Noen spørsmål

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lews
Mørkefrende
Mørkefrende

Noen spørsmål

Post by Lews »

Noen som vet hva neste bok heter eller når den er planlagt å komme ut?? tenker det er hemmelig enda, hvis RJ vet det selv da :?

Er det noen som vet hvor mange bøker som skal skrives? er ikke det meningen å ha 12 bøker? at neste blir den siste?

når det gjelder de såkalte prequels...vet noen om RJ skal skrive noe om Lews therin Talamon og de fortapes historie....det kunne jeg veldig godt tenkt meg å lese om 8)
"Actually Lan is the Dragon Reborn, but he's part of a 'Victims Protection Unit' and had to go undercover...!"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

arbeidstittelen er a memory of Light. og RJ sier at det blir den siste om den så skal være 2000 sider lang.

om du ønsker i lese om lews og de fortaptes histore foreslår jeg at du kjøper "The Wheel of time, the world of Robert Jordan", også kjent som theBWB. (ta en titt på incanus artikkler under karakterer på hovedsia, for å få se om de fortapte)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lews
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by Lews »

håper den blir på 2000 sider da :)
jeg synes bøkene er korte :)
hva slags bok er The Wheel of time, the world of Robert Jordan? er det en bok om bøkene?
"Actually Lan is the Dragon Reborn, but he's part of a 'Victims Protection Unit' and had to go undercover...!"
Damien Frost
Sitter
Sitter

Post by Damien Frost »

Det er på en måte en sånn leksikonbok om hva som er skjedd før(Legendenes Alder, de Fortapte), om landene og slik de er i dag, om den Ene Kraften o.l.. Har sett litt i den, så jeg MÅ nok kjøpe meg den snart! :lol: Er en tråd om den her.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Re: Noen spørsmål

Post by Torbjørn »

Lews wrote:Er det noen som vet hvor mange bøker som skal skrives? er ikke det meningen å ha 12 bøker? at neste blir den siste?

når det gjelder de såkalte prequels...
Som det har vorte sagt. Den neste boka - som har arbeidstittelen Memory of Light - skal i følgje RJ verte den siste, uansett kor lang den måtte verte.

I tillegg kjem tre prequels. Den fyrste var New Spring, dei andre skal verte skrive ein gong etter at bok 12 er ferdig. Akkurat når har ikkje RJ sagt. Av dei to andre skal den eine handle om kvifor Tam gav opp ein lovande militærkarriere for å flytte attende til Tvillingelvene med Khari og Rand, og den andre om korleis Moiraine og Lan kom fram til Tvillingelvene akkurat i tide, før trollokane.

RJ har og skrive ei kort novelle om angrepet på Shayol Ghul av Lews Therin og Dei Hundre Våpenbrødre. Den kan du finne i BWB, eller her.

Det siste som skal kome, er eit leksikon som Harriet, kona til RJ, skal ha hovudansvar for. Det vil innehelde ma. ein del om det Gamle Tungemålet:
Blogen til RJ wrote:There are no plans to publish a collection of my raw notes, but Harriet, with my incidental help, will be doing an Encyclopedia of WoT which will have a lot of stuff out of the notes.
[...]
And finally, the Old Tongue is written in a script that has more letters than the English alphabet, some representing diphthongs. That script will be in the Encyclopedia that Harriet will do, along with 950 or so words of the Old Tongue derived from what is called Basic English, the 950 words necessary to carry on an understandable conversation. Some words I dropped as essentially unnecessary to the books -- electricity, for example -- while others -- such as sword and names of birds and animals -- I had to add. The total might come nearer 1000 words by now.
Det neste store prosjektet til RJ sjølv er ein ny fantasyserie:
Blogen til RJ wrote:For Cloverleaf, my next set of books after The Wheel of Time will also be fantasy, entitled Infinity of Heaven. The writing style will remain the same, though I will keep trying, as I always have, to get better.
Til sist, om BWB. Den er skrive som ei historiebok laga i den Tredje Alder, altso samtidig som historia i bøkene. Ettersom RJ har skrive den som om den var skrive av ein person i den Tredje Alder, er ikkje alle opplysningane der korrekte.
finduz
Centurion
Centurion

Re: Noen spørsmål

Post by finduz »

incanus wrote:RJ har og skrive ei kort novelle om angrepet på Shayol Ghul av Lews Therin og Dei Hundre Våpenbrødre. Den kan du finne i BWB, eller her.
Takk for den du.

Hva står BWB for forresten?
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

BWB står for Big White Book, og er kallenavnet på ''The world of Robert Jordan's Wheel of Time''
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

BWB = Big White Book. Kallenamn for The World of Robert Jordan's The Wheel of Time. Namnet kjem av at omslaget på ei av utgåvene var bortimot heilt kvitt.
finduz
Centurion
Centurion

Post by finduz »

Ok, takk for kjappt svar. Har den boken selv, men ikke med det omslaget. :]
Arandal
Hengiven
Hengiven

Post by Arandal »

Jeg bare lurte på en ting...finnes det en tråd her på forumet hvor man kan få utløp for noe som du har på hjertet...sånn som dagbladet sterke meninger? Ting som irriterer deg/plager deg eller gleder deg, ting som ikke har noe med WoT å gjøre...er det mulig og ha noe sånt, eller bryter det med sidens lover hvis jeg kan ordlegge meg sånn/bryter med en eller annen form for lov? En tråd uten noen særlig form for retningslinje...
-----------///M-----------
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

det har vel vært forsøkt, men det ender alltid i spam. forøvrig kan du bare starte en tråd i småprat delen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Arandal
Hengiven
Hengiven

Post by Arandal »

Ja, yttringsfriheten kan være dyrkjøpt fortiden...jaja.
-----------///M-----------
rand al'thore
Mørkefrende
Mørkefrende

Post by rand al'thore »

"The world of Robert Jordan's Wheel of Time" fins denne på norsk er desverre ikke verdens beste i engelsk :roll:
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

rand al'thore wrote:"The world of Robert Jordan's Wheel of Time" fins denne på norsk er desverre ikke verdens beste i engelsk :roll:
Nei, den finnes ikke på norsk, og det er heller ingen planer om å utgi den. Du kan jo sende en mail til forlaget og mase. ;-)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by stefan_hoy »

rand al'thore wrote:"The world of Robert Jordan's Wheel of Time" fins denne på norsk er desverre ikke verdens beste i engelsk :roll:
Det tror jeg bestemt ikke, men den er ikke så vanskelig å lese. Sitt med en grei ordbok ved siden av, så skal du komme deg igjennom.

I tillegg blir du bedre i engelsk av det :wink:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Locked