Magi eller Kraft

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

WoT: Kraft eller Magi?

En slags Kraft
40
78%
Magi
9
18%
Noe annet
0
No votes
Er usikker
2
4%

Total votes: 51

Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nå må vi kalle en spade for en spade, wot er magi folkens!
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Jordan har vel aldri brukt ordet "magic" i WoT-bøkene? Det her tror jeg vi trenger å ta en poll på Eivind :)
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nei, men det betyr ikke at det ikke er magi. Du får lage en poll ja.
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Poll er bra! Men jeg vil også si at WoT er magi, men på en annen måte enn HP. "Channeling the One Power" blir jo litt annerledes enn å si "Rydd" me en tryllestav i handa da...
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

For all del! Ta en poll!

WoT er ikke magi. The one POWER. Power = kraft. Kraft er noe man er i besittelse av - muskelkraft f.eks. En annen type kraft er vindkraft, vannkraft etc etc. The one power er kraften som driver "tidshjulet," eller verden framover. Dette er en kraft noen mennesker kan bruke.

Det egentlige spørsmålet blir vel gjerne - hvorfor er det bare enkelte mennesker som kan bruke kraften? Ikke vet jeg... ikke så voldsomt interessert heller, ville jo ikke vært noe artig dersom alle kunne chanle. :)
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

POLL!!! POLL!!! POLL!!! POLL!!! :wink:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Magi og Kraft

Post by Simen »

Da er pollen ute, stem i vei!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

jeg vil nå si at the one power er en form for magi, og at det blir feil å skille de to begrepene, bare fordi RJ ville føle seg litt original og bruke et annet ord på det.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Nå har aldri hovedpoenget mitt hvert om the one power er magi eller ikke, men at magien i Harry Potter ikke er mer barnslig fordi det brukes tryllestav...

Både magien i Harry Potter og the One Power, er usannsynlige ting, som man må ha litt fantasi for å bli fasinert av. Derfor forstår jeg ikke folk som graderer disse etter barnslighet.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
Slo opp i ordboken her, og der står d at magi er noe som blir drevet i d skjulte med onde hensikter, noe som ikke stemmer i WoT, men som kan tolkes begge veier i HP.
Men har ikke den mørke siden, i WoT, en egen kraft de bruker, den som gjør at de får svarte prikker foran øynene når de bruker den???
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
Slo opp i ordboken her, og der står d at magi er noe som blir drevet i d skjulte med onde hensikter, noe som ikke stemmer i WoT, men som kan tolkes begge veier i HP.
Men har ikke den mørke siden, i WoT, en egen kraft de bruker, den som gjør at de får svarte prikker foran øynene når de bruker den???
Nei, det er samme kraften, bare at det er the dark one som gir dem tilgang til den, direkte fra kilden, uten taint.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Det vanlige de bruker er jo den ene kraften. Men når den mørkeste serverer deg den blir det den sanne kraften. Det er det samme men den ene har jeg forstått er sterkere og mer vanskelig å gi slipp på, noe som er mer farlig i lengden enn den ene kraften. Den ene kraften har jeg aldri forbindet med magi. I Rand land er det ingen som vet hva magi er. Mener (er ikke helt sikker nå) at det ikke er en eneste person som har sagt "he is magical!"
Men jeg skjønner dere som sier at det er det samme som magi. Jeg skjønner at det egentlig ikke skal skilles i forskjellige båser. Men jeg har aldri sett det for meg som magi og kommer nok aldri til å gjøre det.

Husker flere har spurt om det er fantasi med magi. Da har jeg faktsik ikke klart å svare på det.
Hvis noen hadde forlklart for meg at du kommer til å lese en bok om en haug av hårløse pjokker som løper rundt med pinner og sier rare ord hadde jeg ledd dem rett opp i trynet. Ser for meg sånne raringer som David C. og andre artister i en seriøs bok. Men jeg leste de første sidene i Harry Potter og ble da bitt. Og dette er Magi tenkte jeg.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Stefan wrote:
ashaman17 wrote:Selvsakt er Den Ene Kraften en kraft!!!! D har jo ingen ting med den okkulte magien å gjøre(opphavet til ordet magi!!) HP derimot her en større forbindelse med dette, og for meg er den mer barnslig(leste HP bøkene når jeg var mindre, men har sluttet nå fordi jeg syns d ble en litt for dårlig, og ''vanlig'' magi serie!!)
Nei, det er samme kraften, bare at det er the dark one som gir dem tilgang til den, direkte fra kilden, uten taint.
Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Det er en kraft som trekkes direkte fra den mørkeste, men den fungerer svært likt den ene kraften. Den er også usynlig for de som ikke kan bruke den, slik saidin er for kvinner og saidar er for menn.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Treveler wrote:
Stefan wrote:
Her tror jeg faktisk du tar litt feil. Det er en kraft som trekkes direkte fra den mørkeste, men den fungerer svært likt den ene kraften. Den er også usynlig for de som ikke kan bruke den, slik saidin er for kvinner og saidar er for menn.
Ja, jeg var nok litt rask i avtrekkeren der.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Det endte opp med 50/50 på pollen ja, kjedelig.
Post Reply