Om Wheel of Time-serien

Har du noen forslag til forbedringer eller synspunkter om siden?

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Treveler
Hengiven
Hengiven

Om Wheel of Time-serien

Post by Treveler »

Fant noe her jeg stusset litt over.

"Noen ting er imidlertid likt i hver tidsalder. The Dark One er bundet i et fengsel av The Creator, men han klarer alltid å komme seg ut, for å spre sin ondskap i verden. Han samler tilhengere, og prøver å ta over kontrollen av verden, ved å ødelegge The Wheel of Time. Han kjemper imot The Dragon, som leder kampen mot det onde. The Dark One kan ikke lykkes i å ødelegge tiden, slik at verden for alltid vil ligge i mørke. Slik kommer og går tidsaldrene gjennom uttallige tider."

Den mørkeste, eller the dark one om du vil, har vært fegslet siden tidenes begynnelse og har aldri vært fri som i fri til å bevege seg fritt rundt og påvirke verden med alle sine krefter. Hadde det skjedd hadde verden vært fortapt.

Slik jeg har forstått det var han fra begynnelsen av fegslet og fullstedig avskjært fra mønsteret/the pattern og hadde dermed absolutt ingen påvirkningskraft. Dette forandret seg først når Lanfair borret "the boar" gjennom mønsteret med det formål å nå en enorm kraft som hun hadde filosofert seg frem til at måtte være tilgjengelig/mulig å nå.

Dette resulterte i at den mørkeste gjennom dette hullet kunne påvirke mønsteret i ulik grad og klarte bl.a å gjøre hullet større og dermed øke sin påvirkningskraft. Det var denne utviklingen Lews og gjengen satte en stopper for når de seglet "hullet" med de syv segl av hjertestein og dermed stoppet den mørkeste fra å påvirke verden. I hvert fall for en stund. :wink:

I den senere tid har den mørkeste igjen fått muligheten til å påvirke mønsteret/verden da seglene har blitt svekket. Det store spørsmålet er dog nå om Rand bare vil gjensegle hullet, eller om han satser på å sette en stopper for den mørkeste en gang for alle.

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det! :D
Last edited by Treveler on Thu Jun 02, 2005 5:45, edited 2 times in total.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Kan du forklare kva del du stussa over? Det ser ut som om du har ting klart for deg for meg. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Har uthevet det jeg stusset over nå :)

Det blir feil å si at han alltid kommer seg ut. Han får en viss påvirkningskraft, men han har siden tidenes morgen sittet fegslet.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Treveler wrote:Har uthevet det jeg stusset over nå :)

Det blir feil å si at han alltid kommer seg ut. Han får en viss påvirkningskraft, men han har siden tidenes morgen sittet fegslet.
Jepp, det har du rett i. Burde stått "delvis" eller noko liknande der ein stad. :)
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Det er jo sånn at hjulet går rundt, og at historien gjentar seg. Og DO brøt seg løs for lenge siden, ergo han har gjort det før og skal gjøre det igjen. Men denne gangen skal Rand stoppe ham.

Er ikke dette riktig oppfatning?
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eivind wrote:Det er jo sånn at hjulet går rundt, og at historien gjentar seg. Og DO brøt seg løs for lenge siden, ergo han har gjort det før og skal gjøre det igjen. Men denne gangen skal Rand stoppe ham.

Er ikke dette riktig oppfatning?
Det halter jo litt der, ettersom DO skal vere fanga av the Creator i byrjinga av all tid, og med jamne mellomrom blir drilla hol inn til fengselet til, nesten bryt seg ut, og blir stengt inne att. Men ein får òg vite at Lews Therin ofte har gitt etter for DO - ergo må han ha klart å komme seg ut ved fleire tidspunkt. Men dersom han har gjort det skulle han jo forblitt ute...
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Nei, for historien repeterer seg. Alt som skjer nå har skjedd før så vidt jeg forstår.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Eivind wrote:Nei, for historien repeterer seg. Alt som skjer nå har skjedd før så vidt jeg forstår.
Så DO lyg når han seier at Lews Therin har slutta seg til han før? Eller har han ikkje sagt det, og eg berre hugsar feil?
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Skal selvsagt endre det vi har skrevet, hvis det ikke medfører riktighet. Men slik jeg har forstått det, så vil the Dark One være fri når alle seglene er brutt. Og det er vel da Tarmon Gaidon begynner?

Uansett, kjempefint at dere korrigerer artiklene våre; hyggelig at noen leser dem hvertfall :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

"Father of Lies", vet du. Kan nesten ikke ta ham seriøst, selv om han i aller høyeste grad kan ha rett...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Det stemmer at sjelen til Rand har blitt vendt til den mørke siden ved mangfoldige anledninger tidligere (tror rj bekreftet dette), men der betyr ikke at den mørkeste var fri. Hvorfor skulle det det? De har jo prøvd å omvende han ved flere anledninger også nå dog uten å lykkes.

Så kan man jo spørre seg hvorfor den mørkeste bryr seg med det? Hvorfor ikke bare drepe Rand å bli ferdig med problemet? Aner ikke jeg. Det er en av de aspektene med serien jeg finner litt merkelig da vi ikke har blitt gitt noen forklaring på det. Kanskje den mørkeste er avhenging av å vende Rand for å slippe fri? Kanskje det bare er Rand som har makt til å fullstendig slippe han fri? Håper vi har fått en god forklaring på dette når vi har lest siste linje av Weel of Time! :D
Last edited by Treveler on Thu Jun 02, 2005 18:18, edited 1 time in total.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Stefan wrote:Skal selvsagt endre det vi har skrevet, hvis det ikke medfører riktighet. Men slik jeg har forstått det, så vil the Dark One være fri når alle seglene er brutt. Og det er vel da Tarmon Gaidon begynner?

Uansett, kjempefint at dere korrigerer artiklene våre; hyggelig at noen leser dem hvertfall :)
Har en følelse av at the dark one vil slippes helt fri denne gangen ja, og at Rand vil vinne å bryte om den sirkulære tidslinjen til en lineær. RJ har ved flere anledinger påpekt at det beste grekerne har gitt verden er ideen om lineær tid. Kanskje ikke umulig at Rands gave til Randland er å bryte opp tidshjulet? :wink:
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ja, det er det jeg tror kommer til å skje. Men hvis ikke noen kommer med noen veldig gode argumenter, er det nok rett at DO har vært ute flere ganger.
Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler »

Eivind wrote:Ja, det er det jeg tror kommer til å skje. Men hvis ikke noen kommer med noen veldig gode argumenter, er det nok rett at DO har vært ute flere ganger.
Tviler sterkt på det, men kan ta å høre med gærningene på theoryland! :)
Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan »

Treveler wrote:
Eivind wrote:Ja, det er det jeg tror kommer til å skje. Men hvis ikke noen kommer med noen veldig gode argumenter, er det nok rett at DO har vært ute flere ganger.
Tviler sterkt på det, men kan ta å høre med gærningene på theoryland! :)
Jepp, fint om du kan gjøre det.
Post Reply