Page 3 of 5
Posted: Sat Jun 11, 2005 14:32
by SAU
Gurthang wrote:Er ikke LotR 3 bøker?
Egentlig er det én bok delt i tre.
Posted: Sat Jun 11, 2005 15:29
by Gurthang
Var det ikke tre bind delt opp i 6 bøker? Hvertfall i den norske utgaven.
Posted: Sat Jun 11, 2005 15:37
by Stefan
Gurthang wrote:Var det ikke tre bind delt opp i 6 bøker? Hvertfall i den norske utgaven.
Tolkien skrev et bind, men forlaget ville ikke utgi det som en bok. Derfor delte de bøkene i tre, mot Tolkiens vilje...
Posted: Sat Jun 11, 2005 15:58
by SAU
...fordi papir og blekk var meget dyrt på den tiden, og en bok på tusen sider ville hatt en pris til å skremme vekk alle og enhver.
Posted: Sat Jun 11, 2005 16:55
by Gurthang
Ok ok. Jeg gir meg. Men vet dere hva Tolkien egentlig ville at det tredje boka skulle hete?
Posted: Sat Jun 11, 2005 17:38
by SAU
The War of the Ring. -_-
Posted: Sat Jun 11, 2005 17:49
by Gurthang
Nope, men nesten.
Posted: Sat Jun 11, 2005 18:19
by Simen
Har lest det et sted, men husker det ikke så godt nå. Battle of Middle-Earth?
Posted: Sat Jun 11, 2005 19:53
by Gurthang
Battle
for Middle-Earth

Posted: Mon Jun 13, 2005 11:05
by Stine
hvorfor heter den ikke det, da?
Posted: Mon Jun 13, 2005 11:59
by SAU
Forlaget ville heller ha "Return of the King."
Posted: Mon Jun 13, 2005 15:38
by Gurthang
Jepp. Tolkien mente at tittelen "Return of the King" var en liten spoiler, men det var forlaget som bestemte.
Posted: Mon Jun 13, 2005 20:00
by Taraisilwèn
Bra diskusjon dette her:) Må si jeg nesten er misunnelig på dere som diskuterer her også, tydeligvis mye mer greie på ting enn meg hehe. Har ikke fått lest alle bøkene mange av dere har, og det er egentlig ganske frustrende!
Kan derfor ikke utale meg så mye om hvilke some r best, men jeg kan jo få med at uansett hva bøker jeg får lest kommer RH - bøkene alltid til å ver på topp hos meg. Og jeg vet jo, selv om jeg ikke har lest alt det er å lese av fantasy at Tolkien er en av de beste (kan kje DEN beste:p?).Etter jeg hadde lest RH ble kravene mine til bøker en del høyere ja.
Jeg må si jeg liker HP-serien ganske godt, men har ikke så veldig mye overs for filmene (der 3'n etter min mening er den beste).
Har jo heldigvis lest mer enn de to da, men har mye bra igjen. Skulle bare ønske jeg hadde bedre tid til å lese...*sukk* Men har dere noen forslag til hvilke bøker jeg kunne tatt for meg etter WoT (eller imens)? (Viss det er lov å spørre om det her da, trenge ikke få noe svar akkurat inne her viss det hjelper.)
Posted: Mon Jun 13, 2005 20:06
by Eivind
Hvis du skal lese noe i mellom wot bøkene vil jeg absolutt anbefale lettere litteratur. Animal Farm og 1984 av George Orwell er bra, de leste nemlig jeg samtidig som wot. High Fidelity av Nick Hornby er også å anbefale.
Posted: Mon Jun 13, 2005 20:12
by Taraisilwèn
Jaha *noterer seg navnene*, takker så mye:)
Men jeg tviler på at det egentligt blir så veldig mye lesing mellom. Har jeg først satt meg virkelig inn i en bok, blir det liten tid til andre ting. Så når jeg ikke leser Wot har jeg vel andre nødvendigheter å gjøre.