Rodel Ituralde wrote:
Gidder ikke og gå inn på detaljer om hvorfor jeg syns de to siste filmene er elendig, men noen punkt er, alt for mye fokus på krig, mye av det fine og vakre kommer helt bort. Krigene er jo generelt overdrevet og kjedlig. f.eks når legolas sklir ned den trappa i helms deep på det skjoldet. Når vi snakker om helm deep, hva var grunnen for at alle de alvene skulle bli slaktet? Når alvene kom når jeg så filmen på kino fikk jeg nesten lyst til og gå. pluss at det sikkert er 100 andre ting med film 2 jeg ikke liker.
Er også en masse jeg ikke liker med den tredje filmen. Men det er først og fremst lutringen av hobsysel jeg savner. En annen ting jeg vil nevne er når pj får Gandalv framstilt som svak og udugelig på slutten. Først så mister han staven og blir banket av heksekongen. (whyyyyyy???). og så begynner han og miste håpet og gir opp i det siste slaget. Det er liksom ikke den samme gandalv fra bøkene. Men jeg prøver sterkt og ikke bry meg og heller se filmene som hva de er, altså filmer. For det er jo faktisk veldig gode filmer. Men for meg er det ikke Ringenes herre.
Grunnene til at alvene dukker opp er PJ innså at han hadde gitt Rohan for få soldater til at de i det hele tatt kunne forsvare seg mot orkene (det er i hvert fall slik jeg forsvarer det til meg selv). Den eeeegentlige grunnen er at PJ synes Arwen hadde en for liten rolle i tTT og RotK, og skrev henne inn i slaget om Helm's Deep. Hun kunne jo ikke komme alene, så dermed måtte de sende en liten alvehær sammen med henne. Jeg tror de til og med filma alle scenene hennes, men endte heldigvis opp med å kutte bort alt utenom alve-hjelpa (som også gir et fint callback til begynnelsen av FotR).
At du syntes Gandalv mister håpet på slutten av RotK er jo en god ting! Det får folk som ikke vet hvordan filmen ender til å tvile desto mer på at Frodo kommer til å klare oppdraget, og som uttrykket sier, "the night is darkest just before dawn".
Personlig synes jeg filmenes største svakhet er Aragorns avtale med den døde hæren. Her har Aragorn skaffet seg en udødelig og uimotståelig hærskare som han kan befale som han vil, og så er han ikke smart nok til å avtale at de må drepe alle Saurons styrker før de kan "hvile". Til og med Gimli protesterer på det i filmen!
Ellers irriterer det meg litt at de ikke greide å få til en slutt på RotK som ikke er fullt så hakkende. Fra en fans synspunkt kan jeg egentlig ikke klage så mye på den (lutringa hadde vært helt feil å ta med i filmene - snakk om antiklimaks!), men fra et teknisk standpunkt må jeg gremmes. Litt.
Eerath wrote:
Andre snarveier er jo overrekkelsen av Anduril. Ble forsåvidt mer betydningsfull i filmen enn i boka, ettersom jeg hadde "lengtet" etter det siden første film.
Det plager meg langt mer at de i det hele tatt smidde om Anduril etter at jeg lærte at det var langt mer vanlig å smelte ned bitene og støpe sverdet på nytt. Siden de bare hamra bitene sammen, ble altså Aragorns sverd ganske så svakt sammenlignet med et hvilkent som helst annet sverd.
Forklaringa på dette er jo selvsagt at alvene har en eller annen magisk smieteknikk som ingen andre har funnet på. Men men
Og angående "Hellboy", så er jeg personlig ganske så glad i The Golden Army, men dette skyles trolig at jeg er i overmåte glad i tegneserien til å begynne med...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov