Er ikke mennesker dyr? Det er egentlig en veldig intresang diskusjon. Vårt arvemateriale er 97% identisk med apene og vi kaller apene dyr. jeg mener i hvertfall at mennesker er dyr.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Joda, det er såklart en ganske stor diskusjon. Mennesker er på mange måter dyr. Men vi er også adskilt fra dyr av mange ting. Men dyrebeskyttelsen skriker jo ikke akkurat opp når et menneske blir mishandlet, da er det andre institusjoner som tar affære. Men hvorvidt mennesker er dyr eller ikke er en diskusjon som vi ikke tar her.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Det som skiller oss fra dyr/aper er at vi ikke har så mye hår på kroppen eller skjell og + så har vi en god del mer med hjerne enn dem, så vi er altså smartere.
Tja..vi bare er overlegne dyr som var på mye høyere nivå enn de andre dyra, så vi vile kalle oss noe annet for å ikke virke så teite som dem når romvesnene kommer å besøker odss
Vi kan spise både grønnsaker og kjøtt, det er det ikke mange raser som kan!
Har aldri sett poenget med en slik diskusjon, forskjellene burde de fleste forstå intuitivt. Ser heller ikke vitsen med å lage en diskusjon bare for å diskutere. Dyr er dyr, menneske er menneske. Enklere blir det ikke.
Jeg må si meg enig med Kjetil, dyr er dyr, menneske er menneske. Det var tross alt menneskene som fant på ordet 'dyr', og da mest sannsynlig som et ord på et levende vesen som ikke var som mennesket selv.
Selvfølgelig har menneske mange dyriske egenskaper i seg, men mens en ape bare har ape-egenskaper, kan et menneske ha både ape, sau og giraff i seg. Og mens dyr lever etter sine innstinkter og er temmelig like alle sammen, har hvert mennesker noe individuelt i seg.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Hvordan vet du at det ikke finnes individuelle forskjeller mellom dyr?
Og at "mennesker er mennesker og dyr er dyr" er en tvilsom påstand. Riktigere er det vel å si at "mennesker er én type dyr, flodhest en annen, giraff atter en annen, fjellsau en fjerde, og så videre og så videre, ad nauseum."
Dette er tross alt bare zoologiske artsbetegnelser (dog i legmannsform); det er i utgangspunktet ingen verdivurdering eller noe sånt knyttet til dem.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Chiad wrote:
Vi kan spise både grønnsaker og kjøtt, det er det ikke mange raser som kan!
Ah, så skillelinja går gjennom "skapningar med selektive spisevaner" og "me som kan dytte i oss alt", og du anser til dømes griser og bjørner som våre likeverdige kompanjonger i denne fantastiske overlegne kategorien?
"Raser" er for øvrig riv rav ruskende feil, det du meinar er "arter" - om du då ikkje meinar det finnest typar menneske som ikkje kan ete både grønnsaker og kjøt. (Noko som i så fall verkeleg burde så tvil om kor bra norsk skulesystem er på å orientere rundt, tjah, holocaust og eventuelle laerdommer ein kunne trekt ut av det...)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!