Er The Wheel of Time noe jeg burde lese?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Perrin og Egwene storyen er jo dødsbra! Mat og dolken derimot... Nei, perrin og egwene er mest interessant i starten!
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Synes også Perrin/Egwene delen er bra det er jo her Perrin oppdager sin spesielle evne, men synes ikke den overgår Rand/Mat selv om Mat er noe så usansynlig irriterendes i de første bøkene. :wink:
fei
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 27
Joined: Mon Sep 05, 2005 18:01
Location: Oslo

Post by fei »

Jeg er enig, men jeg går hele tiden å venter på at Rand skal bruke"den Ene kraften" så det er det som gjør meg nysgjerrig" kanskje skjer det i dette kapittelet osv"
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

fei wrote:Jeg er enig, men jeg går hele tiden å venter på at Rand skal bruke"den Ene kraften" så det er det som gjør meg nysgjerrig" kanskje skjer det i dette kapittelet osv"
Hvor langt har du kommet i Rand/Mat historien akkurat nå? Hvor er de?
fei
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 27
Joined: Mon Sep 05, 2005 18:01
Location: Oslo

Post by fei »

Jeg er kommet til at
Spoiler
Rand og Matt er i caemlyn, De har møtt en ogur og snakket en del med vertshus eieren
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

fei wrote:Jeg er kommet til at
Spoiler
Rand og Matt er i caemlyn, De har møtt en ogur og snakket en del med vertshus eieren
Du nærmer deg slutten da. Det er fra Camelyn og ut som er den beste delen av tEotW etter min mening. Har Logan vært i byn da? Og Rand har jo brukt kraften en del ganger nå selv om det ikke akkurat var bevisst. :wink:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften. :wink:
Ps fei. Ikke les disse spoilerne fra The Shadow Rising!!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Treveler wrote:
terje wrote:The Shadow Rising/The Fires Of Heaven:
Spoiler
Bevisst skjer det vel ikke egentlig før han blir trent av Asmodean?
Spoiler
Joda han gjør det bevisst mange ganger før det. Bl.a når han "fester" Callandor i steinen før han forlater Rift og når han "leker seg" med Elayne og Egwene når de prøver seg på "the switch." Problemet er at han ikke alltid får til å kanalisere når han vil. Det er først etter han trenes av Asmodian han får full kontroll over kraften. :wink:
Ps fei. Ikke les disse spoilerne fra The Shadow Rising!!
Ah. Godt å få presisert det. :)

Men alle disse situasjonene fra perioden før den handelsen jeg nevnte over skjedde jo mens han var under affekt? Da blir det vel feil å si at han hadde kontroll? (Si i fra hvis dette kan ansees som spoliere...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her:

Minispoiler, Eye of the World:
Spoiler
Den episoden då han Heala Bela, var heilt ubevisst, og soleis, kan ein kanskje seie at det var utan kontroll og.
Spoilers for seinare bøker, t.d. the Shadow Rising, ikkje les:
Spoiler
Deler av det han gjer i Steinen i Rift er kontrollert. Hugser ikkje akkurat kva, men nokre ting han har gjort før, kan han gjere igjen, og har soleis kontroll over akkurat det. På den annen siden har han ikkje so mykje kontroll at han kan gripe Krafta når han vil. Men alt dette er bevisst, slik enkelte ting frå EotW ikkje var. Men det er riktig som Treveler seier, at full kontroll, får han ikkje før etter trening av Asmo.
So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Eg trur ein kan skilje litt mellom kontroll og bevisst her

[...]

So ein kan seie at det er tre stadier: ubevisst - bevisst men ukontrollert - bevisst og kontrollert. Slik ser eg det iallfall...
Hmm. Jeg er ganske sikker på at jeg er enig. :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Ja da tror jeg vi alle er enig! :)
fei
Mørkefrende
Mørkefrende
Posts: 27
Joined: Mon Sep 05, 2005 18:01
Location: Oslo

Post by fei »

Ja ja. Nå har jeg lest prologen til bok nr 2. Nå er forventningene skyhøye. Tror dere de blir infridd?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Den beste måten å lese WoT på er å puste dypt inn, ikke ha det travelt eller ha for store forhåpninger, og bare ta alt som det kommer. Nyt det med det varer!
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

fei wrote:Ja ja. Nå har jeg lest prologen til bok nr 2. Nå er forventningene skyhøye. Tror dere de blir infridd?
Det virker som om du er bitt av basillen. Ved første gjennomlesning har folk flest eotw langt nede på listen av favorittene i serien, mens bok 2-6 står svært høyt i kurs. Prologen til the great hunt er bra, men fortsettelsen er bedre, selv om den første delen kan være litt frustrene med tanke på hvordan Rand, Mat og Perrin oppfører seg! :)

Uansett, du har mye å glede deg til :wink:
Post Reply