Dataspill og andre spill!

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvilket cs spill er best?

cs 1.5
1
6%
cs 1.6
6
35%
cs condition-zero
2
12%
cs source
8
47%

Total votes: 17

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Der er jeg helt enig med deg, idrett bør satses på helt og fult.
Idrett er i motsettning til dataspill et tidsfordriv som er verd å bruke så mye tid på, som du ikke kaster bort livet ditt med.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Pfff, dataspill er like mye idrett det.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Heilt enig Akira, kan vere tungt nokk å stresse framfor ei datamaskin. :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Tull, det er et stakkarslig, usosialt og enormt tidkrevende tidsfordriv som ødelegger mange mennesker.

I idrett bruker du kroppen og hjernen.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Usosialt? Usosialt?
Det er da veldig sosialt, dersom ein brukar skype og liknande, eller er på LAN.
Kanskje ikkje så sosialt som vanleg utesport, men dog!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Har hørt det så mange ganger, at Skype og teamspeak osv er sosialt. Det er ihvertfall ikke slik jeg definerer å være sosial. Sosialt samvær innebærer øye til øye. Alt annet er bare en dårlig unnskyldning.

Kan til nød gå med på at lan er litt sosialt.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Hørt på makan til pissspreik. På lan er man masse folk sammen og har det fett, og på multiplayerspill over nettet prater man med masse folk. Det er übersosialt, eller når man sitter sammen med venner foruten lan og spiller. Dessuten har jeg blitt kjent med masse interessante mennesker som jeg har prata med fra usa, england, you name it, på xbox live. OFMG. You know nothing.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kjetil wrote:Tull, det er et stakkarslig, usosialt og enormt tidkrevende tidsfordriv som ødelegger mange mennesker.

Usosialt er det nok utvilsomt, men jeg er ikke enig i det du implisitt sier her: At man ikke bruker hjernen når man spiller dataspill. De aller fleste dataspill innebærer jo at spilleren må tenke fort, improvisere, planlegge, improvisere, planlegge, planlegge, improvisere, osv. etter som grunnlaget for planene endres.

Dataspill er ikke så veldig sosialt, eller så veldig sunt for kroppen (selv om fps trener reaksjonene), men det er godt for hjernen.

(Forresten en snever definisjon av "sosial" du har der, Kjetil.)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Norges Idrettsforbund definerer idrett som "fritids- eller hobbypreget aktivitet hvor kroppsstillinger eller -bevegelser er det sentrale element, og hvor utøverens egen innsats er avgjørende for resultatet".
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Riktig, hjernen stimuleres til de grader når man spiller. Her er det snakk om øye til hånd koordinasjon, taktikker, puslespill og nøtter som må løses, samarbeid i lagspill og annet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Terje wrote:
Kjetil wrote:Tull, det er et stakkarslig, usosialt og enormt tidkrevende tidsfordriv som ødelegger mange mennesker.

Usosialt er det nok utvilsomt, men jeg er ikke enig i det du implisitt sier her: At man ikke bruker hjernen når man spiller dataspill. De aller fleste dataspill innebærer jo at spilleren må tenke fort, improvisere, planlegge, improvisere, planlegge, planlegge, improvisere, osv. etter som grunnlaget for planene endres.

Dataspill er ikke så veldig sosialt, eller så veldig sunt for kroppen (selv om fps trener reaksjonene), men det er godt for hjernen.

(Forresten en snever definisjon av "sosial" du har der, Kjetil.)
1: Jeg skrev kroppen og hjernen. Er fult klar over at du bruker hjernen i dataspill. Men mange spill kan være fordummende. Da tenker jeg først og fremst på repeterende spill.

Og definisjonen min på å være sosial er da vel ikke så snever. Alt jeg gjør er å ekludere data, telefon og andre elektroniske kommunikasjonsformer.
Jeg mener det å være sosiale er noe en gjøre sammen, innenfor en viss radius.

Akira wrote:Hørt på makan til pissspreik. På lan er man masse folk sammen og har det fett, og på multiplayerspill over nettet prater man med masse folk. Det er übersosialt, eller når man sitter sammen med venner foruten lan og spiller. Dessuten har jeg blitt kjent med masse interessante mennesker som jeg har prata med fra usa, england, you name it, på xbox live. OFMG. You know nothing.
Lan er kanskje sosialt. Greit nok.
Men multiplayeronlinespill er ikke sosialt, er en dårlig substitutt. Du blir ikke kjent med menneskene bak pcen, du bruker ikke øynene(sett bort i fra webcam, og webcam formidler sannheten dårlig).

Det verste av alt er jo nesten at du begynner å si ting som "OMFG" og "LOL"
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Omfg er tøft. Ikke diss det. Sånn er det bare. Men du har nok uansett mye å lære, særlig med tanke på spill ja. Og med den innstillingen der kommer du ikke lagt young padawan.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

*kremt*

enig med kjetil i definisjon :P

men jeg synes akira skal få ha sitt omfg ifred. begynner å bli vant til det etter mye prating på msn :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Kjetil wrote:1: Jeg skrev kroppen og hjernen. Er fult klar over at du bruker hjernen i dataspill
Aha. My bad. :)
Og definisjonen min på å være sosial er da vel ikke så snever. Alt jeg gjør er å ekludere data, telefon og andre elektroniske kommunikasjonsformer.
Jeg mener det å være sosiale er noe en gjøre sammen, innenfor en viss radius.
Jeg er til en viss grad enig i definisjonen din; jeg sier bare at andre kan ha andre definisjoner, og oppleve f.eks. MMORPG'er som sosiale. Og det er hvordan folk opplever det som er viktig.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Akira wrote:Omfg er tøft. Ikke diss det. Sånn er det bare. Men du har nok uansett mye å lære, særlig med tanke på spill ja. Og med den innstillingen der kommer du ikke lagt young padawan.
Dine arumentative evner er enormt godt utviklet. Jeg vet faktisk veldig mye om dataspilling, har mange venner som driver med det. Har også vært veldig aktiv selv for rundt 2 år siden. Spilt veldig mye Everquest og Starcraft. Jeg vet hva jeg snakker om, og har selv hatt noen av de samme holdningene som deg. Du finner nok ut hvor feil du tar selv.
Post Reply