Interrail

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Interrail

Post by Eivind »

Ettersom vi admins skal på interrail i sommer, og mye tyder på at creutzfeldt skal det samme, så tenkte jeg det kunne være smart med en tråd om dette for å dele erfaringer/planer.

Vi skal starte i Barcelona 9. juli, rettere sagt Girona siden vi flyr med Ryanair. Grunnet sen landing vil vi overnatte på flyplassen før vi drar inn til Barcelona tidlig på morgenen dagen etter. Der skal vi bo på et hostell i to netter som ligger 10 minutter unna togstasjonen. Derfra skal muligens turen videre bli den franske riviera, italia, praha, berlin og til slutt bremen 23. juli hvor et fly venter på oss. Blir spennende å se hvordan vi skal komme oss mellom alle disse stedene, men det skal nok gå. I værste fall har 3/4 av oss hvert i militæret nå, så vi kan jo alltids ta en liten marsj :p

Er det andre her som har vært på interrail før og har noen tips og råd å dele? F.eks. med pakning? Har tenkt til å bruke en god ryggsekk, med ikke for mye i, da Ryanair har 15 kilos vektgrense på innsjekket bagasje. Ettersom jeg har forstått går det an å vaske klær på turen, så da vil ikke det være noe problem.

btw, bra side for europeiske togtider.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Pakking: En god sekk må kunne åpnes på flere måter - dvs både ovenfra og nedenfra, og gjerne også med en glidelås på sidene... Det er også fint med lommer. Vanlige pakkeregler gjelder selvsagt.

På vår tur hadde vi med oss både sikkerhetsnett og regntrekk til sekken, begge deler brukte vi omlag to ganger. Men man kan jo kanskje si at europa er farligere enn asia, jeg vet ikke. Det kommer også mye an på hvor risikabelt dere rekner med å reise. Tviler imidlertid på at dere trenger det.

Husk gode sko. Et par joggesko og ett par sandaler, ikke mer. Klær får dere vasket underveis. Selv hadde vi med en silkepose i stedenfor en sovepose. I asia er det sjelden særlig kaldt, og den er dessuten grei å ha dersom dere bor på et litt shabby hotell. Ta med dere mp3-spillere og kamera. Bildene kan dere eventuelt lagre på mp3-spilleren deres underveis dersom dere har slike spillere (det hadde vi og det var supert).

For overnatting, se www.hostelworld.com. Brukte vi mye.
Urban tilværelse
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven

Post by creutzfeldt »

Eg skal faktisk reisa åleine - vert nok ei lita utfordring sidan eg ikkje har reist så mykje med tog før, men reknar med det går bra :)

Eit par lenker eg har funne så langt:

www.seat61.com - ei side med mykje nyttig informasjon om togreiser i Europa (og resten av verda).

http://www.db.de/site/bahn/en/start.html - Deutsche Bahn sin ruteplanleggjar. Ser ut til å dekkje heile Europa.

http://www.thomascookpublishing.com/ser ... Timetables - Thomas Cook sel ein rutetabell som gjeld heile Europa. Har ikkje sett denne til salgs her i Norge, men reknar med det er råd å finna den på større togstasjonar i Europa.

Eg satsar på ei blanding av nattog og billege hotell. Hadde eg reist saman med nokon hadde nok vandrarheim vore litt meir aktuelt... Eg kjem for det meste til å halda meg i aust-europa, og der er hotell forholdsvis billeg.

Satsar på ryggsekk - trur min er 80 liter, noko eg trur bør halde. Pakkar minst mogleg klær - det er temmeleg vanleg å finna vaskeri i sentrum på dei fleste byar.

Tek med ein liten bærbar PC, iPod fullstappa med lydbøker og digitalkamera :)

Eg har kjøpt reiseguiden "Europe on a Shoestring" frå Lonely Planet - absolutt å anbefala.
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Ceres wrote:Pakking: En god sekk må kunne åpnes på flere måter - dvs både ovenfra og nedenfra, og gjerne også med en glidelås på sidene... Det er også fint med lommer. Vanlige pakkeregler gjelder selvsagt.
Det er en Bergans sekk, så den er bra.
På vår tur hadde vi med oss både sikkerhetsnett og regntrekk til sekken, begge deler brukte vi omlag to ganger. Men man kan jo kanskje si at europa er farligere enn asia, jeg vet ikke. Det kommer også mye an på hvor risikabelt dere rekner med å reise. Tviler imidlertid på at dere trenger det.
Sikkerhetsnett, hvordan fungerer det? Satser egentlig på at siden vi er 3 ex-soldater på turen, så skal vi klare å passe på oss selv ;) Regntrekk derimot kan være smart.
Husk gode sko. Et par joggesko og ett par sandaler, ikke mer. Klær får dere vasket underveis. Selv hadde vi med en silkepose i stedenfor en sovepose. I asia er det sjelden særlig kaldt, og den er dessuten grei å ha dersom dere bor på et litt shabby hotell. Ta med dere mp3-spillere og kamera. Bildene kan dere eventuelt lagre på mp3-spilleren deres underveis dersom dere har slike spillere (det hadde vi og det var supert).
Silkepose har jeg tenkt til å skaffe, og kamera er i orden. Har nettopp kjøpt 2 GB minne så vi har nok plass til bilder/video.
creutzfeldt wrote:Eg skal faktisk reisa åleine - vert nok ei lita utfordring sidan eg ikkje har reist så mykje med tog før, men reknar med det går bra :)
Da slipper du å krangle om hvor du skal reise videre, smart.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Sikkerhetsnett, hvordan fungerer det? Satser egentlig på at siden vi er 3 ex-soldater på turen, så skal vi klare å passe på oss selv ;) Regntrekk derimot kan være smart. [/quote]

Sikkerhetsnett er et nett av stål eller noe som man kan tre utenpå sekken og låse med en hengelås. Man kan også låse den fast til forskjellige strukturer. Greit å ha på steder der du ønsker sekken trygg mens du sover, for eksempel. Dersom man ønsker å sove på en togstasjon eller et nattog uten kupe eller liknende... Også greit i tilfelle dere vil sette sekken fra dere i en litt luguber resepsjon mens dere er ute og sjekker sightsene.
Urban tilværelse
Post Reply