hva er best? engelsk eller norsk?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply

lese på norsk eller engelsk?

Norsk
2
17%
Engelsk
10
83%

Total votes: 12

Shadow
Trollok
Trollok

hva er best? engelsk eller norsk?

Post by Shadow »

jeg lurer på hva som er best språk å lese bøkene på?
siden bøkene blir litt forandra på når man oversetter de.[quote]
Lev farlig, Dø ung, Bli et penere lik.

Jeg juger ikke, Jeg lar bare vær å si sannheten.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det kommer nok litt an på hvor god man er i engelsk. Om man sliter med å forstå alle orda, så er det nok bedre å lese på norsk.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sett at man er flink nok i engelsk til å takle språket, er det vanskelig å si at ei bok er bedre oversatt enn på originalspråket. Dette gjelder for alle bøker, ikke bare WoT.

Selv om Morten er veldig flink :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Asphyxiate »

Du bør bytte ut "engelsk"-alternativet med "orginalspråk", ellers så burde du kanskje ta med "fransk"-, "spansk"-alternativer etc.
Jeg for min del har vanligvis lest på norsk, men de siste årene har jeg lest mer og mer på engelsk. Dette er vel pga. tre ting: Jeg har blitt bedre til å lese og forstå engelsk, mye pga. jeg nå er på universitetet; jeg oppdager flere og flere bøker som ikke finnes på norsk; og jeg venter ikke lengre på norskoversettelser når det kommer nye bøker (feks HP and the Deathly Hollows). Det siste har også gjort at jeg har lest bøker i serier på engelsk før den nye boka kommer, feks WOT og Harry Potter. Har jo oppdaget at det er oftest langt bedre på orginalspråket, oftest engelsk, enn i norsk oversettelse, men jeg har fortsatt stor respekt for oversettere, må være sykt mye arbeid!
Manbearpig
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Shallis »

Engelsk er best :D Men er mye mer avslappende å lese på norsk :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Eerath
Hengiven
Hengiven

Post by Eerath »

Stemte engelsk jeg. Kun lest engelske bøker de siste månedene, og tror nok ikke jeg kommer til å gå tilbake til norsk nå. Føler det er bedre flyt når jeg leser på engelsk. Er selvfølgelig ord jeg er litt usikker på av og til, men i det store og det hele går det greit. Godt man har "Clue" installert på laptopen :)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Post Reply