Kanoner

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Kanoner

Post by Lews Therin Telamon »

Fant en interessant teori her: http://www.wota.com/cgi/board/board.pl?id=58569&room=1

Jeg siterer:

Ok i'm sure you all might have reached this conclusion long ago and its just me thats slow and i was thinking-
Aludra wants a bellmaker,
Mat wants to shoot fireworks at people and Egwene dreams of mat killing thousands with bowling balls.
All of this = mat and aludra making a cannon?

I know there's not much to support it but wouldnt it be an ideal way for mat to help rand in the last battle as well as being a mat-ish thing to do? ok, so its a kinda stupid theory... :( any more support for it?

moiraine ^_^

Moiraine ^_^

The original cannons in our world were made by bell founders. I'm not sure at all about how a bell founder would relate to ancient fireworks so I've never really been sure besides the fact that they might be needed to shape something for the Nightflowers.

But yes it is excepted that Mat and Aludra will make some cannons. The one dream of Egwenes you mentions actually has a little bit more information about it as well. When Mat rolls the ball towards the toy soldiers (or whatever they were) there are sounds of thunder going off.

Ph'nglui Mglu'nafh Cthulhu R'lyeh Wgah'nagl Fhtagh - Mythos is fun.

Tenkte kanskje at dere andre også ville synes at dette var litt interessant!
- In the Light - LTT
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Dette er vel en teori som mer eller mindre er opplest og vedtatt som sann. Selv er jeg ihvertfall overbevist! :wink:
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Det kreves i allefall et sant Heltedåd fra Robert Jordan sin side for å nøste opp alle disse sinnsykt spennende små trådene, drømmene, profetiene og Mins syn! Han har vel sagt at han ikke kom til å gjøre det, men håper han får med seg det meste!
- In the Light - LTT
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Synes nå egentlig det er litt rart at ingen i Randland har tenkt på kanoner før, jeg da. Men jo, jeg tror nok også at Mat og Aldura vil gjøre kanonen brukbar til tarmon gaidon.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg håper ikke, men hvis de skal finne opp kanoner, er det bedre at de gjør det for å kverke Shadowspawn, enn andre mennesker...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ceres wrote:Synes nå egentlig det er litt rart at ingen i Randland har tenkt på kanoner før, jeg da. Men jo, jeg tror nok også at Mat og Aldura vil gjøre kanonen brukbar til tarmon gaidon.
Syns det ikke er noe rart at de ikke har funnet på dette enda. De virkelig gode oppfinnelsene er jo innlysende "Å, hvorfor tenkte vi ikke på dette før, dette er jo genialt!"
Denne teorien har jeg tro på og jeg blir ikke overrasket om vi ser noen si noe sånt ;)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Ceres wrote:Synes nå egentlig det er litt rart at ingen i Randland har tenkt på kanoner før, jeg da. Men jo, jeg tror nok også at Mat og Aldura vil gjøre kanonen brukbar til tarmon gaidon.
Mye av kunnskapene fra Age of Legends ble vel borte etter the Breaking, så jeg synes heller ikke dette er rart. Men mener å ha lest at enkelte aldre er veldig høyteknologiske.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Problemet er jo at kruttet har vært "the guild`s" eiendom alene og de har enten ikke tenkt tanken på å bruke det som våpen eller hatt interesse for det. Nå der i mot ligger allt til rette for at så skal skje ved hjelp av Mats minner og taveren egenskaper.
Lews Therin Telamon
Mørkefrende
Mørkefrende

Mye av kunnskapene fra Age of Legends ble vel borte etter the Breaking, så jeg synes heller ikke dette er rart. Men mener å ha lest at enkelte aldre er veldig høyteknologiske
Ja i AOL var de jo rimelig høyteknologiske, I Rands "tilbakeblikk" i Rhuidean står det jo blant annet om soldater med shocklances, fancloth (samme stoff som Warder kappene er laget av) og hjelmer (interessant nok formet som insekthoder.....) med Shockvisors.
I tillegg reiste folk med jo-cars og sho-wings som sannsynligvis er en slags svevebiler og fly. Jeg mener det et sted nevnes soldater som flyr i øyenstikkerformede kjøretøy noe ala helikoptere også.

Det er nok masse interessant å si om AOL og de tidligere alderene også, men vi får jo bare noen smuler her og der. Skulle være interessant å samle smulene for å se hva vi kunne pusle sammen av dem.
- In the Light - LTT
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Problemet med å sette labelet "høyteknologi" på AOL-tinga, er vel at disse mer var drevet av Kraften enn av "moderne", RL-energikilder?

Eller er dette bare måten Rand forklarte det til seg selv på, siden har ikke har noen som helst konsepter om bensin, o.l.? Hva tror dere?
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Nesten all forskning i AoL vart gjort med Krafta. Trur det meste av slike ting vart drive, om ikkje direkte, so iallfall indirekte av Krafta.
Spoiler
Det vert nemnt ein gong, trur det er i samanheng med callboxen Sevanna fekk av Sammael, noko som vert kalla "standing flows". Desse gjorde visstnok at ein ikkje behøvde lede Ånd inn i boksen for at den skulle virke. Då vil den vere noko liknande ein telefon.

I AoL var det vel heller ikkje noko forureining (t.d. som følgje av bensin o.l...), dette pga. det dei kunne gjere med Krafta.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

men er ike denne tidsalderen en slags AoL som ruller tilbake da? i så fall virker det egentlig logisk at vi får se alt dette i denne tidsalderen, før TG. men mulig jeg er ute på jordet...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Næh, er det ikke sånn at hver "eike" på Tidshjulet er "lik" hver gang den kommer forbi, mens de andre ikke nødvendigvis er det? :?
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Jo, det er sju ulike aldrar (ein for kvar eike), som gjentek seg. Hovedinnhaldet i kvar enkelt alder er det same kvar gong den alderen kjem att, men detaljar kan vere forskjellig. (T.d. kan namnet til Den Gjenfødte Dragen vere forskjellig kvar runde hjulet går, mendet vil alltid vere ein Gjenfødt Drage).
Logain
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Logain »

Tror nok at Mat har lyst på kanoner ja
Spoiler
og i KoD så bruker de jo fyrverkeri/håndgranater, samtidig så sier jo Mat at han kan hjelpe Aludra med å produsere flere hundre av dem
Anngående spørsmålet hvorfor de ikke har funnet opp kanoner før så har vel det noe med at Illuminators bestandig har sittet å kontrollert teknologien til å fremstille det samt jaktet ned de som har prøvd å røpe hemmeligheten. Og man kan sitere Robert Jordan sitt svar på det samme spørsmålet:
The Illuminators were completely ruthless in protecting their secret. And they put about tales such as that exposure to air could sometimes makes the substances inside fireworks explode without fire, and even more violently than fire did, in order to discourage close examination. Then there is the fact that there hasn't been a single three thousand year climb from barbarism and disaster, but three roughly one thousand climbs, from the Breaking of the World, from the near total destruction of the Trolloc Wars, which either destroyed or doomed every nation then existing, and from the devastation of the War of the Hundred Years. As an historical note, fireworks were used in China for roughly a thousand years before someone decided to use gunpowder as a weapon. As a matter of desperation, they dropped large firecrackers on the heads of soldiers climbing siege ladders. And by the evidence I've seen, gunpowder wasn't used as a weapon again for several hundred more years after that. I can see the view. All right, they held off the assault, but firecrackers? Firecrackers?
Post Reply