Bærbar PC
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Bærbar PC
Skal i løpet av januar kjøpe meg en ny bærbar PC. Det er i hvert fall planen. Noen tanker om emnet? Hvilke PC'er er å foretrekke og hvorfor. Hvor kjøper man/finner man de beste tilbudene? Hvilke systemkrav er nødvendige synes dere?
Urban tilværelse
Tror jeg også vil få meg en pc i løpet av januar. Jeg vil ikke ha Intel Celedron i så fall, men heller en AMD Turion 64, fordi jeg mener de har bedre design, skjermer og bedre vifter. Jeg vil helst ha en ML-44, men tror ikke det trenges... Uansett så har ikke jeg så stor greie på pc'er så dette blir opp til moren min å bestemme.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Du nevner AMD Turion 64, helst en ML -44.Princess wrote:Tror jeg også vil få meg en pc i løpet av januar. Jeg vil ikke ha Intel Celedron i så fall, men heller en AMD Turion 64, fordi jeg mener de har bedre design, skjermer og bedre vifter. Jeg vil helst ha en ML-44, men tror ikke det trenges... Uansett så har ikke jeg så stor greie på pc'er så dette blir opp til moren min å bestemme.
Hva er denne pc'ns styrker og svakheter, hvilken prisklasse snakker vi om, og til hvilket formål passer en slik pc?
(Bare for å spesifisere hvilken informasjon jeg ønsket av denne tråden. Er ikke videre kunnskapsfull om temaet per dags dato, men regner med å lese meg opp på bærbare pcer i de neste ukene.)
Urban tilværelse
Google itCeres wrote:Du nevner AMD Turion 64, helst en ML -44.Princess wrote:Tror jeg også vil få meg en pc i løpet av januar. Jeg vil ikke ha Intel Celedron i så fall, men heller en AMD Turion 64, fordi jeg mener de har bedre design, skjermer og bedre vifter. Jeg vil helst ha en ML-44, men tror ikke det trenges... Uansett så har ikke jeg så stor greie på pc'er så dette blir opp til moren min å bestemme.
Hva er denne pc'ns styrker og svakheter, hvilken prisklasse snakker vi om, og til hvilket formål passer en slik pc?
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.
-
creutzfeldt
- Hengiven

Det kjem jo litt ann på kor mykje pengar du har tenkt å bruka
For tida leiar Intel Core 2 Duo (Merom) både på ytelse og straumsparing, men bærbare med desse prosessorane er noko dyrare en Turion-baserte maskinar.
Eg har anbefalt ein del folk å kjøpa Dell i det siste - og desse maskinane har fungert bra så langt eg veit.
Hadde eg vore student, og skulle velga PC, trur eg muligens eg ville ha handla ein Apple MacBook. Grei størrelse (13") - og Apple pleier ha ganske god kvalitet på "handverket". Ein Core 2 Duo 2.0 GHz, 1 GB minne og 80 GB Harddisk kostar 12.000... Du betalar fortsatt ein del for eple-merket, men ikkje så mykje som når Apple bruka IBM-prosessorar. Du kan sjølvsagt kjøra Windows på Apple-maskinvare og nå - om du skulle ønska det....
Eg har anbefalt ein del folk å kjøpa Dell i det siste - og desse maskinane har fungert bra så langt eg veit.
Hadde eg vore student, og skulle velga PC, trur eg muligens eg ville ha handla ein Apple MacBook. Grei størrelse (13") - og Apple pleier ha ganske god kvalitet på "handverket". Ein Core 2 Duo 2.0 GHz, 1 GB minne og 80 GB Harddisk kostar 12.000... Du betalar fortsatt ein del for eple-merket, men ikkje så mykje som når Apple bruka IBM-prosessorar. Du kan sjølvsagt kjøra Windows på Apple-maskinvare og nå - om du skulle ønska det....
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Husk att Intel lyg på antall hertz dei har på prosessorane sine då.
Eg har ein 1,8 Gh Sempron, men denne er BETRE enn ein Intel Celeron som er 2,4 Gh, sidan Sepronen min er 2800+. Dvs at min 1,8 Gh Sempron tilsvarar ein 2,8 Gh Celeron.
Kva data ein bør kjøpe avhenger også sjølvsagdt av kva du vil bruke han til.
Kontorarbeid og musikk/film: ein middels PC som klarar å drive Word og PowerDVD/DivX Player og andre program du nyttar, som ikkje brukar så mykje av resursane. Dette krev ikkje stor prosessor eller mykje minne.
Om ein skal drive med tyngre program til å teikne eller spele nyare spel må ein ha en PC med stor CPU, mykje minne og helst eit grafikkort.
Om ein skal drive mykje med redigering av film må ein ha (veldig)mykje minne og toleg stor CPU, og mykje lagringsplass.
Når det kjem til lagringsplass så må ein berre tenkje seg om kor mykje ein plagar å ha på maskina si, og så kjøpe ein PC med litt større plass enn ein trur ein treng (maks).
Husk: ''Ein hardisk er anten full, eller så er den ny.''
Eg har ein 1,8 Gh Sempron, men denne er BETRE enn ein Intel Celeron som er 2,4 Gh, sidan Sepronen min er 2800+. Dvs at min 1,8 Gh Sempron tilsvarar ein 2,8 Gh Celeron.
Kva data ein bør kjøpe avhenger også sjølvsagdt av kva du vil bruke han til.
Kontorarbeid og musikk/film: ein middels PC som klarar å drive Word og PowerDVD/DivX Player og andre program du nyttar, som ikkje brukar så mykje av resursane. Dette krev ikkje stor prosessor eller mykje minne.
Om ein skal drive med tyngre program til å teikne eller spele nyare spel må ein ha en PC med stor CPU, mykje minne og helst eit grafikkort.
Om ein skal drive mykje med redigering av film må ein ha (veldig)mykje minne og toleg stor CPU, og mykje lagringsplass.
Når det kjem til lagringsplass så må ein berre tenkje seg om kor mykje ein plagar å ha på maskina si, og så kjøpe ein PC med litt større plass enn ein trur ein treng (maks).
Husk: ''Ein hardisk er anten full, eller så er den ny.''
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
creutzfeldt
- Hengiven

Det er eigentleg ikkje Intel som lygAshaman wrote:Husk att Intel lyg på antall hertz dei har på prosessorane sine då.
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Akkurat hva jeg skulle anbefalecreutzfeldt wrote:Hadde eg vore student, og skulle velga PC, trur eg muligens eg ville ha handla ein Apple MacBook. Grei størrelse (13") - og Apple pleier ha ganske god kvalitet på "handverket". Ein Core 2 Duo 2.0 GHz, 1 GB minne og 80 GB Harddisk kostar 12.000... Du betalar fortsatt ein del for eple-merket, men ikkje så mykje som når Apple bruka IBM-prosessorar. Du kan sjølvsagt kjøra Windows på Apple-maskinvare og nå - om du skulle ønska det....
I motsetning til andre merker, hvor de små maskinene har en tendens til å koste mer enn de større, er det merkelig hvis helt motsatt med Apple. Macbooken er en utrolig sleek maskin på 13", noe som er perfekt å ta med seg rundt. Har selv en iBook (Samme segment, de byttet navn når de gikk til Intel) på 12" og den har vært helt perfekt til nå. Er en av de få som faktisk har plass til maskinen i sivilhylla i skapet mitt
Husk å kjøpe via studenttorget.no så du får studentrabatt
Har en Dell Insperion 6400, og er veldig godt fornøyd. Kanskje noe stor, men jeg er sterk nok. Bråker lite, klarer det meste.
Hva du trenger kommer vel helt ann på hva du skal bruke den til. Det viktigste synes jeg er batterilevetid og stabilitet. Skjermen og plass er ganske irrelevant. Skal du bruke den til å se film og slikt, kobler du den til tven. Trenger du mere plass, kjøper du eksterne hardisker, fryktelig billig for tida.
Hva du trenger kommer vel helt ann på hva du skal bruke den til. Det viktigste synes jeg er batterilevetid og stabilitet. Skjermen og plass er ganske irrelevant. Skal du bruke den til å se film og slikt, kobler du den til tven. Trenger du mere plass, kjøper du eksterne hardisker, fryktelig billig for tida.
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Min stemor betalte 11.000 for en HP maskin å den må være noe av det verste jeg har sett. På papiret ser den bra ut, men den hakker, sliter med oppstart og bruker lang tid med vanlige programmer.
En i klassen betalte det samme (men på en kraftigere PC) og har hatt de samme problemene. Den har vært til reprasjon 2 ganger uten at det har hjulpet.
En i klassen betalte det samme (men på en kraftigere PC) og har hatt de samme problemene. Den har vært til reprasjon 2 ganger uten at det har hjulpet.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
I utgangspunktet ønsker jeg en rask pc med god batterilevetid. Den bør ha rundt 80 gig eller mer. Kan kanskje ha noe mindre også, men det får vi se. Skjermen er - som Kjetil sa - ikke så nøye. Det er viktig at pc'n er stabil. CD/DVD-brenner må man ha, og selvsagt et nettverkskort og minst 2 USBporter. Alt dette ønsker jeg til en pris på (helst) i underkant av 12 000.
MacBook ser greit ut, det, men jeg tror jeg foretrekker en vanlig pc. For min del er en pc en bruksgjennstand, ikke et objekt jeg ønsker å skru fra hverandre og studere på alle mulige måter. Jeg er ikke mer enn passelig interessert i å hvite hvordan ting fungerer i pc-verdenen, og linux har jeg ikke satt meg inni. Jeg antar jeg hadde synes det var kjekt om jeg gadd og gjøre det, men ser ingen foreløpig grunn til å gjøre det. Og uten å bruke mac på apple-maskinene, men å instalere windows, mister det jo litt av poenget. Mac skal jo være windows overlegent.
MacBook ser greit ut, det, men jeg tror jeg foretrekker en vanlig pc. For min del er en pc en bruksgjennstand, ikke et objekt jeg ønsker å skru fra hverandre og studere på alle mulige måter. Jeg er ikke mer enn passelig interessert i å hvite hvordan ting fungerer i pc-verdenen, og linux har jeg ikke satt meg inni. Jeg antar jeg hadde synes det var kjekt om jeg gadd og gjøre det, men ser ingen foreløpig grunn til å gjøre det. Og uten å bruke mac på apple-maskinene, men å instalere windows, mister det jo litt av poenget. Mac skal jo være windows overlegent.
Urban tilværelse