Tråden for kvinnelige problemer av ymse art II

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

jeg forstod Loki sånn at, egentlig så vet vi det siden alle er enige om at vi vet det.

Men For lenge siden viste vi at Gud fantes, nesten alle var enige om det. Nå er det få som er enige.

Nesten alle er enige om at 2+2=4 men det er kun en måte vi mennesker kan prøve å forestille oss hvordan ting er. Men det behøver ikke å være sånn. jeg kan et stykke 1+1=1, altså vis man tar et glass med vann og heller det opp i et annet større glass med vann, har man fortsatt kun 1 glass med vann.

også kommer selvfølgelig mengde og mye sånt inn. Men det behøver ikke å være sånn. Det er kun måten vi nesten klarer å holde følge med naturen og det rundt oss.

Og du sa DB:
hvordan man skal smiske seg til en sekser uten at læreren oppdager det
Vet du virkelig at ikke læreren din ikke skjønte noe? Jeg tror hu/han skjønte at du smisket, men lot det fare. Eller det kan være at du ,utrolig nok, fortjente den sekseren.
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Sisnera wrote:jeg forstod Loki sånn at, egentlig så vet vi det siden alle er enige om at vi vet det.

Men For lenge siden viste vi at Gud fantes, nesten alle var enige om det. Nå er det få som er enige.

Nesten alle er enige om at 2+2=4 men det er kun en måte vi mennesker kan prøve å forestille oss hvordan ting er. Men det behøver ikke å være sånn. jeg kan et stykke 1+1=1, altså vis man tar et glass med vann og heller det opp i et annet større glass med vann, har man fortsatt kun 1 glass med vann.
Selvfølgelig sitter man igjenn med et glass vann. Det der er ikke ett stykke, men ett ligningssett (tror jeg). Hvis det første glassets vannmengde er representert ved x og det andre glassets vannmengde er representert med y, vil ys verdi stige, når xs verdi synker.

x= det hele - y
y= det hele -x

Kanskje ikke så god forklart, men det er sikkert noen der ute som iler til for å hjelpe meg med å få stykket rett

Sisnera wrote: Og du sa DB:
Vet du virkelig at ikke læreren din ikke skjønte noe? Jeg tror hu/han skjønte at du smisket, men lot det fare. Eller det kan være at du ,utrolig nok, fortjente den sekseren.
Jeg tror virkelig ikke det. Jeg snakker ikke om sånn "ååååå, så fin skjorte" smisking, men mer sånn "jeg skjønner ikke dette her, kan du være så snill å hjelpe meg du som er verdens flinkeste til dette" smisking. Jeg fortjente ikke 6 i engelsk skriftlig, jeg fortjente bare 5.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Chiad
Asha’man
Asha’man

Post by Chiad »

Ehh..hvorfor diskuteres det matte og smisking her?(hvis det er det dere gjør :? )
Trodde dette var tråden for; kvinnelige problemer av ymse arter?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

jeg kan et stykke 1+1=1, altså vis man tar et glass med vann og heller det opp i et annet større glass med vann, har man fortsatt kun 1 glass med vann.
Har vanskelig for å se logikken her, for det første, om du tar ett glass vann x, og heller det oppi et annet større glass med vann, altså ikke det samme, y, får du x + y = x + y. Skal du samme tingen, må du kun telle samme tingen, du kan ikke gå på Rema 1000 for å telle epler, for så å telle alle fruktene i butikken.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Sisnera wrote:jeg forstod Loki sånn at, egentlig så vet vi det siden alle er enige om at vi vet det.

Akkurat. Så, for 450 år sidan, kva var faktisk skilnaden mellom å vite det og å tru det, i praksis?

Absolutt ingenting.
Sunn skepsis, det er bra. Poenget mitt er berre at det er revnende irrelevant om ein veit noko eller om ein trur noko dersom det ein trur er allment akseptert som viten og heller ikkje direkte motsagt av noko ein opplever i kvardagen. Å kalle slik tru for tru og ikkje viten - uansett om det reint filosofisk kan påstås å vere det (noko eg for all del er einig med deg i at det kan) - er lite meining i i dei aller, aller fleste situasjonar. Det er langt meir nyttig å ha eit ord for ting ein trur som ein er usikker på, og eit for ting ein veit at ein er, for all practical applications, intents and purposes, sikker på. Du kan ikkje BRUKE denne reduksjonistiske innstillinga di til noko anna enn småartige tankesprell, og om du forsøker bruke den i språket ditt vil du ikkje lengre bli forstått av dei rundt deg.

Omtrent som at "Så stort barnet ditt har blitt" og "Mt. Everest er eit stort fjell" brukar to veldig forskjellige betydningar av ordet "stor" men skilnaden går fram av samanhengen så det er ok, medan "Eg trur at 2+2 er 4" og "Eg trur at vegen til Trondheim er den til høgre" og "Eg veit at 2+2 er 4" og "Eg veit at vegen til Trondheim er den til høgre" har veldig stor betydningsskilnad ingen forstår om ein kutter ut ordet "veit". "Veit" er eit faktisk konsept, og om ein faktisk KAN vite noko eller ikkje er (merkeleg nok) nesten heilt likegyldig for bruken av ordet.

For å ta eit eksempel frå deg i same posten din:
Vet du virkelig at ikke læreren din ikke skjønte noe? Jeg tror hu/han skjønte at du smisket, men lot det fare.
Etter å ha gjort di sak mot viten er det fyrste du gjer å bruke to setninger der meiningsinnhaldet er avhengig av at alle i samtalen din veit ein skilnad på tru ein kallar "å vite" og tru ein kallar "å tru". At begge deler når redusert ned til eit abstrakt nivå kan omtalast som tru påverkar ikkje samtalen i det heile tatt; det er irrelevant.

Som var mitt poeng. Hadde to minutter på å skrive den posten i dag tidleg, difor eg var så uvanleg kort. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
davram bashere
Sitter
Sitter
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Litt mer forståelig, men du kan vel ikke skrive på bokmål når du skriver filosofi? Jeg er sikker på a det var en god del poenger i den teksten som gikk meg hus forbi.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Dæng, dette er jo som å være midt inne i en EXPHIL forelesning. Oppfatning-sann oppfatning-viten (Platon) right?
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

davram bashere wrote:Litt mer forståelig, men du kan vel ikke skrive på bokmål når du skriver filosofi? Jeg er sikker på a det var en god del poenger i den teksten som gikk meg hus forbi.
XD Kødder du? Eg som får kjeft av bokmålsforelesere over at når eg leverer oppgåver på nynorsk kan eg i alle fall ha anstendigheita til å skrive skikkeleg nynorsk og ikkje kvasi-bokmål?

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html om De trenger hjelp. Eventuelt kan herren sitere meg det han ikke fullt ut begriper så skal jeg selvfølgelig oversette det for ham.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Loki:
Altså siden vi ikke vet noen ting er det som du sier, uintressangt. Men siden vi ikke vet noe vil vi kunne forandre det vi tror. Men viten kan ikke forandres.

Og som du sa. Vis jeg begynner å følge dette i min dagelig tale vil ingne lenger forstå meg. Dermed bruker jeg Vet når jeg snakker om sånne ting.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Nytt tema: Missekonkurranser.

http://www.youtube.com/watch?v=lj3iNxZ8Dww

Nå, hva synes dere?
Urban tilværelse
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

tragikomisk?
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eg likte smilet til programleiaren i det han takka henne for svaret, eg.

(Ser ut som om me er einige, Sisnera. ^^)
Sisnera
Sitter
Sitter

Post by Sisnera »

Jeg har aldri sett på Missekonkurangse før. Fordi jeg mener det er utrolig overfladisk. Hele settingen er teit.

(ja utrolig nok^^)
davram bashere
Sitter
Sitter

Post by davram bashere »

Loki wrote:
davram bashere wrote:Litt mer forståelig, men du kan vel ikke skrive på bokmål når du skriver filosofi? Jeg er sikker på a det var en god del poenger i den teksten som gikk meg hus forbi.
XD Kødder du? Eg som får kjeft av bokmålsforelesere over at når eg leverer oppgåver på nynorsk kan eg i alle fall ha anstendigheita til å skrive skikkeleg nynorsk og ikkje kvasi-bokmål?

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html om De trenger hjelp. Eventuelt kan herren sitere meg det han ikke fullt ut begriper så skal jeg selvfølgelig oversette det for ham.
Jeg tror ikke på Gud og jeg tviler på at en slik, hvis den fantes, ville ta seg bryet med å sjekke hva jeg ikke forsto, for så å hacke seg inn på denne siden for å sitere det, bare for at du skulle kunne oversette.

Men du kunne ikke tenke deg å skrive ordentlig nynorsk i postene også?
Og forklare meg hva "reduksjonistiske" er? Det sto ikke i nynorskordboka.

Når det er sagt. Misser må være verdens smarteste skapninger. Snakk om å komme med et kort, konsist og velformulet svar. Ikke et øyeblikks halting eller nøling. Og for noen gode løsninger hun presenterte. De må sette ut i livet med en gang. Både i U.S. Irak og Sør - Afrika.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

davram bashere wrote:
Loki wrote:

Jeg tror ikke på Gud og jeg tviler på at en slik, hvis den fantes, ville ta seg bryet med å sjekke hva jeg ikke forsto, for så å hacke seg inn på denne siden for å sitere det, bare for at du skulle kunne oversette.
Eg sa "herren", ikkje "Herren", så meinte nok ikkje Gud. ;)
Men du kunne ikke tenke deg å skrive ordentlig nynorsk i postene også?
Og forklare meg hva "reduksjonistiske" er? Det sto ikke i nynorskordboka.
Ser du? Nynorsken min sug. ( http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoe ... n&renset=j )

Når det er sagt. Misser må være verdens smarteste skapninger. Snakk om å komme med et kort, konsist og velformulet svar. Ikke et øyeblikks halting eller nøling. Og for noen gode løsninger hun presenterte. De må sette ut i livet med en gang. Både i U.S. Irak og Sør - Afrika.
No skal ein ikkje generalisere, hugs på at alle missene blei stilt spørmål og kun denne svarte tåpeleg nok til å bli hengt ut på youtube...
Post Reply