glem at kommunisme er dårlig. Vi er ikke kommunismer. Nei. Det bare virker sånn.

SV:
Til å skylle med dårlige forslag med.

AP:
Men de har mange fine medlemmer. Og Støre skal visst være riktig populær hos damene.

SP:
Så lenge det å bo i distriktene ikke forurenser. Da skal man bare bo litt i distriktene, men ikke mye.

Kp:
Seleskinsvester til alle! Og ja til kystfiskere.

KrF:
Og ikke drikk alkohol. Selv om alle i bibelen gjør det.

H:
Hva vil vi mere? Privatisere! (fra Martin Henriksens sang om høyresida.)

FRP:
Så fremst du ikke er for bompenger. Eller vent. Jo. Da også.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Mange morsome forslag dere hadde, men de gjorde meg ikke mye klokkere, men jeg fikk meg en god latter.
Er jommen bra du spør litt, forresten, når du er blitt pepra med sånne heilt sprø ting. Oppmuntrande at du har vett til å gå ut og sjekke opp kor rett det er.
Vel, trodde på det fram til i dag, men så hadde jeg en litt eftig diskusjon med en i klassen også begyner vi å lure, hvorfor mener jeg egentlig det?

Men vil gjerne høre flere svar.
og DB Den om høyre var på skoledebatten min og.
Post Reply