Ikke-fantasy litteratur

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

OK da er jeg med. Har lest et utdrag i engelsken og muligens sett klipp fra en eller annen filmatisering. Første som slo ned i hodet på meg var vel Death of a Salesman
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Den har jeg ikke hørt om engang... :oops:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

er et skuespill skrevet av Arthur Miller, handler om en stakkar som prøver å leve ut den amerikanske drømmen, men det funker liksom ikke helt. Han lever i sin egen verden på en måte, prøver å kombinere virkelighet og illusjonene (flashback) sine. Han lyver for seg selv og familien for at alt skal virke så fint og bra. Hele ender som sagt med at han dør.

Ganske bra på en måte, anbefales
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Er det ingen i dette forumet so har lest noe av Jo Nesbø...
Syntes forsåvitt at det skuespille så litt spennende...
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Leser ikke krim - det har aldri egentlig fenga meg...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Wolfbrother »

Sjangeren har forsåvidt ikke fenget meg, men noen bøker er greie å lese...
Noe av Agatha Christie er jo bra... Tenkte at jeg skulle prøve meg på Umberto Eco engang.... :?
Last edited by Wolfbrother on Thu Nov 10, 2005 21:48, edited 1 time in total.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

Tror nesten ikke jeg ha lest no særlig krim, men så er ikke det favoritt sjangeren heller har jo nok krim elementer i andre bøker så (WoT)

Leser mest fantasy og faglitteratur (historie).
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Jeg har lest endel krim opp gjennom tida, men som regel er det dårlige greier (Henning Mankell, ho svenske dama, Anne Holt, han Gunnar Stålesen etc etc...) Har stort sett lest litt av de fleste framstående krimforfattere. Men ikke jo nesbø. :P

Og når vi er inne på krimlitteratur så er jeg av den oppfatning at det kun er to forfattere som virkelig er verdt å lese: Jan Guillou (Hamilton-bøkene) og Kim Småge. Las forresten ei veldig god bok av Jeffery Deaver forrige sommer - blue nothing eller noe slikt het den. Prøvde å lese flere av han siden, men de to som jeg har prøvd meg på har vært utrolig skuff! Men den ene der var utrolig bra da!
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

HAr lest litt krim, mest Anne Holt til særemnet mitt, så fortsatte jeg da litt med det i ettertid. Leste også en bok an Henning Mankell, men den var ikke så veldig bra. Bruke vel 1,5 år på den, der jeg la den fra meg to ganger, og leste noe annet imens. :lol:
Men tror det er slik at det finnes utrolig mye "dårlig" krim der ute, så det er liksom om å gjort å finne den gode! Har faktisk et par krimbøker i hylla mi som jeg fikk til jul, men har ikke fått tid til å lese dem enda.
Har ikke lest så mye av Agatha Cristie, men det jeg har lest er bra! Er jo klassisk krim det da, slik som "Butleren gjorde det!"-typen, men alikevell bra! "Ti små negerbarn" er jo en klassiker. :D
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Har lest litt Agatha Christie, men mest for å ha lest det - fikk ikke helt smaken for det...
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Logain wrote:er et skuespill skrevet av Arthur Miller, handler om en stakkar som prøver å leve ut den amerikanske drømmen, men det funker liksom ikke helt. Han lever i sin egen verden på en måte, prøver å kombinere virkelighet og illusjonene (flashback) sine. Han lyver for seg selv og familien for at alt skal virke så fint og bra. Hele ender som sagt med at han dør.

Ganske bra på en måte, anbefales
Nåja, vil ikkje gå så langt som å anbefale den, men den er heilt grei, enormt kjent bit amerikansk teaterkultur er den i alle fall. Og fryktsamt depressiv. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg har lest Jo Nesbø, og veldig mye annen krim også... ikke så ille, men det blir jo aldri som fantasy da. *kose på KoD boka si* :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

Loki wrote:Nåja, vil ikkje gå så langt som å anbefale den, men den er heilt grei, enormt kjent bit amerikansk teaterkultur er den i alle fall. Og fryktsamt depressiv. :lol:
Depressiv er den, tror det knapt er lyspunkter i den, med unntak av slutten for Willy sin del. Har gode minner etter at vi satt og analyserte den i et par uker i engelsken
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg fekk beskjed om å skrive creative writing-oppgåve om kva som skjedde med Willy etter kræsjet. Så eg skreiv ein etterlivs-historie der han møtte han salesman-idolet sitt. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Pleier å lese krim når jeg ikke har fantasy.
Leste bare krim i et halvt år for ikke lenge siden.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Post Reply